Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvor går grensen for at elbilen er miljøvennlig?

Startet av elektrolux, tirsdag 31. desember 2019, klokken 06:20

« forrige - neste »

elektrolux

Mazda mener ved  rundt 35 kWt batterikapasitet:

https://itavisen.no/2019/12/30/mazda-med-pastand-om-elektriske-biler-med-lengre-rekkevidde-verre-for-planeten-enn-dieselbiler/

Har ofte selv argumentert for at de stadig større elbilene folk bytter ut fullgode dieselbiler til, ikke nødvendigvis gagner miljøet. Føler nå at jeg får en bekreftelse på at teorien min har et visst gehalt.

Jeg mener oppriktig at når jeg fyrer opp min aldrende 3l Merce diesel, (#lemmywagen) helst på biodiesel for å kjøre 700+ km til en musik festival eller er skitur på kontinentet 2-3 ganger i året framfor å kjøpe en langtrekkende elbil for å klare slike turer bidrar jeg til et mindre fotavtrykk på planeten vår.

Lokalt kjører jeg heller Smart ED og VW e-Up som bruker halvparten så mye strøm som jr. sin Tesla S og mener det også er med på å redusere fotavtrykket mitt.

Eller hadde det vært bedre om jeg reduserte antall kjøretøy til et som hadde klart både lokale og internasjonale turene mine?

Mener også at når jeg beholder dieselpurken til langturene så forhindrer jeg den å bli en ny eiers "nye" bil som overveiende sannsynlig ville betydd økt bruk av den i stedet for lange perioder med stillstand mellom turene.

Kjør debatt.


Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Hvilken troverdighet har Mazda på dette området? De har behov for å komme med en bortforklaring på hvorfor de putter så lite batteri i elbilen sin.

De burde heller sagt: Vi ser at vi må ha en elbil i modellutvalget vårt. Men siden vi har gjort så inmari dårlig jobb med å sikre tilgang på batterier, må vi putte minst mulig batteri i den, og selge færrest mulig elbiler.

Men elbilhaterne kommer til å elske den artikkelen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

automat

Dette bør egentlig løftes opp i et større perspektiv.

Batterier kommer til å bli en nøkkelfaktor når verden skal bevege seg over til fossifri energiproduksjon. Og bruksområdene  til batterier kommer til å bli svært omfattende, når de blir bra og billige nok.

Elbiler er en katalysator i denne utviklingen fordi de sørger for:
- Stor utvikling i bedre, lettere og billigere batterier.
- En massiv økning i produksonsvolum, som også senker prisene.
- Fokus på bærekraftig batteriproduksjon. Ingen tenkte på miljøavtrykket til batteriet i pc/telefon for noen år tilbake.

Elbiler er derfor spydspissteknologi, som har positiv klimaeffekt langt utover miljøavtrykket til den enkelte bil.

I overgangen til batterisamfunnet er ikke elbilen målet. Den er et middel for å få til denne overgangen.

Et eksempel på hva batterier kan brukes til, som jeg ikke hadde forestilt meg:
https://electrek.co/2019/12/30/tesla-batteries-help-power-solar-desalination-plant-africa/
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Elbilen er ikke og vil heller aldri bli miljøvennlig, men den er nok mindre miljøuvennlig enn en fossilbil. Løsningen, i den grad det er snakk om noen egentlig "løsning", er nok helt andre alternativer for transport, stort sett.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 10:56
Elbilen er ikke og vil heller aldri bli miljøvennlig, men den er nok mindre miljøuvennlig enn en fossilbil. Løsningen, i den grad det er snakk om noen egentlig "løsning", er nok helt andre alternativer for transport, stort sett.
Det mest miljøvennlige vi kan gjøre, er å la være å få fler unger.

Elbiler er den mest effektive metoden vi kan skaffe billige og bedre batterier til andre områder vi trenger det. At biltrafikken blr utslippsfri i samme slengen er en bonus.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ferry

"Schultze har til Automotive News fortalt at batteripakken deres er nøye valgt ut for å balansere miljøpåvirkningen: totalt sett skal CO2-utslippet forbundet med både produksjon og energiforbruk på dette batteriet tilsvare en Mazda 3 i dieselutgave.
I kalkulasjonene har Mazda også inkludert et batteriskifte ved omtrent 160 000 kilometer."

Dette er bare et forsøk på renvasking av dieselmotoren. Et batteri på 35 kWt er ikke oppbrukt etter 160.000 km. Det er bare å se på de andre bilene som har vært på markedet i noen år. Det er mer sannsynlig at batteriene overlever bilene og kan gjenbrukes til energilagring. F.eks. skriver Fortum om dette her: https://blogg.fortum.no/naar-bor-jeg-bytte-batteriet-på-elbilen

Om dette er realiteten så endrer det regnestykket voldsomt i "feil" retning for dieselbilen. I stedet for å ta med produksjonen av et ekstra batteri for elbilen, så må elbilen tildeles mindre enn utslippet for å produsere det første batteriet. Om originalbatteriet kan brukes like mye til energilagring etter å ha vært brukt i bilen, så bør det kun regnes utslippet fra 50% av batteriet når en sammenligner elbil vs. diesel. Så i stedet for 2x utslipp, så er det 1/2x utslipp. Det er 4x forskjell! Om vi i tillegg bruker ren kraft til å produsere batterier, så forskyver det regnestykket ytterligere.

arthur

Sitat fra: automat på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:23
Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 10:56
Elbilen er ikke og vil heller aldri bli miljøvennlig, men den er nok mindre miljøuvennlig enn en fossilbil. Løsningen, i den grad det er snakk om noen egentlig "løsning", er nok helt andre alternativer for transport, stort sett.
Det mest miljøvennlige vi kan gjøre, er å la være å få fler unger.

Eller bare selv takke for seg umiddelbart? Bare sånn for å dra diskusjonen helt ut på viddene etter din "invitasjon" til det!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

automat

Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:36
Sitat fra: automat på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:23
Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 10:56
Elbilen er ikke og vil heller aldri bli miljøvennlig, men den er nok mindre miljøuvennlig enn en fossilbil. Løsningen, i den grad det er snakk om noen egentlig "løsning", er nok helt andre alternativer for transport, stort sett.
Det mest miljøvennlige vi kan gjøre, er å la være å få fler unger.

Eller bare selv takke for seg umiddelbart? Bare sånn for å dra diskusjonen helt ut på viddene etter din "invitasjon" til det!

Nå er det ikke jeg som har kommet frem til dette da.

https://www.faktisk.no/artikler/nNQ/det-finnes-mer-effektive-klimatiltak-enn-a-kjope-elbil

Å bytte ut fossilbil med elbil er effektivt, og det innbærer en relativt liten inngripen i folks liv.

Å tvinge til folk kutte ut bilen vil være en stor inngripen i folks liv.

Så må vi selvfølgelig se om vi kan redusere samfunnets transportbehov, og gjerne legge til rette for at flere klarer seg uten bil.

Men i store deler av Norge vil man ha behov for bil i overskuelig fremtid. Men fortrinnsvis en elbil. Med stor nok batteripakke til at folk vil bytte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:04
Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:36
Sitat fra: automat på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:23
Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 10:56
Elbilen er ikke og vil heller aldri bli miljøvennlig, men den er nok mindre miljøuvennlig enn en fossilbil. Løsningen, i den grad det er snakk om noen egentlig "løsning", er nok helt andre alternativer for transport, stort sett.
Det mest miljøvennlige vi kan gjøre, er å la være å få fler unger.

Eller bare selv takke for seg umiddelbart? Bare sånn for å dra diskusjonen helt ut på viddene etter din "invitasjon" til det!

Nå er det ikke jeg som har kommet frem til dette da.

https://www.faktisk.no/artikler/nNQ/det-finnes-mer-effektive-klimatiltak-enn-a-kjope-elbil

Å bytte ut fossilbil med elbil er effektivt, og det innbærer en relativt liten inngripen i folks liv.

Å tvinge til folk kutte ut bilen vil være en stor inngripen i folks liv.

Så må vi selvfølgelig se om vi kan redusere samfunnets transportbehov, og gjerne legge til rette for at flere klarer seg uten bil.

Men i store deler av Norge vil man ha behov for bil i overskuelig fremtid. Men fortrinnsvis en elbil. Med stor nok batteripakke til at folk vil bytte.

Å bytte ut fossilbil med elbil har bare marginal effekt i det store bildet. Å drive diskusjon rundt slutte å få barn for det er bra for miljøet er en diskusjon du får ta med noen andre, lykke til!
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

1000kwh

Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:33
Sitat fra: automat på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:04
Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:36
Sitat fra: automat på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:23
Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 10:56
Elbilen er ikke og vil heller aldri bli miljøvennlig, men den er nok mindre miljøuvennlig enn en fossilbil. Løsningen, i den grad det er snakk om noen egentlig "løsning", er nok helt andre alternativer for transport, stort sett.
Det mest miljøvennlige vi kan gjøre, er å la være å få fler unger.

Eller bare selv takke for seg umiddelbart? Bare sånn for å dra diskusjonen helt ut på viddene etter din "invitasjon" til det!

Nå er det ikke jeg som har kommet frem til dette da.

https://www.faktisk.no/artikler/nNQ/det-finnes-mer-effektive-klimatiltak-enn-a-kjope-elbil

Å bytte ut fossilbil med elbil er effektivt, og det innbærer en relativt liten inngripen i folks liv.

Å tvinge til folk kutte ut bilen vil være en stor inngripen i folks liv.

Så må vi selvfølgelig se om vi kan redusere samfunnets transportbehov, og gjerne legge til rette for at flere klarer seg uten bil.

Men i store deler av Norge vil man ha behov for bil i overskuelig fremtid. Men fortrinnsvis en elbil. Med stor nok batteripakke til at folk vil bytte.

Å bytte ut fossilbil med elbil har bare marginal effekt i det store bildet. Å drive diskusjon rundt slutte å få barn for det er bra for miljøet er en diskusjon du får ta med noen andre, lykke til!
Her er jeg enig med Arthur :D

Når man drar fram «slutte å få barn» i denne diskusjonen melder man seg ut som en vettug meningsytrer.

automat

Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:33

Å bytte ut fossilbil med elbil har bare marginal effekt i det store bildet. Å drive diskusjon rundt slutte å få barn for det er bra for miljøet er en diskusjon du får ta med noen andre, lykke til!

Det er ikke noen tvil om at befolkningsøkning globalt er en utfording for resurser og klima. Kommentaren min var likevel mest et spark til dette:
«Løsningen, i den grad det er snakk om noen egentlig "løsning", er nok helt andre alternativer for transport»

Å erstatte bilkjøring med alternativ transport er helt utopisk, med mindre man legger om samfunnet vårt helt. Vi kan flytte noe av transporten bort fra bil, og vi kan redusere transportbehovet. Men vi kan ikke  erstatte bilen.

I det perspektivet ser jeg ingen bedre løsninger enn elbilen. Selv on elbiler har forbedringpotensiale når det gjelder batteriproduksjon og renest mulig drivstoff (utenfor Norge), så kan vi ikke vente til det er perfekt. Vi må få en overgang raskest mulig.

Hvis du har andre og bedre løsninger med alternativ transport isteden arthur, så hører jeg gjerne om det.

Vi kan ikke bare sitte på ræva og gjøre ingenting.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

arthur

Sitat fra: automat på tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:47
Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:33

Å bytte ut fossilbil med elbil har bare marginal effekt i det store bildet. Å drive diskusjon rundt slutte å få barn for det er bra for miljøet er en diskusjon du får ta med noen andre, lykke til!
Vi kan ikke bare sitte på ræva og gjøre ingenting.

Hvis man tror at løsningen er at vi skal bytte ut mer enn tre millioner fossilbiler i Norge med like mange elbiler så er det nettopp å sitte på raua vi gjør. Det må nok helt andre grep til skal det monne.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

turfsurf

Samme gamle ulla. Bruker utdaterte tall for energimiks og tar med batteribytte på ett vilkårlig antall km.

Skal man sammenligne miljøpåvirkning mellom biler så må det gjøres mellom likeverdige biler. F.eks etron 55 og Audi A6 Allroad eller Q7. Dette er og biler som typisk kjøres mye med relativt høyt forbruk, derved vil batteribilen fort bli bedre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

automat

Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 15:09
Hvis man tror at løsningen er at vi skal bytte ut mer enn tre millioner fossilbiler i Norge med like mange elbiler så er det nettopp å sitte på raua vi gjør. Det må nok helt andre grep til skal det monne.

Det vil ta rundt 15 år å skifte ut mesteparten av bilparken i Norge. Derfor er det viktig sørge for salget av nye fossilbiler reduseres så raskt som mulig, til fordel for elbiler. Dette kan gjøres uten altfor store kostnader, og uten alfor store ulemper for befolkningen. Det betyr ikke at vi kan la vær å gjøre andre ting, men det er et bidrag. Og det er en lavthengende frukt.

Elfanten i rommet er norsk oljeproduksjon. Men å stoppe den er som å slakte gullkalven vår. Vi bør nok tenke oss nøye om på hvordan oljealderen skal avsluttes.

Nå arthur, er jeg veldig spent på å høre om dine andre grep, som monner. Jeg er særlig spent på grepene innen transportsektoren. Samt kostnader og konsekvenser ved disse.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Ferry

Sitat fra: arthur på tirsdag 31. desember 2019, klokken 15:09
Hvis man tror at løsningen er at vi skal bytte ut mer enn tre millioner fossilbiler i Norge med like mange elbiler så er det nettopp å sitte på raua vi gjør. Det må nok helt andre grep til skal det monne.

Hva skal vi gjøre da? Det er f**n så enkelt å si at noe ikke er bra nok så lenge en ikke trenger å komme med et alternativ.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA