Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er type A jordfeilbryter overflødig ved bruk av type B?

Startet av Vesel, mandag 09. desember 2019, klokken 20:20

« forrige - neste »

automat

De relevante delene av DSB's veileder er sitert i tråden. Hele veilederen finnes her:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Jeg har sagt hvordan jeg mener dette skal forstås. Noe mer om alternative tolkninger kommer jeg nok ikke til å gå inn på.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Øyvind.h

Sitat fra: Rævedilter på onsdag 11. desember 2019, klokken 20:00
TWC har vore levert med gummileding & støpsel tidligere og er montert mange steder her i Norge (med gummileding) og så produsent har iallefall godkjent dette før. Uansett kan alle slik bokser bygges om så lenge dei er iht. lov og forskrift, det er ikkje produsent som avgjer det. Tenk på kor mange styringer som både bygges fra bunnen av og modifiseres og kobles inn i industrianlegg.
Så hvis fdv for TWC spesifiserer at den skal være fast tilkoblet, men du velger å koble til med kabel, så mener du det er ok? Selv om det bryter med produsentens anvisning? Jeg tror ikke det stemmer. Heldigvis finnes det laddbokser som er spesifisert godkjent for tilkobling med kabel. Jkirkebo her på forumet selger noen slike.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rævedilter

At det er lov å bygge om elektriske komponenter og anlegg er helt sikkert ja.

Fdv omhandler ikkje installasjon, kun drift og vedlikehold og det er ikkje krav til fdv for slike små ombygginger.
Om det blir levert fdv er det elektrofirma som har installert og eventuelt bygt om som leverer det,
og fdv er "as-built" og da eventuelt innkludert dei endringer dei har gjort som avviker fra produsenten sin fdv.

Tek 10:
"For små og enkle tiltak hvor det er begrenset behov for formalisert vedlikehold og ettersyn bortfaller kravet om FDV-dokumentasjon."

Lov om håndverkstjenester:
"skal utføres i samsvar med sikkerhetskrav fastsatt i lov eller i medhold av lov"

Når det gjelder TWC står det ikkje i installasjonsveileding at den kun kan brukes med fastkabel,
det står at den er beregnet for nipler (værbeskyttelse/strekkavlasting) og den har følgende tekst
"Hvis veggkontakten kobles inn i en veggkontakt, må du passe på at den er helt skjøvet inn i stikkontakten, ikke er dekket av noe, og at det ikke er noen varmekilder i nærheten. Hvis veggkontakten er fast koblet, må du passe på at den ikke er dekket av noe, at det ikke er noen varmekilder i nærheten."

https://www.tesla.com/sites/default/files/pdfs/wall-connector-eu/20161208/tesla-32a-wall-connector-installation-manual-no-NO-v2.pdf?201612081439

Så tydligvis er TWC beregnet både for fast og på stikk.

Rævedilter

Sitat fra: automat på torsdag 12. desember 2019, klokken 00:55
De relevante delene av DSB's veileder er sitert i tråden. Hele veilederen finnes her:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Jeg har sagt hvordan jeg mener dette skal forstås. Noe mer om alternative tolkninger kommer jeg nok ikke til å gå inn på.
Her synes eg du tolker det meir katolsk enn paven.
Heldigvis er ikkje dsb og installatører så rigide, det er ikkje spissfindigheter dei er opptatt av, det er sikkerhet.

Øyvind.h

Så bra! Jeg har lest det motsatte her på forumet tidligere. Dvs at det er presisert i dokumentasjonen at den må fast tilkobles. Mtp feilhistorikk og UMCens bedre fleksibilitet tror jeg fortsatt det blir en ekstra umc på hytta fremfor twc, men nå ble i hvert fall twc litt mer aktuell.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rav4_EV

Dersom en ladestasjon er tilkoblet et stikk er den ansett som "mode 2" utstyr.
Da må enheten følge de krav som gjelder for mode 2 utstyr.

Her er produsenten enerådende. Dersom han mener at utstyret kan brukes og oppfyller kravene, vil de skrive dette i konformitetserklæringen.

Dette jukses det med i stor stil. Distributører bygger om ladebokser med gummikabel og kaller det "semiportabel" uten produsentens samtykke.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rævedilter

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 12. desember 2019, klokken 07:47
Så bra! Jeg har lest det motsatte her på forumet tidligere. Dvs at det er presisert i dokumentasjonen at den må fast tilkobles. Mtp feilhistorikk og UMCens bedre fleksibilitet tror jeg fortsatt det blir en ekstra umc på hytta fremfor twc, men nå ble i hvert fall twc litt mer aktuell.
Det er sikkert den definisjonen i Nek400: delnorm 722 på mode 3 lading som gjer at folk meiner den må kobles til fast:
"722.3.5
mode 3 lading
Tilkobling av det elektriske kjøretøyet til et AC forsyningsnett ved bruk av en dedikert
ladestasjon og hvor kontrollfunksjonen også omfatter utstyr i ladestasjonen som er fast
tilkoblet forsyningsnettet"


Men TWC mangler type B så mot Tesla ville ikkje eg brukt den slik uten type B på kursen. Golf (og kanskje andre) derimot har type B innebygd i bilen så der kan ein vegglader uten type B på stikk med type A (på kursen) brukes.
Sjølv om det er mykje regler så er det til sjuande og sist eiger og brukeren som bruker anlegget som skal sørge for at det han bruker er sikkert.

Rævedilter

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 12. desember 2019, klokken 08:04
Dersom en ladestasjon er tilkoblet et stikk er den ansett som "mode 2" utstyr.
Da må enheten følge de krav som gjelder for mode 2 utstyr.
Det er kun i normen (NEK400:722) mode 2 eller 3 er nevnt, og normen er ingen krav, kun norm.
Og det er kun definisjoner.
Kva meiner du er krav til mode 2 utstyr?

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 12. desember 2019, klokken 08:04
Her er produsenten enerådende. Dersom han mener at utstyret kan brukes og oppfyller kravene, vil de skrive dette i konformitetserklæringen.
Javel? Kor mange produsenter skriver noko som helst om mode 2 eller3??
Eksempel?
Og korfor er produsenten enerådende??
Alt er lov i Norge så lenge det ikkje forbudt med lov; innkludert; men ikkje begrenset til; ombygging av elektriske  komponenter.

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 12. desember 2019, klokken 08:04
Dette jukses det med i stor stil. Distributører bygger om ladebokser med gummikabel og kaller det "semiportabel" uten produsentens samtykke.
Så lenge distributøren gjer dette iht. lover og regler og skriver samsvareklæring er dette heilt lovleg.

Rav4_EV

Folk må begynne å lese IEC 61851-1

Mode 2 har plugg.
Mode 3 er permanent tilkoblet.

Produsenten opplyser om hvilken del av standarden produktet er konstruert for.

Vanligvis ser dette slik ut:

IEC 61851-1 mode 2
IEC 61851-1 mode 3
IEC 61851-1 mode 2 & 3



Det er helt riktig som Rævedilter påpeker at det kreves at den  som bygger om utstyret leverer samsvarserklæring.
Får du med dette, er saken grei.


22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rævedilter

Sitat fra: Rav4_EV på torsdag 12. desember 2019, klokken 08:30
Folk må begynne å lese IEC 61851-1

Mode 2 har plugg.
Mode 3 er permanent tilkoblet.

Produsenten opplyser om hvilken del av standarden produktet er konstruert for.

Vanligvis ser dette slik ut:

IEC 61851-1 mode 2
IEC 61851-1 mode 3
IEC 61851-1 mode 2 & 3
God info; mange takk!

Og i TWC sitt tilfelle?
Dei oppgjer dette:
  Agency Approvals / Compatibility CE, IEC 61851 / Type 2 Plug

automat

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 12. desember 2019, klokken 07:21
Sitat fra: automat på torsdag 12. desember 2019, klokken 00:55

Her synes eg du tolker det meir katolsk enn paven.
Heldigvis er ikkje dsb og installatører så rigide, det er ikkje spissfindigheter dei er opptatt av, det er sikkerhet.


Kan du garantere at en slik ladeløsning går gjennom en elkontroll, siden du er så sikker på at løsningen er godkjent? Regelverket virker ikke tydelig på området.

Og vi snakker uansett om et ganske smalt segment av ladestasjoner. Det generelle rådet om at skal man lade elbil, så må man inn med elelektriker vil jeg si står seg.

CEE og ladestasjoner med DC-RCM ble også diskutert her: https://elbilforum.no/index.php?topic=44904.0
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rav4_EV


Sitat
God info; mange takk!

Og i TWC sitt tilfelle?
Dei oppgjer dette:
  Agency Approvals / Compatibility CE, IEC 61851 / Type 2 Plug

Det skal stå i samsvarserklæringen som alle CE merkede apparater har.
Litt overrasket at jeg ikke har funnet dette i dokumentasjonen som fulgte med min TWC.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Rævedilter

Sitat fra: automat på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:21
Kan du garantere at en slik ladeløsning går gjennom en elkontroll, siden du er så sikker på at løsningen er godkjent? Regelverket virker ikke tydelig på området.
Om løysinga er utført iht. lover og regler garanterer eg det ja :-)

Sitat fra: automat på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:21
Og vi snakker uansett om et ganske smalt segment av ladestasjoner.
Eg vil tru det gjelder dei fleste?
TWC diskuterer me her som iallefall er levert som mode 2&3; Ecolite leveres som mode 2 & 3, andre veit eg ikkje, men med ombygging kan nok dei fleste lade på stikk.

Sitat fra: automat på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:21
Det generelle rådet om at skal man lade elbil, så må man inn med elelektriker vil jeg si står seg.
I dei fleste tilfeller ja, men ikkje akkurat i dette tilfellet med industristikk.
Eg har jobba som nokre år som elektriker og elektroingeniør på land for mange år sidan (jobber i oljeind. no), så eg kjenner deler av bransjen fra innsida, og det er nok ein del lobbyering fra bransjen for å få nye ting; det meste fornuftig, men det blir litt overkill i perioder. Heldigvis er både dsb & dle (eltilsynet) pragmatiske. Skifte fra tekniske til funksjonelle krav forenkla jo mykje; da kan ein gjera stort sett som ein vil så lenge ein kan dokumentere tilsvarende sikkerhetsnivå som harmoniserte normer.

https://www.dsb.no/lover/produkter-og-forbrukertjenester/tema/import-og-omsetning-av-elektriske-produkter/#regelverk

automat

Sitat fra: Rævedilter på torsdag 12. desember 2019, klokken 21:45
Sitat fra: automat på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:21
Kan du garantere at en slik ladeløsning går gjennom en elkontroll, siden du er så sikker på at løsningen er godkjent? Regelverket virker ikke tydelig på området.
Om løysinga er utført iht. lover og regler garanterer eg det ja :-)

Sitat fra: automat på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:21
Og vi snakker uansett om et ganske smalt segment av ladestasjoner.
Eg vil tru det gjelder dei fleste?


Da er vi tilbake på hvordan regelverket tolkes. Og hvordan den jevne el-kontrollør reagerer på ladedtasjoner koblet til industristikk, hos personer som ikke har kompetanse til argumentere med regelverk.

Uttrykte meg uklart ang smalt segment. Mente antall steder der dette er mulig. Altså hus som allerede har industristikk på separat kurs med jordfeilvern.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Rævedilter

Sitat fra: automat på fredag 13. desember 2019, klokken 11:08
Da er vi tilbake på hvordan regelverket tolkes. Og hvordan den jevne el-kontrollør reagerer på ladedtasjoner koblet til industristikk, hos personer som ikke har kompetanse til argumentere med regelverk.
Kan ikkje sjå at det blir noko problem, det er fullt lovleg å installere og lade på industristikk også på nye anlegg.
Dle er som sagt mindre katolsk enn folk her inne -:)


Sitat fra: automat på fredag 13. desember 2019, klokken 11:08
Uttrykte meg uklart ang smalt segment. Mente antall steder der dette er mulig. Altså hus som allerede har industristikk på separat kurs med jordfeilvern.
Jordfeilvern (hverken type A eller B); som sagt ikkje påbudt på eksisterende industrikurser det er det ikkje er bruksendring.
For nye industristikk (for elbillading) er det påbudt med dedikert kurs med type B, eksempel slik trådstarter har planer om, og dette er jo ei kostnadseffektiv løsying som sikker fleire tenkjer på. 3 fase utstyr som ein bruker sjelden er det jo greit å slippe å legge egen kurs til.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA