Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)

Startet av FrodeW, ons 25. des 2019, kl. 01:20

« forrige - neste »

z4rd

Jeg testet X to ganger. Lånte med meg hjem. Prøvde alle funksjoner, omtrent. Leste ikke manual dog. Så den ser jeg. Følte jeg hadde god innsikt i hva jeg kjøpte og bega meg ut på. Hverken markedsføring eller selger har påvirket meg i om jeg skal kjøpe eller ei. Å få folk til kjøpe noe innen gitt dato er jo salg-101. Forsvarer ikke praksisen, mens synes det blir litt teit å blande det inn her ift om produktet leverer iht tilgjengelig informasjon.

Jeg skjønner at noen er skuffet for det ene og det andre... jeg jobber ikke akkurat for Tesla og prøver å forsvare de. Jeg mener i de konkrete tilfellene som har vært diskutert her burde folk undersøkt og tatt mer ansvar selv. Det er nå mitt syn på saken. Jeg har vært gjennom samme kjøpsprosess selv - og handlet samme produkt uten å sitte igjen med den samme opplevelsen som enkelte her.

Så «sannheten» i dette tilfellet består da av tre sider... din historie, min historie, og sannheten.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Når det gjelder lånebil, så var det beste de kunne tilby 1 time på Grorud (ca. 24 mils kjøring for meg). Dette i tillegg til de 12 minuttene jeg fikk med selger. Så noen YouTube-klipp laget av entusiaster, og snakket med en bekjent som roste bilen opp i himmelen (og ja, vi er fremdeles på talefot. Nesten....). That´s it. Har drevet med salg i nesten hele mitt liv, og kjenner alle fallgruvene (har faktisk brukt noen selv), og vet at tidspress er en uting. Men når det snakkes om tusenvis av store pengesedler, så tar man en avveining og en delvis kalkulert risiko.. Ikke alltid med suksess, og her bommet jeg. Jeg er ikke skuffet, men irritert. To forskjellige ting. Og for meg er et bilkjøp ikke veldig forskjellig fra et dresskjøp.

Når man kjøpte bil på 70 og 80-tallet fikk man (i beste fall) en kolorert brosjyre å ta med hjem. Enkelte biltester i aviser og ukeblad var vel det meste man kunne oppleve av "nøytral" informasjon, og "Auto Motor & Sport" var obligatorisk lesning. Service var upåklagelig, og mekaniker syntes det var hyggelig å ha en eier hengende på ryggen. Jada, alt går framover (eller bakover ettersom hvilken side man ser det fra).

geear

At DU, z4rd, har fått tilstrekkelig prøvekjøring og info er fint for deg, men hjelper oss andre forsvinnende lite. For å si det sånn så har jeg inntrykk av at de fleste følte det var dårlig og feil info, og elendig informerte selgere, i perioden vi kjøpte.

For eksempel fikk vi syv minutter i rushtrafikken på Forus i en X100 med annen seteløsning enn vi skulle ha. Det fantes heller ingen demobiler med 7-seter i det hele tatt, og vi ba for eksempel om bekreftelse på at vi ville få "europeisk" 7-seter, ikke nedleggbar benk som de hadde byttet til i USA. Fikk bekreftet at den ikke kom til Norge, men det tok en uke så fikk vi beskjed om at vår bil ble endret. Ingen muligheter for å få prøvd eller sett ny løsning, bilen VÅR var faktisk den første de Tesla-ansatte i Sandnes hadde sett med den nye 7-seterløsningen. Kanskje den første i Norge. I ettertid er vi glad for det, og de ordnet opp med kompesasjon underveis, men sånt er bare håpløst. Infoflyten i Tesla (fra USA) virker nesten tilfeldig.

Og du kan sikkert si vi ikke burde kjøpt så kjapt, men vi var fornøyd med det vi så og prøvde, og infoen og svarene vi fikk fra nettsider og selger, problemet var at mye av det rett og slett ikke var sant. Noe er fortsatt ikke sant, 2,5 år senere. Mener du oppriktig at bilkjøpere må regne med å ikke stole på infoen på tesla.com og fra selger, og heller høre med Facebook?

z4rd

Det hjelper denne tråden veldig lite at du ikke leser innleggene til de du prøver å svare. Det siste jeg skrev var noe sånt som at det er flere sider til en historie... det betyr implisitt at jeg forsvarer din historie også.

Mitt poeng har hele tiden vært å påpeke at det ikke er så ensidig som man kunne få inntrykk av tidligere i tråden. Ha en fortsatt god jul.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

Sitat fra: gr på tor 26. des 2019, kl. 10:26
Sitat fra: Handyman på ons 25. des 2019, kl. 15:08
Sitat fra: gr på ons 25. des 2019, kl. 14:53
.....Den ble også solgt med regnsensor og automatiske lys. Den hadde ingen av delene da jeg fikk den, ......
Regnsensor var vel bare på bilene med AP1, og funker vel greit på de bilene? Du mener kanskje automatiske viserkere?
Som du kan lese av innlegget mitt så er det AP 2.x, og om det kalles regnsensor eller autoviskere betyr vel nada for diskusjonen? Det stod iallfall i manualen beskrevet helt identisk med slik det var på AP1-bilene. Dette var i aug 17.
Jeg mener det er vesentlig for diskusjon om årsaken til at det ikke ble levert, siden teknologien bak er helt ulik.
Det er da ingen unnskyldning, men kun en forklaring. Å bruke kamera til å detektere regn må åpenbart ha vært en større utfordring enn de trodde på forhånd. Uten å vite hva som evt. har stått med "liten skrift" i ditt tilfelle, synes Tesla ofte å "selge skinnet før bjørnen er skutt".
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

kodax

Jeg er i hvert fall en fornøyd Tesla-kjøper som mener jeg så langt har fått mer enn lovet ift oppdateringer som har kommet, og satser på at FSD kommer innen det jeg anser som rimelig tid.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

o.b.lix

Softwaremessig er jeg selvsagt skuffet over at min bil "eldes" så fort, når jeg leser om alt det fancy nyere biler får, som jeg ikke får.

Men på den annen side, ingenting av det nye, er noe som ble lovet meg når jeg kjøpte bil, som dashcam, videospill eller netflix. Så jeg er ikke blitt lurt der.

Det eneste jeg angrer på, er kjøp av FSD. Den grublet jeg lenge over, har aldri trodd at AP2 noensinne skulle klare FSD, men kanskje den ble nivå 3? Håpte på det, siden Tesla markedsførte via Elon Musk at innen desember 2016 skulle ap2 bli bedre enn ap1.

Alle vet hvordan det gikk. AP2 klarer aldri FSD. HW3 kommer aldri å klare FSD, ikke på egen hånd. Sikkert ikke HW4 eller HW5 heller.
Jeg er blitt "lovet" at jeg skal få HW3. Som er samme type løfte som at AP2 skulle bli bedre enn AP1 i desember 2016. Ikke verdt en dritt som løfte i alle fall. Jeg vil egentlig ha pengene mine igjen (noen som vet hvordan?).

Så hva koker det ned til?

Jeg er veldig fornøyd med min Tesla, men ser ingen grunn til å kjøpe ny, software er laaangt bak hva de skulle ønske selv og er ikke grunn til å bytte i alle fall.
Netflix og spill har jeg på mobilen, som både hardware- og softwaremessig ligger langt foran Tesla!
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

geear

Tilbudskampanjen på FSD var også ganske tvilsom, "kjøp på tilbud, kun nå, prisen vil stige, garanterer oppgradering til HW3", men så er det altså på ingen måte klart om det i det hele tatt noen gang vil bli reellt for europeere.

Oppdateringer og ny funksjonalitet er såklart fint, men det burde gått an å få det til uten å innføre så ufattelig mange bugs, og gjøre funksjonalitet man faktisk kjøpte med bilen helt ubrukelig (for eksempel browseren som vanligvis ikke klarer å åpne google.com engang).

Handyman

Sitat fra: o.b.lix på fre 27. des 2019, kl. 12:44
.... Jeg vil egentlig ha pengene mine igjen (noen som vet hvordan?).
Hvis din kontrakt klart beskriver (uten forbehold) at du innen et gitt tidspunkt skal ha visse funksjoner eller varer, og dette tidspunktet er overskredet uten at dette er oppfylt, kan du klage og forsøke å få penger tilbake. Dersom Tesla også har markedsført lovnader uten å reservere seg, kan man også ha en sak.
Det er tydelig at folks oppfatning av hva som er en juridisk forpliktede lovnad varierer sterkt.
Jeg har for eksempel sett enkelte påstå at "estimert levering" er et forpliktende løfte om når bilen skal leveres .... det er det altså ikke. Poenget er at mange har opplevd at Tesla har lovet ting uten at det faktisk er tilfellet.
PS: Elon utsagn på Twitter er ikke offisiell info fra Tesla, selv om jeg tror mange oppfatter det slik. Ang disse sakene må man nok saksøke Elon i stedet for Tesla.

automat

Jeg tror at når det gjelder elbil generelt, og Tesla spesielt, så lønner det seg å gjøre undersøkelser på egenhånd først. Går man bare inn i butikken for å kjøpe, tror jeg det er lett å bli skuffet. Selgerne har ofte for liten kompetanse om de delene av produktet som virkelig gjelder. Og kan ha liten egenerfaring med elbil. Mulig dette begynner å bedre seg nå.

Grunn til at jeg sier Tesla spesielt, er både fordi de løser ting på helt andre måter enn tradisjonelle bilprodusenter, og fordi de har tatt med seg en toppstyrt amerikansk bedriftskultur inn i norsk bilbransje, som vi ikke er vant med.

For egen del var jeg ikke i tvil om at FSD var noe man bestilte primært for å støtte Tesla's selvkjøringsprosjekt, og at det var usikkert når man ville få noe konkret igjen for det. Derfor droppet jeg FSD.

EAP var ikke stort mer enn en grisedyr adaptiv cruisecontroll når jeg kjøpte, med lovnad om mer funksjonalitet. Det har tatt tid, men jeg syns de etterhvert har levert, selv om stabiliteten kunne vært bedre. Særlig varierende grad av fantombremsing i forskjellige versjoner har vært irriterende.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

mthoring

Sitat fra: Handyman på fre 27. des 2019, kl. 14:45
PS: Elon utsagn på Twitter er ikke offisiell info fra Tesla, selv om jeg tror mange oppfatter det slik. Ang disse sakene må man nok saksøke Elon i stedet for Tesla.
Der tar du nok feil, all den tid Twitterkontoen til Elon er registrert som en offisiell informasjonskanal hos SEC i USA.
Elon har lovet HW3-oppgradering til alle som kjøper FSD, så snart det kommer FSD-features til HW3 som ikke kan støttes på HW2. Så med mindre Tesla ikke har tenkt å utvikle noe mer på HW3 i Europa, så er de pent nødt til å levere.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Handyman

Sitat fra: mthoring på fre 27. des 2019, kl. 17:47
Der tar du nok feil, all den tid Twitterkontoen til Elon er registrert som en offisiell informasjonskanal hos SEC i USA.
Dette kan du nok mer enn om meg, men betyr det også at alt han Twitrer er noe Tesla må forholde seg juridisk til?
Det virker nemlig ikke slik. Med så mange brutte Titter-løfter burde han ikke hatt annet å gjøre enn å forsvare seg i rettssalen.
Sitat fra: mthoring på fre 27. des 2019, kl. 17:47
Elon har lovet HW3-oppgradering til alle som kjøper FSD, så snart det kommer FSD-features til HW3 som ikke kan støttes på HW2. Så med mindre Tesla ikke har tenkt å utvikle noe mer på HW3 i Europa, så er de pent nødt til å levere.
Det er jo sagt (riktignok på Twitter) at utrullingen av FSD-computeren skal starte i Q1.
Selv har jeg det skriftlig fra Tesla på epost at jeg skal få FSD når SW krever det. Dette forventet jeg ikke da jeg bestilte EAP.

Motorwatt

Dette er det EM må forholde seg til i flg. avtale med SEC om Twitter:

Musk must seek pre-approval if his tweets include:

* any information about the company's financial condition or guidance, potential or proposed mergers, acquisitions or joint ventures

* production numbers or sales or delivery number (actual, forecasted, or projected),

* new or proposed business lines that are unrelated to then-existing business lines (presently includes vehicles, transportation, and sustainable energy products)

* projection, forecast, or estimate numbers regarding Tesla's business that have not been previously published in official company guidance

* events regarding the company's securities (including Musk's acquisition or disposition of shares)

* nonpublic legal or regulatory findings or decisions

* any event requiring the filing of a Form 8-K such as a change in control or a change in the company's directors; any principal executive officer, president, principal financial officer, principal accounting officer, principal operating officer, or any person performing similar functions

z4rd

Tror de har grei kontroll på skilter :)
https://v.redd.it/f1d5abw4f2741

Ventetiden er kjip for alle uten tilgangen. Krysser fingrene på vegne av alle at de bilene som skal ha dette får det ila Q1 2020.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Handyman

Hvis dette er de eneste begrensningene han må forholde seg til ang Twitter, så kan han twitre om det meste.
Men er det slik at alle hans Twittermeldinger er offisiell Tesla-info, og således juridisk bindende for Tesla?
Det har jeg vanskelig for å tro.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA