Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Erfaring med Virtuelle speil?

Startet av LMOR, torsdag 02. januar 2020, klokken 17:12

« forrige - neste »

LMOR

Har noen av dere kjøpt disse? Ser fordeler og ulemper med dem. Men på bilen jeg har testet ut så kommer bildet for å endre vinkel osv opp ca hvert minutt. Det var irriterende og jeg renger med at det er en feil på demo-bilen.

Da jeg startet opp, så fikk jeg ikke noe opp da jeg trykket på skjermen, før det etter en stund (5 min) begynte å virke. Derfor antar jeg det er en feil på bilen, at en først ikke registrerte trykket, og så registrerte trykk underveis, selv om  jeg ikke tok på skjermen.

Kan noen bekrefte eller avkrefte dette?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Hårek

Har sett det diskutert på "Audi e-tron Norge" gruppen på Facebook.
Noen nevnte "Møller sier det er en kjent feil men Audi har ingen fiks."
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

Det er en oppdatering (66L2) som skal ordne diverse småtrøbbel. Skal inn med bilen kommende uke for bl.a. å få lagt inn dette. Jeg har tidvis de tre første problemene.
Sitat
66L2

Technical background
On Audi e-tron vehicles with virtual exterior mirrors, the following sporadic function impairments may occur in rare cases:
      • Unwanted fault message such as "please contact workshop"
      • Differences in brightness of the display unit (driver and passenger side)
      • Automatic kerb function does not work correctly
      • Virtual exterior mirrors cannot be set correctly
   
Criterion 01
A software update of the display units for the digital exterior mirror must be carried out on the vehicles effected.

Er generelt fornøyd med virtuelle speil. Det er bedre sikt der nå i halvmørke og sølevær (når sidevinduene er skitne så en ikke får klart syn til vanlige speil). Det er også greit med redusert bredde på bilen gjennom trange garasjeporter og lignende, uten å måtte legge inn speilene. (De virtuelle spilene kan legges inn manuelt, men da blir bilen bredere over "hoftene" enn ved speilene, så det gir i praksis ikke noen gevinst på bredde)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Elbilmannen87

Er bilen smalere enn 193 med virituelle speil slått inn?
E tron!

vikingsemb

Sitat fra: Orbit på torsdag 02. januar 2020, klokken 18:27
Det er en oppdatering (66L2) som skal ordne diverse småtrøbbel. Skal inn med bilen kommende uke for bl.a. å få lagt inn dette. Jeg har tidvis de tre første problemene.
Sitat
66L2

Technical background
On Audi e-tron vehicles with virtual exterior mirrors, the following sporadic function impairments may occur in rare cases:
      • Unwanted fault message such as "please contact workshop"
      • Differences in brightness of the display unit (driver and passenger side)
      • Automatic kerb function does not work correctly
      • Virtual exterior mirrors cannot be set correctly
   
Criterion 01
A software update of the display units for the digital exterior mirror must be carried out on the vehicles effected.

Er generelt fornøyd med virtuelle speil. Det er bedre sikt der nå i halvmørke og sølevær (når sidevinduene er skitne så en ikke får klart syn til vanlige speil). Det er også greit med redusert bredde på bilen gjennom trange garasjeporter og lignende, uten å måtte legge inn speilene. (De virtuelle spilene kan legges inn manuelt, men da blir bilen bredere over "hoftene" enn ved speilene, så det gir i praksis ikke noen gevinst på bredde)
Enig med Orbit! Stort sett fornøyd med mine virtuelle speil og har ikke hatt problemer med dem! Imidlertid uvant å rygge med og jeg bruker da gjerne ryggekamera i stedet! Vet ikke om jeg ville brukt penger på dette en gang til da de eventuelle fordelene er små i forhold til prisen og kanskje spesielt senere reparasjonskostnader!

Sent fra min SM-G975F via Tapatalk


LMOR

Bilen blir vel 15cm smalere, og som det skrives over, så er de mye bedre i regn, med skitne vinduer, eller når det er mørkt. På de første bilene kunne det ikke kombineres med omgivelseskamera, så da forstår jeg at det er litt verre med rygging. Men med omgivelseskamera så bruker jeg ikke speilene ved rygging.

Problemet med at menyen kom opp var borte i kveld, og ut i fra det som stod på Facebook, så kom dette etter en software-oppgradering nå nettopp, så dere som har virtuelle speil bør kanskje dobbeltsjekke at de har fikset problemet før en oppgraderer neste gang.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Orbit

Har kjørt litt med 66L2-oppdateringen nå. Generelt bedre justering av lysfølsomhet under varierende lysforhold. Forrige versjon kjørte forsterkningen vel fort opp og ned, som ga litt langsomt pulserende bilde ved passering av gatelys. Kantsteinautomatikken er nå også på ved rygging.

Ny oppførsel er at innstillingsmenyen dukker opp noen sekunder etter hver start, men det er nok lagt inn med vilje så folk skal forstå den er der.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

sap_2000

Vurderer en SB 50 lagerbil proppet med utstyr, deriblandt virtuelle speil.

Er litt usikker på dette med speilene samt hvor lurt det er å kjøpe en dyr utgave av "billigmodellen". er ca 350´i ekstrautstyr men rimelig godt rabattert.

Er VS noe man venner seg til og faktisk liker såpass at man senere hadde bestill det på ny bil?
Selger opplyser at bare ca 10% eller mindre velger VS når de spekker bil. Når bilen en gang skal selges, tror dere VS vil trekke ned eller gjøre bilen vanskelig å bli kvitt til god pris?

Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

daktari

Sitat fra: sap_2000 på onsdag 15. juli 2020, klokken 15:56
Vurderer en SB 50 lagerbil proppet med utstyr, deriblandt virtuelle speil.

Er litt usikker på dette med speilene samt hvor lurt det er å kjøpe en dyr utgave av "billigmodellen". er ca 350´i ekstrautstyr men rimelig godt rabattert.

Er VS noe man venner seg til og faktisk liker såpass at man senere hadde bestill det på ny bil?
Selger opplyser at bare ca 10% eller mindre velger VS når de spekker bil. Når bilen en gang skal selges, tror dere VS vil trekke ned eller gjøre bilen vanskelig å bli kvitt til god pris?
Trekke ned prisen vil jeg tro. 1.gen virtuelle speil, de har softwarefeil som vel fortsatt ikke er løst heller. Får antagelig lite igjen for masse utstyr på kort sikt, men digg hvis du beholder bilen lenge.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sap_2000

Takker.

Er det forskjellige generasjoner av speilet, hardwaremessig? Softwarefeil vil jo kunne løses...

Det som trykker mest er om det er blemme å kjøpe den dyreste billigvarianten. Tenker den vil få et større verditap, men erfaringsmessig er velutstyrte biler lettere å få solgt (til riktig pris).
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

Orbit

Har kjørt med dette i ett år nå, hovedsaklig positive erfaringer.

  • Tilvenning var aldri noe problem for meg. Bytter også jevnlig med bil (i3) med vanlige speil, og det er helt smertefritt. Faktisk så oppdager jeg ved kjøring i regnvær/dugg/snøvær hvor dårlig en ser med vanlige speil. i3 har oppvarmede speil, men det hjelper lite når f.eks. sideruten har jevnt med regndråper (bykjøring, så før dette blåser bort).
  • Det er en HW-oppgradering av speil da de første lett fikk dugg/frost innvendig rundt nullføre (selv med oppvarming påslått). Dette får du byttet på garanti om det er et problem (BTDT).
  • I tillegg har det kommet div SW oppdateringer (se post over), og det eneste jeg ikke er 100% fornøyd med er at kantstensautomatikken ikke kan gå langt nok ned til at en ser bakhjulet mot bakken. Vet ikke om vanlige e-tron-speil klarer det, men på i3 er det nok tilt.
  • Mye bedre kontroll i dårlig lys med VS, f. eks på mørklagte syklister som kommer opp på høyre siden mens en venter i et kryss.
  • Redusert bredde gjør at jeg kommer inn/ut av garasje uten å måtte felle inn speil. VS kan ikke felles inn elektrisk, men dersom du trenger det for å komme frem er det egentlig så trangt at du ikke har klaring til å få med rumpa.
  • Vet selvfølgelig ingenting om stabilitet/robusthet på lang sikt

Gjensalgsverdi har jeg ingen formening om. Generelt får en lite igjen for ekstrautstyr, men tror heller ikke at VS skulle trekke prisen ned. Jeg hadde i alle fall valgt dette igjen dersom jeg skulle ha kjøpt ny bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Øyvind.h

Kjør på og kjøp. Tipper du blir vant til det og setter pris på det de er gode på.
Jeg syntes det var litt både og. Noen fordeler, men likte ikke å måtte se ned på døra for å se i speilet. Litt mismatch med kontroll av blindsone.
Plassering som i Honda E virker mer fornuftig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Pingle

Sitat fra: sap_2000 på onsdag 15. juli 2020, klokken 16:40
Takker.

Er det forskjellige generasjoner av speilet, hardwaremessig? Softwarefeil vil jo kunne løses...

Det som trykker mest er om det er blemme å kjøpe den dyreste billigvarianten. Tenker den vil få et større verditap, men erfaringsmessig er velutstyrte biler lettere å få solgt (til riktig pris).

Speilene tok meg noen få timer å venne meg til. Personlig synes jeg rekkevidden er knapp nok med etron, og vurderte ikke e50 seriøst. Utstyr er subjektivt, jeg måtte ha HUD mm til min kone sa at det ikke kom på tale, og nå savner jeg ikke noe ekstrautstyr i min smurfeblå.
Audi e-tron 55, kjøpt 05 2020

turfsurf

Sitat fra: sap_2000 på onsdag 15. juli 2020, klokken 16:40


Det som trykker mest er om det er blemme å kjøpe den dyreste billigvarianten. Tenker den vil få et større verditap, men erfaringsmessig er velutstyrte biler lettere å få solgt (til riktig pris).
Den dyreste billigvarianten er nok ikke dere smarteste kjøpet. Shopper man billig bruktbilbil er ikke betalingsviljen for utstyr stor. Man vil gjerne ha det, men ikke betale for det.

Motsatt gjelder toppmodeller. Der forventes det mere at det er med en del utstyr.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sap_2000

Sitat fra: turfsurf på mandag 27. juli 2020, klokken 21:40

Den dyreste billigvarianten er nok ikke dere smarteste kjøpet. Shopper man billig bruktbilbil er ikke betalingsviljen for utstyr stor. Man vil gjerne ha det, men ikke betale for det.
Er det jeg går å føler litt på.. På tross av at den er rabattert med ca 220k er den meningsløst godt utstyrt med listepris inkl vinterhjul på ca 1 mill.

Plutselig ble eGolfen solgt i dag også, men har heldigvis et par biler til på tunet.
Får gå en runde med forhandleren i morgen og se om de kan skvise litt til. Ellers får jeg ligge å vake til rette 55SB blir lagt ut på finn...
Mvh. SAP - Helelektrisk fra juni 2017
2021 VW ID4 1St Max
2021 VW ID.3
2020 Etron SB (Solgt)
2015 eGolf VP Still going strong :)
2017 eGolf FL 300 (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA