Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

e-Tron som hyttebil

Startet av superluxus, onsdag 18. desember 2019, klokken 21:42

« forrige - neste »

superluxus

Jeg vurderer å kjøpe en e-Tron 55 (2020), men er litt bekymret for å ikke komme opp på hytta på de kaldeste dagene. Har hytte på Gaustablikk og bor i Sarpsborg. Avstanden er 246 km / 260 km litt avhengig av veivalg. Hovedsakelig 80-90 vei etter Drøbaktunnelen så ca 200 km i denne farten.

Kjører ikke ofte med skiboks, men det hender. Har av og til med en varehenger opp dit i sommerhalvåret.

Er frykten ubegrunnet? If so; hvor mye margin vil jeg ha på en dag med -10/-15 grader?

Ellers noen pros/cons med e-Tron som hyttebil?

gaustabl

Hei.
Jeg tror dette bør gå bra, men ville muligens valgt moss - Horten for å være på sikre siden. Jeg bor i Tønsberg, og har kjørt tur retur med x90 (over tuddal, bolkesjø og Tinnsjøveien tar mere strøm) Men du bør nok starte fulladet for å ha det komfortabelt opp de siste 700 høydemeterne fra Dale til Svineroi.  Min x 90 bruker ca 60 % av batteriet fra fulladet til jeg parkerer på fjellet når jeg må via bolkesjø. Merker også stor forskjell på forbruket om jeg kjører via revetal, (ikke motorvei), eller Holmestrand (motorvei). Tidsmessig ca 3 minutter i fordel motorvei, men forbruk mye høyere.
mvh Lars

Counterpointer

Pre for E-tron er en veldig god ladekurve på både 50 kW og 150 kW.

I tillegg er den godt lydisolert og har ikke vampire drain.

Du kan legge inn både bil og destinasjon i ABRP (abetterrouteplanner) og der se hva forskjellige faktorer som temperatur ol gjør med energiforbruk. Den vil også vise deg lademuligheter på veien.

Trond.m

Sitat fra: superluxus på onsdag 18. desember 2019, klokken 21:42
Er frykten ubegrunnet? If so; hvor mye margin vil jeg ha på en dag med -10/-15 grader?
Starter du med forvarmet og fulladet bil er frykten ubegrunnet, forutsatt at du holder fartsgrensene. Biler produsert etter uke 48 vil få litt forbedret rekkevidde. Med 24 mil kan du bruke 3 kwh/mil + ca 8 kwh for å kompensere for høydeforskjellen på 900 m  og fortsatt ha en margin på min. 5-10 %. Hvis du har lademulighet på hytta så holder det jo med liten margin. Skulle det være ekstremvær og føre, så vil det uansett holde med 5-10 min. ladestopp.

daktari

Jeg tror du stort sett må lade, avhengig av hvor mye motvind. Styr unna motorvei. Men kanskje såpass lang tur at du pauser uansett?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Jeg har 21 mil, pluss ferje Moss/Horten og 700 høydemeter, fra Fredrikstad til hytta. Har som regel 15-20 % igjen på oppvei og mer på hjemveien. Aldri ladet en gang på vei, selv om jeg startet på 90 %, men samtidig hadde jeg aldri kjøpt en 50.

mortdal

Jeg kjører Oslo - Skeikampen, 217km. Har tilgode å måtte lade. Kjørte E6 opp med en tilhenger på 440kg for et par uker siden, -2-5 grader og søkkvåt/snølagt veibane, 90-100 km/h på speedometeret på motorveien, 22 grader inne. Hytta ligger på drøye 700 meter. Endte på et forbruk på 30,3 kWh/100km med snittfart på 66km/t. Jeg hadde vel ca 50km på gjettometeret da jeg kom frem.

Så med tilhenger og dårlig vær må du være habil "efficiency"-sjåfør for å rekke frem. En kort ladestopp vil nok være å foretrekke. Uten tilhenger og skiboks og med forvarming skal det nok gå greit uansett.

daktari

Sitat fra: mortdal på torsdag 19. desember 2019, klokken 10:15
Jeg kjører Oslo - Skeikampen, 217km. Har tilgode å måtte lade. Kjørte E6 opp med en tilhenger på 440kg for et par uker siden, -2-5 grader og søkkvåt/snølagt veibane, 90-100 km/h på speedometeret på motorveien, 22 grader inne. Hytta ligger på drøye 700 meter. Endte på et forbruk på 30,3 kWh/100km med snittfart på 66km/t. Jeg hadde vel ca 50km på gjettometeret da jeg kom frem.

Husker du SOC % da du kom frem?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

SurSnasen

Kjører du via Kongsberg så har det nå kommet 150 kW-ladere (under tak!) i sentrum av Kongsberg. I verste fall stopper du 5-10 minutter for en beinstrekk i bytte mot noen kWh og kroner til BKK.

AJ82

#9
Sitat fra: SurSnasen på torsdag 19. desember 2019, klokken 14:48
Kjører du via Kongsberg så har det nå kommet 150 kW-ladere (under tak!) i sentrum av Kongsberg. I verste fall stopper du 5-10 minutter for en beinstrekk i bytte mot noen kWh og kroner til BKK.

Det er vel også kommet 150kw i Notodden på både Burger King (GK) og Shell (Fortum). Snart for lett dette her  :+1: ;)

A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

tromsø

Vel ikke før oss i nord Norge... nærmeste 150kW er i Trondheim, 120 mil fra Tromsø...
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

elektro

Sitat fra: daktari på torsdag 19. desember 2019, klokken 08:26
Jeg tror du stort sett må lade, avhengig av hvor mye motvind. Styr unna motorvei. Men kanskje såpass lang tur at du pauser uansett?

Med skiboks, kanskje, med henger, antakelig, men uten, da er jeg fristet til å si aldri i verden, med mindre du har storm midt i mot eller 25 minusgrader.

Via Oslofjordtunellen (244 km) sier Abetterrouteplanner at du vil ha 18% igjen på Gaustablikk skisenter. Forutsetninger: 240 Wh/km referanseforbruk, hastighet 10% over fartsgrensen i snitt (altså max 121 km/t), temperatur -10 grader, 200 kg last. Du vil ha 5% igjen på Gaustablikk skisenter med hastighet 10% over fartsgrensen i snitt, temperatur 0 grader, 200 kg last, 5 m/s motvind i snitt hele veien, regn/snø og våt vei hele veien.

Ja, det siste er i grenseland, men sannsynligheten for at alle disse tingene inntreffer og at du ikke har noe trafikk eller veiarbeid som gjør at snitthastigheten faller noe, er usannsynlig. Uansett holder det med 3 minutter lynlading for å få nødvendig buffer. 8-9 minutter på en 50 kW. Kjøper du ny e-tron 55 nå vil du ha mer buffer/rekkevidde og kanskje 8-10% igjen uten lading, som er nok når du kjenner veien.

(Jeg kom hjem med 2% i går. Da hadde jeg kjørt nesten 500 km. på kryss og tvers i Oslo og omegn, med flere stopp hvor bilen ble kald, så til Porsgrunn via E18 m. ladestopp, lange strekk med 120-130 km/t på speedometeret, noen max pådrag for å "vise bilen", tilbake via Siljan til Sande, kupert og svingete, noen forbikjøringer, så mere motorvei og til slutt opp til Frognerseteren 500 moh. Og ned igjen da.. Én passasjer, noe bagasje. Det var saltvått nesten hele veien, mellom 0 og -7 grader, en liten bris i lufta. Forbruk 269 Wh/km, altså tilsv. 310 km. rekkevidde. (Her kan du antakelig legge på 10-15 km. med siste oppgradering.))

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: knut.aulie på onsdag 18. desember 2019, klokken 23:32
Pre for E-tron er en veldig god ladekurve på både 50 kW og 150 kW.

I tillegg er den godt lydisolert og har ikke vampire drain.

Du kan legge inn både bil og destinasjon i ABRP (abetterrouteplanner) og der se hva forskjellige faktorer som temperatur ol gjør med energiforbruk. Den vil også vise deg lademuligheter på veien.

Synes dette var gode poenger. Vi synes det er veldig hyggelig å kunne prate uanstrengt i bilen.

Vil legge til gode lys, at bilen også har god bakkeklaring, god fremkommelighet og takler litt kjerreveier og snødybde.. (og så er den morsom å kjøre med ESC halvveis av, da kan du ligge bredt mens bilen hjelper deg å holde kontrollen.) Det at du faktisk har et realt hengerfeste, takstativ/boks og muliheter for å utnytte plassen i bilen med nettingvegg, skiluke og div. festepunkter for stropper ol. gjør den praktisk. Synes størrelsen holder til fire også, en Miele vaskemaskin/tørketrommel går f.eks. inn bak uten problemer, uten å legge ned setene, da er det fortsatt noe plass igjen, bla all plassen under gulvet.

Kommer ikke på noen "cons" til hyttebruk altså. Må være den forbannede appen. Selv om du har mobildekning på hytta kan du ikke regne med å få forvarmet bilen eller sjekket batteri/lading. Fordelen er at du fremdeles får åpnet døra selv om bilen er nediset. Har opplevd at speilene fryser, hvis du folder dem inn, så la være med det ved vanskelig vær. Samme med ladeluka, men det erbare å hjelpe den litt med hånda.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på torsdag 19. desember 2019, klokken 23:05
Sitat fra: daktari på torsdag 19. desember 2019, klokken 08:26
Jeg tror du stort sett må lade, avhengig av hvor mye motvind. Styr unna motorvei. Men kanskje såpass lang tur at du pauser uansett?

Med skiboks, kanskje, med henger, antakelig, men uten, da er jeg fristet til å si aldri i verden, med mindre du har storm midt i mot eller 25 minusgrader.

Via Oslofjordtunellen (244 km) sier Abetterrouteplanner at du vil ha 18% igjen på Gaustablikk skisenter. Forutsetninger: 240 Wh/km referanseforbruk, hastighet 10% over fartsgrensen i snitt (altså max 121 km/t), temperatur -10 grader, 200 kg last. Du vil ha 5% igjen på Gaustablikk skisenter med hastighet 10% over fartsgrensen i snitt, temperatur 0 grader, 200 kg last, 5 m/s motvind i snitt hele veien, regn/snø og våt vei hele veien.

Ja, det siste er i grenseland, men sannsynligheten for at alle disse tingene inntreffer og at du ikke har noe trafikk eller veiarbeid som gjør at snitthastigheten faller noe, er usannsynlig. Uansett holder det med 3 minutter lynlading for å få nødvendig buffer. 8-9 minutter på en 50 kW. Kjøper du ny e-tron 55 nå vil du ha mer buffer/rekkevidde og kanskje 8-10% igjen uten lading, som er nok når du kjenner veien.

(Jeg kom hjem med 2% i går. Da hadde jeg kjørt nesten 500 km. på kryss og tvers i Oslo og omegn, med flere stopp hvor bilen ble kald, så til Porsgrunn via E18 m. ladestopp, lange strekk med 120-130 km/t på speedometeret, noen max pådrag for å "vise bilen", tilbake via Siljan til Sande, kupert og svingete, noen forbikjøringer, så mere motorvei og til slutt opp til Frognerseteren 500 moh. Og ned igjen da.. Én passasjer, noe bagasje. Det var saltvått nesten hele veien, mellom 0 og -7 grader, en liten bris i lufta. Forbruk 269 Wh/km, altså tilsv. 310 km. rekkevidde. (Her kan du antakelig legge på 10-15 km. med siste oppgradering.))
hæ!? Jeg kom nesten  ikke oslo-Tønsberg t/r med en overnatting en gang.
Hvor langt kjører du på fjelltur og hva er Soc start og slutt?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

#14
Sitat fra: daktari på torsdag 19. desember 2019, klokken 23:33
Sitat fra: elektro på torsdag 19. desember 2019, klokken 23:05
(Jeg kom hjem med 2% i går. Da hadde jeg kjørt nesten 500 km. på kryss og tvers i Oslo og omegn, med flere stopp hvor bilen ble kald, så til Porsgrunn via E18 m. ladestopp, lange strekk med 120-130 km/t på speedometeret, noen max pådrag for å "vise bilen", tilbake via Siljan til Sande, kupert og svingete, noen forbikjøringer, så mere motorvei og til slutt opp til Frognerseteren 500 moh. Og ned igjen da.. Én passasjer, noe bagasje. Det var saltvått nesten hele veien, mellom 0 og -7 grader, en liten bris i lufta. Forbruk 269 Wh/km, altså tilsv. 310 km. rekkevidde. (Her kan du antakelig legge på 10-15 km. med siste oppgradering.))
hæ!? Jeg kom nesten  ikke oslo-Tønsberg t/r med en overnatting en gang.
Hvor langt kjører du på fjelltur og hva er Soc start og slutt?
Hmm.. jeg skal sjekke neste gang, har mange forbrukstall, men ikke så mye SoC dokumentert.

Kjører 20 tommers, 5-armede standardfelgene til Audi med Hakka 3 SUV. Dekktrykk rundt 2,9 på alle hjul. Satt i plussgrader (savner dekktrykkmåler). Bruker endel AC ECO, hvis det ikke dugger på vinduene, da jeg synes det blir mer enn varmt nok på 20-21 grader. Har ekstra gulvvarme på max. Skrur av og til opp til 22 grader bak, eller skrur av bak hvis ingen sitter der. Dette har nok lite å si, tipper max 5-10 Wh/km. Kjører stort sett Efficiency mode når jeg kjører over 100 km/t. Ev. med Sport, men ser nå at i alle fall Comfort, og antakelig også Auto, justerer ned høyden til nivå nr. 2 når det går fort. Det utgjør nok heller ikke særlig stor forskjell på forbruk, men gir mye mer komfort.

Men Oslo-Tønsberg, det er jo bare 110 km. ca!? Det tilsvarer jo et forbruk på 380 Wh/km med e-tron 55.

La oss si det gikk med 3,6 kWh i nattlig tap/forvarming til returen da, og du kom hjem med 10% batteri, så må du fremdeles ha et forbruk på over 327 Wh/km for å ikke klare distansen? Det har jeg ALDRI sett unntatt på småkjøring. Kjørte tur/retur Oslo-Stokke i våres, samme dag, men med noen timers stopp u. lading. Da var det noen kuldegrader, tørt og en liten vind. Husker det kom noen snøfnug som blåste bort. Snittforbruk ble 272 Wh/km eller deromkring. Da kjørte jeg radig, type 10% over og hadde noen raskere strekk og pådrag opp til 140 km/t husker jeg.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA