Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøp av 1. elbil

Startet av Kalle22, fredag 03. januar 2020, klokken 12:44

« forrige - neste »

Kalle22

Hei,

Vi er et nyetablert par som vurderer å kjøpe vår 1. el-bil. Vi har 2 fossilbiler per i dag, og vurderer da å erstatte den ene med elbil.

Elbilen vil bli brukt til og fra jobb, totalt ca. 7 mil, stort sett på motorvei (80 km/t). Vi har et budsjett på ca. 250 000.

Jeg er helt grønn på elbiler, og trenger tips til hvilke biler dere mener passer til vårt forbruk og som vil være et godt kjøp.

På forhånd, takk!

Vollis47

Har dere tenkt på lading? Vil dere få til lading av elbilen? Kanskje sette opp nie nytt, så bør det være forberedt for elbil nr 2.
En Kia Soul eller VW Golf vil sikkert være gode valg for deres nåværende behov.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

Kalle22

Vi har lademuligheter i nabolaget.

Mtp. budsjettet vårt, har vi sett litt på bruktbilmarkedet, men er redd for å falle i noen fallgruver - jeg har lite peiling på bil og enda mindre peiling på elbil. Hva er viktig å se etter? Fordeler/ulemper med å kjøpe fra forhandler kontra privat?

Setter pris på svar.

edyrli

Du sier ikke noe om plassbehov, men dersom det er kun til og fra jobb og ikke noe barneseter, barnevogner og annet er det vet vanskelig å finne noe bedre kjøp enn de nye trillingene.
SEAT Mii, Skoda Citigo-e, WV e-UP. Her får du ny bil til under 200.000 og rekkevidde på 260 km WLTP.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Daniel_0007

Sitat fra: edyrli på fredag 03. januar 2020, klokken 13:49
Du sier ikke noe om plassbehov, men dersom det er kun til og fra jobb og ikke noe barneseter, barnevogner og annet er det vet vanskelig å finne noe bedre kjøp enn de nye trillingene.
SEAT Mii, Skoda Citigo-e, WV e-UP. Her får du ny bil til under 200.000 og rekkevidde på 260 km WLTP.

https://www.euroncap.com/en/results/seat/mii/39972

Er en god grunn å unngå trillingene, vil heller si mg zs ev som gir mest elbil for pengene hvis man klarer seg med 250ish km med rekkevidde.
Model 3 2019 LR Rwd

andersbj

Jeg kjøpte 30 kwh Leaf for en måned siden, og jeg er veldig fornøyd med det. Ga 150 000 kroner for den (gått 42.000). Veldig godt utprøvd bil som det generelt er lite feil med, og enkelt mtp. service, deler osv.

Jeg kan riktignok lade på jobb, da. Hvis det er litt knotete for dere å få ladet i gata, er kanskje Ioniq et bedre valg. Lett å få til under 250 000, lavt forbruk, generelt fornøyde kunder, hurtiglader raskt, god aerodynamikk. Og mye utstyr osv. hvis dere kjøper teknikkpakke. Før jul var det i hvert fall fint mulig å få en bra 2017-2018-mod til 220-230 000

Thomas Parsli

Det kan være lurt å vente noen måneder, til de nye modellene kommer på veien og prisene får justert seg noe.

Hvilke lademuligheter har du?
En Zoe til under 100.000,- er et mulig røverkjøp: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=165013860

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Troald

Jeg kjøpte en ny Zoe i 2017 med formål å kjøre til/fra jobb, men likte den så godt at den ble brukt som hovedbil mens fossilbilen for det meste stod parkert. Anbefaler deg å ta høyde for at kanskje dere også vil bruke den fremtidige elbilen som hovedbil. Tenk litt mer på rekkevidde, lading og størrelse enn det du tror du har behov for. Hadde jeg visst det jeg vet i dag så hadde jeg ikke kjøpt Zoe 40....
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA