Støy og vibrasjoner fra understell

Startet av Ara, fre 06. des 2019, kl. 12:44

« forrige - neste »

Ara

Jeg merker endel støy og vibrasjoner fra understell, ikke type dekk- eller vindstøy, men mer drivverk ellers. Merker det spesielt når jeg hviler foten på gasspedalen og også noe via setet. Noen andre som ha opplevd dette?

daktari

Det er flere som rapporterer om vibrasjoner fra bakaksel i 60-70. Audi sier det er software, jeg tror det er bakre girkasse.
Flere rapporterer klunking forfra på ujevn vei. Audi sier det er normal lyd fra luftfjæring, men det er nok ikke det.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ara

Jeg merker den luggingen/vibrasjonen mellom 60-70 km/t også, men dette er annerledes. Jeg hører understellet ganske bra og når jeg hviler foten på f.eks. gasspedalen, så merker jeg overraskende mye vibrasjon/risting forplante seg gjennom denne. Har prøvd å endre kjøremodus mellom comfort/auto/efficient osv, men det har liten effekt.

Dette er ikke en stor sak, men jeg forventer litt bedre når bilen sitter på luftfjæring. Jeg skal høre om jeg kan få prøve en annen E-tron neste gang jeg er innom Møller.

daktari

Har du sjekket om hjulet er godt skrudd fast, dekktrykk er det? Deretter balansering? En såpass kraftig vibrasjon virker som noe alvorlig gæli.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Ingeniøren

Er det aluminium i basisstrukturen på Audi ?

Jaguar er en aluminiums bil og det gjør at støy og vibrasjoner lettere forplanter seg i bilen. Merket slike vibrasjoner på ru asfalt og måtte tilbake og låne en annen bil for å være sikker på at det ikke var min det var noe galt med. Dette kjenner jeg godt igjen fra sykkel da det er stor forskjell på al- og stål- ramme her.

Men, man venner seg til det og nå merker jeg ikke noe til det lenger, spesielt etter at jeg skiftet til mykere vinterhjul.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

Ara

Sitat fra: daktari på fre 06. des 2019, kl. 20:56
Har du sjekket om hjulet er godt skrudd fast, dekktrykk er det? Deretter balansering? En såpass kraftig vibrasjon virker som noe alvorlig gæli.

Hjulene er nye og sitter godt skrudd fast. Jeg kjører med piggdekk(glad for det valget akkurat nå  :D), det kan jo selvfølgelig bidra til litt ekstra støy/vibrasjoner.

Ara

Sitat fra: Ingeniøren på lør 07. des 2019, kl. 09:27
Er det aluminium i basisstrukturen på Audi ?

Jaguar er en aluminiums bil og det gjør at støy og vibrasjoner lettere forplanter seg i bilen. Merket slike vibrasjoner på ru asfalt og måtte tilbake og låne en annen bil for å være sikker på at det ikke var min det var noe galt med. Dette kjenner jeg godt igjen fra sykkel da det er stor forskjell på al- og stål- ramme her.

Men, man venner seg til det og nå merker jeg ikke noe til det lenger, spesielt etter at jeg skiftet til mykere vinterhjul.

Stort sett er dette bakgrunnsstøy, men når jeg først legger merker til det, så blir det veldig irriterende.

Amatøren

Kan du h a vært uheldig og fått dekk som ikke er eksakt runde, men har kast?

Det hender at det skjer produksjonsfeil som ikke lukes ut. Man kan klare å få de i balanse i avbalanseringsmaskinen, men vil riste ved kjøring.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA