Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

NAF sitt sanne ansikt

Startet av kodalse, torsdag 26. desember 2019, klokken 01:56

« forrige - neste »

kodalse

NAF har i lengre tid forsøkt å innynde seg overfor de som velger mer miljøvennlige alternativ enn bensin og diesel.
I dag viser deres politiske komité avdeling "SØR-TRØNDELAG" (deres eget lokallags navn, selv om Trøndelag ble ett fylke for snart to år siden) at agendaen nok er en helt annen.

Sitert siste del av innlegget:
"Vi ønsker styringsgruppen for Miljøpakken lykke til med arbeidet, og håper at bystyre og fylkesting fatter de nødvendige vedtak, slik at elbilistene fra 1. mai som en start kan begynne å betale en del av bomregningen sin selv."

For oss, sære mindretall, som opprinnelig kjøpte elbil av miljømessige årsaker er det noe forstemmende å høre slike uttalelser fra en organisasjon som fortvilet forsøker å omfavne det økende antall "alternative bilister" (min formulering)

Så kjære NAF, hvor jeg var medlem siden 1986, nå er det definitivt skilsmisse!

https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2019/12/25/Ja-til-bompenger-for-elbiler-20683391.ece

Red: I ettertid ser jeg at den godeste Vidar Eidem i NAF sin programkomite har en agenda her de siste årene:
https://www.adressa.no/meninger/ordetfritt/2018/12/22/Hvis-ikke-elbilene-skal-betale-bompenger-m%C3%A5-kommunen-ta-regningen-18116533.ece
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

Magnus Hansen

#1
Det er vel hverken overraskende eller kontroversielt at elbiler gradvis får er normalisert avgiftsnivå, inkludert bompenger. Stortinget har bestemt at elbiler maks kan betale halvparten av fossilbiler. Så det vil fremdeles være et bra insentiv. Hvis man tror at elbiler skal ha alt gratis i all fremtid så må man forvente å bli ofte skuffet i årene fremover

arthur

Man må nok se på besparelsen ved å ha en elbil som det interessante, eller ikke, ikke at elbilen skal være unntatt alle former for skatter og avgifter. Ingen elbil er miljøvennlig, men de er mindre miljøuvennlige enn fossilbilene. "Løsningen" er nok kollektiv.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Rollep

Sitat fra: kodalse på torsdag 26. desember 2019, klokken 01:56
Så kjære NAF, hvor jeg var medlem siden 1986, nå er det definitivt skilsmisse!

Det var på høy tid, selv meldte jeg meg ut for over 30 år siden  ;D

hELgenen

NAF sluttet for mange år siden å arbeide for bilister. Nå er det syklende og kollektivreisende som er prioritet #1.
At de aktivt går inn for mer avgifter for bilistene er som forventet. NAF har også lagt ned mange av test stasjonene sine de siste årene - tilbudet til bilistene reduseres år for år - bare google "NAF legger ned" - så får du opp side på side med anlegg som har blitt lagt ned år etter år. I mitt hode har NAF blitt kuppet av den del av miljøbevegelsen som elsker å sitte på kafe, bo og kjøre kollektivt og som egentlig har fått alt de kan peke på av sine foreldre

elektrolux

NAF skuffet meg allerede tidlig på 80 tallet da de tilbød speedometer testing.

I stedet for å tilby en liste over hva speedometeret viser i 50-80 og 90 km/t tilbød de hvor fort en kjørte når speedometeret viste disse tallene.

Sistnevnte er lite interresant. Med GPS får en nå heldigvis korrekt hastighet og kan med cruise kontroll legge seg akkurat under bøtegrensen.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

kodalse

Sitat fra: Magnus Hansen på torsdag 26. desember 2019, klokken 09:22
Det er vel hverken overraskende eller kontroversielt at elbiler gradvis får er normalisert avgiftsnivå, inkludert bompenger. Stortinget har bestemt at elbiler maks kan betale halvparten av fossilbiler. Så det vil fremdeles være et bra insentiv. Hvis man tror at elbiler skal ha alt gratis i all fremtid så må man forvente å bli ofte skuffet i årene fremover
At avgifter vil komme var ikke en del av innleggets intensjon. Det vet vi alle vil komme og har slett ingen problemer med.

Temaet er NAF sin holdning til elbiler, eller annen type mer miljøvennlig transport. En holdning som i Trøndelag har vist seg år etter år.

Ser vi på Oslo og Bergen ble ikke bompengeinnkreving vedtatt før elbilandelen var over 20%.
I Trondheim (som også var først ute med fulle parkeringsavgifter for flere år siden) har elbilandelen såvidt rundet 18%.
Her tror lokale myndigheter at vi ved utløpet av 2020 vil nå 20% andel. Likevel innføres altså bompenger før tiden.

Problemet er som sagt holdningene, eller misunnelsesfaktoren om du vil.
Det skinner gjennom at det er ingen kunnskap om hvorfor vi faktisk vil ha flere miljøvennlige biler til fordel for bensin og diesel.
Overordnet for å redusere CO2 utslipp, sekundært bedre bymiljø i form av langt bedre luft og ikke minst mye mindre støy.
Det er opp til enhver å velge hva de selv setter som primær og sekundærmål. Resultatet er det samme, bedre miljø.

Norge har ikke svært mange områder å ta denne reduksjonen. Ikke har vi skitten kullkraft, ei heller gasskraft.
Vår industri mates på ren vannkraft, det samme private hjem og kontorer.
Transport skiller seg ut (i tillegg til gullkalven, oljeindustri) som det området hvor mesteparten av reduksjonen kan tas.

Jeg ville foretrukket at insentivene ble holdt så lenge som mulig for å sikre enda flere elbiler inn i bruktmarkedet.
For hver ny bil som selges omsettes det 10 brukte biler. Det er et rent miljøtiltak å fylle dette markedet med elbiler.
Det kan kun gjøres ved at noen faktisk kjøper nye elbiler, som igjen fortsatt er avhengig av insentiver til akkurat dette.
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

elektrolux

Jeg ser en fordel med innføring av bompenger også på elbil og det er at mange elbilprodusenter ser ut til å glemme miljøaspektet. I stedet for å lage noen små snertne biler gyver de løs med 2+Tonns monstre.

Det er omtrent repetisjon av da Diesel SUV'ene erstattet små bensinbiler godt hjulpet av løgnaktige forbrukstall.

Med bompenger også på elbil forsvinner mye av hensikten med å bytte bil og en kan heller presse litt mer km ut av den gamle bilen. En del potensielle 2+Tonn salg vil også bli erstattet av 500 kg L7e kjøretøy som utvilsomt er bedre for miljøet. Ser f. eks at jr. sin Tesla S bruker 3 ganger så mye strøm som min Cree SAM. Fra februar sparer jeg derfor nesten nok til en flaske rødvin hver dag på å pendle forbi bommene med den framfor Tesla'en
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på torsdag 26. desember 2019, klokken 14:01
Jeg ser en fordel med innføring av bompenger også på elbil og det er at mange elbilprodusenter ser ut til å glemme miljøaspektet. I stedet for å lage noen små snertne biler gyver de løs med 2+Tonns monstre.


Ut fra utvalget som er der i dag så er det vel faktisk et flertall av små snertne biler - SUV'ene er ennå i mindretall når det kommer til utvalg av elbiler. Jeg ser ingen fordeler med å innføre avgifter. Avgifter i seg selv er noe som betales uavhengig av inntekt - og følgelig rammer det hardest på de som har minst fra før. Og avgiftene på bil er relativt sett ekstreme sett i forhold til f.eks fly og skip sett opp mot kroner pr. kg utslipp CO2.  Alle miljøavgifter burde være like pr. enhet ut fra effekten på miljøet. Slik det er nå kan gjerne miljøfantastene i storbyene sitte å kose seg på kafe med billig kollektiv transport og billig flyturer til resten av verden. Mens folk lengre ute i provinsen må bla dypt i lommeboken for å klare alle avgiftene som dyttes på dem. NAF har mistet alle troverdighet som et parti som skulle jobbe for bedre tilbud til bilistene - nå er det helt annet fokus som gjelder

bno

#9
Sitat fra: arthur på torsdag 26. desember 2019, klokken 09:31
Man må nok se på besparelsen ved å ha en elbil som det interessante, eller ikke, ikke at elbilen skal være unntatt alle former for skatter og avgifter. Ingen elbil er miljøvennlig, men de er mindre miljøuvennlige enn fossilbilene. "Løsningen" er nok kollektiv.
Det var da ikke det som var poenget. Poenget var at NAF fremstår som en eksponent for ICE bilister og vil forsøke å ri to hester samtidig. Det har vært gjennomskuet for lenge side, men her blir NAF tatt med buksa langt nedenfor knærne. See?

Edit: Se at trådstarter har svart selv her, men lar dette innlegget stå like vel.

Så vil jeg si at NAF er en organisasjon til glede for direktører anatt der og øvrige andre som beriker seg selv med høye lønninger.
Hva gjelder elbilforeningen så vurdere jeg etter mange år å kutte dem ut. Jeg synes at når man blir flere elbilister og foreningen ikke oppgir hvor antall medlemskap og øker prisen og ansetter flere så lurer jeg på om det ikke er på tide å trekke seg fra x NAF ansatte som bekler stillinger der også. Synes det er tynt det elbilforeningen driver med og har et halvt øye på om det er fornuftign å henge med lengre der også. Men det er da en annen skål.


elektrolux

Sitat fra: hELgenen på torsdag 26. desember 2019, klokken 15:04
Avgifter i seg selv er noe som betales uavhengig av inntekt - og følgelig rammer det hardest på de som har minst fra før. Og avgiftene på bil er relativt sett ekstreme sett i forhold til f.eks fly og skip sett opp mot kroner pr. kg utslipp CO2.  Alle miljøavgifter burde være like pr. enhet ut fra effekten på miljøet. Slik det er nå kan gjerne miljøfantastene i storbyene sitte å kose seg på kafe med billig kollektiv transport og billig flyturer til resten av verden. Mens folk lengre ute i provinsen må bla dypt i lommeboken for å klare alle avgiftene som dyttes på dem.

Viktige poeng, og nærliggende å tenke på en slags bærekraftig kvote/person før en må til å kjøpe kvoter fra mer nøysomme folk. Tipper datatilsynet hadde fått fnatt av tanken på å registrere den enkeltes fotavtrykk, men en slik ordning ville satt fokus på de virkelige belastningene en påfører kloden.

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Premium19

Bomringen i Trondheim har i utgangspunktet ingen ting med insentiver fra statens side å gjøre. Det er rent finansieringstiltak for miljøpakken som har eksistert i mange tiår. Staten skal ikke pålegge noen kommuner med selvstyre insentivpakker de selv ikke vil gjennomføre på denne måten, kommuner må få bestemme selv.  Trondheim kommune har derfor bestemt seg for en nullvisjon i biltrafikken. Nullvisjonen til Trondheim kommune gjelder alle slags privatbiler, uansett om de er nullutslippsbiler eller ICE. Biltraffikken i Trondheim skal ikke øke, og helst gå ned. Det gjør den ikke nå, den går opp. Bompenger for el.bil kommer derfor betimelig. Det som teller, er om det blir færre biler totalt sett. Trondheimspolitikere har skylapper, og ser ikke mot 20% målet.

Det som som er skuffende er jo 3. Parten i denne debatten, NAF, som blander kortene i Trondheim, og på ingen måte fremmer bilistens (medlemmers) sak. De viser heller ingen klar og tydelig holdning ovenfor miljøsaken/insentivene, og har også tilsynelatende glemt 20% målet. I dag har vi 2 elbiler i daglig bruk, og ingen ICE. Naf fremstår som en organisasjon som jeg ikke har bruk for lenger, og jeg kan derfor like godt melde meg ut i 2020.
2019 TM 3 AWD LR

RJK

Sitat fra: bno på torsdag 26. desember 2019, klokken 18:48
Sitat fra: arthur på torsdag 26. desember 2019, klokken 09:31
Man må nok se på besparelsen ved å ha en elbil som det interessante, eller ikke, ikke at elbilen skal være unntatt alle former for skatter og avgifter. Ingen elbil er miljøvennlig, men de er mindre miljøuvennlige enn fossilbilene. "Løsningen" er nok kollektiv.
Det var da ikke det som var poenget. Poenget var at NAF fremstår som en eksponent for ICE bilister og vil forsøke å ri to hester samtidig. Det har vært gjennomskuet for lenge side, men her blir NAF tatt med buksa langt nedenfor knærne. See?

Du vet at NAF står for Norges AutomobilForbund, og har masse medlemmer som er "fossilbilister"? Synes det er rimelig tåpelig av deg å angripe dem for å representere alle medlemmene sine, når de aldri har sagt at de vil icebilismen til livs.

Selvsagt ser NAF, eller ihvertfall mange av dem som representerer organisasjonen, at elbilismen er kommet for å bli, og at det gagner samfunnet at vi beveger oss mot elektrifisering av transport.

Det betyr jo ikke samtidig at de skal motarbeide den store massen av medlemmer som per i dag ikke har skaffet seg elbil enda, og heller ikke har konkrete planer om å bytte nå eller snart. Og de vil selvsagt ha representanter fra begge fløyene, som vil sørge for det beste for alle medlemmer. Og selvsagt vil de ha forskjellige fløyer, slik som i samfunnet ellers.

Jeg er riktignok NAF-medlem, men ikke aktiv i organisasjonen. Samtidig er jeg IKKE medlem av elbilforeningen. Jeg ser selvsagt at de som velger å være aktive i organisasjonen til NAF, og som brenner sterkt for elbilismen, også søker seg inn i organisasjoner som Elbilforeningen.

Aksepterer at du ikke liker dette, og markerer din motstand. Men forsøk nå å være litt mere på bakkeplan og ikke skap fasader som aldri har vært der.

PS! Er bompengemotstander, og mener bompenger er dårlig skjult ekstrabeskatning. Men ser jo at det er lettere å få aksept for at elbiler og må være med å bidra til denne usosiale vederstyggeligheten som bompenger er, fremfor å få aksept for å fjerne bompenger også for andre biler enn elbilene. Tross alt, når avgiftene er der, så er de et veldig godt virkemiddel for å få folk som først og fremst tenker med lommeboka, til å gå for elbil fremfor icebil.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA