Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Økt etterspørsel etter lett brukte diesel SUV'er og stasjonsvogner ventes

Startet av stefse, mandag 23. desember 2019, klokken 00:09

« forrige - neste »

Daniel_0007

Sitat fra: stefse på onsdag 05. februar 2020, klokken 21:01
Sitat fra: z4rd på onsdag 05. februar 2020, klokken 19:24
e-Golf er kanskje ikke det beste eksempelet, når VW har dumpa prisene gang på gang de siste årene.
Still en Model S eier fra 2013 det samme spørsmålet om verdifall  :P

Model s var vel grisebillig i 2013?
Kosta 446 for 60 pakka og 507 for 85
Ser at 7 år gamle 85 selges for 300 000 nå
Model 3 2019 LR Rwd

Rævedilter

Eg går glatt tilbake til ein diesel SUV fra Xen min, det vert for mykje planlegging og plasser ein ikkje kan kjøre fordi ein må lade. Kjører mykje med henger (15000 km/år) og med 4kWh/mil er rekkevidde eit problem. Trur heller ikkje eg vil stole på ein Tesla når garantien har gått ut, det er for mykje dill-dall og tilfeldig servicehåndtering. Har rett nok forhåndsbestilt Cybertruck, men har tapt litt trua på elbiler.
Var i Danmark i sommer; håplaust med lading når ein ikkje kan lade "heime" (eller har forberedt seg i det lange og breie) . Prøvde virkelig å lade på ein slik "vanleg" ladestasjon (det var 1 - ein  der eg var), men lot seg ikkje gjere uten ti tusen registreringer som eg ikkje fekk til (og eg er programvareutvikler...). Eg gidd bare ikkje rote med det, p.t. er lading på alt anna enn SC kun for spesielt interesserte. Det skal vel ikkje være nødvendig å planlegge i lange baner før ein drar på tur?
Kjørte heile Europa (inkl. Aust-Europa) i 1990 med kun ei reisehåndbok.....uten ei einaste registrering, brikke, mobil, kartprogram med ladestasjoner som ikkje virker etc...
Alle plasser hadde dei diesel, alle plasser fekk me betalt uten problemer, vart sikkert litt lurt på eit par hoteller men pytt-pytt...

Slik! Da fekk eg ut litt frustrasjon.....

Burger

Dersom jeg skulle kjørt i Europa uten en Tesla, så hadde jeg nok enten tatt tog til Østersund, Oslo og ferje til Danmark og så leid meg en bensinbil. Tror jeg fant ut at det var 5000 i uka for å leie ubegrenset km for en liten automat bensinbil i EU.

Ev svelget flyskammen og tatt fly til sør Tyskland og leid bil der. Uansett regnestykke så ble det billigere å leie bil i 2 uker enn å kjøre sin egen gratis pga ekstra km og slitasje, verditap etc det medfører.

Vi er glade i søreuropa, og da er ikke store biler noe særlig.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ToWalkOrDrive

I Stavanger har det frem til i morgen kostet 36 kroner i bommen for fossilbil og 0 kroner for elbil i rushtiden. På lørdag fjernes rushtidsavgift og elbiler må betale halv pris (nå 9 kroner). Forskjellen er nå 9 kroner mellom fossil og elbil, som er ingenting.

På den annen side så kommer veldig mange elbiler på markedet nå, og eu-regler / straff fører til at fabrikanter nå nesten vil selge elbiler. Se på Nissan Leaf som plutselig er 40-50.000 billigere over natten. Men og så kommer Tesla med Model Y med 1900 liter bagasjerom med bakseter nedslått, til 500.000, med 3-delt baksete, krok med ca 1600kg, takbøyler, 50 mil rekkevidde, lynrask lading (opp mot 250kW på enkelte ladere, med netflix, varm bil på 1 minutt, premium lyd....kan ramse opp. I tillegg kommer Skoda med Vision....

Litt større diesel/bensinbiler vil nok fremdeles gå greit å selge i rimelig prisklasse (under 140.000), men over det vil el dominere stort.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA