Leker faktisk litt med tanken om å bytte ut Model X med Cybertruck + Model Y. Det er faktisk noen positive aspekter jeg ikke har tenkt på før:
- Vil ha behov for to biler relativt kort frem i tid.
- Prismessig er det liten forskjell mellom Model X til 900k og Cybertruck/Model Y til 450k hver.
- Model Y passer bedre enn Model X for kjøring i parkeringshus o.l.
- Med pickup vil jeg egentlig ikke ha behov for å kjøre med henger, som jeg ellers vil ha med Model Y/X. Det aller meste som er relevant vil ha plass på lasteplanet.
- Når jeg ikke trenger henger slipper jeg leie henger. (Har egentlig ikke plass til egen henger på eiendommen min, men om den bilen som må stå ute er 5 meter eller 6 meter spiller ingen rolle.)
- Så fremt jeg kan ha 500+ kg nyttelast med Cybertruck på klasse B trenger jeg egentlig ikke ta klasse B96/BE for å kjøre med større henger på Model X. (Det er veldig få 750 kg utleiehengere, i hvert fall på Kongsberg.)
- Bedre ytelse på begge bilene, kanskje også bedre rekkevidde på Cybertruck. Raskere hurtiglading.
Jeg må vurdere dette nærmere, men det er så klart også noen ulemper:
- Litt upraktisk å parkere med Cybertruck andre steder enn hjemme, selv i rollen som bil nr 2.
- Vi har ikke lengre noen klar langtursbil som man kan sove i.
- Model Y har f.eks ikke stor frontrute. Den kan ruste. Mindre premium.
- Jeg får så klart ikke solgt Model Xen til 900k, så det blir jo et ikke ubetydelig mellomlegg.
- Leveringstid!