Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

Orbit

Min erfaring er at negativt forbruk ikke regnes med, og at angitt forbruk for turen som helhet derfor blir for høyt. Dette er bekreftet med å kryssjekke med langstidsforbruket (så lenge ikke også det går i null).

De fleste bratte nedoverbakker går ikke direkte over i flat vei, så forbruket blir likevel ofte litt lavere da en får med seg en del strekning siste del av nedkjøringen hvor det er positivt, men svært lavt forbruk. I tillegg regnes kilometrene i hele bakken med. Så starter en med 20 km nedoverbakke hvor forbruksmåleren står i null på bunn (som skulle vært negativt) og så kjører 80 km, så vil bilen se på energimengden de siste 80 km, men dividere på total avstand (100 km) når den viser forbruket.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

tromsø

Ja enig, er rimelig sikker på at negativt forbruk ikke telles med. Og som Thomas skriver gir det en overestimering av nettokapasiteten. Normalt sett er dette et minimalt problem men burde som sagt enkelt kunne fikses på en oppdatering av software.

Det positive er jo at forbruket i e-tron (hvis man har denne utfordringen) egentlig er litt lavere enn det som vises ja :)
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

@Orbit:
Ja, når du nevner det med km den dividerer forbruket ut på, så er jeg enig: Det er nok bare det som er årsaken til at jeg syns det har sett ut som det stiger tregere, også når nedoverbakken går omtrent direkte inn i en motbakke👍

Ressonementet om at dette vil kunne vise et høyere estimat for batterikapasitet hvis man starter med lang nedoverbakke, bør vel likevel/dermed stå ved lag.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

elektro

#213
Negativt forbruk telles ikke med, men det er altså kun der starter turen direkte med en veldig lang, bratt nedstigning, at dette er et problem.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Amatøren

Sitat fra: tromsø på mandag 19. juli 2021, klokken 09:50Enyaq og ID4 kan vise negativt forbruk har jeg registrert så det er jo en enkel programmeringsfiks som Audi burde kunne implementere på e-tron.

e-Golf viser også negativt forbruk når den regenereringen er større enn forbruket fra start.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

villho

#215
Sitat fra: ThomasEL på onsdag 31. mars 2021, klokken 10:38
Når bilen har ladet til 100% SOC (i følge bilens display):
- Hvilken verdi for SOC leser dere andre av i OBDeleven da?

Når jeg lader til 100%, så viser OBDeleven at reell SOC/SOC for høyeste celle er 95%..
Noe jeg finner litt underlig, all den tid vi har hørt at e-tron 50 og post uke 48 2019 55 bare har én prosent buffer i topp...🤭
Sorry for writing in English (my Norsk skills are very must rusted  :laugh:) - you can reply in Norwegian, as Google translator works nicely.

Looks like that some of you have already noticed the same thing that I have as well. I have E55 that has rolled from the factory on 6.12.2019, i.e. W49, i.e. it should be model "2020 v.2". I've been looking at different values with OBDeleven lately and noticed that when I charge to 100 % (in MMI), I see only "95,95 %" of real SOC via OBD. This is when cell voltages are 4,16-4,17 volts (total voltage ~450 volts). I had already thought that "ok, my car has the older software" and that I could get the new drivetrain update (93M3) that Audi published for older cars. However, my dealer said that the update is not available for my VIN.

Is there anyone with 2020v2/2021 model E55 who can read via OBD and check what the real SOC is, when MMI says 100 %? Also, it would be interested to hear, what those folks see, who have updated their 2019 with 93M3 update? When MMI has 100 %, what does OBD say: 96 % or 99 % ?
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

Orbit

Sitat fra: villho på tirsdag 16. november 2021, klokken 10:49
Looks like that some of you have already noticed the same thing that I have as well. I have E55 that has rolled from the factory on 6.12.2019, i.e. W49, i.e. it should be model "2020 v.2". I've been looking at different values with OBDeleven lately and noticed that when I charge to 100 % (in MMI), I see only "95,95 %" of real SOC via OBD. This is when cell voltages are 4,16-4,17 volts (total voltage ~450 volts). I had already thought that "ok, my car has the older software" and that I could get the new drivetrain update (93M3) that Audi published for older cars. However, my dealer said that the update is not available for my VIN.
Maybe you can find out/confirm what version you have by looking at the software version numbers. Below is what I get on an 2019 e-55, before/after getting the 93M3 update. I would suspect a "2020 v.2" to be somewhere in-between:
Du kan ikke vise dette vedlegget.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

villho

Du har faktisk rett. SW-versjonene i bilen min var ikke helt de samme som du hadde (etter 93M3), men var høyere enn det du hadde før den.

Siden forrige melding har jeg også fått invitasjonen til 93N1-oppdatering, som indikerer at bilen min er 2020v2. Det er bare merkelig hvordan BMS viser at den faktiske SoC bare er 95,95 %, når MMI SoC og "HV Battery Charge State" viser 100 %. Hvis den øvre bufferen bare ville være 1 %, ville man anta at faktisk SoC må være 99 %...
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

Tonk

My E-Tron 55 march 2019 has been updated with 93M3. After that the top level buffer is stil the same (soc 96%), but the bottom buffer seems to be larger now. I estimate this (extrapolating) to be about 5% when the dashboard is at 0%, while before the update this was about 8%.
Audi E-Tron 55 from May 2019

Orbit

Jeg ser det samme på 100% visning i bil etter 93M3-oppdatering: 95.95%  under "Values from battery mgmt system", men enkeltcellene er på 95% (ingen visning av desimaler der). Cellespenning fulladet ligger mellom 4.182 - 4.187V, så ingen forskjell sammenlignet med før oppdatering. Så den ekstra tilgjengelige batterikapasiteten er som Tonk skriver kommet ved å frigjøre noen %-poeng av bufferet i bunn for bruk.

En annen endring som viser om bilen er oppdatert med 93M3: Når en legger inn efficiency-mode, viser girvelgeren på skjerm bak rattet som "E" i drive, på samme måte som 2020+ modeller. Den har tidligere vist D i drive for alle kjøremodi på ur-e55.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Gnistre1

Hadde du latt batteriet hvile ett øyeblikk etter lading før du leste av cellespenning? Har aldri fått høyere enn 4.14 V som "hvilespenning" ved 100 % i bilens display. Under DC lading har jeg lest av 4.20 V helt mot slutten.
2021, e-tron 50

ThomasEL

Dette er jo ganske interessante observasjoner... "Alle" har tatt for gitt at det var toppbufferen som ble redusert i e-tron 55 etter uke 48 2019, og også i e-tron 50.
- Kan det tenkes at det egentlig hovedsaklig var i bunn bufferen ble endret? At e-tron 50 hele tiden også har vist ca 95% soc i OBDeleven ved 100% i dash, kan jo kanskje støtte opp om en slik mulighet.

Har som Gnistre også stusset litt over de høye spenningene dere leser av ved fulladet batteri, jeg tror heller aldri jeg har sett over 4,15V/celle i min 50 med frakoblet lader.
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

villho

Spenningen til det fulle batteriet er 450 volt. Med 108 celler (e-tron 55) betyr dette 4.167 per celle.

Jeg har også gjort noen tester med OBD-verdier og interpolering. Det laveste jeg har gått med MMI SoC har vært 5 %. Dette er hva jeg får ut av det, og for meg ser det 8 % ut. Det gir ikke mening, hvis dette skulle ha mindre buffere enn den originale 2019-modellen.



Jeg kom hjem i dag med 23 % og lot bilen stå slik uten å plugge inn ladekabelen. Etter 3 timer viste MMI 26 %. Kan det faktisk være at 93N1-oppdateringen ville fikse dette?

En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

Gnistre1

@villho. Er det da "H-V battery voltage" du da leser av når du får 450V? Hos meg er denne typisk 446,5V når jeg leser av noen minutter etter at ladekabel er koblet fra og 100% i bilens display. Dette gir da 446,5/(324/3)=4,134V (e50). Max cellespenning kan typisk være noe høyere, men ikke mer enn ca. 4,14V
2021, e-tron 50

villho

Jeg har i hvert fall ikke sett høyere enn 450,00 volt, men for å være ærlig er jeg den andre eieren av bilen min - jeg fikk den med 7000 km (nå 25000). Så, ja, det kan faktisk være høyere enn 450 V - i hvert fall rett etter at ladingen er fullført. Jeg har lagt merke til at med AC-lading får batteriet høyere spenninger. Jeg tror at DC-lading stopper så brått, at den sannsynligvis ikke kan fylle den helt til randen.

Batterioppsettet er forskjellig 108s4p (e55) og 108s3p (e50), så spenningen når den er full bør (så vidt jeg vet) være den samme, hvis bufferne er like store. Er de?
En finne som prøver å klare seg med Google Translator.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA