Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeprioritet SC

Startet av K.M.L, onsdag 25. desember 2019, klokken 18:47

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. desember 2019, klokken 09:26
Sitat fra: ladov på lørdag 28. desember 2019, klokken 21:57
Bilen hadde kjørt med 'forbereder superlading' i 10-20 minutter så temperaturen på mitt batteri var nok der det burde.
Hvor lenge hadde du kjørt totalt? 10-20 minutt med SuC på nav holder ikke til varmt batteri. Vi startet med lunkent batteri og kjørte en time med SuC som mål, og fikk ikke full fart med en gang på tom SuC. Først etter 12% lading bikket bilen opp i 140kW.
Veldig vanlig at mange tror de har varmt nok batteri til SuC.
Det oppnår du ikke etter en times kjøring i kaldt vær med en TM3. Det virker ikke som om forvarmingen hjelper særlig mye heller.
Mitt inntrykk er at dersom man starter med kaldt batteri, så må man kjøre fra nesten fult batteri og ned til ca 10% for å få full ladeeffekt fra start.  Starter man med varmt batteri blir situasjonen bedre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Hadde det ikke vært for at altfor mange ikke vet om lastdelingen og kobler seg på helt tilfeldig, så hadde dette vært bra, men jeg lader ofte når det er få andre biler på SuC, og da er det kjipt når noen kobler på samme ladepar. Menmen, ingen krise, og kanskje vil det motivere folk til å stikke litt tidligere i stedet for å "lade litt til" fordi det går så fort. Iallfall de med gratis lading.

N00b

De eldste laderne som står frittstående midt på plassen på Brokelandsheia er max 100kw.

Sitat fra: ladov på lørdag 28. desember 2019, klokken 21:57
Jeg opplevde det motsatte på Brokelandsheia for et par dager siden. Jeg koblet meg på som nr2 på et stolpepar og jeg fikk *ikke* halvparten av effekten. Fikk rett over 50kW, omtrent som forventet og ca 10kW mindre enn det jeg skulle fått om lastdelingsalgoritmen hadde blitt endret..


Det falt meg ikke inn å spørre han som sto der allerede om han opplevde dropp i ladeeffekt da..

Bilen hadde kjørt med 'forbereder superlading' i 10-20 minutter så temperaturen på mitt batteri var nok der det burde.

Rosstopher

Har oppdaget en annen kuriositet på Lier. Har stoppet på Lier south i forgårs og i dag, og begge gangene sto det på skjermen at det var null ledige plasser, men begge gangene var det faktisk ledig. 1 ledig første gang og 2 ledige i dag, pluss en som er ute av drift. Har de kanskje stilt den til å alltid vise fullt for at folk bare skal stoppe det hvis de absolutt må? Liertoppen ser forresten langt fra klar ut.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Tom

Hver gang jeg har sjekket så stemmer ikke anntallet ledige ladere med det som faktisk er ledig..tipper det er noe treghet i oppdateringen...

ladov

Sitat fra: N00b på søndag 29. desember 2019, klokken 16:08
De eldste laderne som står frittstående midt på plassen på Brokelandsheia er max 100kw.

Sitat fra: ladov på lørdag 28. desember 2019, klokken 21:57
Jeg opplevde det motsatte på Brokelandsheia for et par dager siden. Jeg koblet meg på som nr2 på et stolpepar og jeg fikk *ikke* halvparten av effekten. Fikk rett over 50kW, omtrent som forventet og ca 10kW mindre enn det jeg skulle fått om lastdelingsalgoritmen hadde blitt endret..


Det falt meg ikke inn å spørre han som sto der allerede om han opplevde dropp i ladeeffekt da..

Bilen hadde kjørt med 'forbereder superlading' i 10-20 minutter så temperaturen på mitt batteri var nok der det burde.
Jeg prøvde en av dem først men lading startet ikke så jeg flyttet meg til en av dem langs veggen. Hadde for øvrig kjørt en snau time(startet med kaldt batteri) og forvarmet minst 10-20 min(tok ikke tiden). Kanskje litt lite for å få full effekt (opp til 150kW i Norge?) men burde vel være nok til mer enn 50?

Stoppet for øvrig på superladeren mellom Larvik og Sandefjord i går og nok en gang så fikk jeg 'gammel' oppførsel. Det vil si relativt lav effekt frem til han andre kjørte videre.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

K.M.L

Er det noen som opplever at SC er tilbake til «gammel» oppførsel? Lenge siden jeg har brukt Tesla sine superladere nå, men skal på langtur og vil nødig risikere halv ladehastighet bare fordi en kommer og plugger inn på delt stasjon. Blir vanskelig og uforutsigbart å planlegge ladetid da.
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

hemi

Delt stasjon = crap, opplever ikke FIFO.

Ikke dra i påsken så er du safe?

najtrox

Jeg kjørte T/R Oslo - Trondheim i helgen. Måtte kun dele SC på Elverum da det var stappa da jeg kom. Fikk da rundt 35-40kw, så det var åpenbart ikke noe 50/50 deling der enda ihvertfall. Hadde da kjørt fra Alvdal, så kan hende batteriet var litt kaldt, men burde jo klart 60kw vil jeg tro?

Merkelig om ikke alle stasjonene har samme oppførsel.

knegg

Sitat fra: najtrox på onsdag 29. januar 2020, klokken 11:14
Jeg kjørte T/R Oslo - Trondheim i helgen. Måtte kun dele SC på Elverum da det var stappa da jeg kom. Fikk da rundt 35-40kw, så det var åpenbart ikke noe 50/50 deling der enda ihvertfall. Hadde da kjørt fra Alvdal, så kan hende batteriet var litt kaldt, men burde jo klart 60kw vil jeg tro?

Merkelig om ikke alle stasjonene har samme oppførsel.
Ladet forrige helt alene på hele stasjonen forrige uke på Ørskogfjellet. Fikk bare 35-37kw. Tenker det bare var kaldt batteri...
2020 Model 3

K.M.L

Sitat fra: hemi på onsdag 29. januar 2020, klokken 01:40
Delt stasjon = crap, opplever ikke FIFO.

Ikke dra i påsken så er du safe?

Det er jo forsåvidt et luksusproblem, så det rokker ikke ved hvor fornøyd jeg er med bilen og ikke minst ladehastighet og ladetilgjengelighet. Blir jo litt bortskjemt av å kjøre Tesla ;) På langkjøring er det imidlertid av og til hensiktsmessig å vite om en skal stå i 20 minutter eller en time, med tanke på hvor en skal ta matpausene etc. Teslaeiere slipper jo stort sett å stå i laderkø, selv i påsken  :)
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

K.M.L

Sitat fra: najtrox på onsdag 29. januar 2020, klokken 11:14
Jeg kjørte T/R Oslo - Trondheim i helgen. Måtte kun dele SC på Elverum da det var stappa da jeg kom. Fikk da rundt 35-40kw, så det var åpenbart ikke noe 50/50 deling der enda ihvertfall. Hadde da kjørt fra Alvdal, så kan hende batteriet var litt kaldt, men burde jo klart 60kw vil jeg tro?

Merkelig om ikke alle stasjonene har samme oppførsel.

Det har vært forskjell på ladestasjonene når det gjelder ladeprioritet. Det virker heller ikke som om prinsippet om at sistemann inn på delt SC får samme prioritet som førstemann er innført på alle stasjoner. Det kan jo være at Tesla tester ut flere modeller samtidig. Vil jo tro at de da samtidig følger med på reaksjoner fra brukerne, men de informerer ikke om dette noe sted.
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

Counterpointer

Sitat fra: K.M.L på torsdag 30. januar 2020, klokken 09:42
Det kan jo være at Tesla tester ut flere modeller samtidig. Vil jo tro at de da samtidig følger med på reaksjoner fra brukerne, men de informerer ikke om dette noe sted.
Det er sannsynlig at Tesla kan teste ut flere modeller for å se hvilken som avvikler køen best. Det er også sannsynlig at de ikke sier noe om dette.
At de følger aktivt med på reaksjoner tviler jeg sterkt på!

K.M.L

Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. januar 2020, klokken 09:56
Sitat fra: K.M.L på torsdag 30. januar 2020, klokken 09:42
Det kan jo være at Tesla tester ut flere modeller samtidig. Vil jo tro at de da samtidig følger med på reaksjoner fra brukerne, men de informerer ikke om dette noe sted.
Det er sannsynlig at Tesla kan teste ut flere modeller for å se hvilken som avvikler køen best. Det er også sannsynlig at de ikke sier noe om dette.
At de følger aktivt med på reaksjoner tviler jeg sterkt på!

Det har du vel sannsynligvis rett i, ihvertfall i bred grad. Tesla-Bjørn nevner ofte at han vet de følger med på kanalen hans, og det virker jo mer sannsynlig. Ellers har jo Musk respondert på tvitter på innlegg sendt til hans konto.
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

Counterpointer

Sitat fra: K.M.L på onsdag 05. februar 2020, klokken 19:02
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 30. januar 2020, klokken 09:56
Sitat fra: K.M.L på torsdag 30. januar 2020, klokken 09:42
Det kan jo være at Tesla tester ut flere modeller samtidig. Vil jo tro at de da samtidig følger med på reaksjoner fra brukerne, men de informerer ikke om dette noe sted.
Det er sannsynlig at Tesla kan teste ut flere modeller for å se hvilken som avvikler køen best. Det er også sannsynlig at de ikke sier noe om dette.
At de følger aktivt med på reaksjoner tviler jeg sterkt på!

Det har du vel sannsynligvis rett i, ihvertfall i bred grad. Tesla-Bjørn nevner ofte at han vet de følger med på kanalen hans, og det virker jo mer sannsynlig. Ellers har jo Musk respondert på tvitter på innlegg sendt til hans konto.
Hvis du mente at de følger med på influensere, så er jeg helt enig. Det gjør de. Det var den jevne elbilist som deg og meg jeg de ikke følger med på. Tror jeg kan garantere at de ikke leser dette f.eks.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA