Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hallo ny C-zero eier, og øyeblikkelig 12V problem!

Startet av LN-YOV, lørdag 14. desember 2019, klokken 14:00

« forrige - neste »

LN-YOV

Hei kjøpte (privat) en 2014 C-Zero på fredag den 13/12 (igår)!
Bilen virket helt normal under prøvekjøring og hjemkjøring.
Satte den på ladning i natt.
Kom så ut i morgest å bruke bilen, så da at varsellampen for høyspenning lyste :-(.
Når jeg skrudde på tenningen ble det et helt lysshow på  dashbordet!
Målte 12V batteriet til ca 11V.
Satte på batterilader i håpet om at det var 12v batteriet som var kaputt.
Etter et par timers ladnin så startet bilen normat men efter 20-30 sekunder så kom varsellampe for høyspent igjen og spenningen på 12v batteriet var igjen nede på 11 tallet!
Huff!
Lurte på om dette tyder på ACDC Converter feil? eller om det kan være en annen høyspentkomponent som svikter? (varmeapperat var såhvit jeg kunne se av (nybil for meg))!
Hvis det er ACDC Converterens14V del som er sviktet, så ser det jo ikke så vanskelig ut å fikse hvis det er disse condensatorene som vises i denne videoen:
https://www.youtube.com/watch?v=63ZWosSyq7Q
og
https://www.youtube.com/watch?v=ynFKclou-LI&t=5s
Skulle tro det var mulig å bytte disse uten å ta boksen ut av bilen, slik at man slipper å forstyrre kjølesystemet!

Hmmm! Håpet resten av tiden med C-Zero blir bedre en starten! :-)

jkirkebo

Sitat fra: LN-YOV på lørdag 14. desember 2019, klokken 14:00
Hei kjøpte (privat) en 2014 C-Zero på fredag den 13/12 (igår)!
Bilen virket helt normal under prøvekjøring og hjemkjøring.
Satte den på ladning i natt.
Kom så ut i morgest å bruke bilen, så da at varsellampen for høyspenning lyste :-(.
Når jeg skrudde på tenningen ble det et helt lysshow på  dashbordet!

Når du får feil etter første lading er dette strengt tatt selger sitt problem etter min mening. Feilen har sannsynligvis vært der hele tiden.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Thomas Parsli

Sitat fra: LN-YOV på lørdag 14. desember 2019, klokken 14:00
Målte 12V batteriet til ca 11V.
Satte på batterilader i håpet om at det var 12v batteriet som var kaputt.
Etter et par timers ladnin så startet bilen normat men efter 20-30 sekunder så kom varsellampe for høyspent igjen og spenningen på 12v batteriet var igjen nede på 11 tallet!

Du må nok lade 12V over natten, et par timer er ikke nok hvis du måler det til 11V uten belastning. I utgangspunktet høres det ut til at 12V er kaputt og bør byttes.

Reklamer øyeblikkelig til selger, men gjør det skriftlig.
Hvis det er alvorlig feil på bilen kan du heve kjøpe eller kreve feilen reparert av selger.
Da er det viktig å reklamere og koble på selger.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA