Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)

Startet av FrodeW, ons 25. des 2019, kl. 01:20

« forrige - neste »

1000kwh

Sitat fra: gr på ons 25. des 2019, kl. 14:53
At Tesla har oversolgt funksjonalitet, tidvis ganske grovt, kan dere ikke nekte for?!

Min bil ble solgt med en AP som skulle være bedre enn forrige utgave, som blant annet leser skilt og kjører slik at en ikke mister lappen (iallfall vanligvis ikke like grove overtredelser), men det er enda ikke AP2.5 i stand til.

Den ble også solgt med regnsensor og automatiske lys. Den hadde ingen av delene da jeg fikk den, uten at noe av det kan skyldes "regulatoriske godkjenninger". At det nå er på plass hjelper selvfølgelig, men det hjelper ikke det faktum at de driver villedende markedsføring.
Poenget er at det ikke er villedende. Det er store forbehold som du var klar over da bilen ble kjøpt.

Kjenner flere som droppet AP pga det.

FrodeW

Sitat fra: z4rd på ons 25. des 2019, kl. 15:48
Tror du rett og slett har misforstått hvordan Tesla opererer og/eller hvordan teknologien virker - da dette definerer hvordan Tesla ser for seg at hardware og software kommer til å løse de ulike problemstillingene.

Anbefaler deg å se presentasjonen av FSD og Shadow Mode fra Autonomy Day. Det skjer mye i bakgrunnen og det er ingen tvil om at ingen av de andre er i nærheten.

Sjekk denne videoen:
https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE

Fra rougly 1t 51m kommer sjef for AI, Andre Karpati. Hele videoen er utrolig interessant og kan anbefales.

Vis meg noen andre selskaper som er så dypt investert... de tingene du trekker frem er cherry-picking og rimelig smalt. Å påstå at de ikke har fokus på kjøretekniske forhold mener jeg er total skivebom. Ting tar dog dessverre litt tid. Men når det først er på plass så er det i en annen liga enn konkurrentene. Er vesentlig å forstå teknologien bak også... som feks. 3D-maps og radar vs kamera, computer vision og AI.

Hvis ingen andre er i nærheten som du mener, hvordan har det seg da at Tesla er nesten en av de enste som ikke klarer å lese skiltene og gjøre action på dette til tross for at de sitter på 99% av bigdata fra oss Tesla eiere, det er for meg et mysterium!

Men når det er sagt så er det ingen andre bilprodusenter som har tankegangen som Tesla, den er mer lik selskaper i Silicon Walley, med sine fordeler og ulemper dette har.

Men de er gode på å porte over gamle spill til sin platform da, men ikke noe jeg synes er relevant for en bedre kjøreopplevelse...

FrodeW

Rart at ikke Tesla med verdien og resursene de har klarer å lage basic funksjonalitet som det faktisk var i Mobile Eye koden, vet ikke om gjenkjenningen av fartsgrense var basert på AI/deep learning eller kode skrevet av mennesker, men uansett imponerende!

"While a relatively small company of 600 employees, Mobileye is a giant in the nascent  but fast-growing forward-looking driver assistance camera field, where it owns about 70% to 80% of the market, according to IHS Automotive. Mobileye is a Tier 2 automotive supplier that works with all major Tier 1 suppliers, who sell to automotive giants such as General Motors and Volkswagen AG. With the exception of Toyota, Mobileye supplies all 27 major automakers.

Mike Ramsey, a research director at Gartner, said Mobileye's small, single-camera automotive vision system is both inexpensive and effective. It "uses a chip...that has a vision system embedded on [it] that recognizes vehicles, signs, pedestrians and lane lines and makes automatic emergency braking and lane-keeping possible"

z4rd

Les hva jeg skriver og bruk litt tid på å sette deg inn i faktiske forhold. F.eks se den videoen. Jeg får inntrykk av at du kun opprettet denne tråden for å «bevise» utgangspunktet ditt. Virker ikke som du er åpen for ny informasjon. For å gjenta meg selv og for å svare på det siste spørsmålet ditt, så er det rett og slett pga måten de implementerer funksjonene sine på, via software. Her gjenstår det en del arbeid. De har valgt en helt annen tilnærming enn sine konkurrenter i måten de leverer løsninger på. Dette er veldig godt dekket i videoen jeg allerede har linket. Dette arbeidet har blant annet ført til en egenutviklet chip. Fortsatt god jul.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

FrodeW

Sitat fra: z4rd på ons 25. des 2019, kl. 18:22
Les hva jeg skriver og bruk litt tid på å sette deg inn i faktiske forhold. F.eks se den videoen. Jeg får inntrykk av at du kun opprettet denne tråden for å «bevise» utgangspunktet ditt. Virker ikke som du er åpen for ny informasjon. For å gjenta meg selv og for å svare på det siste spørsmålet ditt, så er det rett og slett pga måten de implementerer funksjonene sine på, via software. Her gjenstår det en del arbeid. De har valgt en helt annen tilnærming enn sine konkurrenter i måten de leverer løsninger på. Dette er veldig godt dekket i videoen jeg allerede har linket. Dette arbeidet har blant annet ført til en egenutviklet chip. Fortsatt god jul.

Har sett videoen du har linket til flere ganger, og jobber i selskap som utvikler og bruker "AI" på bigdata.
Men det hjelper lite med fancy presentasjoner hvis time to market er 5 år+ og alt som blir presentert er "waporware"!

z4rd

Unnskyld meg, men du viser veldig liten forståelse for hva du er med på.

De driver egenutviklede løsninger, in-house. Dette vil på sikt være lønnsomt - det har også underveis vist seg at HW og løsninger fra andre selskaper har sine begrensninger og vil ikke levere iht fremtidsplanene til Tesla. Det siste er jo en stor del av grunnen til at man er der man er i dag.

Hvis du ikke har troen på selskapet, så er det jo bare å legge pengene dine igjen et annet sted. Jeg vil heller gi pengene mine til Tesla, da de har endret spillet på mange måter - og fortsetter med det.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

turfsurf

Sitat fra: FrodeW på ons 25. des 2019, kl. 18:20
Rart at ikke Tesla med verdien og resursene de har klarer å lage basic funksjonalitet som det faktisk var i Mobile Eye koden, vet ikke om gjenkjenningen av fartsgrense var basert på AI/deep learning eller kode skrevet av mennesker, men uansett imponerende!
...
Mike Ramsey, a research director at Gartner, said Mobileye's small, single-camera automotive vision system is both inexpensive and effective. It "uses a chip...that has a vision system embedded on [it] that recognizes vehicles, signs, pedestrians and lane lines and makes automatic emergency braking and lane-keeping possible"[/i]
MobilEye har patentbeskyttet skiltgjenkjenning, det er vel det som hindrer Tesla fra å ha dette, ikke tekniske utfordringer.

Gjenkjenning av tekst og skilt er ett løst problem, og er relativt enkelt å implementere.

Når det gjelder MobilEye sitt singlechip vision system så er det crap, har hatt det på i3 i over 4 år. Det gir veldig ofte opp i motlys, og enda værre så feiler det på deteksjon av biler foran og kjører med gled rett inn i bilen foran.

Eneste grunnen til at det etter hvert ble bra på AP1 på Tesla var når Tesla la på egen prosessering av radarsignal fra Bosch radaren.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Handyman

Sitat fra: turfsurf på ons 25. des 2019, kl. 18:42
...
Mike Ramsey, a research director at Gartner, said Mobileye's small, single-camera automotive vision system is both inexpensive and effective. It "uses a chip...that has a vision system embedded on [it] that recognizes vehicles, signs, pedestrians and lane lines and makes automatic emergency braking and lane-keeping possible"[/i]
MobilEye har patentbeskyttet skiltgjenkjenning, det er vel det som hindrer Tesla fra å ha dette, ikke tekniske utfordringer.

Gjenkjenning av tekst og skilt er ett løst problem, og er relativt enkelt å implementere.

Når det gjelder MobilEye sitt singlechip vision system så er det crap, har hatt det på i3 i over 4 år. Det gir veldig ofte opp i motlys, og enda værre så feiler det på deteksjon av biler foran og kjører med gled rett inn i bilen foran.

Eneste grunnen til at det etter hvert ble bra på AP1 på Tesla var når Tesla la på egen prosessering av radarsignal fra Bosch radaren.
Enig, og når man ser diverse videoer fra "FSD-sniktitten" hvor symboler og figurer i kjørefeltene, trafikklys med rett farge, kjegler og skilt samt en mengde andre objekter identifiseres, så tror jeg det bare er å trykke på en knapp for at Tesla skal kunne lese fartsskilt. Det er nok bare patenten til MobilEye og prinsippene til Tesla som står i veien.
Det står nok ikke på at de ikke får det til, og jeg tipper at skiltlesing funker knirkefritt i Elon sin bil  ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Øggen

Sitat fra: Handyman på ons 25. des 2019, kl. 14:34
Sitat fra: Motorwatt på ons 25. des 2019, kl. 07:53
Sitat fra: Klykken på ons 25. des 2019, kl. 01:47
Når det gjelder oppdateringer som begrenses av EU og stat kan du dessverre ikke "klage på" Tesla. Det er jo utenfor deres kontroll....?
Men Tesla kunne vel ha holdt litt av reklamen tilbake i påvente av en eventuell godkjenning? Selge inn masse saker som bilen skal kunne gjøre, for så å avslutte med: "Det er ikke sikkert du får dette, fordi det ikke er vi som bestemmer". Man kan vel ikke forvente at en potensiell kunde leser UN/EU-direktiver før kjøp for å danne seg et bilde hva man kan regne med å få av funksjoner? Eller skal en kommende kunde måtte forstå at det EM sier kommer, må tas med en trillebår med salt, eller at hans tidsperspektiver er helt ute av perspektiv?

Nevner bare FSD som et eksempel uten ytterligere kommentarer.

Hvorfor blir sammenligning med andre bilmerker så ofte brukt som et argument for å forsvare Teslas mangler? Det hjelper vel ikke på noen måte at andre bilmerker også kan ha noe som ikke fungerer. IMO er det helt uinteressant at en Mazda fra 2005, eller en Volvo fra 2014 også har utfordringer med ett eller annet, hvis det heller ikke virker på min Tesla.
Det men i det minste bør kunne forvente av Teslakjøpere er de leser infoen som de får servert flere steder før de kjøper. Det legges det ikke skjul på at FSD er en fremtidsvisjon uten tidshorisont og at funksjonene har store begrensinger, spesielt med tanke på manglende "godkjenninger" eller begrensinger i noen markeder.
Klippet fra Teslas side:
For å kunne aktivere nye funksjoner må de oppnå langt større pålitelighet enn menneskelige sjåfører, og dette må dokumenteres gjennom milliarder av kjørte kilometer. I tillegg må funksjonene bli lovlige å bruke, hvilket kan ta lengre tid i noen områder enn andre.
Dette er ikke skrevet med "liten skrift" engang. Hvis man ut fra dette forventer at ting skal være på plass i nær fremtid (spesielt i EU), bør man være typen som konstant går og nynner på Jan Teigens "Optimist" ;)

Det du lista opp fra Tesla her he IKKJE stått slik tidligere. Dette he komt i ettekant og he blitt modifisert 3 ganga.
Forøvrig nynna ej ikkje på Teigen, og e rimelig oppgitt over måten detta he blitt hypa på i forhold til ka som e levert. Så kan den trufaste gjengen lovprise det så mykje en vil, og gjømme det bak lovgivning så mykje dei vil.
#LaHetsenStarte
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

FrodeW

Sitat fra: Handyman på ons 25. des 2019, kl. 19:01
Sitat fra: turfsurf på ons 25. des 2019, kl. 18:42
...

Enig, og når man ser diverse videoer fra "FSD-sniktitten" hvor symboler og figurer i kjørefeltene, trafikklys med rett farge, kjegler og skilt samt en mengde andre objekter identifiseres, så tror jeg det bare er å trykke på en knapp for at Tesla skal kunne lese fartsskilt. Det er nok bare patenten til MobilEye og prinsippene til Tesla som står i veien.
Det står nok ikke på at de ikke får det til, og jeg tipper at skiltlesing funker knirkefritt i Elon sin bil  ;)

Da er jo det store spørsmålet hvor lenge til patenten på "lesing av tekst med computervision" går ut da kanskje, for uten den funksjonen så kan man jo vente lenge på selvkjøring i bygater eller skal den forholde seg til historiske data fremfor sanntid??

Hvor står det at Mobile Eye har patent på dette forresten, noen som har kilder?

FrodeW

https://patents.google.com/patent/US20080137908A1/en

Da snakker vi tydeligvis 2030 for utgang av patent faktisk!

Da kan vi jo slå fast en gang for alle at alle andre bilmerker som bruker Mobile Eye eller Intel kommer til å bli selvkjørende mye tidligere enn Tesla da kanskje?

turfsurf

Sitat fra: FrodeW på ons 25. des 2019, kl. 19:58
Hvor står det at Mobile Eye har patent på dette forresten, noen som har kilder?
Patentene både i USA og Europa har vært linket inn her flere ganger. Du får prøve søkefunksjonen evt Google. Jeg har lest de selv. Jeg tviler på at det er en barriere i Europa, men i USA er det nok ett problem. Og siden Tesla er basert i California stopper det der.

Edit: ser du fant det.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: FrodeW på ons 25. des 2019, kl. 20:02
Da kan vi jo slå fast en gang for alle at alle andre bilmerker som bruker Mobile Eye eller Intel kommer til å bli selvkjørende mye tidligere enn Tesla da kanskje?
Tesla kan jo velge å lisensiere patenten fra MobilEye. Evt kan den bestrides i retten hvis de benytter en implementasjon som er vesentlig forskjellig. De har jo f.eks begynt å kjenne igjen stoppskilt som burde vært dekket av denne patenten og.

kodax

Min teori: Tesla kan garantert se for seg å selge selvkjøringsfunksjonalitet til andre hvis de får det til selv. Det vil generere enorm profitt, og da ønsker de i minst mulig grad å være avhengig av eller gi prosenter videre til andre selskaper. MobilEye ville blitt en altfor sentral del i dette.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Handyman

Sitat fra: Øggen på ons 25. des 2019, kl. 19:57
Sitat fra: Handyman på ons 25. des 2019, kl. 14:34
Sitat fra: Motorwatt på ons 25. des 2019, kl. 07:53
Sitat fra: Klykken på ons 25. des 2019, kl. 01:47
Når det gjelder oppdateringer som begrenses av EU og stat kan du dessverre ikke "klage på" Tesla. Det er jo utenfor deres kontroll....?
Men Tesla kunne vel ha holdt litt av reklamen tilbake i påvente av en eventuell godkjenning? Selge inn masse saker som bilen skal kunne gjøre, for så å avslutte med: "Det er ikke sikkert du får dette, fordi det ikke er vi som bestemmer". Man kan vel ikke forvente at en potensiell kunde leser UN/EU-direktiver før kjøp for å danne seg et bilde hva man kan regne med å få av funksjoner? Eller skal en kommende kunde måtte forstå at det EM sier kommer, må tas med en trillebår med salt, eller at hans tidsperspektiver er helt ute av perspektiv?

Nevner bare FSD som et eksempel uten ytterligere kommentarer.

Hvorfor blir sammenligning med andre bilmerker så ofte brukt som et argument for å forsvare Teslas mangler? Det hjelper vel ikke på noen måte at andre bilmerker også kan ha noe som ikke fungerer. IMO er det helt uinteressant at en Mazda fra 2005, eller en Volvo fra 2014 også har utfordringer med ett eller annet, hvis det heller ikke virker på min Tesla.
Det men i det minste bør kunne forvente av Teslakjøpere er de leser infoen som de får servert flere steder før de kjøper. Det legges det ikke skjul på at FSD er en fremtidsvisjon uten tidshorisont og at funksjonene har store begrensinger, spesielt med tanke på manglende "godkjenninger" eller begrensinger i noen markeder.
Klippet fra Teslas side:
For å kunne aktivere nye funksjoner må de oppnå langt større pålitelighet enn menneskelige sjåfører, og dette må dokumenteres gjennom milliarder av kjørte kilometer. I tillegg må funksjonene bli lovlige å bruke, hvilket kan ta lengre tid i noen områder enn andre.
Dette er ikke skrevet med "liten skrift" engang. Hvis man ut fra dette forventer at ting skal være på plass i nær fremtid (spesielt i EU), bør man være typen som konstant går og nynner på Jan Teigens "Optimist" ;)

Det du lista opp fra Tesla her he IKKJE stått slik tidligere. Dette he komt i ettekant og he blitt modifisert 3 ganga.
Forøvrig nynna ej ikkje på Teigen, og e rimelig oppgitt over måten detta he blitt hypa på i forhold til ka som e levert. Så kan den trufaste gjengen lovprise det så mykje en vil, og gjømme det bak lovgivning så mykje dei vil.
#LaHetsenStarte
Det har selvfølgelig ikke stått slik hele tiden, men Tesla har så lenge jeg har fulgt deres offisielle reklamering for "selvkjørende egenskaper" tatt klare forbehold og begrensinger uten lovnader om tidspunkt for lansering av ferdig produkt. Hva Elon har sagt på Twitter og lovnad kommende del-funksjoner er noe annerledes.
Uansett så er min påstand at man må ha vært rimelig "forelsket" (les blind) for ikke å ha fått det med seg, og i tillegg er "confirmation bias" noe som påvirker mange mer enn de er klar over.
En selger i Kristiansand var så ærlig og sa at han innrømmet at det ikke var noe vits i å kjøpe det før det faktisk var noe som kunne brukes.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA