Er regenerering et problem?

Startet av andersbj, lør 28. des 2019, kl. 12:22

« forrige - neste »

andersbj

Jeg har lest litt rundt på forumet her for å bli mer kjent med Leafen, og har sett at en del ser ut til å ville unngå regenerering. F.eks. heller å trille i "nøytral". Hva er grunnen til dette? Jeg har rullet med full regenerering når jeg kan, og har trodd jeg var veldig økonomisk og smart.

leafnor

Regenerering er ikke noe problem. Men for noen spesifikke situasjoner er det litt mer effektivt å rulle fremfor å regenerere. Forklares litt om i denne video. Merk, han oppsummerer at rulling medfører at kjøreturen tar litt lengre tid enn om man bare kjørte av gårde. Så, kjører man som vanlig med litt lavere fart så turen tar like lang tid så er man snart på samme energiforbruk selv om man ikke rullet.

https://www.youtube.com/watch?v=EperD_EaLFY
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

EV-FTW

Jeg kjører mer økonomisk med å rulle enn å regenerere, men det har mest med at jeg ikke orker å kjøre sent og under fartsgrensene.
Ved å ha bilen uten regenerering ( som ikke er mulig på Leaf, men på Ioniq og e-Golf) er det på langkjøring langt lettere å kjøre jevnt. Hver gang jeg slipper gassen når jeg kjører i «kø» bak biler, ruller jeg fritt. Det glir fint fremover i 80-90 km/t. Har jeg da regenerering på bremser bilen opp hver gang jeg slipper gass (wattpedal eller hva dere vil), og må bruke mer energi på å få bilen opp i fart igjen. Samme på motorvei, ligger jevnt i 110 og hver gang det er en liten eller lang slak bakke er det bare å slippe gassen, og bilen ruller fritt avgårde i 110 +. Hadde jeg gjort det i en Leaf, som i utgangspunktet ikke er en bil som trives i 110 km/t , ville den bremset ned farten i bakken. Måtte da brukt energi på å få den opp i fart igjen. Eneste gangene jeg bruker regenerering er ved oppbremsing inn mot kryss osv, eller ned bratte bakker, hvor det hjelper å holde bilen innenfor fartsgrensen. Eksempel er ned lange tunellbakker eller ned fra fjellet.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

cra

Kort sagt: Bremsing (også regenerering) er alltid mindre økonomisk enn å bare rulle.

Årsaken er at ved all bremsing har man et tap av energi. For spesielt interesserte er coasting en greie, men for alle som bruker bilen som et hjelpemiddel til å forflytte seg er regenerering mer enn genialt nok.

Det kan være lurt å av og til slå av regenerering og slite litt på bremsene for å unngå rust. Jeg setter gjerne bilen i Nøytral og tar en hard nedbremsing i det jeg skal svinge inn i oppkjørselen hjemme for å gjøre dette. (Ikke hvis det er trafikk bak, så klart!) Spesielt hvis det er vått ute.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sjalabais

Jeg trillet en del med mine manuelle biler, men nå har vi bare en automat og Leafen igjen. Automaten er konstruert slik at girkassens oljepumpe stopper i N, så å trille i god fart, særlig når det er varmt, er ikke så lurt. I Leafen merker jeg at jeg holder foten bare litt inne, eller setter på cruise control (tar bokstavelig talt 1s) for å holde en jevn fart.

Ærlig talt har jeg ikke helt tro på at forskjellen i energibruk er vesentlig, i mange tilfeller i ordinær bruk ikke en gang målbar, om man triller fremfor å regenerere. Den største effekten på den "dumme" Leafen vår er nok den forventa rekkevidden i displayet, som uansett er litt fingeren-i-været-ganger-to.
2012 Leaf Tekna

andersbj

Sitat fra: cra på lør 28. des 2019, kl. 16:19
Kort sagt: Bremsing (også regenerering) er alltid mindre økonomisk enn å bare rulle.

Årsaken er at ved all bremsing har man et tap av energi. For spesielt interesserte er coasting en greie, men for alle som bruker bilen som et hjelpemiddel til å forflytte seg er regenerering mer enn genialt nok.

Det kan være lurt å av og til slå av regenerering og slite litt på bremsene for å unngå rust. Jeg setter gjerne bilen i Nøytral og tar en hard nedbremsing i det jeg skal svinge inn i oppkjørselen hjemme for å gjøre dette. (Ikke hvis det er trafikk bak, så klart!) Spesielt hvis det er vått ute.

Er det mulig å slå av på 30 kwh leaf, da?

Jeg har forsøkt å bremse litt hardt en gang iblant, men mistener regenereringen tar det meste av det.

Sjalabais

Følg med på bremseskivene: Er de skinnende ren og du kjenner ingen riller eller spor med fingeren, samt at de triller rundt lydløst, er alt i orden.
2012 Leaf Tekna

automat

Viktig å huske på at luftmotstand øker med kvadratet av hastigheten. Så hvis hastigheten øker når man triller ned en bakke, bruker man fort mer energi enn man taper på regenerering i konstant hastighet.

Forskjellen på å kjøre med regen eller seiling er liten når begge kjøres så effektivt som mulig (med samme snitthastighet). Dette handler mer om personlige preferanser.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

EV-FTW

Sitat fra: andersbj på lør 28. des 2019, kl. 16:42

Er det mulig å slå av på 30 kwh leaf, da?

Jeg har forsøkt å bremse litt hardt en gang iblant, men mistener regenereringen tar det meste av det.

Det er ikke mulig å slå av på Leaf.

Du kan sette i Nøytral, men må da sette tilbake når du skal kjøre. Fungerer ikke så bra.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Trekkoppbil

Mange biler har AC-motor.
Ved regenerering får du da AC/DC-konvertering og når du skal bruke energien igjen, får du DC/AC-konvtertering, i tillegg til andre prosesser som også gir tap.  Skal du ha enerigen in og ut på batteriet, så tipper jeg du sitter igjen med ca halvparten etterpå.

For å unngå regenerering, så gjelder det å kjøre jevnt, og runde av bakketopper og dalbunner økonomisk.

Hvis du følger med på energibruken på sletter og slake utforbakker, der du ikke trenger framdrift, så har bilen en tendens til å veksle mellom regenering og pådrag fra sekund til sekund, hvis du kjører med pedal. Skal du kjøre økonomisk med Leaf på landeveien, så kommer du ikke utenom å la den trille i N. Så kan  passe på å sette den i D når du skal bremse, og ikke bremse mer enn 30kw.

Det sies at bilen har best utnytelse ved 20% eller 0 effekt. Dvs at man kan veksle mellom å gi på ca 16kw, eller trille i N. På den måten kommer jeg ca 8-9km/kwt ved riksveikjøring i 80km/t.

Et hjelpemiddel man kan bruke for å få det til, er Leafbox, men jeg har ikke rukket å teste det ut.

elektrolux

Hater regenerering i den grad at enkelte biler som ikke tilbyr seiling faller fra med mindre deres andre fortreffeligheter trumfer pålagt regenerering.

F.eks trumfet Tesla's lave innkjøpspris (på brukte biler) og gratis supercharging pålagt regenerering.

Har bitt meg merke i hvor deilig Tesla S er å kjøre når batteritemperaturen er under 0C  som gjør at den kutter ut regenereringen og lurer på en måte å simulere dette under kjøring, men ikke under bremsing.

Beste eksempel for å beskrive hvor genial seilemodus er er å tenke berg og dalbane. Der foregår hele turen i seilemodus, og en ville ikke kommet fram med et drivverk som hadde regenerert ned bakkene.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

EV-FTW

Det hadde blitt en kjedelig tur på tivoli såfall. Om det gikk i sirup ned bakkene grunnet regenerering 😂
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

elektrolux

Stemmer det, og samme sirups/håndbrems følelsen får en i biler som ikke tilbyr seilemodus.

Et annet viktig argument er at seilemodus oppmuntrer til roligere kjøring med større avstand til bilen framfor en. Dette skyldes at en heller ikke vil bremse. Husk også at omtrent alle kjøretøy som tilbyr seilemodus vil prioritere regenerering framfor mekanisk bremse om en bruker bremsepedalen, så en taper ingenting energi.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

turfsurf

Skal man frem på en gitt tid (altså samme snittfart) er regen det som vinner gitt at det er litt bakker. Er det helt flatt spiller det ingen rolle siden man må ha litt pådrag hele tiden. Eneste tiden seiling sparer noe er i de tilfellene tapet ved regen er større enn tapet ved økt luftmotstand. Og siden de siste er kvadratisk økende med farten gjelder det kun ett veldig lite område. Så seiling bør kun benyttes i helt slake bakker eller i det en bakke flater ut. Så en kombinasjon mellom seiling og regen vil alltid være det beste.

Så seiling er ikke et argument for effektivitet. At man liker det er jo en helt annen sak, det står man jo fritt til å gjøre.

i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sjalabais

Den gamle Leafen vår har heller ikke noe særlig regenerering ved kaldt batteri. Vi må kjøre ca 1 mil før det blir noe nevneverdig regen nå.
Sitat fra: Trekkoppbil på søn 29. des 2019, kl. 14:34
Det sies at bilen har best utnytelse ved 20% eller 0 effekt. Dvs at man kan veksle mellom å gi på ca 16kw, eller trille i N. På den måten kommer jeg ca 8-9km/kwt ved riksveikjøring i 80km/t.
Dette her var veldig interessant. Hvilken verdi gir bilen din for snittforbruk i meny historisk gjennomsnittsforbruk? Vi er nå oppe i 0,2 kWt/km, om jeg leser det rett. Det er litt mye, har hørt om folk som ligger på 0,16. Dessuten fikk den nye Porsche elbilen refs for å ligge på 0,2 - og Leafen vår er jammen ikke sammenliknbar med denne på noe som helst vis...jau, de har fire hjul begge to.
2012 Leaf Tekna

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA