Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2019.40.50.7

Startet av ganton, onsdag 01. januar 2020, klokken 02:15

« forrige - neste »

lithos

Åsså jeg som var så fornøyd med AP for noen oppdateringer siden... De nyeste med 50 som nest siste tall har blitt stadig værre: Pingpong mellom gul og hvit stripe, gni seg som en kjælen katt opp mot vogntog jeg passerer på E18, og overmodig småfull AP som dundrer inn i svingene i full fart, bråbremser for seint og hyler om at jeg må overta når bilen er halvt over i motgående felt. I dag ville denne trådens ferske oppdatering ha meg rett mot et "gore point", noe som ikke har skjedd siden i sommer. Kan vi snart komme tilbake til "to skritt fram, og ett tilbake", og ikke omvendt? Værsåsnill?
TMY LR MIC 2022 (HF etter 4 mnd): Y not?
TM3 LR AWD 2019 HF: Black Betty - solgt
TCT DM FSD - bestilt
Peugeot iOn 2014 - solgt
Ørten elbiler med brukbar rekkevidde uten HF - avbestilt

Motorwatt

Mye enig med deg, men vit at AP er beregnet på motorveier. Og der vil du neppe erfare en sving som er så krapp at den gir over 0.3g, og dermed varsel om å overta rattet. PingPong er det verste med denne utgaven synes jeg, og i dag hadde jeg politiet bak meg på E18. Da slo jeg av AP for ikke å bli stoppet på mistanke om fyllekjøring.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Alfa Bergen

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:34
Mye enig med deg, men vit at AP er beregnet på motorveier. Og der vil du neppe erfare en sving som er så krapp at den gir over 0.3g, og dermed varsel om å overta rattet. PingPong er det verste med denne utgaven synes jeg, og i dag hadde jeg politiet bak meg på E18. Da slo jeg av AP for ikke å bli stoppet på mistanke om fyllekjøring.

Hvor fremgår det at AP er beregnet på motorveier? Det har jeg ikke sett noe sted.  For øvrig enig med forrige innlegg som sa at bilen merkelig nok ser ut til å ØNSKE å komme så tett som mulig opp mot møtende vogntog, busser, lastebiler...
Model S85 Levert 7.11.2013. (Solgt)
Model S100D Levert 8.6.2019

Beste biler jeg har kjørt. Punktum!

geear

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. januar 2020, klokken 00:34
Mye enig med deg, men vit at AP er beregnet på motorveier.
Ja, det er vel det neste, full self driving kun på motorveier... allerede innfridd.  :P

Motorwatt

SitatHvor fremgår det at AP er beregnet på motorveier?

Så lenge UN/EU-direktivet ikke tillater mer enn 0.3g på autostyring, er det i praksis bare på motorvei den kan brukes med nogenlunde tillit. Klart den kan brukes på andre typer veier, men da med større risiko for at man får den type advarsler TS snakker om.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geirci2

Fra brukermanualen:
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører."
Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

Elmo

Sitat fra: geirci2 på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:50
Fra brukermanualen:
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører."
Ja, men skal man kunne kalle noe selvkjørende biler (FSD) så bør det funke utenfor motorveg også ;)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

knegg

Isåfall har vi bare 515km med motorvei i Norge som Tesla mener autopilot skal fungere på.

https://no.wikipedia.org/wiki/Liste_over_norske_motorveier_og_motortrafikkveier
2020 Model 3

kodax

Sitat fra: Elmo på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:44
Sitat fra: geirci2 på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:50
Fra brukermanualen:
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører."
Ja, men skal man kunne kalle noe selvkjørende biler (FSD) så bør det funke utenfor motorveg også ;)
Tesla sier at FSD skal komme, men det er altså ikke kommet ennå. Ergo, du kan ikke klage på at dette ikke fungerer, men du kan derimot klage på at Tesla ennå ikke har levert FSD;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Sitat fra: kodax på onsdag 08. januar 2020, klokken 12:44
Sitat fra: Elmo på onsdag 08. januar 2020, klokken 11:44
Sitat fra: geirci2 på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:50
Fra brukermanualen:
"ADVARSEL: Autostyring er bare beregnet på bruk på motorveier med en oppmerksom fører."
Ja, men skal man kunne kalle noe selvkjørende biler (FSD) så bør det funke utenfor motorveg også ;)
Tesla sier at FSD skal komme, men det er altså ikke kommet ennå. Ergo, du kan ikke klage på at dette ikke fungerer, men du kan derimot klage på at Tesla ennå ikke har levert FSD;)
Vel, i følge Elon Musk så skulle FSD være "Feature complete" innen 2019, og det var jammen ikke så mange måneder før året var omme han liret av seg det der, noe som gjorde at det var lett å ha en viss tiltro til det. All funksjonalitet i FSD kan vel gjøres tilgjengelig også i Europa, altså kjøring på vanlige veier, men med krav om å holde i rattet osv., så det er noen som ikke har levert det de sier... og det er ikke oss bileiere som har betalt for FSD.

kodax

Ja, Tesla ikke har levert FSD slik hverken du eller jeg tolker det, og jeg har vanskelig for å se at Tesla selv seriøst vil kunne påstå noe annet. Men det er nettopp det som er poenget, FSD er ikke levert og da kan man jo heller ikke klage på at FSD ikke fungerer som det skal;)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

raypettersen

Enig med de som skriver pingpong her. Bilen svaier fra side til side, og jeg tenker støtt og stadig "fyren bak meg er sikkert overbevist om at jeg kjører i påvirket tilstand" .. Siste oppdateringene har vært elendige sånn sett, men det er et lyspunkt. Teslaen min holder fornuftig avstand til bilen fremfor, og følger mye bedre enn den gjorde før. I nedoverbakke hadde jeg hjertet i halsen en periode pga at bilen var helt oppi ræva på den fremfor og kunne også finne på å gi gass og bråbremse. Den dritten er heldigvis forbi.

Håper på bedre oppdateringer fremover. Mindre spill og karaoke, full fokus på autopiloten takk.

Kim-

nå deaktiveres autopiloten når det kommer møtende busser eller store biler imot, stoler ikke lengre på at den holder siden sin lengre, slik som før. Gjør tesla det med vilje for å hente inn noe form for data?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

Inop

Sitat fra: raypettersen på onsdag 08. januar 2020, klokken 21:44
Enig med de som skriver pingpong her. Bilen svaier fra side til side, og jeg tenker støtt og stadig "fyren bak meg er sikkert overbevist om at jeg kjører i påvirket tilstand" ..

Det geniale er jo at når du faktisk kjører i påvirket tilstand vil politiet bare tenke at du kjører på autopilot og la deg kjøre videre...  :police: ::)
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

HKS

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 08. januar 2020, klokken 10:38
Så lenge UN/EU-direktivet ikke tillater mer enn 0.3g på autostyring, er det i praksis bare på motorvei den kan brukes med nogenlunde tillit. Klart den kan brukes på andre typer veier, men da med større risiko for at man får den type advarsler TS snakker om.
På neste UNEVE GRVA-møte som er i midten av februar, ligger det inne et forslag om endring av direktivet til blant annet å kunne øke denne grensen til 0.4g.

Det hjelper for Tesla og faktisk møte opp i arbeidsgruppen og presentere data... ;)
Tesla Model 3 Long Range

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA