Tesla lovet funksjonalitet (som ikke kommer?)

Startet av FrodeW, ons 25. des 2019, kl. 01:20

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: z4rd på fre 27. des 2019, kl. 21:29
Tror de har grei kontroll på skilter :)
Ja det bekymrer meg svært lite, systemet gjengir jo også piler og symboler tegnet på asfalten. At de skal ha problemer med å lese skilt tror jeg ingenting på. Jeg tipper systemet leser skilter i "shadow mode" allerede.
Grunnen til at Teslaer ikke har skiltgjenkjenning har nok ikke noe med at de ikke får det til.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Enig. Kameraene er gode nok. Og den bremser og øker hastigheten også, riktignok ofte for imaginære fartsgrenser. Det må være en helt bestemt "missing link" som er utfordringen, og det er nok her MobilEye kommer inn.

mthoring

Tror nok ikke de kommer langt med at et skriftlig svar fra direktøren i selskapet ikke er bindende i en norsk rettsal i hvertfall.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

jcnorway

Er det noe som helst som tyder på at Tesla vil oppnå fulle selvkjørende egenskaper uten å kunne lese og agere på (ja, den kan sikkert gjøre det, men Tesla vil ikke samarbeide/betale Mobileye) fartsgrenseskilt? Å kun basere hastighet på kartdata går vel imot hele tankegangen deres da de ønsker å bruke kameraene til å orienterte seg. Å da ikke ville/kunne/evne å implementere gjenkjenning av fartsgrenser ved hjelp av kamerateknologi (som tydeligvis Mobileye har patent på) er betenkelig med tanke på når/hvordan de skal oppnå autonomi på et høyere nivå.
Kjøretøy: Tesla Model S 75D (2017)

jorgror

Min teori er at autopilot teamet jobber med features som ikke i konflikt med patenter. De har mange andre ting som må løses før full selvkjøring, og derfor avventer de skilt. Det er jo tross alt ganske trivielt å legge til når de er på nåværende nivå, som nevnt over.

Samtidig er det helt sikkert noen på legal/directors nivå som har strategier for å unngå patentet eller betale lisens når autopilot teamet har kommet så langt at skiltgjenkjenning er et stort hinder i videre utvikling. Jeg tror vi nærmer oss det nivået snart. Vi går et spennende år/tiår i møte for selvkjøring.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

turfsurf

Sitat fra: jorgror på lør 28. des 2019, kl. 09:54
Min teori er at autopilot teamet jobber med features som ikke i konflikt med patenter. De har mange andre ting som må løses før full selvkjøring, og derfor avventer de skilt. Det er jo tross alt ganske trivielt å legge til når de er på nåværende nivå, som nevnt over.

Samtidig er det helt sikkert noen på legal/directors nivå som har strategier for å unngå patentet eller betale lisens når autopilot teamet har kommet så langt at skiltgjenkjenning er et stort hinder i videre utvikling.
100% enig i dette. Eneste andre alternativet jeg kan tenke meg er at fartsgrensegjennkjenning er så prosesseringsintensivt at AP2/2,5 ikke takler det samtidig med de andre algoritmene. For ikke å ha forskjellige features på HW2.x og HW3 så bruker de da skiltdatabase. Derfor ser vi nå at skiltgjenkjenning begynner å komme på HW3 i USA, og oppgradering av hardware begynner. Man kan jo håpe.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Her er litt om MobilEye:

He also laid out the Mobileye strategy for autonomy in four areas:

Continue ADAS development, now reaching 34 million vehicles on roads today.
Design SDS solely around a camera-centric configuration "to avoid unnecessary over-engineering or sensor overload" from radars and lidars.

Build on Mobileye's Road Experience Management crowdsourced and automatic high-definition map-making.  Mobileye expects to have more than 25 million cars sending road data by 2022.

Tackle regulatory issues with Mobileye's Responsibility-Sensitive Safety (RSS) model of safe driving. RSS is described by Mobileye as a "formal mathematical model to help ensure that an autonomous vehicle is operated in a safe manner."

"At Intel and Mobileye we are all-in on the global robotaxi opportunity," he said. The companies are developing technology for the robotaxi experience, including hailing a ride on a smartphone and powering vehicles and monitoring fleets.

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lør 28. des 2019, kl. 10:26
Build on Mobileye's Road Experience Management crowdsourced and automatic high-definition map-making.  Mobileye expects to have more than 25 million cars sending road data by 2022.
Noen som kan huske å bli bedt om samtykke for innsamling av data i MobilEye utstyrte biler. Har ihvertfall ikke det i i3en.

Ellers er jo klart MobilEye klart den dominante aktøren i dette markedet, og ikke dumt å satse pengene på. Forskjellen på de og Tesla er utviklingsprosessen, hvor Tesla kjører smidig utvikling (hyppige slipp av software, kort feedback loop). I motsetning kan man se hvor lang tid det tok mellom MobilEye v3 og v4. V3 var jo implementert i firmware, vet ikke om de har gjort endringer på dette. Uten OTA og en raskere feedback loop kommer de til å slite. Tesla har jo snart en million betatestere.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Topsy

Imponerende hva de kameraene før med seg og viser på skjermen. Som en som jobber i en form for blålysetat et jeg spent på om de legger inn noe for å kjenne igjen blålys etterhvert. Det må vel selvfølgelig inn i selvkjørende egenskaper, men kunne vært fint om det ble lagt inn og at man fikk et tydelig varsel på skjermen eller noe om at det er oppdaget blålys og retning, så kan sjåføren selv reagere på det. 😊

Motorwatt

MobilEye har nok forlangt at Tesla må ta hele pakken deres, og ikke vært interessert i å selge/lisensiere bare RSR (Road Sign Recognition). Skjønner at dette ikke sammenfaller med Teslas filosofi som sikkert er mere omfattende enn det MobilEye kunne/kan tilby. Derfor har man havnet i en "Dead Lock" med patent problematikk.

z4rd

Det har vært sett på slike «blålys»-løsninger som også kombinerer med mikrofoner for å plukke opp lyden også, for å gi sjåfør tidlig varsling. Usikker på om det er blitt implementert noe sted. Men det vil definitivt være en nyttig funksjon.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på lør 28. des 2019, kl. 10:34
Forskjellen på de og Tesla er utviklingsprosessen, hvor Tesla kjører smidig utvikling (hyppige slipp av software, kort feedback loop). I motsetning kan man se hvor lang tid det tok mellom MobilEye v3 og v4. V3 var jo implementert i firmware, vet ikke om de har gjort endringer på dette. Uten OTA og en raskere feedback loop kommer de til å slite. Tesla har jo snart en million betatestere.
RSR er vel en ganske statisk funksjon, og trenger neppe hyppige endringer?

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lør 28. des 2019, kl. 11:47

RSR er vel en ganske statisk funksjon, og trenger neppe hyppige endringer?
Nå refererte jeg alt de driver med, RSR er kun en liten del av det. Men t.o.m der trengs forbedringer. EyeQ3 takler f.eks ikke digitale fartsskilt.

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på lør 28. des 2019, kl. 11:37
MobilEye har nok forlangt at Tesla må ta hele pakken deres, og ikke vært interessert i å selge/lisensiere bare RSR (Road Sign Recognition).
Det tror jeg ikke de kan bestemme. En del av slike patenter er så vidt jeg vet at lisenser skal selges til en "fair" pris. Derav kan de ikke påtvinge mersalg.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA