Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

M3 SR vs LR

Startet av J@x, mandag 09. desember 2019, klokken 11:25

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: sylwester på torsdag 12. desember 2019, klokken 03:10
Hvis du kommer 448km med 80%, hvorfor stopper TeslaBjørn i snitt hver 270km?

Fordi man kommer raskere frem? Sist jeg kjørte X75D til Danmark prøvde jeg å bruke ca. halve rekkevidden mellom hver ladestopp. Kjørte ned til 5-10% og ladet opp til 55-60%, det ga høyest snitthastighet. Ladehastigheten lå som regel på mer enn 100kW i snitt på hver ladesesjon, men over 55-60% faller den en del (65kW ved 65%). Så den lønner seg ikke å lade opp til f.eks 80-90% for å kjøre lengre, om man ikke uansett skal ha en lengre stopp pga. lunsj eller middag da.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Handyman

For å få en viss indikasjon av ideell hastighet og antall ladestopp så er
https://abetterrouteplanner.com/ genial.
Her kan man raskt teste mange ulike biler/modeller mot hverandre.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

DagfinnN

SR+: Noen som vet ant. km som vises på batteriet når det er 100% ladet?
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

TøddiVedder

Vil tippe ca lik EPA som er ca 400km

janhr

100% ladet SR+ viser 380 km.
Går fint å kjøre langtur med SR+ har vært nedover Europa til Tsjekkia, går enda raskere å lade nå på Tesla hurtigladere etter sperren på 100 kw ble opphevet.
TM3 SR+ HF

DagfinnN

Takk!
Får bilen like før jul eller i romjula. Gleder meg.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

magnetic

kanskje SR+ kan komme raskere fram på langtur. siden den nå kan lade med 170kw/t
SR+ er lettere og bruker en del mindre strøm på framdrift, og har ikke friksjonen som 4wd utgaven sliter med fra fremre drivverk/motor som roter uten å være i bruk i jevn hastighet på 100km/t.
I kaldere temp blir friksjonen øket
Ved første økt så har long range en fordel og kan  nå en SC lengre unna , men ledelsen kan jevne seg ut etter hvert. siden SR+ har mindre forbuk og trenger kortere ladestopp.
Sånne 1000km tids kappløp som tesla bjørn har burde vel utføres i noenlunde samme temperatur for å få en riktigere sammenligning.
Det kunne vert artig med en 1000km test på SR+ etter økt ladehastighet som ble aktivert nylig.

GOS

#37
Sitat fra: magnetic på fredag 13. desember 2019, klokken 21:46
kanskje SR+ kan komme raskere fram på langtur. siden den nå kan lade med 170kw/t
SR+ er lettere og bruker en del mindre strøm på framdrift, og har ikke friksjonen som 4wd utgaven sliter med fra fremre drivverk/motor som roter uten å være i bruk i jevn hastighet på 100km/t.
I kaldere temp blir friksjonen øket
Ved første økt så har long range en fordel og kan  nå en SC lengre unna , men ledelsen kan jevne seg ut etter hvert. siden SR+ har mindre forbuk og trenger kortere ladestopp.
Sånne 1000km tids kappløp som tesla bjørn har burde vel utføres i noenlunde samme temperatur for å få en riktigere sammenligning.
Det kunne vert artig med en 1000km test på SR+ etter økt ladehastighet som ble aktivert nylig.

Her er du nok kraftig ute på tur. Det vil ta vesentlig lengre tid med SR+.

Det virker som om du tror SR+ lader raskere enn LR, det gjør den altså ikke, hverken i effekt eller i tkm per tidsenhet. LR lader altså med mellom 190 og 250 kw der hvor SR+ lader med 170 kw.

Husk også at den maks ladeeffekten på 170 kw har den bare i noen få minutter, mens LR vil ligge over 170 kw i betydelige lenger tid en SR+

Den lille forskjellen i forbruk er ikke i nærheten av å ta inn den økte batteristørrelsen og det fakta at ladehastighet alltid vil være høyere på LR enn SR ved samme SOC og i enda større grad om du sammenligner med samme antall tkm igjen på "tanken".

Husk også at når det blir kaldt  så går der like mye energi vekk på SR+ til å holde bilen varm som LR. Det vil si st forbruket på SR+ vil i prosent øke mer enn på LR.

Ifølge abetterrouteplanner.com så vil SR+ bruke vel 20% mer i ladetid fra Oslo til Alicante som er 3100 km. I total tid så vil den bruke ca 5% mer tid.

Men sikkert noen som alt har gjort noe test i den retningen.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

sylwester

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:42
Reiser en ofte Oslo-København er vel tog eller fly løsningen?

Det er løsningen med Leaf idag ja. Får ikke med kona på den turen igjen for å si det sånn. Lengre enn Gøteborg betyr tog eller buss. Vi pleide å kjøre disse strekkene med poloen så det er litt nederlag.

Sitat fra: Kårepåsporet på torsdag 12. desember 2019, klokken 10:42
Alt annet enn LR RWD når det gjelder elbil blir dårligere løsning.
...

LR RWD får man jo ikke lengre? Du mener vel LR AWD?
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Kårepåsporet

Jeg er klar over at en ikke får LR RWD, poenget er at på slike distanser er de tre viktigste egenskapene rekkevidde rekkevidde og rekkevidde.
Jeg hadde nok sterkt vurdert tog om jeg hadde en slik reisevei ofte.
Reiser selv noen ganger i året til Stavanger-Bergen på endags møter, da med fly. Det er ca 180 km, to ferjer og 4-5 timer hver vei hvis en skal kjøre, halvparten med fly.....

Magnus Hansen

#40
Synd ikke Tesla tilbyr RWD lenger for de som ikke er interessert i AWD. Men det er vel vanskelig å se at forskjellen er så stor at den er utslagsgivende på om man velger bil eller fly.. så er det også sånn at når bilene testes for wltp eller epa så er det miks av forskjellige forhold, blant annet akselerasjoner hvor frontmotoren for AWD modellen slår inn. Ligger man noen timer i mer eller mindre konstant hastighet vil jeg tro forskjellen er så liten at den ikke har noen praktisk betydning. Typisk epa highway testsykel under


Handyman

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 14. desember 2019, klokken 07:04
Jeg er klar over at en ikke får LR RWD, poenget er at på slike distanser er de tre viktigste egenskapene rekkevidde rekkevidde og rekkevidde.
Jeg hadde nok sterkt vurdert tog om jeg hadde en slik reisevei ofte.
Reiser selv noen ganger i året til Stavanger-Bergen på endags møter, da med fly. Det er ca 180 km, to ferjer og 4-5 timer hver vei hvis en skal kjøre, halvparten med fly.....
Du glemmer en viktig ting, på langtur er ladehastighet minst like viktig som rekkevidde!
Altså hvor mange km man lader pr minutt. Du kommer ikke fort frem med bare lang rekkevidde dersom du likevel må ha lange ladestopp. Unntaket er kun når rekkevidden er lang nok til hele turen, da kan gjerne bilen bruke et døgn på ladingen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kårepåsporet

Sitat fra: Handyman på lørdag 14. desember 2019, klokken 14:26
Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 14. desember 2019, klokken 07:04
Jeg er klar over at en ikke får LR RWD, poenget er at på slike distanser er de tre viktigste egenskapene rekkevidde rekkevidde og rekkevidde.
Jeg hadde nok sterkt vurdert tog om jeg hadde en slik reisevei ofte.
Reiser selv noen ganger i året til Stavanger-Bergen på endags møter, da med fly. Det er ca 180 km, to ferjer og 4-5 timer hver vei hvis en skal kjøre, halvparten med fly.....
Du glemmer en viktig ting, på langtur er ladehastighet minst like viktig som rekkevidde!
Altså hvor mange km man lader pr minutt. Du kommer ikke fort frem med bare lang rekkevidde dersom du likevel må ha lange ladestopp. Unntaket er kun når rekkevidden er lang nok til hele turen, da kan gjerne bilen bruke et døgn på ladingen.

Og poenget var?
LR RWD lader vel med 250 kW?😊
Har hatt Soul og Ioniq, og de var vel de desidert beste mtp ladehastighet utenom Tesla i 2014 og 2017?
Ioniq lada feks mellom 45-50 kW om morgenen når temperaturen var -15....
Jeg lada aldri på annet enn 50 kW ladere....

Handyman

Poenget prøvde jeg å beskrive i første setningen... at det ikke er som du påstår kun rekkevidde, rekkevidde, rekkevidde. Ladehastighet og rekkevidde er de to viktigste momentene, sammen med tilgang på ladestasjoner/-punkter ;)
Jeg sa ingenting imot LR RWD, tvert imot, den er jo nærmest best på alle disse tre :)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

sylwester

Sitat fra: Kårepåsporet på lørdag 14. desember 2019, klokken 14:53
...
LR RWD lader vel med 250 kW?😊
...

250kW er jo makshastigheten den har et minutt eller to og det påvirker totaltiden relativt mye mindre enn tallet skulle hinte om.
Det er bra for Tesla å fokusere på det, men det viktigste er jo faktisk forventet 10-50%, 10-70% 10-90% i kWh/minutt på 3. ladestopp. Da ser man jo  fort om man vil bruke like lang tid på turene, men at de er mer brutt opp. Her vil både aktiv batterikjøling, batteristørrelse og typisk ladehastighet spille med på å vise resultatene og en bil med mindre batteri kan vinne over en med lavere.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA