Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av eledille, tirsdag 06. mars 2012, klokken 13:29

« forrige - neste »

Griffel

Superlader er DC lading og bilen må ha opsjon for dette (standard på 85kWh)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

19quiz76

Sånn jeg har forstått det så omformes strømmen fra vekselstrøm til likestrøm i superladeren og sender likestrøm rett til batteriet. Den bypasser dermed bilens innebygde lader, så det spiller ingen rolle hvilken type det er (single/twin, altså).

Korriger meg gjerne om jeg har misforstått
Sitering av 19quiz76 sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten samtykke.

TMS S85 VIN P15279. Grå 19" Pano Luft Sort Skinn Tech Lys Parksensorer Vinterpakke Dobbellader. Levert: 30.9.2013

+ stolt eier av -98 Peugeot 106 EL

Griffel

Riktig, for super lading er det superlading opsjon som teller.

På den annen side vil trefaslading 400V AC. Bli tilgjenglig mange fler steder langs vegen og da være begrenset av h.h.v. 10 og 20 kW.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Balrog

Hmm. Tydelig at jeg har truffet mitt inkompetansenivå her. Jeg skjønner mindre og mindre. Kanskje er det flere brukere som er like dust som jeg på dette området og jeg tyr derfor til å be om hjelp på noen oppklaringer:

I carporten hjemme kan jeg ha:
230V 10A standard stikkontakt som gir 2,3kW evt.
230V 16A standard stikkontakt som gir 3,68kW

I sikringsskapet har jeg 3-fas og såvidt jeg forstår kan det trekkes ut 230V 32A 3-fas som gir 22kW(?) med "blå plugg"?

400V hjemme krever vel helt andre installasjoner?

Tesla S kommer med 3 ladevarianter:
10kW
20kW eller
supercharger avhengig av hva man vil betale.

99% av mitt ladebehov gjøres unna hjemme. Hva kobles Teslaen til med de ulike ladevariantene og hva bør jeg installere i carporten?
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

heimabrygg

Sitat
"Høyspenningsstrømkontakten" er vel Google Translates versjon av HPWC (high power wall connector) som er Teslas veggmonterte EVSE.
En liten avsporing her, men kvaliteten på oversettelsene gjør at en mistenker at Tesla har funnet seg en norskamerikaner som bare noenlunde husker hvordan norskspråket fungerer? Absolutt rom for forbedring, synes de innimellom gjør en slett jobb, men de har i alle fall ikke basert seg utelukkende på Google Translate:

High Power Wall Connector: høy effekt i veggen
Electronic Vehicle Supply Equipment: Electric Vehicle levere utstyr
Supercharger stations: kompressor stasjoner
Rear Facing Jump Seats: bakovervendt jump seter
Parcel Shelf: hattehylle ("Tesla-norsk": pakkehylle)
Tesla Model S #1925/VIN15922 levert 30. september i Bergen.

Griffel

Sitat fra: Balrog på lørdag 22. desember 2012, klokken 13:27
Tesla S kommer med 3 ladevarianter:
10kW
20kW eller
supercharger avhengig av hva man vil betale.

99% av mitt ladebehov gjøres unna hjemme. Hva kobles Teslaen til med de ulike ladevariantene og hva bør jeg installere i carporten?
Supercharger er et tillegg til en av de andre variantene, ikke istedet for. Når de har dette som opsjon på biler i Norge og Europa tyder jo dette på at de har planer om å bygge supercharger stasjoner også i Europa, ellers ville jo denne opsjonen være meningsløs.

Før en bestiller denne opsjonen bør jo Tesla legge fram hva de eventuelt har av planer og ambisjoner i så måte, ellers kjøper en noe en ikke kan få brukt for

Sitat fra: Balrog på lørdag 22. desember 2012, klokken 13:27
I sikringsskapet har jeg 3-fas og såvidt jeg forstår kan det trekkes ut 230V 32A 3-fas som gir 22kW(?) med "blå plugg"

230*32*(roten av 3) er 12 kW.
Men det er ikke trolig at du får ladet med 10kW og et slikt opplegg med 10 kW lader.
Det finnes da en viss mulighet for at 20kW lader kan brukes med 3 fas 230V selv om jeg er skeptsik. Den vil da levere snaut 12 kW.
Du vil nesten helt sikkert kunne lade med enfas 32A  7 kW om 20 kW lader er installert og da også kunne lade med 20 kW på landevegen.

Har du bilen med 10 kW lader vil du i garasjen kanskje om du er heldig kunne lade 3 fas 230V 16A  altså ca 6 kW
Og helt sikkert enfas 3,3 kW.
På ladestsjoner langs ladveien vil du kunne få 10kW

Helt sikre på dette med 3fas 230V kan en ikke være før Tesla kommer med fasiten.
Det er mange optimister på forumet jeg er litt pesimist.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

kjølholdt

I garasjen har jeg 10 amper stikk kontakt kan denne bukse til å lade model s?
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

gbzdoc

Ja, men det vil ta rundt 1,5 døgn å lade fra tomt til fullt batteri... ;-)
(Med 85kwh batteriet)

Men tror jeg skulle klart meg lenge med kun 10A ut fra bruken på Leafen i dag.

Jeg har tenkt å kun belage meg på 16A selv, i hvert fall i starten.

Ladefabrikken

Sitat fra: gbzdoc på torsdag 27. desember 2012, klokken 23:39
Ja, men det vil ta rundt 1,5 døgn å lade fra tomt til fullt batteri... ;-)
(Med 85kwh batteriet)

Men tror jeg skulle klart meg lenge med kun 10A ut fra bruken på Leafen i dag.

Jeg har tenkt å kun belage meg på 16A selv, i hvert fall i starten.

Jeg tror nok 90% klarer seg med 16A Men det er helt normalt at de som aldi har hatt elbil før tror at de må ha så forbaska rask lading i garasjen. Det er når man er ute på langtur man trenger rask lading ikke i garasjen.
Hvis dere har 16A i garsjen så hadde jeg heller prøvd ut det en god stund før jeg hadde giddet å satt opp en større kurs.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Leaffen

Er helt enig med begge dere (gbzdoc og 2EL). Man skal ha et helt ekstremt bruksmønster for å ikke klare seg med 16A 1 fas 230V ladestrøm hjemme. Det hjelper også veldig godt på tryggheten og faktisk ha kjørt elbil en stund. Da oppdager man at hverdagen er helt uproblematisk. Med en Leaf, med begrensninger i rekkevidden, hender det bare av og til at jeg må planlegge litt. Kanskje jeg av og til må lade mens jeg er på jobb.

For min del er absolutt worst case scenario jeg kan tenke meg sånn til daglig med Tesla model S 85kWh at jeg kommer hjem fra jobb med "kun" 25 mil igjen på tanken. For så å skulle ut å kjøre igjen 10-15 mil umiddelbart. I så fall kan jeg kanskje ende opp med 10 mil igjen på "tanken" kl 12 om kvelden. I løpet av natten (6 timer) får jeg max fyllt på 10-12 mil før jeg reiser på jobb. Etter jobbreise denne dagen ender jeg opp med kanskje 10 mil igjen på tanken. Men da får jeg gjerne fyllt på 25 mil (14 timer) før jeg skal på jobb igjen.

Så en begrensning på 16A 1 fas 230V hjemme bekymrer meg ikke i det hele tatt. Jeg kan til og med tenke meg fordelen av å ha en mest mulig skånsom lading til hverdagsbruk. På denne måten kan jeg optimalisere levetiden på batteripakken.

Når jeg skal ut å reise har jeg et annet behov. 3 fase lading er det vi trenger overalt. Jo flere hoteller, butikksentre, bensinstasjoner osv osv vi får til å skjønne at de må sette opp slike for å trekke kunder som er på reise, jo bedre er det. 3-fase ladepunkter må bli de ladepunktene det må bli mange av. Først og fremst fordi disse vil bli rimelige å installere. I mitt hode er det jo genialt å kunne fylle på 5 mils kjørelengde (standardlader 10kW) eller 10 mils kjørelengde (dobbeltlader 20 kW) på en time, mens jeg er å handler eller spiser middag mens jeg er på gjennomreise. Eller hva med å få fyllt opp batteripakken helt og holdent i hotellgarasjen mens jeg sover.

Superladere vil vi nok også få. Men disse vil det bli få av, først og fremst pga store kostnader med installasjon.

Ser frem til at Tesla kommer med fasiten jeg også. Da kan vi begynne å bli ltt mer konkret mht hvilke muligheter den enkelte har.
Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

kjølholdt

Da satser jeg på 10 amper stikk kontakt til å begynne med. Bor rett i nærheten av 2 hurtigladere hvis det kniper
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

laumb

Jeg er enig med de over, ang. behovet på hjemmebasis. Selv ser jeg potensialet i at 230V 3 fase hadde gjort seg mektig bra for oss som velger 60kwt. Det gjør middagstimen litt mer verdifull før vi slenger full bil ut på motorveien for å komme oss ned på campingen om sommeren. Absolutt ett must å kunne lade med mer enn 2.2/3,3kw mener jeg, spesifikt rettet mot 60kwt pakken.

Leaffen

Enig i at det kan være litt viktigere med hurtigere lademuligheter når en satser på 60kWh batteripakke. I det minste vil det kreve litt bedre planlegging enn om man satser på 85kWh.



Bergen. Nissan Leaf siden januar 2012. 39000km.
Tesla en gang i fremtiden???

RunarBT

Sitat fra: kjølholdt på fredag 28. desember 2012, klokken 13:52
Da satser jeg på 10 amper stikk kontakt til å begynne med. Bor rett i nærheten av 2 hurtigladere hvis det kniper

Chademo hurtigladerne vil ikkje fungere med tesla dessverre

Elmo

Sitat fra: 2EL på fredag 28. desember 2012, klokken 07:48
Jeg tror nok 90% klarer seg med 16A Men det er helt normalt at de som aldi har hatt elbil før tror at de må ha så forbaska rask lading i garasjen.
Hvis dere har 16A i garsjen så hadde jeg heller prøvd ut det en god stund før jeg hadde giddet å satt opp en større kurs.

Ja, og hvis man har to 16A kurser er det stor sjanse for at du kan lade på 32A enfas.

Sitat fra: kjølholdt på fredag 28. desember 2012, klokken 13:52
Da satser jeg på 10 amper stikk kontakt til å begynne med. Bor rett i nærheten av 2 hurtigladere hvis det kniper

Det vet du jo ikke da, for Tesla kan ikke benytte de hurtigladernene som finnes i Norge så langt.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA