Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Toyota til forsvar for hydrogen på tu.no

Startet av ruslebiff, torsdag 02. januar 2020, klokken 10:35

« forrige - neste »

Burger

Det ble snakket en del i tråden her angående hydrogenproduksjon for å lagre energi for ladestasjoner, kom over ny fully charged og som vanlig så har man løst ting med batteri før hydrogen er ferdig med å planlegge, promotere og skaffe subsidier.


https://youtu.be/xvrtgbSMKRg?t=532

Produsentens hjemmeside

https://www.offgrid-energy.co.uk/products/
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Jejl

Toyota skal samarbeide med Nel om å bygge hydrogen stasjoner. Diskusjon på tu.no kl 10.00

Jejl

Oppsummert ble det en trist "diskusjon" hvor veldig få kritiske spørsmål ble stilt til deltakerne.

Rosstopher

Toyota Mirai ble vist fram på God Morgen Norge i dag. Der ble det heller ikke stilt noe særlig kritiske spørsmål, og det som kom fram av ankepunkter mot hydrogen var kun mangelen på infrastruktur.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

automat

Artikkel i Motor om nye Mirai.

https://motor.no/hydrogen-infrastruktur-mirai/kommer-med-650-km-rekkevidde-tidlig-i-2021/183021

De har tydeligvis ambisjoner om å selge noen også:
''– Vi får 100 biler til utlevering i 2021, men vil kunne skaffe flere hvis det blir etterspørsel, sier Espen Olsen, Toyotas informasjonssjef.''

Står videre at NEL går inn i fylleselskapet H2 Fuel Norway, med konkrete planer om to lokasjoner.

Ser ut som det er drosjebransjen det satses på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

OhmPaPa

Sitat fra: automat på lørdag 10. oktober 2020, klokken 21:48
Ser ut som det er drosjebransjen det satses på.

Oh, man!

Når man bestiller Taxi i appen kan man be om å få en elbil tro?

Ketill Jacobsen

#547
Sitat fra: Gardin på onsdag 08. januar 2020, klokken 01:10

Energilagring blir utvilsomt viktigere når fornybarandelen øker. Likevel er det slett ikke sikkert at hydrogen er den beste løsningen for dette. Men for all del, la kraftbransjen lage så mye hydrogen som de bare orker. Verden har allerede et hydrogenforbruk tilsvarende en halv milliard hydrogenbiler. Dette markedet må være stort nok til å kunne demonstrere at de klarer å lage hydrogen til de prisene de drømmer om.

Men det er nok dessverre ikke så mye realisme i de anslagene. Det er ganske så dyrt å produsere, lagre og transportere hydrogen laget med elektrolyse.


Her har du to gode poenger, 1) dagens hydrogenproduksjon er nok til en halv milliard hydrogenbiler og 2) vent til elektrolyse er billig nok til å erstatte dagens produksjon basert på naturgass.

Med hensyn til det siste (nr 2) er dette i ferd med å skje i og med at Yara bygger en stor pilotfabrikk i Australia for ammoniakkproduksjon basert på hydrogen fra elektrolyse og strøm fra en solcellepark. Videre så vil Yara bygge en fabrikk i Nederland basert på 100 MW fra vindmøller og elektrolyse -> hydrogen -> ammoniakk. Dette blir det nok stadig mer av og elektrolyse vil etter hvert erstatte naturgass til hydrogen/ammoniakkproduksjon over hele verden (sier også Yara om deres prosjekter er vellykkede). Men hydrogen til personbiler er en helt annen sak. Det har jeg null tro på!

I de to tilfellene (Yara) er det nærmest null transport og liten grad av lagring, to områder der hydrogen sliter.

ruslebiff

#548
Her er fortsettelsen fra Toyota. Nok et startskudd, eller blir det et skudd i foten? De skal sammen med NEL satse på en hel fyllestasjon til i Oslo-området.

https://www.elbil24.no/nyheter/startskuddet-for-hydrogen/72934375

Det er bra, for Hynion på Høvik (https://hynion.com/) med sin andre linje åpen nå, mener at det er veldig hektisk, og den fulleste hydrogenstasjonen i Europa, med hele 18 biler betjent om dagen!

Med dette kanskje man klarer å ha nesten 40 tankfyllinger daglig av hydrogenbiler i Oslo-området i fremtiden! Da er det vel ikke lenger noen argumenter mot hydrogen?!

RJK

Sikkert fint for de som bor i Oslo, men "aldri" har tenkt seg utenfor området.

Problemet er altså at før det vil være fristende nok å skaffe seg HY-bil, så må det finnes fyllestasjoner minst for hver 40 mil avstand, så man rekker den neste når man er på tur. Men helst ikke lenge unna enn 20 mil, for å ha litt omkrets utenom å kjøre frem og tilbake mellom hjem og påfyllingsstasjon, eller fra påfyllingsstasjon til neste påfyllingsstasjon.

Og man bør ikke bo noe særlig mer enn maks 5 mil fra en slik stasjon, for at ikke alt forbruk skal være frem og tilbake fra denne, men ha noe til den kjøringen som faktisk skal dekkes. En fordel da om stasjonen finnes langsstandardruten, slik at det ikke blir omvei.

Kort sagt, det må bygges mange stasjoner i Norge, før andre enn firmaer med leasingavtaler og hydrogenstasjon i nærområdet tør satse på disse.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Ferry

Sitat fra: RJK på søndag 25. oktober 2020, klokken 13:43
Og man bør ikke bo noe særlig mer enn maks 5 mil fra en slik stasjon,

Fem mil er fryktelig langt å kjøre for å fylle bilen. Jeg tror tettheten må være betydelig større.

ruslebiff

Sitat fra: Ferry på søndag 25. oktober 2020, klokken 16:45
Sitat fra: RJK på søndag 25. oktober 2020, klokken 13:43
Og man bør ikke bo noe særlig mer enn maks 5 mil fra en slik stasjon,

Fem mil er fryktelig langt å kjøre for å fylle bilen. Jeg tror tettheten må være betydelig større.

Rekker å hurtiglade litt på tiden det tar å kjøre 5 mil t/r ja  ;)

Rosstopher

Sitat fra: ruslebiff på søndag 25. oktober 2020, klokken 09:55
https://www.elbil24.no/nyheter/startskuddet-for-hydrogen/72934375

Fra artikkelen:
SitatMirai, som også er å definere som en elbil (hydrogenelektrisk) får dessuten en rekkevidde som ingen andre biler på markedet per i dag kan vise til, med sine 65 mil

Morsom uttalelse siden man nå faktisk får kjøpt elbil med 65 mil rekkevidde...
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Espen Hugaas Andersen

Sant nok. Model S har 652 km rekkevidde. Da koster den riktignok nesten 200.000 kroner mer, men så er det også en *litt* bedre bil.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Counterpointer

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på søndag 25. oktober 2020, klokken 18:19
Sant nok. Model S har 652 km rekkevidde. Da koster den riktignok nesten 200.000 kroner mer, men så er det også en *litt* bedre bil.
Samt utrolig mye billigere i drift og til dags dato har aldri en superchargerstasjon eksplodert slik som en av åtte (tror jeg det var på det tidspunktet) hydrogenfyllestasjoner har gjort her i HMS orienterte Norge.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA