Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes

Startet av stefse, mandag 23. desember 2019, klokken 00:09

« forrige - neste »

HPF

Sitat fra: ovev på fredag 03. januar 2020, klokken 16:34Diesel-hybrid mener jeg derfor er den beste løsningen for oss, elbruk i nærområdet og lavt forbruk/mye trekkraft på turer. Det er riktignok ikke mange å velge i, men noen få er det jo.

En vanlig bil type VW Golf bruker ikke mer enn ca. 10 kW på flat vei i 90 km/t.

En bil med en 10kW bensingenerator eller dieselgenerator og en 10-20 liters tank hadde ikke tatt store plassen,  jfr. størrelsen på 15 HK påhengsmotorer eller motorsykkelmotorer. Hadde vært en fin kombinasjon, folk kunne kjørt elektrisk til daglig og på langtur hadde batteripakken på 20-25 kWt fungert som kraftreservoar i de tilfelle > 10kW var nødvendig.

Med en slik bil kunne kanskje 90-95% vært eldrift for de fleste men avgiftspolitikken har gjort fullelektrisk uten rangeextender til den hellige gral.

Miljømessig tipper jeg de resterende 5-10% fossildrift ikke hadde vært så mye mer forurensende enn å produsere 40 kWt ekstra batteripakke for fullelektriske biler og man hadde spart et par hundre kilo vekt også. Med en slik bil (med mulighet for hengerfeste) så hadde elbil vært et aktuellt alternativ for mange flere.

hovik

Har familie som var på jakt etter ca 3år gammel Volvo XC60 diesel i høst. De endte med svensk bil. Forhandlere som hadde en inne, ble solgt meget kjapt. I følge flere merkeforhandlere de var i kontakt med, var det flere som importerte.

Ikke sikkert etterspørselen er økende, men den overstiger tilbudet på visse merker/modeller/år.

Nyere brukt plugin bensin derimot, får man nærmest kastet etter seg.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

stefse

Sitat fra: hovik på tirsdag 07. januar 2020, klokken 18:49

Ikke sikkert etterspørselen er økende, men den overstiger tilbudet på visse merker/modeller/år.

Dette er nok en god presisering i forhold til topic.
Etterspørselen styres i større grad av avgiftspolitikk.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Casualkuffar

rett og slett ved å gjøre fossilkjøretøy mye dyrere.
Fortsatt mva- og engangsavgiftfritak for elbiler og hydrogenbiler, og (evt subsidiert) utbygging av infrastruktur utenfor de bynære områdene vil nok virke bedre. Folk trenger å kjøre rundt en del og det er ikke aktuelt for alle å enten bruke flere hundre tusen på bilkjøp, eller kjøpe en bil med kort rekkevidde, uten mulighet for hengerfeste, ingen effekt i varmeapparatet (hei e-Up!) osv. Før eller siden kommer det elbiler på -100k bruktmarkedet som er egnet for bruk utover shuttletrafikk mellom hjem og barnehage, er det da muligheter for å få ladet på trygt og fornuftig vis hjemme (koster det virkelig 15-20 k å legge opp en ekstra kurs??) vil også de fæle bygdeboerne begynne å skrote dommedagsmaskinene sine og jorden kan reddes  ;D

Gjøres omregistrering av fossilbiler dyrt, vil folk bare la være å omregistrere. Bompenger har som vi ser ført til dannelsen av egne protestpartier, for ikke å snakke om en ytterligere brutalisering av lokalpolitiske diskusjoner vi godt kunne klart oss uten - the list goes on...

Vollis47

Det eneste riktige er nok å øke prisene på nye fossilbiler. Da øker også verdien på brukte fossilbiler, slik at folk med de nyeste fossilbruktbilene får råd til å selge disse og kjøpe seg en tilsvarende elbil. De fleste biler blir vel omsatt 2-3 ganger før de blir skrotet.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

elektrolux

En gammel venn var i går innom og viste fram sin nye Citroen DS5. Han har kjørt elbil nesten like lenge som meg, men hadde nå gått tilbake til diesel. En lekker sak, og jeg kunne ikke annet enn å støtte opp om valget.

Han betaler kun litt mer i bom, kjører på rimeligere drivstoff ( enn bortelading ) og kan smile forbi enhver ladekø.

Selv tenker jeg alvorlig på å kvitte meg med minst en av elbilene våre, og utleie av dem via Nabobil er mye mindre lystig med tanke på bomregningene vi nå må forholde oss til ved slik utleie. At det er leietaker som betaler for bommen hjelper dessverre svært lite når jeg har tvangstanker om at bomselskapene ikke skal få et øre fra min konto. :(
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ferry


Electric cars in Norway

#22
Det er et komplisert bilde.

Bergheim gikk konkurs og de har hatt mye bensin og diesel og elbiler.

Jeg skrev om dette her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50513.msg877028#new

Og Skotvedt Honda med Kia sliter...

Daniel_0007

Sitat fra: Electric cars in Norway på onsdag 05. februar 2020, klokken 08:02
Det er et komplisert bilde.

Bergheim gikk konkurs og de har hatt mye bensin og diesel og elbiler.

Jeg skrev om dette her:

https://elbilforum.no/index.php?topic=50513.msg877028#new

Og Skotvedt Honda med Kia sliter...

Bergheim gikk jo konk fordi de dreit seg ut med import av bolt og måtte selge dem med tap og honda har ikke solgt noe særlig med biler i Norge til og med før elbilene kom.
Nyere civic`en er kanskje litt for sær for nordmen
Model 3 2019 LR Rwd

kaiat

Jeg var avgårde og kikket på en Leaf 40 som stod til salgs hos merkeforhandler her om dagen. Spurte om innbyttepris på min 6 år gamle diesel-SUV og selgeren antydet en pris som bare var 15-20.000 kr under det jeg selv gav for bilen for 2 år siden. Det er i så fall det laveste verditapet jeg har hatt på en bil noensinne.

Arha

Sitat fra: kaiat på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:22
Jeg var avgårde og kikket på en Leaf 40 som stod til salgs hos merkeforhandler her om dagen. Spurte om innbyttepris på min 6 år gamle diesel-SUV og selgeren antydet en pris som bare var 15-20.000 kr under det jeg selv gav for bilen for 2 år siden. Det er i så fall det laveste verditapet jeg har hatt på en bil noensinne.
Men bare vent til de har taksert den....  Selgere oppgir alltid høyere pris enn man får etter taksering.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 97000 km april 2023. Nytt batteri januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

Oddaa

Sitat fra: hovik på tirsdag 07. januar 2020, klokken 18:49
Nyere brukt plugin bensin derimot, får man nærmest kastet etter seg.

Tja, verdifall XC90 T8, 4 år og 40 kkm, 38%.

Verdifall e-Golf 190 km, 3 år og 40 kkm, 43%.

Begge priser er innbyttepris etter takst. Men mulig at dette er unntakene som bekrefter regelen for alt jeg vet.



Sent from my iPhone using Tapatalk
2023 iX xDrive40
2021 XC40 P8

Bestilt EX90

z4rd

e-Golf er kanskje ikke det beste eksempelet, når VW har dumpa prisene gang på gang de siste årene.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

stefse

Sitat fra: z4rd på onsdag 05. februar 2020, klokken 19:24
e-Golf er kanskje ikke det beste eksempelet, når VW har dumpa prisene gang på gang de siste årene.
Still en Model S eier fra 2013 det samme spørsmålet om verdifall  :P
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

kaiat

Sitat fra: Arha på onsdag 05. februar 2020, klokken 15:39
Sitat fra: kaiat på onsdag 05. februar 2020, klokken 10:22
Jeg var avgårde og kikket på en Leaf 40 som stod til salgs hos merkeforhandler her om dagen. Spurte om innbyttepris på min 6 år gamle diesel-SUV og selgeren antydet en pris som bare var 15-20.000 kr under det jeg selv gav for bilen for 2 år siden. Det er i så fall det laveste verditapet jeg har hatt på en bil noensinne.
Men bare vent til de har taksert den....  Selgere oppgir alltid høyere pris enn man får etter taksering.

Jo takk, det regner jeg da nesten med.  ;) Blant annet har jeg en skrape i støtfangeren som nok kommer til å bli brukt for det den er verdt og gjerne mer når oppgjørets time kommer. Men er vant til selgerene helst ikke vil ta bilen i innbytte i det hele tatt. Eneste unntaket var en liten varebil jeg hadde en gang, der selgeren svarte kontant "den vil jeg ha" da jeg spurte om de ville ta den i innbytte.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA