Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

55 eller 50

Startet av stesch, torsdag 19. desember 2019, klokken 18:26

« forrige - neste »

stesch

 Har prøvekjørt dieselbil i dag og funnet ut at det må bli elektrisitet på meg. Har sett på e-tron 50 og funnet ut at jeg havner på ca 600k med utstyret jeg ønsker meg. Men det jeg funderer på nå er når en brukt godt utstyrt e-tron 55 havner på 600k. Med et normalt prisfall på brukte e-tron 55 kan det ikke være lenge til. Jeg har tid til å vente litt da jeg antar at min Golf GTE fra 2015 allerede har tatt det meste av prisfall. Så hva tror ekspertene her inne, når får man en greit utstyrt brukt 55 for 600k?

gak

Polo 2.5

ToWalkOrDrive

Tipper Audi og andre kommer med gode elbiltilbud rett over nyttår, som kan presse de høye bruktprisene ned. Så 1. April er gjerne ikke så feil for 55. Virker som de med 55 har bestilt mye utstyr...alle...
Tesla Model Y                         2021-

stesch

For meg er dette en aktuell problemstilling, bestille e50 nå med leveringstid i mai eller vente på en brukt e55. Mister jo selvsagt litt garanti og det virker ikke som om Audi er så flinke til å oppgradere nyere biler, men får bedre rekkevidde og kanskje litt mer utstyr enn jeg ville vært villig til å betale for. Så vil jo selvsagt min GTE tape seg litt i verdi mens jeg venter.

1000kwh

#4
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 20. desember 2019, klokken 23:28
Tipper Audi og andre kommer med gode elbiltilbud rett over nyttår, som kan presse de høye bruktprisene ned. Så 1. April er gjerne ikke så feil for 55. Virker som de med 55 har bestilt mye utstyr...alle...
Du får jo nesten nye etron med 100k + i «rabatt». Det er jo et mye bedre kjøp enn nytt! ;)

Edit: eller du mente kanskje at bruktprisene går ytterligere ned.. har en følelse av at de som beholder bilene lengre er mer nøkterne med utstyr..

Trond.m

Får vel omtrent 100K i rabatt på ny også nå før nyttår med vinterhjul, serviceavtale og pakkerabatt. Hva som skjer etter nyttår er vanskelig å forutse. Valutasituasjonen gjør at prisene i Norge er lavere enn i andre land nå. Samtidig er nok fabrikkene interessert i å pushe elbiler til nordmenn i store volum i 2020, så jeg tviler på at prisene går opp nå som også konkurransen øker.

elektro

Sitat fra: TM på lørdag 21. desember 2019, klokken 09:30
Får vel omtrent 100K i rabatt på ny også nå før nyttår med vinterhjul, serviceavtale og pakkerabatt. Hva som skjer etter nyttår er vanskelig å forutse. Valutasituasjonen gjør at prisene i Norge er lavere enn i andre land nå. Samtidig er nok fabrikkene interessert i å pushe elbiler til nordmenn i store volum i 2020, så jeg tviler på at prisene går opp nå som også konkurransen øker.

Jøss, hvor da?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

#7
Sitat fra: stesch på torsdag 19. desember 2019, klokken 18:26
Har prøvekjørt dieselbil i dag og funnet ut at det må bli elektrisitet på meg. Har sett på e-tron 50 og funnet ut at jeg havner på ca 600k med utstyret jeg ønsker meg. Men det jeg funderer på nå er når en brukt godt utstyrt e-tron 55 havner på 600k. Med et normalt prisfall på brukte e-tron 55 kan det ikke være lenge til. Jeg har tid til å vente litt da jeg antar at min Golf GTE fra 2015 allerede har tatt det meste av prisfall. Så hva tror ekspertene her inne, når får man en greit utstyrt brukt 55 for 600k?

En greit utstyrt 55 koster vel minst 800k ny, men de billigste modellene som ble solgt de første månedene kostet ca. 850k med vinterhjul. Vet ikke når de første med egenspec ble levert, men godt ut på sommeren en gang? Tror det er solgt få under 800k..

Med 25% verditap de to første årene burde det være mulig å få en greit utstyrt bil til 600k sommeren 2021, men da er det antakelig moms på nye biler, så hvem vet? Blir det full moms, så koster en ny bil 1 mill.. Med halv moms 900k.

Vet ikke hvor god tid du har, men jeg ville enten økt budsjettet til 700k for å få kjøpt bil ila. 2020, eller kjøpt en e-tron 50, eller en annen bil som ventepølse. Hva med Mach-E, I-Pace eller Model X? Tilfredsstiller noen av dusse kravene? Kan du vente på noen av de andre bilene som kommer i 2020, eller strekke deg til EQC?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

stesch

Hmm, vi har nok litt forskjellig krav/ønsker til utstyr, jeg hadde nok klart meg med en Advanced Business, kanskje med omgivelseskamera og night vision, ville vel havnet på ca 725k. Med et prisfall på 15-20% bør vel den være nede på prisen til tilsvarende 50 i løpet av sommer, kanskje høst?

elektro

Sitat fra: stesch på lørdag 21. desember 2019, klokken 22:07
Hmm, vi har nok litt forskjellig krav/ønsker til utstyr, jeg hadde nok klart meg med en Advanced Business, kanskje med omgivelseskamera og night vision, ville vel havnet på ca 725k. Med et prisfall på 15-20% bør vel den være nede på prisen til tilsvarende 50 i løpet av sommer, kanskje høst?

Kanskje.. men hvor mange av disse finnes det? Da jeg specet synes jeg det var umulig å komme under 800 med vinterhjul. :) Og jeg klarer meg uten mye, som el. seter, night vision og panorama.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektro på lørdag 21. desember 2019, klokken 21:49
Sitat fra: stesch på torsdag 19. desember 2019, klokken 18:26
Har prøvekjørt dieselbil i dag og funnet ut at det må bli elektrisitet på meg. Har sett på e-tron 50 og funnet ut at jeg havner på ca 600k med utstyret jeg ønsker meg. Men det jeg funderer på nå er når en brukt godt utstyrt e-tron 55 havner på 600k. Med et normalt prisfall på brukte e-tron 55 kan det ikke være lenge til. Jeg har tid til å vente litt da jeg antar at min Golf GTE fra 2015 allerede har tatt det meste av prisfall. Så hva tror ekspertene her inne, når får man en greit utstyrt brukt 55 for 600k?

En greit utstyrt 55 koster vel minst 800k ny, men de billigste modellene som ble solgt de første månedene kostet ca. 850k med vinterhjul. Vet ikke når de første med egenspec ble levert, men godt ut på sommeren en gang? Tror det er solgt få under 800k..

Med 25% verditap de to første årene burde det være mulig å få en greit utstyrt bil til 600k sommeren 2021, men da er det antakelig moms på nye biler, så hvem vet? Blir det full moms, så koster en ny bil 1 mill.. Med halv moms 900k.

Vet ikke hvor god tid du har, men jeg ville enten økt budsjettet til 700k for å få kjøpt bil ila. 2020, eller kjøpt en e-tron 50, eller en annen bil som ventepølse. Hva med Mach-E, I-Pace eller Model X? Tilfredsstiller noen av dusse kravene? Kan du vente på noen av de andre bilene som kommer i 2020, eller strekke deg til EQC?

Tydeligvis noen som enten skal tjene masse penger, eller tror verdifallet blir relativt stort på 3 år. Bilkilden Stavanger har en "kjempe-deal" (for dem) på at du først betaler 250.000 i innskudd...og deretter 5900,- hver måned i 36 måneder, men får maksimalt kjøre 45.000 km. Så da har du altså betalt 465.640,- for 3 år med bil....eller 10,35 kroner per kilometer... men leasing for elbil har vel aldri vært veldig god butikk for kjøperen.  https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=154785813
Det er jo en del som forventer veldig stor utvikling på batteriteknologi de neste par årene (siden du kan reservere en Tesla Cybertruck for ca 500.000 med lang rekkevidde, som vil kreve MASSE batterikapasitet). Men en Audi e-tron 55 er såpass komplett og anvendelig at det er vel først og fremst Passat GTE, bensinbiler og dieselbiler osv som vil lide prismessig.
Tesla Model Y                         2021-

Ribers

Hovedforskjell E50/E55 illustrert med A better routeplanner. Eksempelteksten Bergen - Malmø, 1000km

Bilene har relativt likt strømforbruk. Hovedforskjellen blir lengden på kjøretappene før man må lade.

Ladeøktene blir hyppigere men kortere kmed E50 enn med E55 som kan lade sjeldnere men som må ha lengre økter for å fylle batteriet.

20 min ekstra ladetid bør ikke være avskrekkende på 1000km reise, men det oppleves nok mer komfortabelt å kunne lade sjeldnere selv om man må fylle like mye strøm på tanken og E55 fyller noe raskere.

E50 burde kanskje klare noe lengre etapper enn abrp foreslår ned gjennom Sverige(motorvei/høy fart), 1 time mellom hver ladeøkt er litt lite.

E50: 7 ladestopp, totalt 2 timers ladetid. Ca 2-2,5timers kjøreøkt før lading/pause.

E55: 4 ladestopp, totalt 1t20min ladetid. Ca 4 timers kjøreøkter



2020 E-tron 50 siambeige, leveres januar 2020
2013 Volvo V70

automat

#12
Her har ABRP valgt Hardangervidda for 55 (som vises som litt kortre og raskere), og Hemsedal for 50. Burde man ikke ha samme rute i en slik sammenligning?

Edit: Maks høyde Hardangervidda 1250 moh, Hemsedal 1137 moh.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

elektro

Sitat fra: automat på lørdag 28. desember 2019, klokken 09:04
Her har ABRP valgt Hardangervidda for 55 (som vises som litt kortre og raskere), og Hemsedal for 50. Burde man ikke ha samme rute i en slik sammenligning?

Edit: Maks høyde Hardangervidda 1250 moh, Hemsedal 1137 moh.

Stusset på det samme, men ABRP er smart. Det er ikke sikkert det er hensiktsmessig for 50 å kjøre der. Ev. at det ikke er mulig med den nedre grense for SOC man har satt ved ankomst lader. I praksis ville man nok valgt samme rute.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ribers

Så det først nå. Tenkte ikke over det, lot bare abrp planlegge turen. Legger man ruta Aurland - Hol med E55, vil abrp ha med litt strøm på Voss og, selv om man sikkert kunne klart seg uten.

Var ikke ment som en vitenskapelig undersøkelse dette, men mest for å illustrere grovt forskjell. Finner sikkert mer effektive ladepunkter i hht kjørestil osv.

Dette blir vår første elbil, gleder oss til det. Ser det er mye diskusjon om marginal rekkeviddekjøring, kommer jeg til hytta uten å lade eller ikke etc.

Kjenner jeg gidder ikke sitte å nistudere forbruk på hver eneste kjøretur. Liker å kjøre bil, skal jeg bare tenke på forbruket, syns i hvertfall jeg det går utover kjøregleden.

Vil heller vite ca hvor langt det går, tar heller et ladestopp for mye/i god tid enn å stresse med «kommer jeg frem eller ikke».

Har kjørt nok «må rekke ferga»-turer til å heller legge avgårde ti minutter før og ha god margin/trivsel i bilen enn to timers kjøring hvor du sitter og stresser med å rekke frem
2020 E-tron 50 siambeige, leveres januar 2020
2013 Volvo V70

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA