Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Easee eller Zaptec?

Startet av jevel, fredag 03. januar 2020, klokken 17:57

« forrige - neste »

jevel

Skal få montert lader for å gjøre meg klar til elbilen kommer. Tar dette nå for å ha løst alle småfeil / konfigknot i god tid før fruen får innpass. ;)

De jeg har snakket med lokalt leverer Zaptec og Easee sine hjemmebokser, men jeg kan ikke si at jeg klarer helt å finne de store forskjellene på løsningene. Derfor spør jeg her inne.

Usikker på om jeg har nok kapasitet på 3-fas i sikringsskapet mitt, sånn at jeg går ut fra at det blir 1-fas 32A. Dette er uansett nok siden laderen i bilen makser på 7,2 kW. Laderen må stå ved utendørs biloppstilling sånn at den må takle vær og vind.

Noen som har innsikt?

Truls Antonsen

Med effektbasert tariff, så kan det være endel å hente på å ikke max'e ladeeffekt hele tiden, gitt andre forbrukere i hus. For min del koster det i måneden 200kr ekstra å gå fra 6-10kw ladehastighet...og skulle varmtvann komme samtidig, kan vi plusse på 100 kr til...den måneden dette skjer.

Det jeg vil si, er å velge en ladeløsning som er fremtidsrettet med å kunne last-styre for å unngå høy effekt-avgift, og så automatisk kan ta av lade-effekt når andre effekt-hungrige apparater i huset slår inn.
Begge laderne du nevner har mulighet for dette, men kan være tilleggsutstyr.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

elektrolux

Zaptec tar et månentlig gebyr for dynamisk laststyring, men ikke for ladehistorikk. De kjører akkurat nå et tilbud der lasstyring er til fri bruk i 2 år.

Den rimeligere Easee krever egen modul (Pulse) men krever kun månentlig kost for ladehistorikk og andre Smart funksjoner.

Slikt sett er Easee rimeligere både i innkjøp og bruk.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Truls Antonsen

Jeg har forøvrig denne, Wallbox Pulsar Plus.

https://intelligent-solutions.no/wallbox/wallbox-pulsar-plus/

Sammen med tillegget PowerBoost, så laserstyrte denne uten månedspris. Avhengig av installasjon/strømnett brukes forskjellig type strøm-måling på inntaket i huset, slik at den måler hele husets forbruk.

Jeg har ikke fått koblet opp denne Powerboost'en enda, men har gravd ned Cat5 i tillegg til strømkabelen jeg allerede hadde ut i garasjen. Så har ikke noe erfaring med den enda.

TA


Sent from my iPhone using Tapatalk

jannor

#4
Jeg har en Zaptec Home installert. Følger ingen kostnader utover installasjonen som basis.
Du betaler ekstra med premium abonnement i måneden. Dette er identisk med Tibber  + pulse. Det vil si du betaler for at laderen sjekker strømprisen i døgnet uavhengig av leverandør for gunstig lading. I tillegg inkluderes i premium sikringsvern som er tilsvarende hva pulse gjør i Tibber abonnement. Regulerer ned strøm til lader når huset inkludert lader kan trekke mer enn hovedsikringen. Nå koster vel pulse 595 hvis du har Tibber som leverandør og ellers 995,- Zaptec Home APM modul følger Zaptec premium kostnadsfritt  med ingen kostnad utover abonnement på 39,- som er lik Tibber abonnement. Kostnad for ladestasjonen Easee synes jeg er villedende da den ikke inkluderer installasjon. Tidligere var dette informert om på hjemmesiden til Easee hvor prisene ikke hadde større avvik enn at valgene mellom Zaptec og Easee på pris var marginale når installasjon for 11kW eller 22kW var inkludert.
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

eisa01

Forskjellen er jo at du må ha et strømabonnement i tillegg på Zaptec, så det blir i de aller fleste tilfeller dyrere enn å ha Tibber+Pulse+Easee totalt sett (med mindre du bytter ofte mellom strømavtaler som selges med tap)

Marius Jacobsen Eggerud

#6
Jeg har selv installert eEeasee med Tibber som strømleverandør, og er veldig fornøyd. Benytter du deg av tilbudet under samt benytter rabatten fra medlemskapet i elbilforeningen og kjøper med strømavtale hos Tibber blir prisen gunstig.



jannor

#7
Sitat fra: eisa01 på fredag 03. januar 2020, klokken 23:20
Forskjellen er jo at du må ha et strømabonnement i tillegg på Zaptec, så det blir i de aller fleste tilfeller dyrere enn å ha Tibber+Pulse+Easee totalt sett (med mindre du bytter ofte mellom strømavtaler som selges med tap)

En trenger ikke eget strømabonnement på hverken Zaptec, Easee eller andre Smartladere. Det er direkte villedende informasjon! En bruker den strømavtalen en har på huset sitt. Du velger selv om du flytter strømavtalen til Hafslund, Fjordkraft, Lyse, Tibber eller andre leverandører.
April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

eisa01

Det er jo lurt å se på totalkostnad, når noen leverer dette gratis gjennom strømavtalen.

Smartlading:
Tibber - Easee: 39 kr
Circle K - Easee: 39 kr + vanlig strømabonnement (0-49 kr +++ avhengig av leverandør) (er det smartlading per i dag, eller noe de kommer med?)
Zaptec: 39 kr + vanlig strømabonnement (0-49 kr +++ avhengig av leverandør)

Er det noen flere som leverer dette?

Kanskje Circle K kommer med strømabonnement også? Tidligere Statoil var aktive og leverte strøm til husholdninger rundt tusenårsskiftet :)

jannor

Zaptec home med smartplugg og premium gratis ut 2021.
https://zaptec.com/ladestasjon-zaptec-home/#kjop

Strømavtale 9 kr mnd. https://www.ge.no/stromavtale/vinterspot2020

Totale abonnementskostnader er 9 kr mnd ut 2021.
Ikke verst det.🙂


April 2019: Blå metallic Tesla Model 3 LR AWD/HW3 FSD

jevel

Takk for alle innspill.

Bestilte Easee sin løsning ut fra en totalvurdering basert på det jeg klarte å finne i brukermanualen til leverandørene. Sånn jeg leser disse så er det litt hipp som happ, men det som bikker i retning Easee er integrert 4G og mulighet til å styre lader via webGUI, noe jeg ikke finner noe om på Zaptec sin løsning. Alltid kjekt å ha direkte kommunikasjon mot duppedittene :)

Regnet med at det skulle ta noen uker å få dette på plass siden det måtte søkes til netteier om å sette inn 32A 3-fas, men det gikk på to timer(!) sånn at bestillingen jeg la inn på torsdag nå skrus opp her i dag. Nå trenger jeg bare en lang kabel som rekker bort til enden av parkeringsplassen, så er jeg klar.  :+1:

elbil-1

Er kanskje på villspor her...

Men all diskusjon om valg av smarte ladeløsninger for å spare effektavgift og få 5øre lavere strømpris på noen tidspunkt på natta - vil man ikke kunne oppnå nesten det samme med å enten sette bilen på lading kl 23 (hvis bilen har stort batteri og trenger 5-10timer på hull tank). Eller tidsstyre ladingen til å starte rundt 0200 (om man har lite ladebehov - et pr timer)

Da slipper man all smart styring og gjør det enkelt.

Ingen abonnement eller avansert elektronikk.

elektrolux

Jo.

Et annet tips er den andre store forbrukeren i huset, nemlig VVB. Den kan med fordel utsyres med en timer. Vi monterte en slik til 250 kr i serie med kursen til VVB og har flyttet oppvarming av vannet til natta og noen timer midt på dagen. Dermed er også husets forbruk jevnet ut og vi er godt forberedt på å holde oss nedi en lav tariff.

https://www.elektroimportoren.no/digitalt-ukesur-1-kanal-230v-16a-3500w-skinnemontering/1402702/Product.html?Event=livesearch
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Tellus

Hvorfor skal det være nødvendig med abonnement får å lastyre mot egen inntakssikring ? All info er jo tilgjengelig i ditt eget hus. Misforstod jeg noe her ?

Lars C. Krogenæs

Sitat fra: elektrolux på onsdag 26. februar 2020, klokken 11:59
Jo.

Et annet tips er den andre store forbrukeren i huset, nemlig VVB. Den kan med fordel utsyres med en timer. Vi monterte en slik til 250 kr i serie med kursen til VVB og har flyttet oppvarming av vannet til natta og noen timer midt på dagen. Dermed er også husets forbruk jevnet ut og vi er godt forberedt på å holde oss nedi en lav tariff.

https://www.elektroimportoren.no/digitalt-ukesur-1-kanal-230v-16a-3500w-skinnemontering/1402702/Product.html?Event=livesearch

Har gjort tilsvarende, men er jo strøm-nerd og styrer varmtvannstank med Fibaro løsning. Varmer noen timer på dagtid og etter midnatt frem til 06.30
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA