Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes

Startet av stefse, mandag 23. desember 2019, klokken 00:09

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?

Rav4 har jo gjort dette i enormt mange år med "triangelet" hvor bensinmotor mater batteri, og batteri mater elmotor. Den bruker vel ca 0,6 på en god dag.
Tesla Model Y                         2021-

Electric cars in Norway

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. mai 2025, klokken 00:09Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?


Nei det stemmer det som stå der.

Kopi:

Liten fossilmotor generer strøm
Dette er biler som har elmotor og ganske store batteripakker, gjerne nok til en rekkevidde på 200-300 kilometer. Men de er i tillegg utstyrt med en liten, enkel forbrenningsmotor og tilhørende bensintank.

Denne er ikke i kontakt med drivverket, og har kun til formål å generere energi som lader batteriet underveis, og kun når det er behov for det. Når den slår inn, vil den bruke svært lite drivstoff – kanskje ned mot 1,5 desiliter for å genere nok strøm til å drive bilen 10 kilometer.

https://www.tv2.no/broom/vil-gi-elbiler-bensinmotor/17687621/

turfsurf

Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 04. mai 2025, klokken 08:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. mai 2025, klokken 00:09Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?


Nei det stemmer det som stå der.

Kopi:

Liten fossilmotor generer strøm
Dette er biler som har elmotor og ganske store batteripakker, gjerne nok til en rekkevidde på 200-300 kilometer. Men de er i tillegg utstyrt med en liten, enkel forbrenningsmotor og tilhørende bensintank.

Denne er ikke i kontakt med drivverket, og har kun til formål å generere energi som lader batteriet underveis, og kun når det er behov for det. Når den slår inn, vil den bruke svært lite drivstoff – kanskje ned mot 1,5 desiliter for å genere nok strøm til å drive bilen 10 kilometer.

En liter bensin inneholder under 10kWh med energi. Ved 100% effektivitet fra aggregatet får vi da kanskje 1,4kWh. 1,4kWh på mila tilsvarer en veldig effektiv elbil.

Men når vi vet at generatorer er langt i fra 100% effektive så er dette bare tull og tøys. Vi snakker om godt under 1kWh på mila.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

daktari

Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. mai 2025, klokken 09:27
Sitat fra: Electric cars in Norway på søndag 04. mai 2025, klokken 08:43
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. mai 2025, klokken 00:09Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?


Nei det stemmer det som stå der.

Kopi:

Liten fossilmotor generer strøm
Dette er biler som har elmotor og ganske store batteripakker, gjerne nok til en rekkevidde på 200-300 kilometer. Men de er i tillegg utstyrt med en liten, enkel forbrenningsmotor og tilhørende bensintank.

Denne er ikke i kontakt med drivverket, og har kun til formål å generere energi som lader batteriet underveis, og kun når det er behov for det. Når den slår inn, vil den bruke svært lite drivstoff – kanskje ned mot 1,5 desiliter for å genere nok strøm til å drive bilen 10 kilometer.

En liter bensin inneholder under 10kWh med energi. Ved 100% effektivitet fra aggregatet får vi da kanskje 1,4kWh. 1,4kWh på mila tilsvarer en veldig effektiv elbil.

Men når vi vet at generatorer er langt i fra 100% effektive så er dette bare tull og tøys. Vi snakker om godt under 1kWh på mila.
Her er regnestykket google forklart:

Som eksempel er energitettheten for bensin 9,1 kWh/liter, mens den for diesel er 10,1 kWh/liter. For oversikt over energitettheten til de vanligste energivarene, se energivare. Energiinnholdet blir også oppgitt i forhold til vekt og kalles da for spesifikk energi.

https://www.google.com/search?q=hvor+mange+kWh+med+energi+er+det+i+en+liter+bensin%3F&num=10&sca_esv=1dda3acef72a6239&ei=4GoXaKXrNOyC1fIP1dvysQk&ved=0ahUKEwil29aU9YmNAxVsQVUIHdWtPJYQ4dUDCA8&uact=5&oq=hvor+mange+kWh+med+energi+er+det+i+en+liter+bensin%3F&gs_lp=Egxnd3Mtd2l6LXNlcnAiM2h2b3IgbWFuZ2Uga1doIG1lZCBlbmVyZ2kgZXIgZGV0IGkgZW4gbGl0ZXIgYmVuc2luPzIFECEYoAEyBRAhGKABMgUQIRigATIFECEYoAEyBRAhGKABSJBDUOQEWKk9cAF4AZABAJgBigKgAf4DqgEFMi4xLjG4AQPIAQD4AQGYAgWgAp8EwgIKEAAYsAMY1gQYR8ICBRAAGO8FwgIIEAAYgAQYogSYAwCIBgGQBgiSBwUzLjEuMaAH4w-yBwUyLjEuMbgHlwQ&sclient=gws-wiz-serp

Loff

Eit forbruk på 1 dl pr. mil er oppnåeleg, men stiller ganske strenge krav til aerodynamikk, vekt (mindre viktig) og rullemotstand : https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_1-litre_car
Med det som utgangspunkt er det forsåvidt teknisk sett korrekt å antyde " kanskje ned mot 1,5 desiliter for å genere nok strøm til å drive bilen 10 kilometer", men det blir litt søkt dersom ein ser for seg ein normal bil med plass til folk og bagasje. Dersom ein i tillegg skal kjøre energien via batteriet og elmotorane med tilhørande tap, er vi nok i fantasiland..
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

ToWalkOrDrive

Dersom databladet på dette strømaggregatet er riktig, at den kan lage 3 kW ved hjelp av 0,95 liter i timen, og en klarer å kjøre 100 km/t på kontinuerlig 3 KW effekt, så bruker en altså under 1 desiliter på milen. Kan dette være riktig? Må jo i så fall være dritflaut for Toyota som bruker 0,5 - 0,6 liter per mil på hybridene. Da kunne de jo bare stappet inn et sånt Honda-aggregat og fått 0,1 liter i forbruk på milen?????
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 05. mai 2025, klokken 10:15Dersom databladet på dette strømaggregatet er riktig, at den kan lage 3 kW ved hjelp av 0,95 liter i timen, og en klarer å kjøre 100 km/t på kontinuerlig 3 KW effekt, så bruker en altså under 1 desiliter på milen. Kan dette være riktig? Må jo i så fall være dritflaut for Toyota som bruker 0,5 - 0,6 liter per mil på hybridene. Da kunne de jo bare stappet inn et sånt Honda-aggregat og fått 0,1 liter i forbruk på milen?????
Forskjellig virkemåte. E-REV har en liten motor som går på konstant, optimalt turtall, og lager bare strøm (ifølge teorien). Da blir det altså hvor effektivt den klarer dette.

Fremdrift og tilsvarende, går altså på el, uansett om det er lagret, hjemmeladet strøm, regenerert energi eller ladet via denne bensinmotoren.

En vanlig hybrid, skal både drive bilen fremover på varierende turtall, og vil ikke alltid være på det som er optimalt. Og enda værre, om den samtidig skal lade batteriet fra denne energien.

En Plug-In Hybrid har dog elkraft først og fremst fra ladet strøm og regenerert, men kan kombinere, og i værste tilfellet lade batteriet samtidig som det driver frem bilen, som er særdeles ugunstig i de fleste tilfeller.

Vil og tro at man har langt mer utslipp av varme-energi, som må ansees å være bortkastet energi i de fleste tilfeller, dog ikke like mye om vinteren eller en kjølig aften.

Nå skal jeg ikke påstå at 0.15 l/mil er oppnåelig eller realistisk, men jeg tipper de har langt mer kontroll på dette når den som sagt alltid operer på sitt mest effektive, og ikke direkte brukes til fremdrift.

Det var vel noe av problemet med Volt og i3-REX, at motoren i visse tilfeller kunne drive bilen fremover, selv om batteriet var tomt, som et alternativ til bare å lade batteriet...
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på mandag 05. mai 2025, klokken 10:15Dersom databladet på dette strømaggregatet er riktig, at den kan lage 3 kW ved hjelp av 0,95 liter i timen, og en klarer å kjøre 100 km/t på kontinuerlig 3 KW effekt, så bruker en altså under 1 desiliter på milen. Kan dette være riktig? Må jo i så fall være dritflaut for Toyota som bruker 0,5 - 0,6 liter per mil på hybridene. Da kunne de jo bare stappet inn et sånt Honda-aggregat og fått 0,1 liter i forbruk på milen?????
Hvor får du 3 kW fra??? Vår Model Y bruker typisk 180Wh/km i 100km/t. Det gir 18kW det for 100km/t, altså 6 ganger så mye. Hvis meg gjerne den elbilen som bruker en sjettedel av Model Y. Interessant nok ville da Model Y brukt 0,6l/mil med det honda aggregatet.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Loff

Dei beste bilane Bjørn Nyland testa i eit excelark eg fann låg rett over 100 Wh/km i 90 km/h, så det er iallfall rundt der realistisk oppnåeleg forbruk er per no for normale bilar. Dersom vi antar 1kWh på mila og fyrer bilen på bensin med 9,1 kWh/liter må bensinmotoren omdanne 73,3 % av den kjemiske energien i bensinen til elektrisitet for å oppnå forbruk på 0,15 l/mil. Det er i størrelsesorden dobbelt så bra som mulig. Med andre ord er realistisk oppnåeleg forbruk rundt 0,3 liter på mila for ein nokonlunde normal og praktisk anvendbar hybridbil.

Dersom du gir blanke i alle praktiske hensyn og kun optimaliserer for forbruk er det så klart mulig å komme (over) dobbelt så langt.
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

Ketill Jacobsen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. mai 2025, klokken 00:09Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?

Rav4 har jo gjort dette i enormt mange år med "triangelet" hvor bensinmotor mater batteri, og batteri mater elmotor. Den bruker vel ca 0,6 på en god dag.

0,15 liter er snitt fordi bilen for det meste går på strøm.
Et aggregat (type Honda) på 3 kW er kun et nødaggregat. BMW i3 Rex hadde et aggregat på ca 38 hk som alene kunne drive bilen, også over høye fjell. Med 3 kW kunne en kanskje klare 3 km/t oppover en bakke. Altså fullstendig ubrukelig.
Audi A2 bygd i aluminium og med en liten svært økonomisk dieselmotor hadde et forbruk på 0,3 l/mil. Det er så langt ned forbruket kan komme. Siden har vi fått elbiler!

Electric cars in Norway

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 05. mai 2025, klokken 16:090,15 liter er snitt fordi bilen for det meste går på strøm.
Ja det var jo det. Ellers hadde forbruket vært mye høyere. Men ja jeg er enig i at det står litt uklart i den artikkelen. Det bør fremkomme klart hvordan man har fått til forbruk når selve forbruksnivået nevnes. 

daktari

Egil Fonn skrev tidligere at hans i3 REX "brukte ca 0,5l bensin pr mil på aggregatdrift"
Dette er omtrent som Prius drosjer.

Det Honda-aggregatet må drive en dynamo (med tap 20%?), så lading (med tap), så elmotor til fremdrift (med tap). Og i tillegg skal jo klima, servo, 12V drives og lades. Så har vi dette med spenningsfeltet under aks etc som gjør den type rekkeviddeforlenger krevende.

Teorien er enkel, erstatt 200 kg batteri med 80 liter bensintank, en svær dynamo (25 kg) og et bensinaggregat (40 kg) og oppnå omtrent samme vekt - men får man egentlig noe mer rekkevidde?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Ketill Jacobsen på mandag 05. mai 2025, klokken 16:09
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 04. mai 2025, klokken 00:09Det sto rare ting fra VW om forbruk på disse agregatmotorene. 0,15 per mil sto det. Høres ut som tull og tøys. Eller snakker de om snitt mellom el og bensin?

Rav4 har jo gjort dette i enormt mange år med "triangelet" hvor bensinmotor mater batteri, og batteri mater elmotor. Den bruker vel ca 0,6 på en god dag.

0,15 liter er snitt fordi bilen for det meste går på strøm.
Et aggregat (type Honda) på 3 kW er kun et nødaggregat. BMW i3 Rex hadde et aggregat på ca 38 hk som alene kunne drive bilen, også over høye fjell. Med 3 kW kunne en kanskje klare 3 km/t oppover en bakke. Altså fullstendig ubrukelig.
Audi A2 bygd i aluminium og med en liten svært økonomisk dieselmotor hadde et forbruk på 0,3 l/mil. Det er så langt ned forbruket kan komme. Siden har vi fått elbiler!

Ja, det var litt "brain freeze" fra min side. Jeg blandet 3 kWh på en time med 3 kWh per mil->
Dersom bilen f.eks. bruker 2 kWh per mil, og kjører i 100 km/t så har en jo brukt 20 kWh på en time, så da må en jo helst ha 20 kW aggregat, ja. Og da vil aggregatet sikkert bruke mye mer drivstoff enn en liter på timen, ja, selvfølgelig. Ser f.eks. at et 11 / 12 kW aggregat veier 400 kilo og bruker 4 liter i timen...

Hvor stor motor skulle rekkeviddeforlengeren til VW være?
Tesla Model Y                         2021-

HPF

Motorer kommer i en rekke utgaver. Vekten på en stasjonærmontert industrimotor er mye høyere enn flymontert motor og et sted imellom der finner du motorer for elbiler.

Med 60 Ah batteripakke veide BMW i3 REX 120 kg mer enn BMW i3 og den vektøkningen inkluderer alt (også tank, slanger, kraftelektronikk). BMW brukte en 647 ccm3 Kymco motor nedskalert fra 60 til 38 hk.

Jeg vil tippe på 15 kW max ytelse, 12 kW ved lading for best virkningsgrad, er nok til å vedlikeholde ladenivået ved normal bruk så en motor som dette
https://www.kit-elec-shop.com/gb/asynchronous-motors/4899-15kw-asynchronous-abm-motor-for-electric-vehicle.html
burde holde, vekt 43 kg.

20 hk (14.9 kW) motoren som blir brukt på 20 hk Honda outboard veier ca. 30 kg (kun motor). så med eks. en  30 liters tank burde det være full mulig å holde samlet vekt under 100 kg.

Hvis man antar aggregatet bruker 0,3 l/mil så får man en rekkevidde på 100 mil bare på bensinen.

Jeg synes egentlig det er like lite relevant å snakke om rekkevide på EREV biler som rene fossilbiler, det er bare å svippe innom en bensinstasjon så har du 100 nye mil på 2-3 minutter. Ladekøer og rekkeviddeangst er ikke lenger noe problem.

I Norge er det puristene som regjerer så de dreper sikkert EREV bilene med avgifter. At EREV bilen kjøres med energi fra veggladeren kanskje 90-95% av tiden spiller ingen rolle i deres øyne, det er kun rene elbiler som gjelder.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA