Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

M3 SR vs LR

Startet av J@x, mandag 09. desember 2019, klokken 11:25

« forrige - neste »

SayWhoooaaat

Gikk selv for SR+, men det var et skikkelig dilemma..
Jeg ser på alt utenom ekstra rekkevidde som (nesten) unødvendig, så det koker ned til hvor ofte jeg drar på langtur.

Jeg estimerer at jeg må tilbringe 4 ekstra timer i året på superchargere pga valget mitt. Hvis jeg selger bilen etter 5 år får jeg en timeslønn på 2000 kr/h når jeg sitter og lader (80 000 kr ekstra ved kjøp, minus 40 000 ekstra ved salg, dele på 20 timer ekstra lading).

Det er i alle fall det jeg sier til meg selv så jeg får sove om natten, hovedgrunnen til SR+ er egentlig at jeg ikke har råd til LR.
Model 3 LR 2021
Model 3 SR+ 2020

daggad

Sov godt du. Man tar et valg og så glemmer man alt annet og bare trives med det man har ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

eadie

Sitat fra: daggad på tirsdag 10. desember 2019, klokken 16:55
Jeg tenkte også mye på SR+ men gikk for LR. Den aller aller viktigste grunnen var batterikapasiteten.
Har kjørt Tesla S85 med bakhjulsdrift og vet hvor bra den er på vinteren og forskjellene ellers er små.

Tja, dersom strides de lærde. Hadde selv S85 RWD i 5 år, og den var ikke god på kram nysnø på vestlandet. Pirelli dekkene som kom med var dessuten rene kjelken. Kjører nå Model 3 LR AWD og forskjellen er natt og dag, og det skyldes neppe bare Nokia dekkene på Model 3. Stor forskjell, etter min mening, med AWD kontra RWD på vinterføre, og egentlig større jo tyngre bilen er.
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Bjsol

Jeg kjøpte en SR+, og vurderte også lenge og vel SR+ vs. LR. Til slutt landet jeg på SR+ da jeg ikke klarte å rettferdiggjøre ca. 80 000 kr ekstra for noe lenger rekkevidde, selv om det var innenfor budsjett. Sub-woofer og 1 sek bedre 0-100 var ikke viktig nok for meg, varme i bakseter er det ikke behov for med barneseter, AWD har jeg aldri hatt og Premium Connectivity blir også abonnement for de fleste snart. Så da var det for meg rekkevidden som var spørsmålet. Mitt resonnement var som følger: Vårt standard kjøremønster på ferie og langhelger er Bergen – Stavanger – Kr. Sand – Hovden (i Setesdalen) – Bergen. Stavanger – Bergen = null problem – kan omtrent kjøre t/r på en lading. Lengste strekning er Stavanger – Hovden – på ca 340 km. Så her trenger vi en lading, men denne kjører vi 2-3 ganger pr år. Dessuten, vi ankommer hytte uten lademulighet, så her ville du selv med LR ladet opp før ankomst. Så med et slikt regnestykke koster LR'en oss = 80 000 / 4 år før salg = 20 000 kr/år eller ca. 10 000 kr/år når jeg får tilbake restverdi ved salg. Så satt på spissen betyr det at våre turer til Hovden ville kostet nærmere 3-5000 kr pr tur ekstra med LR. Og med LR ville vi fortsatt ladet for å ha strøm på bilen ved hytten uten lademulighet – slik at den reelle besparelsen er <10 minutter mindre ladetid med LR gitt full fra start! Så slik tenkte vi. Lengste tur jeg har tatt var 80 mil fra Trondheim via Lillehammer til Bergen, en tur i dårlig vær på glatte veier som tok nesten 15 timer. 57 minutter lading i SR+ var på ingen måte den begrensende faktoren på tiden det tok å komme frem – jeg trengte pausene! I tillegg fikk jeg testet bakhjulsdriften på speilblanke Hardangervidda, og det gikk bedre med meg enn den bilen som ble tauet opp fra nedi lia. Sikkert enda bedre med AWD, men ingen problem med bakhjulsdrift heller. Men som noen sa, når man har tatt et valg så blir man fornøyd med det. Det er menneskets natur å rasjonalisere at man gjort et bra valg. Så enten du velger LR eller SR+ så blir du fornøyd.

Atle3

Sitat fra: Bjsol på tirsdag 10. desember 2019, klokken 19:59
Jeg kjøpte en SR+, og vurderte også lenge og vel SR+ vs. LR. Til slutt landet jeg på SR+ da jeg ikke klarte å rettferdiggjøre ca. 80 000 kr ekstra for noe lenger rekkevidde, selv om det var innenfor budsjett. Sub-woofer og 1 sek bedre 0-100 var ikke viktig nok for meg, varme i bakseter er det ikke behov for med barneseter, AWD har jeg aldri hatt og Premium Connectivity blir også abonnement for de fleste snart. Så da var det for meg rekkevidden som var spørsmålet. Mitt resonnement var som følger: Vårt standard kjøremønster på ferie og langhelger er Bergen – Stavanger – Kr. Sand – Hovden (i Setesdalen) – Bergen. Stavanger – Bergen = null problem – kan omtrent kjøre t/r på en lading. Lengste strekning er Stavanger – Hovden – på ca 340 km. Så her trenger vi en lading, men denne kjører vi 2-3 ganger pr år. Dessuten, vi ankommer hytte uten lademulighet, så her ville du selv med LR ladet opp før ankomst. Så med et slikt regnestykke koster LR'en oss = 80 000 / 4 år før salg = 20 000 kr/år eller ca. 10 000 kr/år når jeg får tilbake restverdi ved salg. Så satt på spissen betyr det at våre turer til Hovden ville kostet nærmere 3-5000 kr pr tur ekstra med LR. Og med LR ville vi fortsatt ladet for å ha strøm på bilen ved hytten uten lademulighet – slik at den reelle besparelsen er <10 minutter mindre ladetid med LR gitt full fra start! Så slik tenkte vi. Lengste tur jeg har tatt var 80 mil fra Trondheim via Lillehammer til Bergen, en tur i dårlig vær på glatte veier som tok nesten 15 timer. 57 minutter lading i SR+ var på ingen måte den begrensende faktoren på tiden det tok å komme frem – jeg trengte pausene! I tillegg fikk jeg testet bakhjulsdriften på speilblanke Hardangervidda, og det gikk bedre med meg enn den bilen som ble tauet opp fra nedi lia. Sikkert enda bedre med AWD, men ingen problem med bakhjulsdrift heller. Men som noen sa, når man har tatt et valg så blir man fornøyd med det. Det er menneskets natur å rasjonalisere at man gjort et bra valg. Så enten du velger LR eller SR+ så blir du fornøyd.

Må ikke glemme 32000 km lenger på garanti på LR. Hvis vi hadde kjøpt sr+, så hadde garantien gått ut etter 6 år istedenfor 8 LR. Dette gjelder selfølgelig ikke alle og hadde jeg kjørt færre km per år hadde jeg kjøpt sr+.

daggad

Et annet poeng er at med LR kan man mye oftere ligge i området mellom 20%-80% og allikevel ha "mil" (det er det vi kaller det her i huset "hvor mange mil er det på elbilen ?") nok til de fleste turer.
Men en god løsning er jo å spare de 75k på LR og heller bruke penger på en raskere hjemmelader.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kårepåsporet

Sitat fra: daggad på tirsdag 10. desember 2019, klokken 22:05
Et annet poeng er at med LR kan man mye oftere ligge i området mellom 20%-80% og allikevel ha "mil" (det er det vi kaller det her i huset "hvor mange mil er det på elbilen ?") nok til de fleste turer.
Men en god løsning er jo å spare de 75k på LR og heller bruke penger på en raskere hjemmelader.

Alternativt legge de på sparebøssa til Model Y.
Jeg tenker at når jeg skal selge SR+ etter 1-2-3 år så vil den bli rimelig lettsolgt, 80-90.000 kroner billigere enn alternativet.
Men for oss var det SR+ eller fortsatt beholde Ioniq, og jeg angrer ikke....

Magnus Hansen

Disse småtingene, som oppgradert lyd, er jo lagt inn der for å lokke de som er i tvil opp til LR. I praksis er jo dette en vurdering av bruk i forhold til rekkevidde. Og til en viss grad AWD. Og da er det fornuftig å gjøre en skikkelig vurdering slik Bjsol gjør. Det er tross alt en del penger det er snakk om

knegg

Jeg kjøpte først SR+ men angret i etterkant og har nå en LR AWD på veg.

For meg kom det ned til batteripakken og firehjulstrekk. Varmer i baksete, lyd og de få andre tingene var kjekke, men ikke så viktige.

Bilen sies å trives best mellom 20-80% (10-90% på langlangtur kanskje?)

TypeRekkevikke1 %20 %80 %10 %90 %20-80%10-90%
LR560611244856504336km448km
SR+40948232741368km245km327km

For meg er de to siste kolonnene viktige. Hvor langt kan jeg kjøre på det mellom 20-80% og 10-90%? Eller hvor mye varme kan jeg skru på om vinteren og komme like langt som SR+?
Samtidig så vil kanskje batteriet tape ytterligere 5% etter noen år?  Da blir bruksområdet til SR+ enda kortere. Det vil også være mer tilgjengelig når jeg skal kjøre med tilhenger som bruker en del ekstra.

Batteriet lader best også mellom de områdene har jeg også forstått, desto større batteri desto raskere lading. Her vil man altså kunne lade raskere lenger enn SR+ på en supercharger, i teorien.

Aha-opplevelsen kom når jeg skrudde på en del varme og tapte 5 mil. Med små barn i bilen så ville jeg ha den ekstra marginen for komfort og sikkerhet.

Samtidig kom jeg på julebordene i Geiranger der vi må på usikkert føre opp og ned svingene. Jeg ønsket tryggheten med at jeg har firehjulstrekk og vil kunne forsere uhindret. Til Strandafjellet på skitrekket og så videre.

Rundt i Ålesund og jobben har vi en del veier vi må "kaste" oss utpå fra bakker. Med min gamle BMW var dette ganske travelt til tider med bare bakhjulstrekk da det som regel var der det var glatt og veien jeg skulle inn på var bar. Framhjulstrekk var ok i disse tilfellene.

Mange tanker som surret i hodet når jeg tok valget. Men jeg mener det var verdt den ekstra summen for mitt bruksmønster.
2020 Model 3

Mondeo

#24
Tror ikke man trenger å gi fra seg så mange lapper hos en bilsterosjappe for å få koblet til høyttalerne i dørstolpen (som SR+ har, bare ikke plugget i) og for å få satt inn en forsterker og sub.

Så om anlegget er alt man står mellom så finnes det nok alternativer.

Men må inrømme at premium anlegget er temmelig rått. Lydbildet er helt fantastisk.

Kartelaven

Jeg er veldig godt fornøyd med min Long range RWD. Premium interiør, 600km WLTP og hengerfeste til 426k. Maks elbil for pengene, og utmerket på vinterføre. Dessverre har modellen utgått, men noen kan dukke opp på Finn.no
Før: VW E-up! (2015)
Nå: Tesla Model 3 LR RWD/HW3/AP (2019)

knegg

Sitat fra: Kartelaven på onsdag 11. desember 2019, klokken 11:23
Jeg er veldig godt fornøyd med min Long range RWD. Premium interiør, 600km WLTP og hengerfeste til 426k. Maks elbil for pengene, og utmerket på vinterføre. Dessverre har modellen utgått, men noen kan dukke opp på Finn.no

Dette høres ut som den beste kombinasjonen så lenge man ikke er avhengig av firehjulstrekk!  :+1:
2020 Model 3

Rocklobster

Endte på sr+ da den klarer Oslo Beitostølen uten lading. Ikke noe poeng for meg å ha mer rekkevidde enn jeg trenger. Har faktisk ikke hurtigladet enda :) Må dog si jeg ble sjokkert over hvor mye kapasitet den mister i kulde i forhold til min forrige elbil. Her har Tesla et stykke igjen.
Kan sjekke kjøretid vs. Ladetid for lange turer på a better route planner. Sjekket bilferie til Italia og forskjellen var en drøy time hver vei. Med unger er ikke ladestoppene lange nok uansett. Så i praksis ingen forskjell.
Uten lademuligheter hjemme ville jeg kjøpt lr. Og noen er overbevist om at de trenger awd...
Kommer til å selge før garanti på batteri går ut så det har jeg ikke tenkt noe på.

sylwester

Sitat fra: Kårepåsporet på tirsdag 10. desember 2019, klokken 10:25
...Superlading er «kun» 170 kW mot 250 kW for LR....
Så sant den maksfarten holdes mesteparten av tiden er den irrelevant.
Det viktigste forskjellene er vel hvis du kjører i 120km/t nedover E18 Oslo - København, vil snitthastigheten bli vesentlig lavere når man inkluderer ladetid og hvor langt kan man typisk kjøre mellom hurtigladestasjonene.

De fleste sørger vel for at den daglige turen skjer på saktelading og de fleste vil klare seg fint på en SR.

Sitat fra: knegg på onsdag 11. desember 2019, klokken 09:48
...
TypeRekkevikke1 %20 %80 %10 %90 %20-80%10-90%
LR560611244856504336km448km
SR+40948232741368km245km327km
...
Hvis du kommer 448km med 80%, hvorfor stopper TeslaBjørn i snitt hver 270km? Betyr det at du kommer 200km på en SR i samme hastighet?

Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Kårepåsporet

Reiser en ofte Oslo-København er vel tog eller fly løsningen?
Alt annet enn LR RWD når det gjelder elbil blir dårligere løsning.
Men har en mer normalt reisemønster og ikke overfylt bankkonto så er SR+ en god løsning.
Kjøpte oktober -14 Soul, da var det svært begrenset mulighet for hurtiglading, men bilen fungerte til det meste, men i grenseland.
I februar -17 kjøpte jeg Ioniq, mye bedre rekkevidde og i tillegg bedre dekning av hurtigladere.
Bytta Ioniq ut med SR+, enda bedre dekning av hurtigladere, også SC, samt mye bedre rekkevidde. Lengste tur jeg har hatt uten lading var på jobb, på Vestlandet mellom bakkar og berg opp til 1000 moh, ca 200 km. Det klarte bilen greit uten lading. Lengre turer enn dette kjører jeg aldri på jobb.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA