Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kampanjer 2020!

Startet av stesch, mandag 23. desember 2019, klokken 17:11

« forrige - neste »

Tin

Mange forskjellige behov ute å går. Vi gikk fra model x til iPace. (Største tabben ever). Vært innom og testet flere model s, x og 3 + diverse andre elbiler. Nå bytter vi ut i3èn vår. Vurderte alt av elbiler men endte opp med e tron 50 pga av kampanjen. Så at bilene ikke er direkte konkurrenter vil ikke si at man ikke vurderer på tvers. For vår del er det liten tvil at tesla fungerer beste med tanke på superladernettverket, men er lei hele serviceopplegget. Noen enkelte flinke personer men stort sett bingo hele opplegget.

Contango

Jeg synes også at bilene kategoriseres for mye. For oss er 55 og i-Pace alternativene til S'en. X og 50 er ikke det. Off topic, men kan jeg spørre hvorfor i-Pace valget var så stor tabbe?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Tin

Sitat fra: Contango på onsdag 25. desember 2019, klokken 21:49
Jeg synes også at bilene kategoriseres for mye. For oss er 55 og i-Pace alternativene til S'en. X og 50 er ikke det. Off topic, men kan jeg spørre hvorfor i-Pace valget var så stor tabbe?

Tja, overdriver kanskje litt. iPace er meget god å kjøre, men rekkevidden er som X75 og ladehastigheten på lynladere er patetisk! Bilen funker bra i hverdagen men å dra på langtur er kipt når bilen bruker en evighet på å lade. Beholder denne litt fremover da vi antagelig taper 150k på 4 mnd eierskap hvis vi skulle solgt den nå. Ladehastigheten på etron 50 er avgjørende for om vi beholder den eller selger den videre med en gang. Kan fint klare meg med 20mil rekkevidde så lenge man ikke må vente 60 min hver gang man lader.

elektro

Sitat fra: Tin på onsdag 25. desember 2019, klokken 22:55
Sitat fra: Contango på onsdag 25. desember 2019, klokken 21:49
Jeg synes også at bilene kategoriseres for mye. For oss er 55 og i-Pace alternativene til S'en. X og 50 er ikke det. Off topic, men kan jeg spørre hvorfor i-Pace valget var så stor tabbe?

Tja, overdriver kanskje litt. iPace er meget god å kjøre, men rekkevidden er som X75 og ladehastigheten på lynladere er patetisk! Bilen funker bra i hverdagen men å dra på langtur er kipt når bilen bruker en evighet på å lade. Beholder denne litt fremover da vi antagelig taper 150k på 4 mnd eierskap hvis vi skulle solgt den nå. Ladehastigheten på etron 50 er avgjørende for om vi beholder den eller selger den videre med en gang. Kan fint klare meg med 20mil rekkevidde så lenge man ikke må vente 60 min hver gang man lader.

At rekkevidden er som X75 virker litt rart, ettersom I-Pace har rundt 10-15 kWh større batteri og er en mindre bil. At det oppleves sånn, tviler jeg imidlertid ikke på. Tesla har gjort en del smarte ting;


  • De opererer med samme konstante tall for rekkevidde året rundt basert på best case forhold, i stedet for GOM basert på kjøremønster, temperatur mm. Dette påvirker nok oppfatningen din selv om du vet det.
  • De scorer av en eller annen grunn veldig bra i EPA testene, til og med bedre enn i WLTP testene for Model X sin del. Det har gitt bilene et veldig godt rykte.
  • De oppgir ikke brutto/netto kapasitet sånn at ting blir vanskelig å etterprøve og regner ikke med varmetap i forbrukstallet. https://youtu.be/q5MHeBsOPno

Jeg gikk fra Model S 75D til e-tron 55 og opplever at de bilene på motorvei har omtrent samme rekkevidde, men i daglig bruk og i kaldt vær merkes det at e-tron batteriet er større. Det at man kan topplade uten bekymring og har regen også med fullt batteri, er også en fordel. Mer på 1. gen e-tron 55 enn på I-Pace, da men.. og så er det naturligvis ladingen som ikke tåler sammenligning.

Nå er det jo også annonsert en effektivitetsoppgradering til I-Pace, som vil gi rundt 20 km. ekstra rekkevidde. Det har vel også lenge vært snakk om en oppgradering fra 100 til 120 kW peak ladeeffekt, som antakelig vil bringe den opp på nivå med X75, etter at den ble oppgradert.

https://forum.abetterrouteplanner.com/blogs/entry/30-tesla-supercharging-summer-2019-update/
https://support.fastned.nl/hc/en-gb/articles/360000788848-Charging-with-a-Jaguar-I-PACE
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Contango

#19
Sitat fra: elektro på torsdag 26. desember 2019, klokken 09:55
At rekkevidden er som X75 virker litt rart, ettersom I-Pace har rundt 10-15 kWh større batteri og er en mindre bil. At det oppleves sånn, tviler jeg imidlertid ikke på.
Bla bla bla bla bla bla bla bla...
-
Takk for info, Tin. Beklager spørsmålet om iPace. Det måtte selvfølgelig komme en «oppklaring».
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

daktari

#20
Sitatog regner ikke med varmetap i forbrukstallet.
Dette stemmer ikke (helt), stor forskjell i forbruk på kald Tesla med og uten range mode.
Tesla teller vel ikke forbruk når den er i Park, noe Audi gjør. Ingen av dem har ladetap innbakt i forbruk, har snakket med verkstedet mitt om dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Trond.m

På tide å komme tilbake til temaet ?

elektro

@Daktari Det er ikke den typen varmetap jeg tenker på, men ja. Jeg kjørte ofte min Tesla i Range Mode, og det utgjorde en kjempeforskjell på småkjøring. :+1: Savner en slik modus. Finnes en Range Mode på e-tron også, men den gjør lite annet enn å begrense, gassresponsen enda mer enn i Efficiency, begrense maxfarten til 90 km/t og foreslå å skru av klima. Tror jeg.. Det at Tesla ikke teller forbruk i P synes jeg også er veldig bra, men summen av alle slike ting gjør det litt vanskelig å sammenligne forbruk. Spesielt når man ikke vet hvor mye man får ut av batteriet. Det er litt det jeg tenker på med varmetap (heat loss). Se videoen fra ca. 4 min. :)

@TM Det er kjørt, med mindre noen kommer med noe nytt ift. kampanjer. ;) Nå diskuteres det vel hvorvidt e-tron 50 er et godt kjøp. Det synes jeg, hvis man har rette forventninger ift. rekkevidde og den dekker behovet. Det er en unik pakke. Ang. rente, er det vel opp til den enkelte hvordan man finansierer bilen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Trond.m

#23
Sitat fra: elektro på torsdag 26. desember 2019, klokken 17:45
@TM Det er kjørt, med mindre noen kommer med noe nytt ift. kampanjer. ;) Nå diskuteres det vel hvorvidt e-tron 50 er et godt kjøp. Det synes jeg, hvis man har rette forventninger ift. rekkevidde og den dekker behovet. Det er en unik pakke. Ang. rente, er det vel opp til den enkelte hvordan man finansierer bilen.
Enig, derfor slo jeg til og bestilte en e-tron 50 Advanced Business ++ og solgte min EQC ..som ennå ikke er levert på tross av at jeg hadde nr 31. Bakkeklaring trumfer rekkevidde for meg. Håper ladefarten er som de har lovet i pressemeldingen forut for lanseringen. Det er like viktig som rekkevidde. Min e-tron står nå til lakkering så jeg håper på levering medio februar  :+1:

stesch

Ser ut som om prisene er justert ned igjen til prisene som var før 1.12. I hvert fall for 50.

Trond.m

Sitat fra: stesch på tirsdag 04. februar 2020, klokken 07:16
Ser ut som om prisene er justert ned igjen til prisene som var før 1.12. I hvert fall for 50.
Ja, prisene fra 1.2 virker merkelige. Først går de ut med kampanjepris på Launch edition til 499.000 og forhandlerne informerer kundene om at det en kampanje tom. 1.12. Så setter de opp prisen 10.000 og varsler ytterligere prisøkning fra januar. Så setter de prisen ned til 487.000 i stedet. Det er veldig forvirrende og mange som kjøpte i den første kampanjen føler seg nok litt lurt. Spesielt må dette gjelde de som løp til butikken 2.9 for å få bil før jul, og som opplever at bilen har stått på lager i 3 mnd. Det er nesten så jeg tror at prislisten er feil og at de har glemt å ta med frakt og levering. Man må heller ikke glemme at mange fikk med serviceavtale og vinterhjul, men det gjelder uansett ikke Launch edition.

Amadeus

#26
Det virker som en del forhandlere har tatt inn godt med biler på lager, jeg fikk mye bedre pris på bilen jeg kjøpte som stod hos forhandler, produsert 13.12.19 altså etter at det var foretatt oppgraderingen som kommer på alle biler produsert etter uke 48.
Jeg kjøpte en 55 Advanced exlusive med det meste av utstyr.
I valget mellom modell X og E-tron så var det byggekvalitet og komfort som veide tyngst for mitt valg.

Erl

Prisliste fra 1/1 og 1/12 er inkl klargjøring og levert Oslo
Prisliste fra 1/2 er uten klargjøring og levering.
Ergo tipper jeg prisene er akkurat det samme for kunde i Oslo, eller kun ørsmå forskjeller.

Trond.m

#28
Ja, det er nok forklaringen. Tipper det er en feil ved produksjon av prislisten. Vanlig praksis er at prisen er inkludert frakt og levering Oslo eller Drammen.

Korreksjon: Ser at prislisten nå er rettet og frakt og levering Oslo er lagt inn.
Da er prisene uandret i forhold til 1.12.2019.

Hrc

Hvilke kampanjer er det som gjelder nå? Hva er leveringstiden på en 50 adv sport?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA