Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Erfaringstråden for OBDeleven på e-tron

Startet av Hårek, fredag 27. desember 2019, klokken 12:34

« forrige - neste »

tromsø

Har eller kan noen med en OBD dongle prøve hvis denne appen fungerer for etron?
https://github.com/EVNotify/EVNotify

Han utvikler den stadig for å inkludere flere biler og tydeligvis fungerer den på ID4 selv om den bilen ikke er nevnt som kompatibel.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

Når bilen har ladet til 100% SOC (i følge bilens display):
- Hvilken verdi for SOC leser dere andre av i OBDeleven da?

Når jeg lader til 100%, så viser OBDeleven at reell SOC/SOC for høyeste celle er 95%..
Noe jeg finner litt underlig, all den tid vi har hørt at e-tron 50 og post uke 48 2019 55 bare har én prosent buffer i topp...🤭
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Gnistre1

Leser av 95% SoC ved 100 % i display. Cellespenning min/max 4.126/4.134 V

E-tron 50 2021 mod registrert oktober 2020.
2021, e-tron 50

elektro

Er det ikke sånn at denne skal være lik ved 50% eller noe slikt?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Får også 95% SOC per celle i OBD11 ved 100% vist i bil. Dette er på ur-55. Cellespenning var mellom 4,126 og 4,129 V, dvs kun 3 mV mellom laveste/høyeste spenning. Batteritemperatur på +1C.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Dette er jo egentlig ganske interessant...

Fordi:
- Når bilen er fulladet, viser OBDeleven hos flere av dere (og hos meg) at reell SOC er 95%
- Når batteriet er nesten tomt, viser OBDeleven at laveste celle reelt sett er 8 prosentpoeng høyere enn den SOC bilen viser.

Dette gir jo totalt sett en større buffer enn bilen er oppgitt å ha... Forutsatt at man kan stole på tallene i OBDeleven.
- Basert på dette, så er jo kun 87% av totalkapasitet tilgjengelig som netto, altså bare 61,8kWt på en e-tron 50...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Gnistre1

Kan det tenkes, helt teoretisk, at man kan regenerere helt til BMS viser 99%? Og at det er dette som setter begrensningen for oppgitt netto kapasitet?

62 kWt stemmer forøvrig bra med det jeg som regel får ut av batteriet på min e-tron 50.
2021, e-tron 50

ThomasEL

Det har kommet flere versjonsoppdateringer av OBDeleven i det siste. Men det virker ikke som "HV battery nominal capacity" kommer tilbake igjen...
- Er det noen som har hørt hva grunnen kan være?
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Orbit

Det er ikke app-versjonen som bestemmer dette, men versjon på ODX-fil. Den er så langt jeg har sett ikke oppdatert på lenge. Bytter du til en eldre ODX, får du også sett estimert kapsitet.
Sitat fra: Tonk på søndag 29. november 2020, klokken 17:49
Yesterday I got an update (device?) and my OBDEleven version is now 0.31.1. The record with the "H-V battery, nominal capacity" is also gone again ! (I just made a new support call at Voltas IT Support).

30-11-2020: Thanks to the ODBEleven Forum I found a solution:

  • 8C Battery Energy Module
  • Info
  • Change ODX file to an older one
after that the record shows up again !
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

ThomasEL

Takk, @Orbit👍

Jeg var klar over den «omveien» med gammel versjon, ja! Men visste ikke at ikke ODX-fila kom i ny versjon når app ble oppdatert👍

(En annen ting er vel at dette estimatet vel har vist seg å ikke være noe veldig pålitelig indikasjon. Særlig på 50 der den virker å vise 180Ah uansett...)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Riktigere å måle gjenværende bruttokapasitet..?

Jeg har grublet litt på om det egentlig er vel så riktig å bruke bruttokapasitet som mål for degradering..? Det fordrer selvsagt bruk av OBDeleven, så derfor jeg bruker denne tråden.

I OBDeleven ser man jo reell SOC, altså uten korrigeringer for buffer. Det vil si at når bilen er fulladet, så viser OBD en SOC på 95%, og når bilen viser 0%, så viser OBD en SOC på 7-8%

Hvis man da tar km kjørt multiplisert med snittforbruk på turen, og så dividerer med delta SOC målt i OBDeleven, så vil man jo få et estimat for resterende bruttokapasitet.

Er ikke egentlig dette en rintigere, eller i alle fall like riktig, måte å estimere degradering/restkapasitet..??
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Truls Antonsen

Blir jo kanskje om en skal se på degradering av tilgjengelig, eller absolutt kapasitet...

Men, gjorde meg en oppdagelse i dag, etter måneder med 250-280km rekkevidde ved 80% batteri, var det i dag 305, uten noe vesentlig endring av kjøremønster.

Sjekket «nominal capacity», som siden i fjor sommer har sunket fra 234-35Ah til 219,5Ah for ett par uker siden. I dag var den oppe på 229,5Ah igjen

Dvs denne fremstår som en kalkulert verdi som sikkert beregnes basert på målt strøm og spenning over tid, samt korrigert for temperatur...
Dvs en skal være nøye om denne skal kunne brukes som mål for degradering...eller lese av med jevne mellomrom over tid.


Sent from my iPhone using Tapatalk

ThomasEL

Regenerering over 100%

Det er ikke så ofte det passer seg slik, men i sommer overnattet vi i ei hytte litt høyt oppe i ei fjellside. Hadde ladet til 100% i løpet av natta, og display viste 99% ved oppstart, slik det alltid gjør etter lading til 100%.

Brukte litt energi ved oppstart pga AC, men noen få hundre meter nede i veien hadde forbruket sunket til 0kW/mil pga regenerering. Er par hundre meter til nedover, og soc i bilen gikk opp fra 99 til 100%

Men bilen fortsatte å regenerere den, selv om jeg nå hadde 100%.

Spørsmålet som melder seg da, og som @Gnistre1 også er inne på tidligere i denne tråden:
- Denne regenereringen som tillates etter 100%, er det utenom nettokapasitet, altså er det bufferen man nå «bruker» av..?
- Eller er det slik at man egentlig ikke utnytter hele nettokapsiteten ved vanlig lading, og at 64,7kWt forutsetter lading ved regenerering også..? Virker rart hvis det er slik, men også rart hvis man får lov å bruke av toppbufferen...

Nå vet jeg ikke hvor lenge bilen ville fortsatt å regenerere, bakken tok jo slutt etter hvert. La merke til at cellespenningen var over 4,15V i bunnen av bakken. Ved normal lading mener jeg å huske at den stopper på ca 4,145V...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

tromsø

Thomas, jeg kan ikke svare på ditt spørsmål dessverre men kommer å tenke på et annet spørsmål. Du skriver at forbruket gikk ned til 0.0 kWh/100km, dette skjer stadig for meg ettersom jeg bor på toppen av Tromsøya. Men bilen kan jo ikke vise negativt forbruk, så selv om bakken fortsetter så viser bilen stadig 0.0 i forbruk og så snart man bruker høyerefoten igjen så går forbruket opp og viser positive tall. Dette blir jo feil og på en tur blir da vist forbruk for høyt.

Enyaq og ID4 kan vise negativt forbruk har jeg registrert så det er jo en enkel programmeringsfiks som Audi burde kunne implementere på e-tron.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

ThomasEL

@Tromsø:
De gangene jeg har opplevd at forbruket ligger på 0 ned en bakke i starten av en tur, så har jeg hatt en opplevelse av at forbruket stiger saktere enn normalt når man begynner å gasse normalt igjen. Altså at bilen beregner negativt forbruk, men ikke viser det. Men dette har jeg over hodet ikke forsket nok på til å vite altså..!!

Hvis bilen ikke regner med negativt forbruk, så vil jo, som du sier, snittforbruket bli vist høyere enn det i virkeligheten er de gangene man starter med nedoverbakke og negativt forbruk. Noe som i sin tur vil vise en bedre batterikapasitet enn reelt.

Et eksempel:

Du kjører 10 mil, bilen viser et forbruk på 2,0kWt/mil. Du har brukt 31%. Det gir en kapasitet på 64,5kWt

Hvis forbruket egentlig bare er 1,95kWt/mil, pga en lang nedoverbakke i starten, så blir i stedet estimert kapasitet 62,9kWt
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA