Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er Tesla AP i en egen klasse - eller er enkelte Teslaeiere i en egen boble?

Startet av Sulle, onsdag 25. desember 2019, klokken 17:25

« forrige - neste »

Lynkjapp

Sitat fra: Motorwatt på søndag 29. desember 2019, klokken 11:26
Jeg har temporære feil på kameraene:

"Kamera venstre/høyre frontstøtfanger tildekket"
"Kamera venstre/høyre B-søyle tildekket"
"Alle kameraer er tildekket"

AP fungerer delvis, men assistert filskifte og NoA virker ikke når disse feilene vises. Så da er det kanskje egentlig bare TACC som er i drift.

Jeg kjørte motorvei i litt tåke og halvtett trafikk i forrige uke da bilen begynte å klage over tildekkede kameraer og slo av både AP og TACC. Litt irriterende siden det er akkurat i de forholdene at den ekstra sikkerheten med en bil som ser gjennom tåken hadde gjort seg. Mulig at radaren fortsatt ville ha oppdaget om trafikken bråbremset og stoppet bilen tidsnok "til å unngå kroppslig skade" eller hva det er Tesla sier. Men litt skuffende er det at det funker så pass dårlig om vinteren. (Joda, jeg klarer å kjøre forsvarlig i tåke og holde nok avstand, men *ekstra* sikkerhet er aldri feil.)

Kameraet var renvasket og jeg hadde i tillegg prøvd å sette på bakrutevarmeren for å se om det skulle hjelpe. Det gjorde det ikke. TACC kom og gikk med noen minutters mellomrom, men funket bare i noen titalls sekunder etter hver aktivering.

Handyman

Bakrutevarmen har vel ingenting med kameraene å gjøre. Det er defrosting av frontruta som visstnok slår på varmen til  kameraene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ladov

Sitat fra: Handyman på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:02
Bakrutevarmen har vel ingenting med kameraene å gjøre. Det er defrosting av frontruta som visstnok slår på varmen til  kameraene.
Bakrutevarmen er koblet sammen med varme på utvendige speil. Kanskje den også er koblet sammen med varme på kamera i dørstolpe? Så dugg der for noen dager siden men glemte å sjekke hvordan jeg skulle få det bort.
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Handyman

Sitat fra: ladov på tirsdag 31. desember 2019, klokken 12:45
Sitat fra: Handyman på tirsdag 31. desember 2019, klokken 11:02
Bakrutevarmen har vel ingenting med kameraene å gjøre. Det er defrosting av frontruta som visstnok slår på varmen til  kameraene.
Bakrutevarmen er koblet sammen med varme på utvendige speil. Kanskje den også er koblet sammen med varme på kamera i dørstolpe? Så dugg der for noen dager siden men glemte å sjekke hvordan jeg skulle få det bort.
I følge mange poster på diverse forum er varmen til kameraene koblet til defrost av frontruta, og ikke med bakruta, som jeg mener hadde vært mer logisk.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Testet i dag tidlig. Først bakrutevarmer, og det hjalp ikke noe. Så defroster, og da forsvant meldingene om at kameraene var tildekket. Kan i teorien ha vær slik at forsinkelse på bakrutevarmer gjorde dette, men har mere tro på at defroster varmer kameraer.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

z4rd

Kult at du testet det!  :+1:

Bilene burde kanskje få en oppdatering som sørger for automatisk «defrost» når de merker at det er redusert visibility? Det er dog potensielt dumt hvis de faktisk er tildekket med skitt og ikke dugg...
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Lynkjapp

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:40
Testet i dag tidlig. Først bakrutevarmer, og det hjalp ikke noe. Så defroster, og da forsvant meldingene om at kameraene var tildekket. Kan i teorien ha vær slik at forsinkelse på bakrutevarmer gjorde dette, men har mere tro på at defroster varmer kameraer.

Ok, jeg testet aldri frontrutedefroster siden internettet var så enige om at det var bakruteknappen som aktiverte alt av varmere rundt om på bilen. :)

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

ladov

Sitat fra: z4rd på tirsdag 31. desember 2019, klokken 13:54
Kult at du testet det!  :+1:

Bilene burde kanskje få en oppdatering som sørger for automatisk «defrost» når de merker at det er redusert visibility? Det er dog potensielt dumt hvis de faktisk er tildekket med skitt og ikke dugg...
Det enkleste er nok å ha en kobling mellom tid og temperatur. Om det ikke har blitt bedre etter X*t minutter med varme så kan systemet anta at det er skitt og ikke dugg.

Om vi ikke skal vente til systemet ser forskjell på dugg og skitt da, nå som bilene endelig klarer å kjenne igjen regn på ruta kan kanskje maskinlæringa settes i gang med skitt vs dugg på kameraene? ;)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.


hovik

Har mest erfaring med AP2.5, og Pilot Assist 2 fra Volvo. Det er fordeler/ulemper med begge systemer.

Tesla (AP 2.5):
+ Ikke så kresen på veioppmerking
+ Håndterer relativt krappe svinger (sammenlignet med andre)
- Værfølsom, ofte sensorer svikter
- J... mye phantom braking
- Variabel ytelse avhengig av versjon.
- Kobler fra ved korrigering av ratt, men ikke gasspedal (selvstyring er et assist system, så bør ikke koble ut ved korrigeringer)
- Når man tar igjen biler, bremser den altfor agressivt, selv etter man gir signal om å kjøre forbi.
- Justering av avstand til bilen forran virker noe tilfeldig

Volvo (Pilot Assist 2):
+ Sensorer svikter aldri (radar, kamera, etc. er plassert øvers på ruta, automatisk defrosting, etc.)
+ Så godt som ingen phantom braking.
+ Bremser senere, og mykere når man tar igjen biler. Går også av bremsen når man gir signal om å kjøre forbi. Gir mer effektiv, og mykere kjøring.
+ Kobler ikke ut ved korrigering av styring
- Mer kresen på veimerking
- Selvstyring håndterer ikke krappe singer.

Totalt, Volvo er best på motorvei, Tesla best på riksvei.

Til trådstarter, ja enkelte Tesla folk lever i en boble, og har ikke fulgt med på hva andre fabrikanter tilbyr.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

DagfinnN

Sitat fra: hovik på fredag 03. januar 2020, klokken 10:18
Totalt, Volvo er best på motorvei, Tesla best på riksvei.

Til trådstarter, ja enkelte Tesla folk lever i en boble, og har ikke fulgt med på hva andre fabrikanter tilbyr.
Har Volvo OTA?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

hovik

Sitat fra: DagfinnN på fredag 03. januar 2020, klokken 10:40
Har Volvo OTA?

OTA av apps (Spotify, Glympse, TuneIn, ++) og kart. Ikke av motorstyring/"kjerne systemer". Men de er ganske flinke med større oppdateringer (installeres ved service, etc.). Alle SPA modeller (S/V/XC/60/90) fom 2015 får omtrent alle de samme oppdateringene, https://www.volvocars.com/uk/support/topics/maintenance-service/software-updates/software-updates
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Sulle

@hovik, takk for svar. Det var første post med egne erfaringer fra norske forhold, veldig bra!
Ser at utkobling ved korrigering av ratt trekker ned i din vurdering. Jeg tror at grunnen til at Tesla har valgt denne løsningen, er at de ønsker et skarpt skille på hvem som styrer bilen, du eller AP, og at det er lettere å logge ytelsen til systemet på den måten.

Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

RuneW

Sitat fra: hovik på fredag 03. januar 2020, klokken 10:18
- Værfølsom, ofte sensorer svikter
- J... mye phantom braking
- Variabel ytelse avhengig av versjon.
- Når man tar igjen biler, bremser den altfor agressivt, selv etter man gir signal om å kjøre forbi.
- Justering av avstand til bilen forran virker noe tilfeldig

Jeg er enig i de fleste punktene over. Det er helt klart at andre systemer enn Tesla sitt kan være bedre på enkelte punkter. Når det er sagt så er Tesla sitt system på en måte fortsatt under opplæring. Noen irriterer seg over at Tesla slipper "halvferdige" systemer, andre (som meg) gleder seg over at bilen utvikler seg (stort sett i positiv retning) over tid.

Når det gjelder ting som phantom braking så er det ikke bra nok i dagens utgave, men det er vanskelig å evaluere dette uten at man også vet hvor godt systemet er til å detektere/unngå farlige situasjoner. Min gjetning er at Tesla sitt system er mer avansert enn fleste andre sitt i å "tolke omgivelsene". Og jo flere farer man ser etter, jo lettere er det å få "false positives" => phantom braking.

Så min ydmyke mening er at om et system aldri har phantom braking, så trenger det ikke i seg selv bety at det er overlegent. Det er mer nyansert enn som så. Man må veie opp hvor mange potensielt alvorlige ulykker man unngår mot phantom brakings, noe som selvsagt er en ekstremt vanskelig øvelse.

Er 1000 phantom brakings verdt å unngå en alvorlig ulykke? Dette er selvsagt bare tall tatt ut av luften, men det illustrerer poenget.

Jeg håper og tror at Tesla sitt system med mer opplæring blir litt mer selvsikkert og at kjøreturene blir litt mer behageligere etterhvert  :laugh:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA