Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 535 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron  (Lest 30605 ganger)

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3914
    • Vis profil
Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
« Svar #225 på: Lørdag 20. November 2021, klokken 22:01 »
Mitt batteri er også på 450V når det er fulladet, både før og etter oppdatering.

Hadde du latt batteriet hvile ett øyeblikk etter lading før du leste av cellespenning? Har aldri fått høyere enn 4.14 V som "hvilespenning" ved 100 % i bilens display. Under DC lading har jeg lest av 4.20 V helt mot slutten.
Det gikk akkurat opp til 4,20 V på slutten av ladingen (11 kW AC), men falt umiddelbart med ~15 mV i det lading stoppet. Det falt ikke videre i løpet av de minuttene jeg sjekket. Forskjellen er nok pga indre motsand under lading, og at det alltid trengs litt mer spenning enn ubelastet batterispenning for å lade.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gnistre1

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 10
    • Vis profil
Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
« Svar #226 på: Søndag 21. November 2021, klokken 09:22 »
En stund siden jeg har lest av cellespenning etter fullading nå så det kan jo ha endret seg. Ser i en tidligere post i denne tråden at også du Orbit har lest av tilsvarende max cellespenning som meg (ca. 4.13V ved 100% i display). Antar temperatur også har en innvirkning her.
2021, e-tron 50

Tonk

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 22
    • Vis profil
Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
« Svar #227 på: Mandag 22. November 2021, klokken 01:41 »
My highest measured "H-V battery voltage" at 100% (96% SOC) was 451.2V, cell max voltage 4.183V
(E-Tron 55 may2019, about 108000km, after 93M3)

Could it be that the E-tron 55 cell (LG Pouch) do have a slightly higher max voltage then those ot the later E-Tron 50 (Samsung cells) ?   See also: https://github.com/electrichasgoneaudi/etron-issues/issues/38
« Siste redigering: Mandag 22. November 2021, klokken 01:45 av Tonk »
Audi E-Tron 55 from May 2019

villho

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 11
    • Vis profil
Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
« Svar #228 på: Tirsdag 07. Desember 2021, klokken 09:28 »
Du har faktisk rett. SW-versjonene i bilen min var ikke helt de samme som du hadde (etter 93M3), men var høyere enn det du hadde før den.
Det er nok verdt å kommentere at etter 93N1-oppdateringen har bilen min nå samme programvareversjon "8C Battery energy module" enn det 93M3 gir de eldre bilene. Jeg prøver å følge endringene det førte, selv om det er vanskelig på grunn av vinteren.

8C Battery Energy Module
   Software number: 4KE915233D
   Software version: 0442
—>
   Software number: 4KE915233H
   Software version: 0462
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

Orbit

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2017
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3914
    • Vis profil
Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
« Svar #229 på: Søndag 03. Juli 2022, klokken 23:24 »
Fikk bruk for OBD11 til problemløsing i dag. Jeg hadde fått en 10x15 cm reklamebrosjyre blåst inn i nedre radiator, men gardinene på den er bare åpne når batteriet kjøles (oppdaget den under lynlading med tilhørende batterikjøling). Det var derfor ikke mulig å komme til med lang pinsett for å plukke brosjyren ut mens bilen stod hjemme.

Det er en selvtest tilgjengelig i ODB11 under "Thermal management" for øvre ("Adaption of radiator shutters") og nedre ("Adaption of radiator shutters 2") som åpner opp noen sekunder så en kan ta en titt, men ikke lenge nok til å få plukket noe ut. I samme meny som aktivering av batterivarme, er det også tilsvarende for batterikjøling. Ved å starte denne (med tenning på), åpner gardinene (mens radiatorvifta går på fullt, mye høyere enn jeg noen gang har hørt), og det var lett å få ut synderen. Alt gikk tilbake til normalen ved avslutning av funksjonstesten.

 [ You are not allowed to view attachments ]  
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

BGB

  • Jr. Member
  • **
  • Innlegg: 9
    • Vis profil
Sv: Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron
« Svar #230 på: Tirsdag 24. Januar 2023, klokken 20:45 »
Kan noen bekrefte at den norske nettbutikken (https://obdeleven.no/) er legit? Ingen kontaktinfo annet enn et kontaktskjema, finner ingen info om butikken på nettet og det gir meg mange røde flagg.