Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

reduced braking performance detected

Startet av rovervest, søndag 22. desember 2019, klokken 08:38

« forrige - neste »

rovervest

Hei.
Noen som har fått opp følgende varsel når ABS slår inn : reduced braking performance detected, gult varsel.
Merker ikke noe på bremsene, men er det noe feil på bilen eller er det bare Musk som vil fortelle meg at det er glatt på veien?

rovervest

Lurer litt på om det er noe trøbbel med Ibooster (bremse kraft forsterker). Jeg har fått en slags "trafo" summing fra frunk område etter oppstart av bilen, har alltid hørt den men den kommer oftere nå. Kanskje det er Ibooster som holder på å ryke?

Muffinman

Summingen i starten av kjøreturen er automatisk tørking/varming av bremsene. Alle TMS har det. De tidlige uten ibooster fikk det via en oppdatering for en del år siden.

Contango

Sitat fra: Muffinman på søndag 22. desember 2019, klokken 09:27
Summingen i starten av kjøreturen er automatisk tørking/varming av bremsene. Alle TMS har det. De tidlige uten ibooster fikk det via en oppdatering for en del år siden.
:o og jeg som trodde jeg kunne litt om disse bilene nå.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

BMW850

Sitat fra: Muffinman på søndag 22. desember 2019, klokken 09:27
Summingen i starten av kjøreturen er automatisk tørking/varming av bremsene. Alle TMS har det. De tidlige uten ibooster fikk det via en oppdatering for en del år siden.

Har ikke reflektert så mye over det. Men er det dette som er grunnen til den svake vibrasjonen de første par kilometerne tro ???
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

rovervest

Kan det tenkes at denne tørke funksjonen er oftere nå etter en oppdatering? Hører lyden ca 3-4 ganger etter oppstart. Før var det kanskje bare 1 eller 2 ganger. Men det varselet om dårlige bremser er jo litt rart? Eller der dette noe oppdaterings surr også?

rovervest


rovervest

Hei igjen. Da har Tesla fjern diagnostisert dette problemet og konkluderer med at det er noe feil  med systemet som skal gi ekstra bremse effekt ved kraftig bremsing. Det som er rart er at de mener dette kan komme av klosser som sitter fast i caliper. Veldig rar konklusjon vil jeg si i og med at bremser er nye foran og smurt bak. Det jeg lurer på er virkemåten til dette nødbrems systemet ( hva trigger at bilen skal bremse ekstra kraftig) tenker i utgangspunktet at det må være noe sensor som reager på hastigheten bremse pedalen trykkes inn på for så å aktivere nødbrems systemet. Noen som kjenner til virkemåten? 2015 S70d, med iboost system.

rovervest

Ser ikke ut til at dette systemet kan ha noe som helst med at klosser kan sitte fast i caliper. Får ta meg en tur å snakke med en fysisk person hos Tesla😁

rovervest

Ja ja, siden jeg stort sett diskuterer med meg selv om denne saken så kan jo jeg svare meg selv enda en gang 😁Har googlet mye på denne Ibooster saken fra bosch, og her finnes mye god info på nett. Ser at min bil har 1 gen ibooster fra bosch, denne har integrert pedal vandring sensor som skal trigge nødbrems. Mistenker at denne sensoren fungerer i og med at når pedal trykkes raskt inn så kommer feilmelding om at bremse kraften er for svak. Fant også ut noe interessant på ett deloran forum 😁 hvor en kar benk tester en iboster. Iboster gir ekstra bremse kraft(ved vanlig bremsing) kun ved å være koplet til 12v, can bus inputs til ibooster var ikke nødvendig for denne funksjonen. Kanskje det er noe trøbbel med noe can bus inputs til min ibooster som da skal trigge nødbrems. Noen som har synspunkter? Er jo passe dypt inn i materien dette, men litt gøy å forstå hvordan ting virker. Legger ved splitt bilde av ibooster

Twister

Har fått dette varslet flere ganger men det etter bilvask, å da har det føltes som det nesten ikke er bremser på bilen...

pjo

Har også fått dette varslet en gang nå i vinter etter bilvask. Pleier ofte å ta en liten kjøretur med kraftige oppbremsingen for å hindre at bakbremsene «gror» fast. Har aldri fått denne meldingen på tidligere SW versjoner.

Ellers har jeg lurt på hva den nye lyden jeg har hørt 3-4 ganger ved starten av kjøring var. Greit å få avklart det.
September 2017 Tesla Model S75D MCU1/AP2.5 Oppgrader til HW3/FSD.

moso

Fikk også den meldingen etter et par dagers parkering på Gardermoen - kjøring til Sandvika i regn/slaps og nesten uten å bruke bremsene - og etter litt kraftig (forsøk på) oppbremsing der. Dårlig bremseeffekt, bilen dro til ene siden, varselet kom opp i displayet. Litt kraftige oppbremsinger etter det gjorde at bremseeffekten kom tilbake som normalt, men det blir bremseservice til uka :-)

Grei påminnelse tenker jeg at bremsene på elbil med regenerering bør brukes aktivt jevnlig..
Saxo - iMiev - Tesla - Tesla - Tesla

Klykken

Regen på low i vinterhalvåret. Der det saltes mye bør bremser benyttes oftere sies det.

Bremsesmøring gjøres årlig hos verksted her.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

hsa77

Har fått denne meldingen et par ganger etter å ha kjørt i saltslaps på E6 fra Oslo til Hamar. Et par kraftige oppbremsinger så forsvinner meldingen. Dette er nok et problem på de fleste elbiler (og hybrider) hvor hastigheten reguleres med elbrems under vanlig kjøring, når man da trenger å bremse kraftig er klosser og skiver fulle av møkk og virker dårlig. Har opplevd dårlige bremser på Zoen flere ganger under lignende forhold - men da fikk jeg ingen feilmelding, fint at Tesla varsler oss om problemet!
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA