Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

TPMS og hjulskift

Startet av birkis, mandag 09. desember 2019, klokken 10:40

« forrige - neste »

birkis

Etter nylig hjulskift får jeg en melding "Check tire pressure sensors" (eller noe i den retning - det er ikke jeg som kjører bilen til daglig).

Jeg trodde først det var lufttrykket den klaget på, men har nå funnet ut at det er selve sensorene.

Hjulene har stått på bilen før - det eneste jeg har gjort er å rotere dem (for å jevne ut slitasjen).

Er dette systemet så dumt at det ikke forstår at hjulet som før var montert VF nå er VB? Er hver sensor "låst" til et bestemt "hjørne" av bilen?

Hvis det er så, hvilke muligheter har jeg for å løse problemet? (Bortsett fra å sette hjulene "riktig".) Regner med forhandler kan fikse, men de gjør det neppe gratis? Og jeg er heller ikke så lysten på å måtte innom dem to ekstra ganger i året...

HCO

Hjulets posisjon har ingenting å si, såvidt jeg vet. Jeg har selv byttet posisjon på hjul uten å få feilmelding.

Det som derimot har noe å si, er at de 4 TPMS-adressene matcher de 4 som er programmert i bilen. Og Zoe "husker" bare 4, så med mindre du har klonede sensorer (samme adresser på vinter- og sommerhjulene) eller du har ordnet deg med CanZE, må du nok til en forhandler.

Noen forhandlere ordner dette gratis, andre tar opptil 400 kroner. For en mangel som ikke er forbrukerens skyld...
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

birkis

Jeg var inne på tanken at den bare kunne huske 4, men jeg skiftet fra vinter (som er dem som er på igjen nå) til sommer i april uten problemer.

Jeg antar med det at de er klonet?

Men hva er det da den klager på? Så vidt jeg har forstått gir feil lufttrykk en annen feilmelding?

birkis

(Jeg har forøvrig sjekket lufttrykket, men det kunne jo være jeg hadde bommet litt. Jeg vet ikke hvor følsom den er.)

HCO

#4
Har du forsøkt å starte TPMS-sjekk? Gjøres ved å bla (med tastene ytterst på høyre hendel) til "check tyre pressure" eller noe i den dur, deretter trykk og hold inne en av tastene (fortsatt ytterst på høyre hendel) til displayet sier "pressure ref ongoing".

Dersom alt er i orden, skal meldingen bli borte ganske raskt. Dersom det fortsatt er feil, vil feilmeldingen dukke opp igjen etter 20-30 minutter.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

birkis

Feilmeldingen forsvant en stund, men kom tilbake.

Kan det tenkes at en sensor er gått siden i fjor da hjulene sto på bilen? Jeg kjøpte en OBD-dongle - kan jeg sjekke dette med CanZE?

HCO

Skulle tro at CanZE kan rapportere at det er en sensor den ikke finner, ved at den bare viser trykk på tre hjul. Men det er ikke helt sikkert at den rapporterer riktig posisjon på den som mangler.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA