Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av eledille, tirsdag 06. mars 2012, klokken 13:29

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. april 2013, klokken 19:28
Det hadde vært spennende om de eksempel økte ladehastigheten fra 90 til 120kW, men hvor sannsynlig er egentlig det? De målingene jeg har sett viser i hvert fall at ladehastigheten faller raskt, og at 120kW hurtiglader dermed vil ha begrenset påvirkning på den totale ladetiden fra 0-100%.

Har ikke fått med meg alt av målinger, men fikk inntrykk av at den ikke rampet ned fra 80-90kW før ved ca. 70% SOC? Om man kan øke fra 90kW til 120kW fra 0-50% vil ladetiden 0-50% minke fra 30 minutter til 22,5 minutter. Ikke så galt det. Inkl. nedramping 50-70% betyr det ca. 10 minutter spart på en lading fra 0-100%.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Cirion

Jeg forstod det slik at 120kw er ladehastigheten på de norske Superladerne.... Elon's ord fra ambassadør boligen. Han sa også 50% på ca 20 min, og 30min ville gi mellom 60 og 70%.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk HD
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

eclipse

Sitat fra: Cirion på fredag 05. april 2013, klokken 21:17
Jeg forstod det slik at 120kw er ladehastigheten på de norske Superladerne.... Elon's ord fra ambassadør boligen. Han sa også 50% på ca 20 min, og 30min ville gi mellom 60 og 70%.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk HD

Jeg forsto det slik at 120 kw var kapasiteten til Superladerene både i US og de som kommer til Norge, men at Tesla foreløpig kun brukte 80-90 kw og kunne øke opp til 120 kw hvis det fungerte...
Stavanger Tesla Model S

Levert September 2013

Øyvind.h

Sitat fra: jkirkebo på fredag 05. april 2013, klokken 19:38
Sitat fra: Øyvind.h på fredag 05. april 2013, klokken 19:28
Det hadde vært spennende om de eksempel økte ladehastigheten fra 90 til 120kW, men hvor sannsynlig er egentlig det? De målingene jeg har sett viser i hvert fall at ladehastigheten faller raskt, og at 120kW hurtiglader dermed vil ha begrenset påvirkning på den totale ladetiden fra 0-100%.

Har ikke fått med meg alt av målinger, men fikk inntrykk av at den ikke rampet ned fra 80-90kW før ved ca. 70% SOC? Om man kan øke fra 90kW til 120kW fra 0-50% vil ladetiden 0-50% minke fra 30 minutter til 22,5 minutter. Ikke så galt det. Inkl. nedramping 50-70% betyr det ca. 10 minutter spart på en lading fra 0-100%.
Hei,

Har ikke tatt en ny kikk på målingene akkurat nå, men mener den daler fra 90kW allerede rundt 50% SOC. Da faller den ned mot ca 50kW før den faller videre rundt 70-80% SOC. Men uten å finne tilbake til målingene blir dette egentlig bare unøyaktige anslag.

Observasjonene støttes dog av eiernes erfaring med hvor lang tid det tar å lade, og hvor mange miles de får på et gitt antall minutter.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: eclipse på mandag 08. april 2013, klokken 08:42
Sitat fra: Cirion på fredag 05. april 2013, klokken 21:17
Jeg forstod det slik at 120kw er ladehastigheten på de norske Superladerne.... Elon's ord fra ambassadør boligen. Han sa også 50% på ca 20 min, og 30min ville gi mellom 60 og 70%.

Sent from my Transformer TF101 using Tapatalk HD

Jeg forsto det slik at 120 kw var kapasiteten til Superladerene både i US og de som kommer til Norge, men at Tesla foreløpig kun brukte 80-90 kw og kunne øke opp til 120 kw hvis det fungerte...

I USA deler to ladepunkt på en stack med 12 stk 10kW ladere. Dvs 120kW effekt hvorav 85kWh Model S kan trekke inntil 90kW pt.

La oss håpe de går opp til 120kW, men de får jo et problem hvis bil 2 ikke har tilgang til noe ladeeffekt fordi bil 1 trekker 120kW.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 08. april 2013, klokken 09:06
I USA deler to ladepunkt på en stack med 12 stk 10kW ladere. Dvs 120kW effekt hvorav 85kWh Model S kan trekke inntil 90kW pt.

La oss håpe de går opp til 120kW, men de får jo et problem hvis bil 2 ikke har tilgang til noe ladeeffekt fordi bil 1 trekker 120kW.

I så fall får vi håpe de øker stacken til 15 stk. ladere.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

DonPedro

Det jeg skriver på Elbilforum kan kun siteres på dette forumet, med mindre jeg gir tillatelse

Kjører Model S siden 21.11.13
BMW i3
Model X leveres august 2016 (sier Tesla)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA