Enda en elbilbrann

Startet av Aspiranten, fre 02. mar 2012, kl. 19:36

« forrige - neste »

Elmo

Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

foxy

mmm enda en?  ???

sett nå i det siste 2 el-bil-branner og aldri før i livet en fosil-bilbrann. Håper dette ikke er noe signifikant tendens...
I-miev 2011
Asker

hkaspenberg

Sitat fra: foxy på man 16. apr 2012, kl. 08:51
mmm enda en?  ???

sett nå i det siste 2 el-bil-branner og aldri før i livet en fosil-bilbrann. Håper dette ikke er noe signifikant tendens...
Får vel håpe at du har rett, men jeg synes å se en overrepresentasjon av gamle Kangoo'er. To branner  på relativt kort tid. Da kan det ikke være så mange igjen av disse her.  ::)

// Hans
Oslo: Kewet5 ("Knerten") 1999-2007 (85k km) == P106E ("Dorsken") 2007-2009 (25k km) == Think Classic ("Tupper") 2009-2012 (ca 40k km) == P iOn ("LilleSvarten") 28/3-2012-29/5-2019 (60k km) == TM3DLR ("Justin E") 8/3-2019- (6500 km)

jahnarne

Ikke så ofte man ser mørkeblå Kangooer, så tenkte umiddelbart på en jeg har sett på Finn m/rangeextender: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34168697

Såklart ren spekulasjon fra min side.

elektrolux

Kanskje det er en av vennene våre her sin?

Får håpe det ikke er enda en ombygget bil ???
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

blåbil

Jeg kjører 2001 Saxo. Blir litt stresset av disse brannene. Er det noen som vet hva en bør gjøre hvis det starter å brenne? Er det noen må, skal, bør? Jeg vet lite om brann i elbil. Har et lite 2 kg pulver apparat under pasasjer setet.

cra

Sitat fra: blåbil på man 16. apr 2012, kl. 10:45
Er det noen som vet hva en bør gjøre hvis det starter å brenne? Er det noen må, skal, bør? Jeg vet lite om brann i elbil. Har et lite 2 kg pulver apparat under pasasjer setet.

Hvis mulig, kom deg ut av veien, men ikke let etter busslommer, for å si det sånn. Stopp umiddelbart! Kom deg ut av bilen og få evt. pasasjerer i sikkerhet.

Hvis ikke det er noe som tilsier eksplosjonsfare så kan du gjerne bruke pulverapparatet, men 2kg blir fort tomt, og tar ikke store brannen. Tror de aparatene er mest til å slokke brann i et tidlig stadium, evt. slokke personer med fyr i klærne. Men for all del, det kan berge deg fra en større brann hvis du er heldig og kommer til flamene.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Thomas Parsli

Majoriteten av brannene har skjedd i ombygde biler -så du kan ta det med ro :)

Det er selvfølgelig lurt å stoppe bilen hvis det lukter brent og med 2kg pulver klarer du nok å stoppe et branntilløp.
Pass på så du ikke ender opp med både rekkeviddeangst og elbilbrannangst  ;)

Thomas
(som ikke savner P106en så mye)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Rav4_EV

Tror verken denne eller den andre Kangoen som brant tidligere i Oslo i vinter hadde noe annet en NICAD.
Til forskjell fra PSA og Think har Kangooene luftkjølte batterier. I tillegg en meget porøs glassfiberkasse som holder batteriene.
På grunn av saltingen i Norge er en sikkerhetsmekaniske bortkoblet på samtlige Kangooer.
Resultatet av dette er hva du ser på Drammensveien i dag.
Disse bilene bør avskiltes samlet.
Helst før de gir elbiler totalt et dårlig rykte.

Arne Magnus Berge
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

elektrolux

Sitat fra: Rav4_EV på man 16. apr 2012, kl. 11:44
På grunn av saltingen i Norge er en sikkerhetsmekaniske bortkoblet på samtlige Kangooer.

Den berømmelige isolasjonsfeilen? Ikke bra å koble fra slike barrierer.

Ellers er det ofte lite en kan gjøre med en slik brann uttover å forsøke å begrense spredning av brannen. Med det tenker jeg at det er lurt å plassere bilen langt unna brennbare bygninger og lignende.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Thomas Parsli

#25
Jeg trodde faktisk bilene var ombygd for å få de til å virke i nordisk klima, ikke at man "bare" har fjernet en sikkerhetsmekanisme...
Kan du fortelle hva som er gjort på disse bilene?

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Elmo

Sitat fra: jahnarne på man 16. apr 2012, kl. 10:13
Ikke så ofte man ser mørkeblå Kangooer, så tenkte umiddelbart på en jeg har sett på Finn m/rangeextender: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=34168697  Såklart ren spekulasjon fra min side.
Kan se av bildene at det ikke er den på finn.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.44.25.4
Seat Mii 2020/01.
eUp 2014 - solgt.
Div. Saxo/P106 el, tilsammen 170.000 km.

jahnarne

Sitat fra: Elmo på man 16. apr 2012, kl. 14:02
Kan se av bildene at det ikke er den på finn.
Med fare for avsporing av tråden - hvordan ser du det?

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Her er ny lapp i Klostergarasjen i Bergen. Helt sløkket.


---
I am here: http://tapatalk.com/map.php?xvxpzu
Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

Buddyabassadøren i Bergen - Elvis

Buddy-eier siden 2006. Blå Buddy City Jet -46 000 km. Rød Buddy Premium fra juli 2011.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA