Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)

Startet av FrodeW, ons 25. des 2019, kl. 01:20

« forrige - neste »

FrodeW

Kjenner jeg blir mer og mer oppgitt over Tesla sin måte å markedsføre funksjonalitet som ikke kommer grunnet tekniske eller regulatoriske begrensninger!

For å nevne noen:
-Lese og holde fartsgrensen basert på skilter langs veien (og ikke utdaterte kartdata eller fartsgrenser i gater over tunneler, at de mener bilen skal bli selvkjørende i byen innen 2020 blir jo bare som å betrakte som fake news når omtrent samtlige bilmerker utenom Tesla klarer å lese fartsgrenser og sette adaptiv fartsholder etter dette!

-regnsensor, her har vi jo fått verdens første regndråpe computervision neural network, viser seg jo sjokkerende at dette også er nok en skuffelse, hadde en gammel sliten BMW i år 2000 hvor regnsensor fungerte utmerket, igjen virker det som Tesla ikke evner å rette på ting de åpenbare har feildesignet!

-Fikk akkurat Smartsummon lastet inn på bilen, ser jo at den er like useless  som tidligere, for hva er usecase for noe med en rekkevidde på maks seks meter, kunne vel nesten latt være å markedsføre funksjonen når regulatoriske krav setter begrensninger, eller de kunne kanskje satt seg inn i lovverket før de lar markedsavdelingen går bananas ??

-Gjorde også en sjekk når vi med s/x kan regne med å få oppgraderingen til FSD, svaret jeg fikk var når EU godkjenner selvkjøring, oversatt så betyr det ALDRI, kan vel bare tolkes som tidenes største SCAM!

Automagisk filskift er jo også useless sånn det er idag, hadde sikkert fungert hvis bilen hadde sporet hvor biler i nabofeltet er FØR man indikerer filskift, men det gjør den tydeligvis ikke da bilen virker som den sjekker feltet først når blinklyset skrus på og gjør ikke feltskifte hvis fem sekunder har gått uten at den har oversikt... igjen vi kan skylde på EU her, men et menneske klarer faktisk å kikke i speilene for å se om det er klar før vi setter på blinklysene, det burde superdatamaskinen til Tesla også!

Kjenner jeg blir mer og mer skuffet for hver oppdatering jeg får med unødvendig spill og karaokedritt, oversatt til bloatware😑

Er det fler enn meg som føler det samme?

Kjør debatt😊

Klykken

Har en BMW i3 fra 2014 med nyere regnsensor enn din 2000-modell som du sammenligner med. Mange intervaller på sensorens intensitet på hendelen, men denne feiler maksimalt i forhold til Tesla. Vår museumsgjenstand av en Tesla fra 2015 fungerer meget bra i regn og dryss, og skal ikke mange dråpene til før den reagerer. I3en kan hele ruta være dekt med regndråper uten at det skjer noe. Slik har det aldri vært med Teslaen.

Har hatt både Mazda cx3 og bmw 3-serie (2008mod), og Teslaen er mer enn nok på høyde med disse vedr regnsensor.  Fordelen med Tesla er at sensoren kan (og vil) forbedres. Det skjer ikke på andre modeller.

Når det gjelder oppdateringer som begrenses av EU og stat kan du dessverre ikke "klage på" Tesla. Det er jo utenfor deres kontroll....?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Motorwatt

Sitat fra: Klykken på ons 25. des 2019, kl. 01:47
Når det gjelder oppdateringer som begrenses av EU og stat kan du dessverre ikke "klage på" Tesla. Det er jo utenfor deres kontroll....?
Men Tesla kunne vel ha holdt litt av reklamen tilbake i påvente av en eventuell godkjenning? Selge inn masse saker som bilen skal kunne gjøre, for så å avslutte med: "Det er ikke sikkert du får dette, fordi det ikke er vi som bestemmer". Man kan vel ikke forvente at en potensiell kunde leser UN/EU-direktiver før kjøp for å danne seg et bilde hva man kan regne med å få av funksjoner? Eller skal en kommende kunde måtte forstå at det EM sier kommer, må tas med en trillebår med salt, eller at hans tidsperspektiver er helt ute av perspektiv?

Nevner bare FSD som et eksempel uten ytterligere kommentarer.

Hvorfor blir sammenligning med andre bilmerker så ofte brukt som et argument for å forsvare Teslas mangler? Det hjelper vel ikke på noen måte at andre bilmerker også kan ha noe som ikke fungerer. IMO er det helt uinteressant at en Mazda fra 2005, eller en Volvo fra 2014 også har utfordringer med ett eller annet, hvis det heller ikke virker på min Tesla.

mthoring

Det er lovet at hw3 kommer til vi som har betalt for FSD så snart hw3 får funksjonalitet som hw2/2,5 ikke får.
Tesla må dermed slutte å utvikle FSD utover det hw2/2,5 klarer i Europa for å kunne sno seg ut av lovnaden. Det tror jeg ikke et sekund at de ønsker, da autonomi er en viktig del av innsalget til Tesla.
De få gamle bilene som må oppgraderes for å oppfylle lovnaden er småtterier i forhold til alle bilene som skal selges fremover med hw3 installert.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

z4rd

Trådstarter: Jeg forstår frustrasjonen din, men synes samtidig at du har et lite konstruktivt utgangspunkt.

Har du sett her? https://elbilforum.no/index.php?topic=49897.0

Dette er en oversikt for SW-oppdateringer kun i 2019. Noen er dessverre ikke tilgjengelige i EU i samme form. Dette skyldes ene og alene lokal juss. Dette har Tesla vært tydelige på fra første dag. Ikke bare nå i 2019, men siden de kom på markedet. Personlig synes jeg ikke at dette momentet har vært underkommunisert eller forsøkt villedet. Man må huske på at det er sterke krefter som motarbeider Teslas inntog - noe som ytterligere forsinker og kompliserer gjennomføringen av planene deres. 

Det er verdt å nevne at de fleste av funksjonene der har de aldri lovet heller ifm salg... vis meg noen andre som utvikler bilene sine i like stor grad.

Til syvende sist handler det om forventninger. Virker som en del folk har urealistiske forventninger mtp tidslinjalen. Ja, jeg vet Tesla har sagt det ene og det andre, men jeg har rett og slett ikke kjøpt det direkte. Mange andre bedrifter som lover det ene og andre og som aldri leverer. Poenget mitt er ikke å forsvare lovnader som ikke har blitt levert iht tid, men bare å påpeke at det er business og Tesla er utviklere, pionerer og ledende i bilbransjen innenfor teknologi. (Ref. FSD). Dette ser ut til å være et nytt landskap for mange kunder, på godt og vondt.

Angående regnsensor så fungerer den topp på min Model X, det har den gjort lenge.

Bloatware faktisk... jeg og mange andre setter faktisk pris på at bilen har en egen underholdnings-pakke. Betyr ikke at jeg behøver den daglig... men veldig nyttig og gøy når situasjonen byr på det.

Til slutt vil jeg bare minne deg om at vi kjører de tryggeste og morsomste bilene på veiene nå.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Sitat fra: mthoring på ons 25. des 2019, kl. 08:26
Det er lovet at hw3 kommer til vi som har betalt for FSD så snart hw3 får funksjonalitet som hw2/2,5 ikke får.

Ingen begrensninger i dette løftet, så det kommer nok hit:

Motorwatt

Sitat fra: z4rd på ons 25. des 2019, kl. 10:06
Til slutt vil jeg bare minne deg om at vi kjører de tryggeste og morsomste bilene på veiene nå.
Når det gjelder tryggeste, så er det flere instanser som tester biler. Hvis man forholder seg til NCAP som baserer seg på europeiske forhold, og med andre vekttall enn amerikanske (i Europa blir som eksempel en fotgjenger verdsatt høyere enn i USA...), så kommer Tesla godt ut. Men ikke helt på topp.

Morsomste: Rent subjektivt.

Sortert på "Overall rating":

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på ons 25. des 2019, kl. 07:53
Men Tesla kunne vel ha holdt litt av reklamen tilbake i påvente av en eventuell godkjenning? Selge inn masse saker som bilen skal kunne gjøre, for så å avslutte med: "Det er ikke sikkert du får dette, fordi det ikke er vi som bestemmer". Man kan vel ikke forvente at en potensiell kunde leser UN/EU-direktiver før kjøp for å danne seg et bilde hva man kan regne med å få av funksjoner? Eller skal en kommende kunde måtte forstå at det EM sier kommer, må tas med en trillebår med salt, eller at hans tidsperspektiver er helt ute av perspektiv?

Nevner bare FSD som et eksempel uten ytterligere kommentarer.

Hvorfor blir sammenligning med andre bilmerker så ofte brukt som et argument for å forsvare Teslas mangler? Det hjelper vel ikke på noen måte at andre bilmerker også kan ha noe som ikke fungerer. IMO er det helt uinteressant at en Mazda fra 2005, eller en Volvo fra 2014 også har utfordringer med ett eller annet, hvis det heller ikke virker på min Tesla.
Det men i det minste bør kunne forvente av Teslakjøpere er de leser infoen som de får servert flere steder før de kjøper. Det legges det ikke skjul på at FSD er en fremtidsvisjon uten tidshorisont og at funksjonene har store begrensinger, spesielt med tanke på manglende "godkjenninger" eller begrensinger i noen markeder.
Klippet fra Teslas side:
For å kunne aktivere nye funksjoner må de oppnå langt større pålitelighet enn menneskelige sjåfører, og dette må dokumenteres gjennom milliarder av kjørte kilometer. I tillegg må funksjonene bli lovlige å bruke, hvilket kan ta lengre tid i noen områder enn andre.
Dette er ikke skrevet med "liten skrift" engang. Hvis man ut fra dette forventer at ting skal være på plass i nær fremtid (spesielt i EU), bør man være typen som konstant går og nynner på Jan Teigens "Optimist" ;)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

1000kwh

Helt enig, her er det ikke noe å syte over. Bruk systemet slik det er i dag og ta nyhetene som de kommer.

Synes vanlig AP fungerer utmerket i dag.

turfsurf

Sitat fra: Handyman på ons 25. des 2019, kl. 14:34
Hvis man ut fra dette forventer at ting skal være på plass i nær fremtid (spesielt i EU), bør man være typen som konstant går og nynner på Jan Teigens "Optimist" ;)
Nå er ikke alt som utgjør FSD avhengig av lovgiver da. F.eks gjenkjenning av fartsgrenser, stoppskilt og lyskryss. Og navigering av rundkjøringer. Dette er det ingen grunn til å holde tilbake i EU.

Fartsgrensegjenkjenning lovde de klart allerede i slutten av 2016 for AP2, eneste grunnen til ikke å gjøre det er lisenskostnader.

Eneste grunnen jeg kan se til å ikke slippe annen funksjonalitet og gjemme seg bak regelverk tror jeg er for å sno seg unna flest mulig hardware oppgraderinger.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

At Tesla har oversolgt funksjonalitet, tidvis ganske grovt, kan dere ikke nekte for?!

Min bil ble solgt med en AP som skulle være bedre enn forrige utgave, som blant annet leser skilt og kjører slik at en ikke mister lappen (iallfall vanligvis ikke like grove overtredelser), men det er enda ikke AP2.5 i stand til.

Den ble også solgt med regnsensor og automatiske lys. Den hadde ingen av delene da jeg fikk den, uten at noe av det kan skyldes "regulatoriske godkjenninger". At det nå er på plass hjelper selvfølgelig, men det hjelper ikke det faktum at de driver villedende markedsføring.

FrodeW

Har en BMW i3 fra 2014 med nyere regnsensor enn din 2000-modell som du sammenligner med. Mange intervaller på sensorens intensitet på hendelen, men denne feiler maksimalt i forhold til Tesla. Vår museumsgjenstand av en Tesla fra 2015 fungerer meget bra i regn og dryss, og skal ikke mange dråpene til før den reagerer. I3en kan hele ruta være dekt med regndråper uten at det skjer noe. Slik har det aldri vært med Teslaen.

Har hatt både Mazda cx3 og bmw 3-serie (2008mod), og Teslaen er mer enn nok på høyde med disse vedr regnsensor.  Fordelen med Tesla er at sensoren kan (og vil) forbedres. Det skjer ikke på andre modeller.

Hvis du har en Tesla fra 2015 så har vel den regnsensor som baserer seg på IR refleksjon eller har du kamera deteksjon som del av AP 2.0 2.5?

Jeg har hatt mange biler etter den antikke BMW'en med regnsensorer, felles for dem er at de har fungert såpass bra at normalen er at jeg ikke har behøvd å tvangskjøre viskerne på kjøreturer, på Teslaen jeg har nå er det motsatt, det går vel ikke en dag med kjøretur hvor regn,yr eller sprut fra andre biler krever at man må tvangskjøre viskere for å få tilfredsstillende sikt ut.

Handyman

Sitat fra: gr på ons 25. des 2019, kl. 14:53
.....Den ble også solgt med regnsensor og automatiske lys. Den hadde ingen av delene da jeg fikk den, ......
Regnsensor var vel bare på bilene med AP1, og funker vel greit på de bilene? Du mener kanksje automatiske viserkere?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

FrodeW

Sitat fra: z4rd på ons 25. des 2019, kl. 10:06
Trådstarter: Jeg forstår frustrasjonen din, men synes samtidig at du har et lite konstruktivt utgangspunkt.

Har du sett her? https://elbilforum.no/index.php?topic=49897.0

Dette er en oversikt for SW-oppdateringer kun i 2019. Noen er dessverre ikke tilgjengelige i EU i samme form. Dette skyldes ene og alene lokal juss. Dette har Tesla vært tydelige på fra første dag. Ikke bare nå i 2019, men siden de kom på markedet. Personlig synes jeg ikke at dette momentet har vært underkommunisert eller forsøkt villedet. Man må huske på at det er sterke krefter som motarbeider Teslas inntog - noe som ytterligere forsinker og kompliserer gjennomføringen av planene deres. 

Det er verdt å nevne at de fleste av funksjonene der har de aldri lovet heller ifm salg... vis meg noen andre som utvikler bilene sine i like stor grad.

Til syvende sist handler det om forventninger. Virker som en del folk har urealistiske forventninger mtp tidslinjalen. Ja, jeg vet Tesla har sagt det ene og det andre, men jeg har rett og slett ikke kjøpt det direkte. Mange andre bedrifter som lover det ene og andre og som aldri leverer. Poenget mitt er ikke å forsvare lovnader som ikke har blitt levert iht tid, men bare å påpeke at det er business og Tesla er utviklere, pionerer og ledende i bilbransjen innenfor teknologi. (Ref. FSD). Dette ser ut til å være et nytt landskap for mange kunder, på godt og vondt.

Angående regnsensor så fungerer den topp på min Model X, det har den gjort lenge.

Bloatware faktisk... jeg og mange andre setter faktisk pris på at bilen har en egen underholdnings-pakke. Betyr ikke at jeg behøver den daglig... men veldig nyttig og gøy når situasjonen byr på det.

Hvis man deler opp R&D prosjektene i to kategorier så og ser hvor de har lagt trykket på sin utvikling i det siste:
- kjøretekniske funksjoner som: Automatiske viskere, Adaptiv Cruise, Autosteer og håndheving av fartsgrense basert på faktiske data (fremfor historiske fra kart)
- Nice to have slik som spill osv...

Jeg personlig mener at de kunne satt mer ressurser på de kjøretekniske funksjonene for å få de opp på et akseptabelt nivå fremfor å bruke ressurser på spill osv...

De siste BMW' Mercedesene eller Volvoene jeg har kjørt har ikke har plutselig bråbremset slik Teslaen gjør uten at det finnes noen hindringer i veien når de benytter adaptive cruise og Lane assist...Så forspranget Tesla hadde er ikke lenger så markant kanskje? men der Tesla definitivt er bedre er hvor lenge bilen klarer å kjøre på autosteer uten avbrudd, så det finnes ting Tesla er overlegne på også selvfølgelig!

z4rd

Tror du rett og slett har misforstått hvordan Tesla opererer og/eller hvordan teknologien virker - da dette definerer hvordan Tesla ser for seg at hardware og software kommer til å løse de ulike problemstillingene.

Anbefaler deg å se presentasjonen av FSD og Shadow Mode fra Autonomy Day. Det skjer mye i bakgrunnen og det er ingen tvil om at ingen av de andre er i nærheten.

Sjekk denne videoen:
https://youtu.be/Ucp0TTmvqOE

Fra rougly 1t 51m kommer sjef for AI, Andre Karpati. Hele videoen er utrolig interessant og kan anbefales.

Vis meg noen andre selskaper som er så dypt investert... de tingene du trekker frem er cherry-picking og rimelig smalt. Å påstå at de ikke har fokus på kjøretekniske forhold mener jeg er total skivebom. Ting tar dog dessverre litt tid. Men når det først er på plass så er det i en annen liga enn konkurrentene. Er vesentlig å forstå teknologien bak også... som feks. 3D-maps og radar vs kamera, computer vision og AI.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA