Tesla har annonsert støtte for trefase for den europeiske utgaven av Model S!

Startet av eledille, tirsdag 06. mars 2012, klokken 13:29

« forrige - neste »

Nuvolari

Sitat fra: PAS på onsdag 06. februar 2013, klokken 16:27
Har ikke elbilerfaring

Finner dette på       http://www.ladestasjoner.no/nyheter/75-hvordan-kan-tesla-model-s-lades

Prøver å planlegge sommerens biltur etter at Tesla kommer i juni/juli
Betyr det at jeg kan bruke alle "hurtigladestasjoner" ?
Har disse en høyt ytende strøm kontakt som passer til Tesla adaptor i tilegg til CHADEMO kotakt ?
Dersom man baserer seg på "vanlige" ladepunkter   hvor mange km kan man vente seg å få på 60 min stopp?

Det var nytt for meg at man kan lade med maks 13A fra en vanlig 1 fase kontakt.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

laumb

En ting er helt klart - støtter ikke bilen 3 fase 230V 16A IT, så er det avbestillingsgrunnlag for min del.
Jeg er ikke interessert i å lade bilen med mindre enn 6kw. Da blir den ubrukelig.

Har en følelse av at ganske mange andre vil være enige.

_____
Tapatalkin' from iTalatut.

Rio

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. februar 2013, klokken 18:46
Sitat fra: Rio på onsdag 06. februar 2013, klokken 18:41
Det er selvsagt likevel mulig at Tesla har laget ladere som aksepterer IT (ingen null-leder, og kun 230V mellom fasene).
Ja jeg helt ening i at det er mulig, og dersom jeg hadde sittet i USA og designet denne for det Europiske marked, hadde den ikke blitt slik.

Det er jo mulig å gjøre dette litt "annerledes" også.

Hvis man hadde 3 separate 16A eller 32 A ladere i bilen, så kunne man faktisk koblet dem om (det gjør man med motorer) slik at de enten står som stjerne (for 400V) eller delta (for 230V).
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Øyvind.h

Sitat fra: laumb på onsdag 06. februar 2013, klokken 19:05
En ting er helt klart - støtter ikke bilen 3 fase 230V 16A IT, så er det avbestillingsgrunnlag for min del.
Jeg er ikke interessert i å lade bilen med mindre enn 6kw. Da blir den ubrukelig.

Jeg er helt klart uenig. Tar definitivt 400V TN over 230V IT. Om ladehastighet hjemme er 6 eller 22kW har ingen ting å si for min del, det er AC (eller helst DC) ladehastighet på kjøpesenter/bensinstasjon/ladestasjon som har noe å si for meg. Da er det 400V TN som gjelder.
MEN, jeg vil helst ikke velge. 230V IT trefas er for min del greit å ha en sjelden gang det også.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

laumb

Det er sant. 400V er en selvfølge, men 230V er ett krav.
Jeg har ikke mulighet for å ta ut 1x32A fra skapet vårt dedikert til dette, men det er rom for 3x16A.
Alternativet er 1x25A eller (den snart berømte) 13A. Komme hjem fra jobb og rekke å lade opp halvparten av brukt strøm på ei natt gjør jo faktisk bilen ett hakk ubrukelig i dagligdagsen.

At høyere ladehastighet er praktisk på tur er sant, men jeg har 230 dager med jobb og vanlig kjøring i året og noen få langturer. Ikke motsatt.

_____

Real EoN

Sku ønske tesla ville slippe endelige spesifikasjoner når det gjelder IT nett, og også om det vil støttes 400 V TN 32 A fra CEE stikk eller om den da må ha noen form for kommunikasjon ? og kun mennekes type 2.. Jobben skal sette opp ladepunkt for el-bilister når som helst nå, men får jo fa.. ikke noen dokumentasjon å legge frem til dem som har oppgaven. Plutselig ender det opp med bare 16 A Shuko grrrr  ???
Møre og Romsdal (Molde),
BMW i3 leveringsuke 37, 2014 (Levert uke 45) (solgt)
Tesla Model X reservasjon #P1714 90D Black/Black VINxx009605 Hentet Ålesund 1 September 2016 kl 16:00
Tesla Model S Performance Plus Black/Black, 21" grey, Carbon dekor, Alt minus bakovervendte barneseter #P1710 VINxx15275 Hentet Trondheim 10 September 2013 kl 10:00 (solgt)

PerBear

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. februar 2013, klokken 19:26

Jeg er helt klart uenig. Tar definitivt 400V TN over 230V IT. Om ladehastighet hjemme er 6 eller 22kW har ingen ting å si for min del, det er AC (eller helst DC) ladehastighet på kjøpesenter/bensinstasjon/ladestasjon som har noe å si for meg. Da er det 400V TN som gjelder.
MEN, jeg vil helst ikke velge. 230V IT trefas er for min del greit å ha en sjelden gang det også.

Dersom bilen ikke støtter 230V 3fas og det er det du har tenkt å lade med så kan det enkelt løses med en 400/230 3fas transformator. De er ikke spesielt kostbare hvis du klarer deg med 10-12kVA, spesielt hvis du får tak i en brukt. De er ofte levert med verktøymaskiner som må ha 400V.

Her er en på 60 kVA til 8 tusen, da kan du lade to biler samtidig!   ;D
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39214736&kwUnica=trafo
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

jkirkebo

~6kW får du også fra 25A enfase. Det er mitt "backup-valg" om 3x25A 230V (10kW) ikke fungerer.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

jkirkebo

Sitat fra: Real EoN på onsdag 06. februar 2013, klokken 19:46
Sku ønske tesla ville slippe endelige spesifikasjoner når det gjelder IT nett, og også om det vil støttes 400 V TN 32 A fra CEE stikk eller om den da må ha noen form for kommunikasjon ? og kun mennekes type 2.. Jobben skal sette opp ladepunkt for el-bilister når som helst nå, men får jo fa.. ikke noen dokumentasjon å legge frem til dem som har oppgaven. Plutselig ender det opp med bare 16 A Shuko grrrr  ???

Bare be dem om å sette opp Mennekes type 2 bokser så går det uansett. 1x32A burde være perfekt på jobben, da kan en 3x32A forsyning levere strøm til 3 ladepunkter. 32A enfase er også det f.eks 2013 Leaf og Focus EV kan lade med.

Salto selger passende bokser: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Kanskje greit med et par Schuko i tillegg for de med eldre elbiler eller Buddy-type biler.

Griffel

Sitat fra: Nuvolari på onsdag 06. februar 2013, klokken 18:48
Det var nytt for meg at man kan lade med maks 13A fra en vanlig 1 fase kontakt.
13 A er en ganske vanlig sikringsstørrelse i mange Europiske husholdninger. 13 A og 10 A har vært brukt litt om hverandre på 1,5 mm2. 2,5mm2 er vanligvis sikret med 16A. Her er det litt nationale variasjoner ute og går. Siden Tesla justerer ladestrømmen ville ikke dette bekymre meg, en kan ganske sikker stille inn 16 A når det er tilgjenglig.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:38
13 A er en ganske vanlig sikringsstørrelse i mange Europiske husholdninger. 13 A og 10 A har vært brukt litt om hverandre på 1,5 mm2. 2,5mm2 sikres vanligvis med 16A. Her er det litt nationale variasjoner ute og går. Siden Tesla justerer ladestrømmen ville ikke dette bekymre meg.

Det bekymrer meg, om vi ikke kan stille ladestrømmen opp til 16A men blir begrenset til 13A. Får i så fall håpe vi får med J1772-adapteren her i Europa, jeg har jo 16A kabel til Leafen...

Griffel

Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:34
Bare be dem om å sette opp Mennekes type 2 bokser så går det uansett. 1x32A burde være perfekt på jobben, da kan en 3x32A forsyning levere strøm til 3 ladepunkter. 32A enfase er også det f.eks 2013 Leaf og Focus EV kan lade med.

Salto selger passende bokser: http://salto.no/produkter/emh1-16a-32a-mode-3-vegg/

Kanskje greit med et par Schuko i tillegg for de med eldre elbiler eller Buddy-type biler.
For nye anlegg idag er dette et naturlig valg. Disse ladepunktene kan brukes av alle nye bilmodeller, men de må da ha ny ladekabel uten kladd.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

laumb

2,5mm2 sikres vel på 15A ved nyinnstallasjon i dag?

_____

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:44
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 06. februar 2013, klokken 20:34

For nye anlegg idag er dette et naturlig valg. Disse ladepunktene kan brukes av alle nye bilmodeller, men de må da ha ny ladekabel uten kladd.

Jepp, man må ha passende kabel. Men det er neppe et problem for folk å anskaffe, om det er det som skal til for å lade med god hastighet på jobben. Kabelen uten kladd er dessuten mye rimeligere samt enklere å håndtere.

Salto kan sikkert levere de kablene som trengs.

Tesladigger

Ser at det er skrevet mye om ladepunkt siden sist jeg var inne på forumet.
Er det noe nytt m.h.p. mulighet for å kunne benytte Chademo ladestasjonene?
Tesla MY LR
Div. elbiler siden 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA