E tron VS Mach E

Startet av Scoob98, tir 03. des 2019, kl. 09:52

« forrige - neste »

eivhelle

Listen over ting som er objektiv sannhet for bil er begrenset til tekniske data som mål og vekt. Resten er basert på personlige vurderinger.

Du kan for eksempel ikke selge inn Teslas ladenettverk hvis de har dårlig dekning på akkurat de strekningene man er vant til å kjøre. Da hjelper det lite om man har god dekning i resten av verden.

Noen liker best å kjøre en bil som har fast regen, andre foretrekker coasting.

Noen liker å stoppe ofte, mens andre for en hver pris ønsker å unngå stopp underveis.

Noen er livredd for forsinkelser og mulig ladekø, mens andre tar livet med ro og tar ting som de kommer.

Og det er umulig å få folk til å bli enige om hva som er pent eller stygt.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Tiger123

Sitat fra: TM på ons 11. des 2019, kl. 16:11
Det vi vel kan bli enige om er at det ikke finnes noen direkte konkurrent til e-tron 50, dvs premium SUV med luftfjæring i prisklassen ca 500.000.

Helt enig. Finner ingen SUV til 550-700 000 med rekkevidden til en Leaf. Og jeg tror det vil bli solgt myyye i Norge neste år. Og Audi trenger pointsa ifht diesebilsalget sitt, og vil levere. Så får vi se om andre vil det. Ellers er det jo og et særegent fenomen at vi i Norge er glade i tyske biler. Teller til fordel for Audi. Også har vi penger.., i banken:)

No-name

Er det bare meg eller synes tiger1 at Audi E-tron er skikkelig, skikkelig ræva bil? 😉

daktari

Sitat fra: eivhelle på ons 11. des 2019, kl. 17:18
Listen over ting som er objektiv sannhet for bil er begrenset til tekniske data som mål og vekt. Resten er basert på personlige vurderinger.

Du kan for eksempel ikke selge inn Teslas ladenettverk hvis de har dårlig dekning på akkurat de strekningene man er vant til å kjøre. Da hjelper det lite om man har god dekning i resten av verden.

Noen liker best å kjøre en bil som har fast regen, andre foretrekker coasting.

Noen liker å stoppe ofte, mens andre for en hver pris ønsker å unngå stopp underveis.

Noen er livredd for forsinkelser og mulig ladekø, mens andre tar livet med ro og tar ting som de kommer.

Og det er umulig å få folk til å bli enige om hva som er pent eller stygt.
Godt sagt!

(men alle elsker vel HEPA-filter i luftinntaket som fjerner all eksoslukt?)
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Tiger123

Sitat fra: No-name på ons 11. des 2019, kl. 21:51
Er det bare meg eller synes tiger1 at Audi E-tron er skikkelig, skikkelig ræva bil? 😉

E50 har jo kort rekkevidde til denne type bil å være? Ellers var det E-tron jeg hadde bestemt meg for å kjøpe for to og et halvt år siden, men infoen vi fikk da forandret seg nok til at jeg droppet det.

No-name

Sitat fra: Tiger123 på tor 12. des 2019, kl. 08:43
Sitat fra: No-name på ons 11. des 2019, kl. 21:51

E50 har jo kort rekkevidde til denne type bil å være?

Tror ikke man kan være så bastant.

Kjører du 30 mil hver dag,  har en hytte 30 mil unna du drar til hver helg,  klart det ikke er bil for deg.

Har du, sånn som meg, 6 mil til jobben,  mulighet for å lade på jobben, 4 bomstasjoner, fosil bil i tillegg,  så er rekkevidde på denne i i forhold til kvalitetsfølelse og pris, sammenliknet med andre biler midt i blinken..

Krok

Etron 50 er den perfekte hyttebilen... vi kan putte skia i skiboks på taket... vi kan kjøre skuteren på hengeren, putte alt pikkpakket i bagasjerommet, la barna sitte godt og varmt mens vi pakker skuteren og allikevel ha rekkevidde mer enn nok til å kjøre de 3 kilometrene fra huset til vinterhytteparkeringen. Tror jammen vi skal klare de 7 km det blir på sommerstid og, med sauer i hengeren....  😉 vi har ikke behov for lengre rekkevidde og har kun en gang på over 75 000 km med Ioniqen stått i ladekø. Ingen av de andre elbilene vi så hadde så mange av de egenskapene vi trenger. Det finnes ikke EN perfekt elbil fordi vi har alle forskjellige behov og forutsetninger.

Trond.m

Ja, det er jo udiskutabelt at e-tron 50 har kortere rekkevidde enn alle andre bilen i samme klasse. Men den har også lavere pris. Det gjør den unik og det er jo et bevisst valg fra Audi. Det er åpenbart at det er et marked for den i Norge med det salget som har vært i høst, men jeg tror ikke det kommer til å selges mange i Tyskland. Der er prisforskjellen også altfor liten til e55.

Amatøren

At e-tron 50 har kort rekkevidde i forhold til pris er vel åpenlyst.

Derimot se på andre faktorer.

Hvor mange andre biler med samme rekkevidde kan ha både last på taket og trekke tilhenger. I tillegg hvordan er innvendig plass på de andre?

Å konstruere bil med tanke på forholdsvis god plass samt mulighet for både ordentlig tilhengerfeste og taklast koster. I tillegg så er støydemping i en helt annen klasse i forhold til e-Golf som jeg kjører til daglig.

Så å bare se på pris kontra rekkevidde synes jeg er helt feil.

Selv om vi helst skulle hatt e-tron 55 så synes vi ikke at rekkevidden forsvarer prisforskjellen og uansett måtte vi ladet underveis til hytten med e-tron 55 også. Når momsspøkelset truer i 2021 så ble det bestilling av bil og ikke vente på mulige modeller i e-tron størrelse med bedre rekkevidde. I tillegg så er Tesla uaktuelt for oss (vi trenger ikke å diskutere hvorfor her og nå).

Derfor landet vi på e-tron 50. Antatt levering uke 6—16.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

HåkonE

Hvis man virkelig ikke forstår at noen ikke gidder å bruke 150 000 + kapitalkostnader på noe de ikke ser stor nytteverdi av mtp. eget bruksmønster, så bør man nok også ha litt økonomisk rådføring på langt enklere ting her i livet.

Tesla har solgt mange 60/75-biler, og de har betraktelig lavere ladehastighet enn Etron. E50 er kun light-utgaven av bilen (55) som slo topputgaven til Tesla av X på total reisetid.

Ja, det finnes mindre biler med tilsvarende eller bedre rekkevidde. Hva så? Ikke alle skal kun ha med seg en golfbag og ønsker å sitte inni en vaskemaskin med en gang hastigheten passerer 30 km/t. Det finnes billigere biler med mye dreiemoment også, men de gjør jo på ingen måte større, mer praktiske og kvalitetsmessig bedre biler redundant i markedet. For en navlebeskuende uintelligent debatt å ha..... 😂

Trenger man ikke de siste milene til 55, så er Etron 50 tidenes kupp helt uten konkurrenter i all overskuelig fremtid. En ekvialent Q-serie koster over 1,2 MNOK + høyere verditap + ekstra kapitalkostnader + mye høyere driftskostnader.

Og det er faktisk bare sistnevnte motorvariant som fungerer om man kjører så langt på langtur og samtidig er allergisk for å stoppe 30-45 minutter hver XX mil. Rekkevidde koster, og det kan være MYE å spare på å evaluere eget bruksmønster.

Bzzlink

Her var det mange balanserte og ubalanserte svar.

Når det kommer til rekkevidde, så har alle forskjellig grense på hva de trenger. Grunnen til at det kommer mange engasjerte slakt av rekkevidden til E-tron 50 er fordi det er en total dealbreaker for veldig mange. Og det er viktig at man skjønner hva man kjøper.

Jeg vil påstå at de som ikke har levd med elbil som eneste bil, ikke har noen som helst forutsetninger for å vite hvor mye rekkevidde de trenger.

Jeg er fersk elbilist selv, (6 mnd. 9000km) og er det noe jeg ikke trodde skulle være noe problem så var det rekkevidden.

Kjøpte en bil med 560km wltp. For å være sikker. Jeg ble ganske overrasket når den ikke gikk t/r Oslo - Hamar uten å lade. Og det var med +15 i lufta, regn, men allikevel.... Jeg innrømmer gladelig at jeg er en av de som dytter verden fremover i venstrefeltet, og trives med det.

jkirkebo

Sitat fra: Bzzlink på søn 15. des 2019, kl. 10:32
Her var det mange balanserte og ubalanserte svar.

Når det kommer til rekkevidde, så har alle forskjellig grense på hva de trenger. Grunnen til at det kommer mange engasjerte slakt av rekkevidden til E-tron 50 er fordi det er en total dealbreaker for veldig mange. Og det er viktig at man skjønner hva man kjøper.

Jeg vil påstå at de som ikke har levd med elbil som eneste bil, ikke har noen som helst forutsetninger for å vite hvor mye rekkevidde de trenger.

Jeg er fersk elbilist selv, (6 mnd. 9000km) og er det noe jeg ikke trodde skulle være noe problem så var det rekkevidden.

Kjøpte en bil med 560km wltp. For å være sikker. Jeg ble ganske overrasket når den ikke gikk t/r Oslo - Hamar uten å lade. Og det var med +15 i lufta, regn, men allikevel.... Jeg innrømmer gladelig at jeg er en av de som dytter verden fremover i venstrefeltet, og trives med det.

Enig i dette, men konklusjonen kan allikevel bli ganske forskjellig. Vi har hatt elbiler som eneste biler siden 2013, kjører mye med henger og har nesten 30 mil til hytta som ikke har innlagt strøm. Vi er også ofte på bilferie og har vært såpass langt som Nordkapp og Lindesnes på samme tur ;) Samt en tur som gikk helt til Grense Jacobs elv.

For vår del hadde E-tron 50 vært mer enn bra nok, jeg hadde aldri betalt mellomlegget. Pr. nå kjører vi Tesla X75D samt Model 3 SR+ og er meget fornøyd med det. Men ingen av oss er av typen som "dytter på" i venstrefeltet, vi ligger stort sett alltid i fartsgrensa. Og ladestopp synes vi er helt ok, enten vi spiser et sted eller bare slapper av i bilen f.eks ved å se på noe på iPad eller lignende. Så mye avhenger nok vel så mye av kjørestil og personlighet som av andre ting. En generell anbefaling blir derfor vanskelig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

eivhelle

Sitat fra: Bzzlink på søn 15. des 2019, kl. 10:32

Når det kommer til rekkevidde, så har alle forskjellig grense på hva de trenger.

Vil nok byttet ut "trenger" med "krever" i denne setningen. Som regel ligger det ikke et absolutt behov bak kravene, men heller en forventning om å ikke måtte tilpasse seg. Slakker man litt på kravene er mulighetene større.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Tellus

Det som gjør at E-Tron 50 kommer til å selge bra tror jeg er at den er den klart billigste premiumbilen å få kjøpt uavhengig av drivstoff.
Utfordringen blir at rekkevidden blir litt snau. Til hverdagsbruk spiller dette ingen rolle, men i motsetning til andre biler i denne klassen må de aller fleste E-Tron 50 eiere regne  med å måtte lade for å f.eks. ta seg fra Oslo til hytta vinterstid.Så lenge man er inneforstått med dette så er bilen et godt kjøp mener jeg. Personlig hadde jeg gått for storebror hvis budsjettet tillot, men hvis valget stod mellom en Model 3 og E-Tron 50 hadde jeg ikke nølt med å velge Audi.

Kan man vente litt så blir sikkert Mach-E et godt alternativ selv om dette ikke er en premiumbil.

elektro

Sitat fra: Tellus på søn 15. des 2019, kl. 16:07
Det som gjør at E-Tron 50 kommer til å selge bra tror jeg er at den er den klart billigste premiumbilen å få kjøpt uavhengig av drivstoff.
Utfordringen blir at rekkevidden blir litt snau. Til hverdagsbruk spiller dette ingen rolle, men i motsetning til andre biler i denne klassen må de aller fleste E-Tron 50 eiere regne  med å måtte lade for å f.eks. ta seg fra Oslo til hytta vinterstid.Så lenge man er inneforstått med dette så er bilen et godt kjøp mener jeg. Personlig hadde jeg gått for storebror hvis budsjettet tillot, men hvis valget stod mellom en Model 3 og E-Tron 50 hadde jeg ikke nølt med å velge Audi.

Kan man vente litt så blir sikkert Mach-E et godt alternativ selv om dette ikke er en premiumbil.

Oslo-Hemsedal 201 km, ingen motorvei, 311 Wh/km
Oslo-Geilo 211 km, ingen motorvei, 285 Wh/km
Oslo-Beitostølen, 224 km, ingen motorvei, 279 Wh/km
Oslo-Gausta skisenter, 207 km, lite motorvei, 302 Wh/km
Oslo-Trysil, 202 km, mye motorvei, 309 Wh/km
Oslo-Hafjell E6, 200 km, mye motorvei, 313 Wh/km
Oslo-Hafjell RV4, 180 km, lite motorvei, 347 Wh/km
Oslo-Kvitfjell E6, 248 km, mye motorvei, 252 Wh/km
Oslo-Kvitfjell RV4, 225 km, lite motorvei, 278 Wh/km

Først, ikke alle disponerer hytte ved- eller frekventerer en alpindestinasjon, noen kunne ikke brydd seg mindre. Andre har en hytte nærmere Oslo, eller et annet sted i landet. Jada.. :)

Jeg vil si at med unntak av Kvitfjell via E6, så vil alle disse destinasjonene kunne nås de fleste dager vinterstid uten lading. Men, det krever at du starter med fullt batteri. Og, det blir nok unødvendig spennende opp den siste stigningen, den er nemlig ikke medregnet her. Skiboks krever lading, garantert. Hjem går det fint fra de fleste destinasjonene nesten uansett vær, i alle fall uten skiboks.

Så er spørsmålet, hvor ofte kjører du over 20 mil? Hytte eller ei. Og hvor ofte gjør du det uten å stoppe.. Drikker ikke folk kaffe, spiser boller, burger, pølse eller handler mat på veien uansett da? :) Er det verdt 15-20.000 kr. i året å slippe å lade underveis? Kjører du mye lenger turer må du uansett lade.

Sånn kan man holde på. For min egen del setter jeg pris på en ekstra fleksibiliteten 55'en gir og den- og e-tron 50 quattro er eneste alternativ pt. ettersom kravene er god plass m. god lastsikring, hengerfeste, takstativ og bakkeklaring. Gode lys og lavt støynivå i bilen er også viktig, men det har flere. EQC er nok nærmest totalt sett.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA