Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

Orbit

I tillegg til luften i kupé, er det også ganske mange kilo med kjølevæske som skal varmes opp. Det er jo deler av dette systemet som nå er optimalisert bort på e50 og ny e55, som bør gi litt lavere oppstartsforbruk på disse.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Hårek

Har laget lister med innholdet i Adaption menyene for hver Control unit.
Adaption er en funksjon som kan endre verdier eller innstillinger.
Hver entry åpner en ny meny hvor man kan utføre handlingen.

Vedlegg er en .zip fil av en mappe med .txt filer. Forumet tillater ikke .zip, så filextension er endret til .mov
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Etam

Heisann

I en annen ODBeleven tråd for Q8 er det angitt OBDeleven innstillinger for aktivere Offroad meny i MMI.
Ref: https://www.audiworld.com/forums/audi-q8-227/q8-obdeleven-2964504/page13/

Her er innstillingene brukt på Q8:
5F - adaptions
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_compass > activated
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_compass_over_threshold_high > activated
Car_Function_List_BAP_Gen2-compass_0x15 > activated
Car_Function_List_BAP_Gen2-compass_0x15_msg_bus > Comfort data bus
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_angle_of_slope > activated
Car_Function_Adaptations_Gen2-menu_display_angle_of_slope_over_threshold_high > activated
Car_Function_List_BAP_Gen2-Angle_Of_Slope_0x24 > activated
Car_Function_List_BAP_Gen2-Angle_Of_Slope_0x24_msg_bus > Comfort data bus

NB: Man må restarte MMI etter å satt disse innstillinger (hold nede volumknapp minst 10 sek)

Har testet dette på e-tron og det får opp Offroad visningen, men den viser ikke roll/pitch verdiene.
Visningen kommer opp i MMI under Bil-> Visninger-> i skjermbilde med Range mode kan man slide hele skjermbildet til siden og veksle mellom Offroad og Range mode skjermbilde.

Har en mistanke om at e-tron kommuniserer roll/pitch verdiene over annen databuss enn Q8 som bruker "Comfort Data bus". Har testet noen andre buss innstillinger, uten å få roll/pitch data aktiv. Litt tidkrevernde da man må restarte MMI mellom hver endring.

Se vedlagt bilde av hvordan fullt aktivert Offroad meny fremstår i Q8.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Hårek

Er det noen som får opp 51 Drive motor control module? Er i kontakt med Voltas, de lurer på om den er mulig å lese med annet utstyr.
Du kan ikke vise dette vedlegget.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Etam

Sitat fra: Hårek på fredag 24. januar 2020, klokken 10:08
Er det noen som får opp 51 Drive motor control module? Er i kontakt med Voltas, de lurer på om den er mulig å lese med annet utstyr.

Jeg har gjort ganske mange scans over tid og ser at jeg har hatt kontakt med modul 51. Har blant annet lest ut en feilkode der ved en tidligere anledning. Nå i senere tid kommer jeg heller ikke inn på denne modulen.

Vurderer at det kan være flere mulige grunner til at jeg ikke lenger kommer inn på modul 51:
-Oppdatert versjon av OBDeleven (at det fungerte i en eldre versjon)
-Oppdatert firmware i OBD dongle (har oppdatert minst en gang)
-Oppdatert firmware i bilen (har vært inne til for å nullstille feilmeldinger i MMI)
-Modul 51 er "kilen" på tilkobling
Eksempel på "kilen": Hadde problemer med å komme inn på modul 09 en periode, men reinstallasjon av OBDeleven og sletting av data cache ser fikset dette.

Hvis du er i dialog med Voltas, tror jeg det ligger mye spennende innstillinger i Adaptations på modul 09, men en del av disse kommer opp uten innhold, noe som kan skylder programvare inkompatibilitet eller at man trenger en annen passcode for å se disse dataene.
For eksempel kommer jeg av og til inn på 09 adaptation "RLS night sensitivity" der jeg kan sette lux terskelverdier for automatisk nærlys av og på ved mørke (utenom DRL LED). Et annet eksempel er 09 adaptation "Rear_Lid_Assistance_Adaption" som jeg bare får opp tomt innhold på med aksesskode 20103 eller 20113 (her mistenker jeg at man kan fin-innstille hvordan automatisk bakluke skal fungere).

Hårek

Fikk svar fra Voltas at de skal se på det.

Et annet problem, som er noe verre: Når man tar en scan så skjer det ganske ofte at den hopper over moduler (ta vare på loggen, og sjekk hva som mangler). Resultatet er at man ikke kan stole på dataene. Jeg trodde Møller hadde glemt en modul da de oppdaterte software i dørene, for det så ut som det var ny versjon bare i 3 av dem. Heldigvis oppdaget jeg dette problemet før jeg klaget til Møller, en senere scan fikk lest inn nye data.
Dette er ganske grunnleggende manglende feilhåndtering. Man skal alltid invalidere gamle data når man starter en scan for å hente nye.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Etam

Hei igjen

Deler fungerende mods som jeg har satt på min e-tron.
Beskrevet på engelsk for enklere utveksling i utlandske forum.
Rekkefølgen er sortert på modul nummer.

PARKING ASSIST WITH 360 CAMERA
09 Central Electrics
Adaptations
1) Visual display for park assist: "with OPS 360°"

DELAY LOW_BEAM LIGHTS AUTOMATIC ON
09 Central Electrics
Adaptations
1) RLS night sensitivity
   a) p_lx_rs_dawn: "100"  (opprinnelig 200)
   b) p_lx_rs_day:   "200"  (originalt 500)

ENABLE VIRTUAL COCKPIT MENU "SPORT" (WITH G-METER)
17 Dash Board Central Module Comfort System
Long Coding
   a) Acceleration display: "yes"

ENABLE VIRTUAL COCKPIT MENU "LAP-TIMER"
17 Dash Board Central Module Comfort System
Long Coding
   a) Lap counter: "yes"

DISABLE AUTOMATIC KICK-TO-OPEN REAR LID
(if you find the rear lid auto open/close too sensitive)
46 Central Module Comfort System
Adaptation
1) Personalization settings vehicle
   a) Rear lid unlocking through rear lid sensors: "Off"

LONG PRESS LOCKBUTTON TO FOLD POWER MIRRORS
(requires power mirrors)
46 Central Module Comfort System
Long Coding
   a) mirror_retraction_at_comfort_close: "active"

ENABLE WIRELESS CARPLAY AND ANDROID AUTO
(for 2019 models that does not have this default enabled)
5F Information Control Unit
Adaptation
1) Vehicle Configuration:
   a) Apple_DIO_Wireless: "On"
   b) Google_GAL_Wireless: "On"
   b) wlan_5ghz_switch: "activated"

ENABLE OFFROAD MENU IN MMI
(swipe to offroad menu from the range-mode menu)
(requires MMI reset after programming, volume button push >10sec)
(my car does not display roll/pitch, maybe use with other msg_bus)
5F Information Control Unit
Adaptation
1) Car_Function_Adaptations_Gen2
   a) menu_display_compass: "activated"
   b) menu_display_compass_over_threhold_high: "activated"
   c) menu_display_angle_of_slope: "activated"
   d) menu_display_angle_of_slope_over_threshold_high: "activated"
2) Car_Function_List_Bap_Gen2
   a) compass_0x15: "activated"
   b) compass_0x15_msg_bus: "Comfort data bus"
   c) angle_of_slope_0x24: "activated"
   d) angle_of_slope_0x24_msg_bus: "Comfort data bus"

daktari

Fikk du 360 kamera til å funke ut en å ha "kjøpt" dette? Det er kult
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Viking800


windsurfer


jonste

Sitat fra: daktari på fredag 24. januar 2020, klokken 20:18
Fikk du 360 kamera til å funke ut en å ha "kjøpt" dette? Det er kult

Krever vel "litt" hw for å få dette til å fungere vil jeg tro?

daktari

Sitat fra: jonste på lørdag 25. januar 2020, klokken 15:48
Sitat fra: daktari på fredag 24. januar 2020, klokken 20:18
Fikk du 360 kamera til å funke ut en å ha "kjøpt" dette? Det er kult

Krever vel "litt" hw for å få dette til å fungere vil jeg tro?
jeg trodde alle bilene kom med hw for 360 installert (untatt kameraspeil), men det er kanskje feil?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

jonste

Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:48
Sitat fra: jonste på lørdag 25. januar 2020, klokken 15:48
Sitat fra: daktari på fredag 24. januar 2020, klokken 20:18
Fikk du 360 kamera til å funke ut en å ha "kjøpt" dette? Det er kult

Krever vel "litt" hw for å få dette til å fungere vil jeg tro?
jeg trodde alle bilene kom med hw for 360 installert (untatt kameraspeil), men det er kanskje feil?

Må ha kameraene i/under sidespeilene. Disse er ikke på basisutgaven og noe man må ha i tillegg når man velger 360. Usikker på om kameraet i front er på alle.

daktari

Sitat fra: jonste på lørdag 25. januar 2020, klokken 18:37
Sitat fra: daktari på lørdag 25. januar 2020, klokken 17:48
Sitat fra: jonste på lørdag 25. januar 2020, klokken 15:48
Sitat fra: daktari på fredag 24. januar 2020, klokken 20:18
Fikk du 360 kamera til å funke ut en å ha "kjøpt" dette? Det er kult

Krever vel "litt" hw for å få dette til å fungere vil jeg tro?
jeg trodde alle bilene kom med hw for 360 installert (untatt kameraspeil), men det er kanskje feil?

Må ha kameraene i/under sidespeilene. Disse er ikke på basisutgaven og noe man må ha i tillegg når man velger 360. Usikker på om kameraet i front er på alle.
takk for info. Da er hvertfall 360 ikke noe man får kjøpt online.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Etam

Hei dere

Jeg har funnet at Audi Q8 og nyere A6/A7/A8 med samme MMI som e-tron har en del OBDeleven tweaks som kan testes på e-tron. Jeg har lest mange og lange diskusjonstråder for blant annet disse modellene og funnet tweaks som fungerer på e-tron. Men, etterhvert som man tester og verifiserer ulike tweaks, er det en fordel om man kan samle disse en felles plass. Videre er det en fordel om disse beskrives på engelsk, slik at man kan utveksle erfaringer på tvers av språk.

Jeg har derfor tatt et initiativ i OBDeleven sitt eget forum og startet en dedikert diskusjonstråd for bekreftede OBDeleven tweaks for e-tron. Ser gjerne at den tråden holdes ren for spørsmål om mulige andre/nye tweaks, slik at vi kan lage en voksende liste over bekreftede tweaks.

Ref: http://forum.obdeleven.com/thread/7801/confirmed-tron-obdeleven-tweaks

PS:
I den refererte listen er det blant annet gjengitt hvordan man får e-tron til å bare bruke skiltgjenkjenning for å vise aktuell fartsgrense (dvs. ignorere hastighetsinformasjon i kartdata).

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA