Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Er regenerering et problem?

Startet av andersbj, lørdag 28. desember 2019, klokken 12:22

« forrige - neste »

Burger

Turfsurf har helt rett her, seiling har sin funksjon dersom man man ikke øker farten noe særlig når man triller. Øker man farten så blir energien spist opp av økende luftmotstand.

Dersom man skal lengst mulig så er tommelfingerregelen 40km/t sommer og 50km/t om vinter pga strøm til oppvarming uansett opp eller nedoverbakke. Pr 10km/t man kjører raskere fra 40km/t så kan man legge til ca 13% forbruk på samme distanse.

Dette er ett tema som dukker opp siden vi har noen som elsker seilefunksjonen uten å ta inn over seg at det er ikke det mest økonomiske bestandig. Men det har blitt gjennomtestet på her på Leafdelen av forumet, økt fart dreper rekkevidde. Jevn hastighet med CC gir bedre økonomi enn å trille raskere nedover og så kjøre sakte oppover.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

kaiat

Er det bedre å bruke CC? Har liksom aldri turt å bruke det på min 24 kWh når jeg har hatt meg en langtur.

turfsurf

Sitat fra: kaiat på lørdag 04. januar 2020, klokken 23:58
Er det bedre å bruke CC? Har liksom aldri turt å bruke det på min 24 kWh når jeg har hatt meg en langtur.
Gitt man har nok regen til å holde farten nedover bakkene. Det er jo fremdeles bedre å øke farten en å bremse med mekaniske bremser. Kanskje ikke så bra for lommeboka dog.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

leafnor

Sitat fra: kaiat på lørdag 04. januar 2020, klokken 23:58
Er det bedre å bruke CC? Har liksom aldri turt å bruke det på min 24 kWh når jeg har hatt meg en langtur.
Bruker alltid CC på langtur. For, den overdriver aldri pådrag eller regen, den holder bilen i jevnere fart (Opprettholder kinetisk energi) bedre enn du klarer eller orker å gjøre, dvs driver ikke "pumper" strøm inn og ut av batteriet. Hvis det er så marginalt med strøm for å komme frem til ladested at en tenker at regen, CC, bør man i alle fall sørge for å kjøre på tørr veg, lav temp i bilen (Ingen varme?), nok luft i dekkene, ha kontroll på mot/medvind.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Kjører jeg motorvei bruker jeg mindre energi ved å seile enn å bruke regen. Der det er lange slake bakker bruker bilen energi på å holde 110 nedover, mens ved å seile bruker den null energi, og øker farten litt også. Når bakken er over, renner jeg forsiktig ned i 110 og kjører videre. Hadde jeg brukt regenerering måtte jeg konstant brukt energi for å holde farten i 110 nedover, eller sluppet opp og sakket farten nedover for å samle energi, men bruker da opp energien igjen når jeg er i bunn av bakken, da jeg må opp i fart til 110 igjen.

Derimot med Leaf, er det beste å ikke kjøre i 110, men holde seg maks i 90 km/t.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

automat

Sitat fra: Øyst1 på søndag 05. januar 2020, klokken 19:17
Kjører jeg motorvei bruker jeg mindre energi ved å seile enn å bruke regen. Der det er lange slake bakker bruker bilen energi på å holde 110 nedover, mens ved å seile bruker den null energi, og øker farten litt også. Når bakken er over, renner jeg forsiktig ned i 110 og kjører videre. Hadde jeg brukt regenerering måtte jeg konstant brukt energi for å holde farten i 110 nedover, eller sluppet opp og sakket farten nedover for å samle energi, men bruker da opp energien igjen når jeg er i bunn av bakken, da jeg må opp i fart til 110 igjen.


At du føler det slik er sikkert riktig. Men om skal vite om det faktisk er slik, så må to identiske biler, med samme type dekk, kjøre side om side med samme snittfart. Den ene på CC, den andre med seiling. Da får man reelt sett om seiling lønner seg fremfor regen.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

EV-FTW

Sitat fra: automat på søndag 05. januar 2020, klokken 21:41
Sitat fra: Øyst1 på søndag 05. januar 2020, klokken 19:17
Kjører jeg motorvei bruker jeg mindre energi ved å seile enn å bruke regen. Der det er lange slake bakker bruker bilen energi på å holde 110 nedover, mens ved å seile bruker den null energi, og øker farten litt også. Når bakken er over, renner jeg forsiktig ned i 110 og kjører videre. Hadde jeg brukt regenerering måtte jeg konstant brukt energi for å holde farten i 110 nedover, eller sluppet opp og sakket farten nedover for å samle energi, men bruker da opp energien igjen når jeg er i bunn av bakken, da jeg må opp i fart til 110 igjen.


At du føler det slik er sikkert riktig. Men om skal vite om det faktisk er slik, så må to identiske biler, med samme type dekk, kjøre side om side med samme snittfart. Den ene på CC, den andre med seiling. Da får man reelt sett om seiling lønner seg fremfor regen.

Og dette er selvfølgelig gjort av de som er av oppfatning at regenerering er bedre enn seiling? Slik jeg ser det, vil dette forbli et tema hvor det vil være uenigheter om hva som er best.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Erik Ola Ulvestad

Vi hadde tidlegare ein liten diskusjon om coasting kan vere skadelig. Konsensus var vel at dagens blielektronikk må tåle dette. Står dette fortsatt ved lag?
Alle elbilar brukar vel permanentmagnetmotor i dag, og det blir litt som ein gammaldags sykkeldynamo. Motor er vel alltid også i rotasjon pga manglande frikoplingsgirkasse, og i god fart med åpen strømkrets så bygger det seg opp ei helsikes spenning. Ved regenerering gir strøm motorbrems og overskudd tilbake til batteri. I åpen krets så kan nok dette kontrollerast med gjennomslagsbarriere (zenerdiode, etc) men det vil jo då igjen gi ei bremseeffekt.
Kan det tenkast at coasting i fart godt over typiske norske fartgrenser faktisk kan gi eit overspenningsproblem? Evt at det er ei øvre grense der regenerering likevel slår inn, om enn svakt?
Nokon som veit?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

leafnor

Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på søndag 05. januar 2020, klokken 22:35
Vi hadde tidlegare ein liten diskusjon om coasting kan vere skadelig. Konsensus var vel at dagens blielektronikk må tåle dette. Står dette fortsatt ved lag?
Alle elbilar brukar vel permanentmagnetmotor i dag, og det blir litt som ein gammaldags sykkeldynamo. Motor er vel alltid også i rotasjon pga manglande frikoplingsgirkasse, og i god fart med åpen strømkrets så bygger det seg opp ei helsikes spenning. Ved regenerering gir strøm motorbrems og overskudd tilbake til batteri. I åpen krets så kan nok dette kontrollerast med gjennomslagsbarriere (zenerdiode, etc) men det vil jo då igjen gi ei bremseeffekt.
Kan det tenkast at coasting i fart godt over typiske norske fartgrenser faktisk kan gi eit overspenningsproblem? Evt at det er ei øvre grense der regenerering likevel slår inn, om enn svakt?
Nokon som veit?

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
Har ikke peiling, men ser i EVBatmon på min Outlander som også har permanentmagnet motorer at de trekker ca 1,2 kW nå den er satt i B0, rulling. Vil tro det også gjelder Leaf, motor tilføres energi for å spinne lett, motvirke det selinduserte magnetfeltet i spolene som vil øve motstand. Samme som jeg kjenenr på min el-sykkel når jeg prøver å rulle, veldig tungt å sykle med tomt batteri.
Vil tro det gjelder Leaf også, at det under rulling/seilingfakisk tilføres energi til motor. Ut fra min Outlander PHEV så vil jeg tro det er opp mot 1 kW i 80-100km/t Leaf som har en større motor enn hva hver av de to i min PHEV.
Seiling lønner seg om en ikke ruller så at en taper mer i luftmotstand og effekten sendt til motor for å motvirke den selvinduserte strømmen i stator, enn kvadratet av omformertapet (Tap til og fra batteriet). Virkninggrad i omformer er gjerne 0,85 (Ref PEHV), så 0,85^2=0,72. Går sikkert å sette opp en ligning på dette og regne ut hvor skjæringspunktet er. At ligningene skulle komme ut med noen store gap mellom regen og sailing som gjorde at svaret på trådstarters spørsmål  ble at regenerering er et problem tviler jeg på.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

automat

Sitat fra: Øyst1 på søndag 05. januar 2020, klokken 21:46
Sitat fra: automat på søndag 05. januar 2020, klokken 21:41

At du føler det slik er sikkert riktig. Men om skal vite om det faktisk er slik, så må to identiske biler, med samme type dekk, kjøre side om side med samme snittfart. Den ene på CC, den andre med seiling. Da får man reelt sett om seiling lønner seg fremfor regen.

Og dette er selvfølgelig gjort av de som er av oppfatning at regenerering er bedre enn seiling? Slik jeg ser det, vil dette forbli et tema hvor det vil være uenigheter om hva som er best.

Jeg vet ikke om det er noen som har foretatt en slik direkte sammenligning. Så kanskje jeg skulle utfordre deg på det. Vi finner en passende motorveistrekning en tidlig søndag morgen. Du seiler og jeg kjører på CC. I flg signaturen din har du en 28 kwh Ioniq. Det har jeg også, og det burde være en perfekt bil for en slik test, siden man kan skru av regen helt. Men vi må kjøre testen to ganger og kryssbytte biler, for å utligne forskjeller i dekk mm.

Det har blitt regnet og testet på regen vs seiling her i Leaf-delen av forumet tidligere. Og konklusjonen var vel at det er littegranne mer effektivt å seile, hvis man gjør det perfekt. Min påstand er at dette blir så marginalt, at det i praksis ikke betyr noe.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Erik Ola Ulvestad

#25
Sitat fra: leafnor på søndag 05. januar 2020, klokken 22:59

... Vil tro det også gjelder Leaf, motor tilføres energi for å spinne lett, motvirke det selinduserte magnetfeltet i spolene som vil øve motstand.
Aha, så motor er altså aldri fullstendig kopla frå i N. Endatil "nullkraftmodus" trekker altså strøm frå batteri. Takker.

Over på SpeakEV (https://r.tapatalk.com/shareLink/topic?url=https://www.speakev.com/threads/neutral-coasting-damages-car.144644/&share_tid=144644&share_fid=73883&share_type=t&link_source=app) var det litt bekymring til om 'Neutral' faktisk kopla ut inverter og at ein då kan få back-EMF tematikk.

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

EV-FTW

Kunne typisk vært en aktuell test for TeslaBjørn. Lage en video på det. Han har jo slikt som levebrød, og dermed tid og tilgang på biler og folk for å gjøre et slik eksperiment. 🤔
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

kaiat

Sitat fra: leafnor på søndag 05. januar 2020, klokken 11:20
Sitat fra: kaiat på lørdag 04. januar 2020, klokken 23:58
Er det bedre å bruke CC? Har liksom aldri turt å bruke det på min 24 kWh når jeg har hatt meg en langtur.
Bruker alltid CC på langtur. For, den overdriver aldri pådrag eller regen, den holder bilen i jevnere fart (Opprettholder kinetisk energi) bedre enn du klarer eller orker å gjøre, dvs driver ikke "pumper" strøm inn og ut av batteriet. Hvis det er så marginalt med strøm for å komme frem til ladested at en tenker at regen, CC, bør man i alle fall sørge for å kjøre på tørr veg, lav temp i bilen (Ingen varme?), nok luft i dekkene, ha kontroll på mot/medvind.

Syns egentlig at den drar på ganske mye i motbakkene for å holde hastighet, og at jeg holder jevnere hastighet og lavere forbruk ved å "kjøre selv". Dette er forsåvidt likt slik jeg opplever det på en fossilbil og har derfor brukt samme taktikk på Leaf'en. Men skal eksperimentere litt på neste langtur.

Hvilket forbruk opplever folk her på langtur forresten?

Sjalabais

Generelt er det jo nettopp derfor CC ikke ville bli brukt av "hypermilere". Den er for "dum" til å ta høyde for geografi, vær, og mikromiljøforandringer som mennesket kan ta høyde for. Men det  kan hende har endret seg - automater har jo blitt veldig gode på fossilbil også.

Hilsen, en som kjørte hele tanker på Volvo 240 på 0,6 og 0,7 l/mil 🤪
2012 Leaf Tekna

automat

Stor forskjell på hypermileing ned elbil og fossil. Fossilen kan ikke regenerere. Der vil seiling lønne seg stort.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA