Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forhindre Fastfryst Dørhåndtak

Startet av Dudex, fredag 27. desember 2019, klokken 16:43

« forrige - neste »

Dudex

Hei

Prøvde å lete, men har noen tips til hva en bør gjøre for å unngå at dørhåndtakene fryser fast? Selvfølgelig varme opp bilen, men noe som kan smøres på for de gangene en ikke vil kjøre varmen i en evighet?

Takk på forhånd

TøddiVedder

Sliter med at det ene dørhåndtaket fryser mye mer enn de andre (vesntre bak). Vil ikke tilbake i posisjonen sin

haavares

Silikonspray har fungert bra for meg. Noen anbefalte også WD-40 PTFE på Facebook, men har ikke testet om det fungerer bedre. Etter jeg brukte CRC silikonspray på håndtak og langs gummilisten til vinduet har jeg ikke hatt noen problemer med kulda.

Counterpointer

Jeg har lest advarseler om WD40, den har ikke langvarig smørende effekt.

Har mer tro på Silicon eller noe med grafitt.
Mye gjøres med å tørke håndtakene så godt som mulig etter vask, gjerne med føner om en har muligheten, og så smøre.

Handyman

Silikonspray er svaret.
Ikke bruk oljer eller fett, de samler smuss som vil bare forverres situasjonen over tid.
Petroleumsprodukter er ikke heldig for plast og gummi.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Tom

Sitat fra: knut.aulie på fredag 27. desember 2019, klokken 21:18
Jeg har lest advarseler om WD40, den har ikke langvarig smørende effekt.

Har mer tro på Silicon eller noe med grafitt.
Mye gjøres med å tørke håndtakene så godt som mulig etter vask, gjerne med føner om en har muligheten, og så smøre.
WD-40 PTFE er ikke vanlig wD40..

Counterpointer

Sitat fra: Tom på lørdag 28. desember 2019, klokken 01:52
Sitat fra: knut.aulie på fredag 27. desember 2019, klokken 21:18
Jeg har lest advarseler om WD40, den har ikke langvarig smørende effekt.

Har mer tro på Silicon eller noe med grafitt.
Mye gjøres med å tørke håndtakene så godt som mulig etter vask, gjerne med føner om en har muligheten, og så smøre.
WD-40 PTFE er ikke vanlig wD40..
Det er viktig å spesifisere

ganton

Brukte Turtle silikonspray, tok  et "rør" fra typ Wd40 boks og fikk sprayet godt inn i hengslingen og bak håndtaket (all kontakt håndtak/karosseri ). Det hjalp mye, bilen er helt rimet/frosset,. -8 og tåke her ute nå men håndtakene fungerer, dog litt tregere.
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

ethoring

Det jeg gjør på min Model 3 er å blåse dørhåndtak og ladeport tørre med trykkluft når jeg parkerer i garasja. Skjønner at ikke alle har garasje og kompressor stående da 😛

TøddiVedder

... når har tørr garasje er det vel ikke vits å blåse heller vel?

RuneW

Mine dørhåndtak klarer helt fint å fryse fast i en tørr garasje 👍
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

TøddiVedder

Hehe. Ok. Min bil står ute og klarer det ihvertfall der 😃

ethoring

Sitat fra: TøddiVedder på lørdag 28. desember 2019, klokken 21:27
... når har tørr garasje er det vel ikke vits å blåse heller vel?

Hvis det ikke var vits så hadde jeg vel ikke gjort det 😛 blir minusgrader i garasja og. Har ikke oppvarmet garasje.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA