Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Vil ikke lade

Startet av Mippen, onsdag 11. desember 2019, klokken 11:37

« forrige - neste »

aageaasved

50 bli vel hardt å få til da inbyttepris er ca 70 nå hvis man er heldig

Mippen

Tilbud/etterspørsel styrer prisen. Det er få e-up til salgs på finn i mitt distrikt nå, men det er svært mange på veien. Det tyder derfor på at den er populær. I mitt sameie er det mange som har elbil, og de fleste naboene lader på hurtiglader i stedet for å lade hjemme. Jeg tror mange som bor i sameier med dårlig tilrettelegging for lading hjemme gjør det slik. Jeg var en av de heldige som fikk egen ladeplass der jeg har parkeringsplass. Det er derfor mulig at man kan være heldig å finne en kjøper som ikke bryr seg om at bilen ikke kan lade hjemme så lenge den er rimelig nok. Er man litt handy kan man kanskje bytte laderen selv med en brukt lader fra høgger, også bare få VW til å kode den om slik at den skal virke.
Fremtiden er elektrisk.

Rolf B

Har en e-up med samme problem. (tyskimportert modell 2013, kjøpt jan. 2015 i Bergen) Forsøk å slå på tenningen og så koble til lader. Tenningen må stå på hele tiden for at ladingen skal gå uten avbrudd. Hadde bilen på et autorisert verksted idag der en kamerat av meg jobber. Han fant at feilkoden er 12 289 med underkode C 10 FD 00 (08)
Denne koden gir ingen mening i noen av databasene til VW (VAG) som de har tilgang til. Feilmeldingen i verktøyet til VAG sier videre "Function limitation due to optical constraint" Det er ingen optikk i noen av delene som kan forklare fenomenet dersom det er "optisk motstand" de mener. Dermed ble ikke problemet løst, og det kan kanskje forklare hvorfor Møller skjønner ingenting. Hans mening er at Møller må koble bilen direkte til fabrikken for at problemet skal løses. Han fant ingen feil i de delene som er omtalt i denne tråden.
Lykke til.

Mippen

#63
Sitat fra: Rolf B på tirsdag 07. januar 2020, klokken 19:13
Har en e-up med samme problem. (tyskimportert modell 2013, kjøpt jan. 2015 i Bergen) Forsøk å slå på tenningen og så koble til lader. Tenningen må stå på hele tiden for at ladingen skal gå uten avbrudd. Hadde bilen på et autorisert verksted idag der en kamerat av meg jobber. Han fant at feilkoden er 12 289 med underkode C 10 FD 00 (08)
Denne koden gir ingen mening i noen av databasene til VW (VAG) som de har tilgang til. Feilmeldingen i verktøyet til VAG sier videre "Function limitation due to optical constraint" Det er ingen optikk i noen av delene som kan forklare fenomenet dersom det er "optisk motstand" de mener. Dermed ble ikke problemet løst, og det kan kanskje forklare hvorfor Møller skjønner ingenting. Hans mening er at Møller må koble bilen direkte til fabrikken for at problemet skal løses. Han fant ingen feil i de delene som er omtalt i denne tråden.
Lykke til.

Hvis bilen din er kjøpt fra en forhandler i januar 15 ville jeg ha slengt inn en reklamasjon forespørsel fort som fy. Fristen går ut på kjøpsdatoen når det har gått 5 år. Du kan reklamere mot forhandler i 5 år på bilkjøp (selv om det ikke var du som kjøpte den fra forhandler). Det gjelder også når bilen er brukt. Jeg har fått bekreftet fra NAF advokat, så jeg skal sende en formell reklamasjon forespørsel selv. Jeg har vært i kontakt med forhandler innledningsvis hvor de avviste at jeg kunne reklamere. Nå har jeg imidlertid snakket med NAF og forbrukerrådet, og de bekrefter at de ikke uten videre kan avvise meg.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Nå er jeg i dialog igjen med forhandler. Blir spennende å se om jeg får noe medhold.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Nå har forhandler tatt inn bilen for en vurdering. De har hatt den noen dager nå. Har ikke fått tak i de ennå så vet ikke ennå resultatet.
Fremtiden er elektrisk.

Stoylen

Jeg har nå vert i kontakt med 3 forskjellige lokale Møller Bil verksteder, med varierende tilbakemeldinger vedrørende å benytte brukt lader til reparasjon. 2 av verkstedene har gitt blankt avslag på både å benytte brukt lader og utføre koding av komponentbeskyttelse om et uavhengig verksted byttet lader.

Ett verksted bekreftet at det var ingen problem for de å kode komponentbeskyttelse å montere brukt lader som jeg fremskaffer med godkjente papirer. 

Estimat på dette blir da 6-7000 for brukt lader + 8000 i arbeid = 15 000,- 

Mippen

Forhandler som importerte bilen har nå hatt den inne over en uke. Ennå har jeg ikke fått noen løsning fra forhandler. De har spurt meg hva jeg vil ha for bilen hvis de med forbehold skal kjøpe den tilbake, men de avviste kravet mitt i første omgang. Jeg har imidlertid ikke fått noe motbud. Jeg sa at jeg ønsket 70k for bilen siden jeg sannsynligvis ville fått rundt 80k for bilen dersom den hadde vært fungerende. Billigste på finn med samme utstyr og kilometer ligger ute for 82k og billigste liknende bil i mitt fylke ligger ute for 90.000. Hva tenker dere hadde vært en ok pris for den?

I utgangspunktet har jeg som forbruker rett på å få feilen rettet uten ulempe for meg, men siden dette er en feil som ikke forhandler kan reparere selv vil det bli billigere for dem å kjøpe tilbake bilen til en fair pris og selge den videre: §30 Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Forhandler vil prøve å fikse bilen. Tar imidlertid et par uker. Får se hvordan det går. Håper det beste :)
Fremtiden er elektrisk.

Mippen

Oppdatering på saken min. Jeg var å hentet bilen min i dag hos verkstedet/forhandleren bilen var kjøpt hos. De har byttet lader og kommunikasjonsenhet, så nå virker bilen å være helt frisk. Jeg betalte ikke en krone for jobben, så det var veldig god service. Møller skulle ha rett under 40.000 kroner. Garantien på bilen har gått ut men i følge forbrukerkjøpsloven kunne jeg ha rett til å reklamere dersom bilen var solgt av en profesjonell part før jeg kjøpte bilen – så lenge det ikke har gått mer enn 5 år fra bilen ble solgt fra den aktuelle forhandleren. Jeg tok like godt service på bilen der når den først var inne, og siden de var så grei å fikse bilen min.

VW sa til meg at det bare er de som kan fikse bilen, men det er tydeligvis ikke riktig. MECA verkstedet jeg brukte har sertifisering til å reparere elbiler, så det er ett tips til andre. Da blir det å legge den ut på finn i løpet av helgen og håpe på napp.
Fremtiden er elektrisk.

sveander

Så bra, men har Møller gjort rett her? Jeg stusser på at de fraskriver seg ansvar for å ordne opp

Hva mener vi om det?
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Typhoon7

Sitat fra: sveander på fredag 14. februar 2020, klokken 09:15
Så bra, men har Møller gjort rett her? Jeg stusser på at de fraskriver seg ansvar for å ordne opp

Hva mener vi om det?
De er vel ikke part i saken.

Mippen

Sitat fra: Typhoon7 på fredag 14. februar 2020, klokken 09:20
Sitat fra: sveander på fredag 14. februar 2020, klokken 09:15
Så bra, men har Møller gjort rett her? Jeg stusser på at de fraskriver seg ansvar for å ordne opp

Hva mener vi om det?
De er vel ikke part i saken.

Bilen er importert av parallell importør så tysk reklamasjonstid gjelder mot VW. Er to år hvis jeg ikke husker feil. Siden bilen er importert av et bilfirma i Norge gjelder 5 års reklamasjon ovenfor bilfirmaet fra datoen den var importert, selv om den er brukt.
Fremtiden er elektrisk.

Stoylen

Jeg har nå fått byttet til en brukt lader hos ett uavhengig verksted, bilen godtok tilsynelatende laderen og verkstedet kjørte seg en test tur. Når de komme tilbake med bilen starter ikke bilen lenger, med feilkode "Forlast tiden for lang", mistanken ble rette mot gåent PTC element som følge av laderbyttet. Ett brukt PTC element ble skaffet og montert. Verkstedet tok seg nok en gang en prøvetur, når bilen kommer tilbake starter den ikke igjen, nå med feilkode: "Spenningsutligning av HV-batteri til batteri for el-systemet"

Noen som har kjennskap til denne feilkoden?



TB

Forstår det ikke er merkeforhandler som gjør jobben her. En mulighet vil være å få utført diagnose på et merkeverksted. Kan være de kan lese ut mer informasjon med sitt utstyr? Men, det vil jo være et spørsmål om hvem som skal betale merke forhandleren, men nå er det jo lagt ned mye både deler og arbeid i bilen.

Virker som feilkodene har blitt offer for en uheldig oversettelse? Feilkodene kommer ut slik du skriver? Eller har dem blitt oversatt i etterkant?

Kan det være mulig for verkstedet å sette diagnoseapparat til engelsk eller kanskje helst tysk språk?

Da vil en kanskje få mer fornuftige feilmeldinger som kan peke i riktig retning?

noen tanker fra min side...
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA