Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Betalt oppdatering på akselerasjon ?

Startet av daggad, onsdag 18. desember 2019, klokken 17:56

« forrige - neste »

castortroy

Sitat fra: tornaldo på torsdag 09. januar 2020, klokken 19:28
Noen som har en formening om hva man får igjen for en slik betalt oppgradering, når man selger bilen? Tipper omtrent halvparten investeringskostnaden på en relativt ny bruktbil.

Hadde jeg lagt ut bilen på finn hadde jeg ihvertfall lagt på 10k for boosten

HCO

Sitat fra: tornaldo på torsdag 09. januar 2020, klokken 19:28
Noen som har en formening om hva man får igjen for en slik betalt oppgradering, når man selger bilen? (...)

Det spørs på om man finner rette kjøperen. Noen (som meg) som primært er ute etter en god og passe rask langrekkeviddebil vil ikke betale ekstra for dette.

Bilen er plenty rask nok til gatebruk med 450 hester. Skal man på bane, eller man skal være sikker på å ha den raskeste bilen i nabolaget, er det uansett P som gjelder.

Jeg ville faktisk vært mer skeptisk til en oppgradert bil enn en standard LR. Om man betaler såpass mye for å være et halvsekund raskere fra 0 til 100, betyr det gjerne at man ønsker å bruke kreftene og at drivverket dermed kan være mer slitt enn på en gubbekjørt LR.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Håvar

Jeg må si meg enig med siste taler. Dersom en er villig til å betale såpass mye for oppgraderingen er det ganske sannsynlig at vedkommende er interessert i å utnytte ytelsene, og dermed øke slitasjen på bilen. I mitt tilfelle ville det vært negativt, og skulle jeg mot formodning ønske oppgraderingen kan jeg alltids kjøpe den selv (om enn til full pris).
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RuneW

Sitat fra: HCO på torsdag 09. januar 2020, klokken 22:20
Om man betaler såpass mye for å være et halvsekund raskere fra 0 til 100, betyr det gjerne at man ønsker å bruke kreftene og at drivverket dermed kan være mer slitt enn på en gubbekjørt LR.

Enig, bortsett fra at jeg hadde byttet ut "kan være" med "så godt som garantert er"...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jkirkebo

Sitat fra: Håvar på torsdag 09. januar 2020, klokken 22:50
Jeg må si meg enig med siste taler. Dersom en er villig til å betale såpass mye for oppgraderingen er det ganske sannsynlig at vedkommende er interessert i å utnytte ytelsene, og dermed øke slitasjen på bilen. I mitt tilfelle ville det vært negativt, og skulle jeg mot formodning ønske oppgraderingen kan jeg alltids kjøpe den selv (om enn til full pris).

Enig her også. Det er en av grunnene til at jeg ikke har bedt om "uncork" av vår X75D, selv om det er gratis. Har ikke brukt for kreftene selv (kjører uansett alltid i "chill"), og om nestemann har det kan han ordne det selv uten kostnad.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Hodetelefoner

Slitasjen har ikke en dritt å si. Tror dere ABS nedbremsing på vinteren er bedre?  Langt verre...
Kun P100D som har lagt inn feilmelding etter en del pådrag, at drivlinjen skal byttes

Håvar

#141
Ikke nødvendigvis pga pådrag (og i alle fall ikke pga bruk av bremser, det teller kun positivt i elbilsammenheng). En som vil ha oppgradert akselerasjon kjører sannsynligvis også fortere, ergo større energi i skarpe svinger, små hull/forsenkninger i veibanen etc. Mer fart=mer slitasje.

Det gjelder så klart ikke alle, og kanskje ikke flertallet heller. Det er bare min preferanse og hvorfor jeg ville kjøpt en "stock" LR fremfor en som har denne oppgraderingen.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

DeepFu

Uansett er vel 0 - 100 tider kun av akademisk interesse. Hva er forskjellen på f.eks 70 - 120? For de aller fleste er vel forbikjøringer de situasjonene hvor man i det hele tatt nærmer seg fullt pådrag. Jeg har flere ganger opplevd at biler foran meg i en rekke ikke beregner hvor fort jeg kommer bakfra, og legger seg ut selv om jeg er på vei forbi. Og jeg har "bare" en LR AWD.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

hugin

Sitat fra: Håvar på torsdag 09. januar 2020, klokken 22:50
Jeg må si meg enig med siste taler. Dersom en er villig til å betale såpass mye for oppgraderingen er det ganske sannsynlig at vedkommende er interessert i å utnytte ytelsene, og dermed øke slitasjen på bilen. I mitt tilfelle ville det vært negativt, og skulle jeg mot formodning ønske oppgraderingen kan jeg alltids kjøpe den selv (om enn til full pris).

Ikke nødvendigvis enig. Selv om jeg har oppgradering betyr ikke det at jeg tredobler fartsgrensen i alle 30-soner eller makser g-krefter i svingene. Husk også at oppgraderingen kommer med Tesla garanti. Hadde de delt denne frykten hadde de sikkert ikke lansert muligheten.

Ikke bare 0-100 som gjelder, bra med økt dreiemoment også. Verdt pengene spør du meg.
Tesla MYP hvit/svart levert 10.11.2022
Tesla M3 LR DV4W FSD acc boost 2019 - solgt

Handyman

Det betyr ofte svært lite hva selger mener i slike tilfeller. Det er hva kunden "føler" og hva den er villig til å betale som betyr noe.
Hvis kundene sitter med et inntrykk av at en type bil har blitt "kjørt hardt", kan det fort tenkes at dette virker negativt. Da hjelper det lite om selger mener noe annet.
Hvis kundene mener det er positivt kan det være de ønsker å betale noe mer for en slik bil.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

tmn

Men nå er jo dette ting man kjøper fordi man selv har lyst på det da. Registrerer jo at mange her inne handler bil mtp. hva neste eier ønsker. For min del betyr det nada hva neste eier av bilen tenker eller ønsker.
Tesla Model 3 LR 2019
Tesla Model Y LR 2021

geirci2

Tesla Model Y Performance 2023 Solid Black, Svart og hvitt interiør - utlevert: 18.3.2023 - Firmware: 2024.8.3
Tesla Model 3 LR AWD 2019 HW2.5/FSD/Acceleration boost - utlevert: 4.4.2019 / HW3: 2.10.2020 - SOLGT 7.7.2023

cra

Sitat fra: tmn på fredag 10. januar 2020, klokken 13:18
Men nå er jo dette ting man kjøper fordi man selv har lyst på det da. Registrerer jo at mange her inne handler bil mtp. hva neste eier ønsker. For min del betyr det nada hva neste eier av bilen tenker eller ønsker.

Jeg har også lurt på hvorfor folk legger så mye i å tilfredsstille neste eier. Jeg kjøper det jeg trenger/vil ha. Det kommer garantert noen etter meg som vil ha/trenger akkurat det samme.

Når det gjelder software-oppgraderinger så er det helt greit å bruke tusenlappene sine på å miste førerkortet noen tidels sekunder raskere enn naboen for den som vil det, men dette kan jo neste eier oppgradere selv dersom hun ønsker/trenger det, så det gidder i alle fall ikke jeg å bruke penger på. :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

castortroy

La oss leve i nuet og nyte bilen med eller uten boost. En performance/sleeper eller AWD + er vel skumle bruktbiler, men en gubbe/damekjørt stock AWD kan vel være like skummel med tanke på at de ikke unngår hull i veien og skraper opp felgene ved lukeparkering og knapt vasker bilen. Tror veldig mange som velger en tesla, uansett modell, liker akselerasjonen, så en leaf fremstår vel som et tryggere bruktbilkjøp om en skal tenke slitasje og hard kjøring.

Håvar

Sitat fra: tmn på fredag 10. januar 2020, klokken 13:18
Men nå er jo dette ting man kjøper fordi man selv har lyst på det da. Registrerer jo at mange her inne handler bil mtp. hva neste eier ønsker. For min del betyr det nada hva neste eier av bilen tenker eller ønsker.

Det er jeg helt enig i, jeg kjøper bil ut fra hva jeg vil ha og tenker ikke på nestemann. Uansett om bilen er ny eller brukt. Jeg ville nok heller kjøpt en oppgradert bil som er eid av en som tar vare på bilen sin, enn en stock med kantkjørte felger og tydelig slapt bilhold.

Fordelen med model 3 er at det blir så mange på bruktmarkedet etterhvert at en kan få akkurat det en vil ha :)
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA