Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E tron VS Mach E

Startet av Scoob98, tirsdag 03. desember 2019, klokken 09:52

« forrige - neste »

1000kwh

#90
Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2019, klokken 21:42
Sitat fra: diadree på torsdag 05. desember 2019, klokken 21:37
Jeg hører mye om Tesla her i tråden. Det er mulig jeg har missforstått men jeg trodde vi skulle snakke om Premium biler her. De som har Tesla må diskutere på sine grupper og om sine Europris biler.

Kom igjen. Du klarer vel noe mer nedsettende enn det?
De har forresten veldig mye bra på Europris, så det er ikke noe jeg blir veldig opprørt over :D

Edit: Eller kanskje man rett og slett er for bra for Europris når man tross alt kjører en premium Ford?

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 05. desember 2019, klokken 19:35
Ladet i Øyer i helgen. Toppet på 135kW :)
Vil du unngå hardplast opplevelse i E-tron må du ta med skinnpakken. Uten får du dash som ser ut som plast. I X er det vel skinn eller skinnimitasjon uansett på dash, dører, midtarmlene mm. I min er det også alcantara på dash og i tak. Usikker på om det foresatt leveres.

Kjente feil på E-tron er blant annet knirk i understell, klunkelyder, dørhåndtak som ikke virker i kulde, feil på div sensorer, feil på ledningsnett, feil på batteri, vibrasjoner i hele bilen i enkelte hastigheter, skjermer som dør, skjermer som restarter, ulyd fra klimaanleggsrør. Og app.
Det er et lite utdrag fra Facebook. Var vel 30-40% som meldte om feil på bilene sine.

For å bringe litt balanse i regnskapet; Av disse tingene du nevner har jeg kun hatt problemer med appen og div, ikke-kritiske irritasjoner mht. software på e-tron første ni måneder og 18.784 km, en planlagt tilbakekalling/sjekk m. gratis el-leiebil og bilvask, samt de nevnte håndtakene. De bak går ikke alltid går helt inntil uten et dytt på utsiden. Dette gir feilmelding på sentrallås, that's it. Det er forskjell på å ikke fungere- og å fungere litt dårlig av og til..

Hilsen en som hadde service på dørhåndtakene på Model S minst fem ganger, samt byttet ladeporten, AP1 kamera m. hardware og frunklås. Største problemet var at store skjermen hadde det med å reboote spontant mange ganger etter hverandre i perioder. Da sluttet stereo og varmeapparat også å fungere og både kona og jeg holdt på holdt på å fryse i hjel ved et par anledninger, samt at alle funksjoner knyttet til skjermen naturligvis ble borte. F.eks. defroster og kupélys! «Diverse feilmeldinger» manglet det ikke på, uten at det var noe stort problem. Fantombremsingr og div. uønsket adferd med Autopilot synes jeg var verre å ignorere.

Alle biler har feil. Alvorlighetsgrad og håndtering fra forhandler kan gjøre det mer eller mindre brysomt. Enkelte i dette og andre forumet er nok mer pirkete enn andre, og de aktive i Facebook gruppene representerer i alle fall ikke gjennomsnittet av eierne, hverken av e-tron eller Tesla. Og du har troll både her og der. :)

Jeg var fornøyd med Model S'en alt i alt, den sviktet aldri (helt) på to år, og det er den første bilen jeg aldri sluttet å glede meg over. Dog synes jeg støynivået i kupeen samt at den var så utett langs dører og vinduer ved vask ol, samt blasse skjermer, dårlige lys og viskere skuffet mest. Og litt dårlig finish på eksteriør og interiør og noen pussige løsninger var det, uten at det plaget meg mye. Verre var det at den ikke var særlig praktisk uten bagasjeronsnett, skiluke, hengerfeste, feste for stropper og med vanskelig feste for takstativ. Slike ting.. men så ønsket jeg heller aldri en sedan.

Synes man kan si med stor sikkerhet at e-tron er en bedre bil enn både Model S og X. Dog ikke bedre på alt, ikke feilfri og kanskje ikke bedre for deg.

PS! Ang. ladehastighet er ikke peak så interessant. Lader den i det hele tatt fortere 10-90% eller f.eks. 43-78% nå enn tidligere?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvind.h

#92
Det var bare ment som et lite utdrag av feil en kan oppleve på en av bilene tråden handler om, slik de er rapportert av eiere. Jeg tror på ingen måte man vil få mange av dem som eier, og den er ikke sortert på frekvens. Flere feil som virker svært vanlige er utelatt fra listen.

En av grunnene til at E-tron har vært oppe til vurdering er nettopp det at Audi er god på en del Tesla ikke leverer på. Eksempelvis lys og støydemping. Viskere og dører med ramme er også noe jeg forventer at er bedre. Desverre skuffet den på en god del jeg liker godt ved bilen jeg har i dag, så det endte med avbestilling. Når naboen stod mellom X og E-tron ble derimot E-tron min anbefaling da de kom fra fossilbil og ikke hadde noe forhold til alt det Tesla er overlegen på.

Når det gjelder lading - skulle jeg ha behov for å lade til 80-90% tror jeg faktisk ikke det går noe raskere enn før når peak var snaut 120kW, ettersom effekten faller tidligere enn før.
Men jeg ser på langtur at jeg sjelden lader mer enn til 60-70%, så jeg tror snittet for meg er gått bittelitt opp. Pleier å ligge på rundt 100kW snitteffekt på en typisk ladesesjon, noe som gjør at pausen varer lenger enn ladebehov. Jeg ankommer aldri på en lader med mye strøm igjen da det ikke matcher med pausebehov.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

 alt det Tesla er overlegen på.

[/quote]

Hadde vært spennende å høre hva alt det er.

turfsurf

Sitat fra: No-name på tirsdag 10. desember 2019, klokken 22:40
alt det Tesla er overlegen på.


Hadde vært spennende å høre hva alt det er.
Siden du spør, men det er vel diskutert til døde. Sammenligner her med X

Objektive ting:
- forbruk
- ytelse
- plass
- hengervekt
- software oppdateringer
- førerassistent systemer (nødbremsing) (i.h.h.t NCAP)
- elektriske dører
- virkelig comfort access
- luftfiltrering (BWDM)
- ruteplanlegging med ladestopp
- ladenettverk
Subjektivt:
- design
- brukergrensesnitt
- autopilot
- utsyn fra cupe
- enpedal kjøring


Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Contango

Nei, nei, nei. La det ligge. God natt.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

No-name


elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 10. desember 2019, klokken 22:57
Sitat fra: No-name på tirsdag 10. desember 2019, klokken 22:40
alt det Tesla er overlegen på.


Hadde vært spennende å høre hva alt det er.
Siden du spør, men det er vel diskutert til døde. Sammenligner her med X

Objektive ting:
- forbruk
Dette er overdrevet, Model X ligger typisk 0-10% under. Long Range har større batteri men lader saktere. e-tron slo Model X på tid og forbruk i e-Cannonball 2019.
- ytelse
Veldig liten forskjell i praksis. I fifth gear kom de likt, men antakelig fordi Model X ikke stod på laveste nivå. Så liten er forskjellen. E-tron har bedre kjøreegenskaper.
- plass
Uenig. Kan ikke utnyttes pga. manglende lastsikring. Blir du stoppet med last over seteryggene må du pakke om eller parkere. Blir du ikke stoppet kan folk dø selv ved en mindre bråbrems/krasj. Mangler også takboks..
- hengervekt
Viktig for de med stor campingvogn, stor båt, rallybil eller mer enn én hest.
- software oppdateringer
Men du slipper også nedgraderinger og nye feil.
- førerassistent systemer (nødbremsing) (i.h.h.t NCAP)
e-tron scorer bedre i IIHS
- elektriske dører
Dette trekker veldig ned for mange. Spesielt måkevingene. e-tron har også soft close fordører, ikke auto open/close, men har sensor på bakluke som er mer nyttig
- virkelig comfort access
Her synes jeg Audi er bedre, du slipper at dørhåndtak (pg sidespeil) går ut og inn i tide og utide, men slipper å noen gang ta nøkkelen ut av lommen. Du kan sette deg inn i bilen uten å starte den, hvis du ønsker det.
- luftfiltrering (BWDM)
Audi har ionisering som opsjon.
- ruteplanlegging med ladestopp
Audi har ubegrenset med waypoints som du manuelt kan sette opp med estimert batteriprosent per stopp, samt rutevalg på kart ala Google. Skriftgjenkjenning v. inntasting, Alexa (eng) og head m-up for sikkerhet. Valg av ladere har litt å gå på enda, men bilen får deg frem.
- ladenettverk
Ja, siden Tesla også kan lade hos andre. Ellers ville jeg valgt CCS som er mer utbedret, sånn at jeg kan toppe opp batteriet langs RV4, på Sjusjøen, Rødberg, Haukeli i Oslo sentrum, osv. osv.
Subjektivt:
- design
Her er de aller fleste uenig, når det gjelder Model X, Model 3 pg Model Y. Model S facelift er fin, men for lav/sporty sedan for en friluftsfamilie fra Norge.
- brukergrensesnitt
1-1 Audi har flere undermenyer men også flere valg, måter å gjøre ting på og mer fokus på at øynene ikke må tas fra veien.
- autopilot
Foretrekker å «guide» bilen selv, siden du uansett ikke skal slippe rattet. Har aldri opplevd fantombremsing eller kast til sidene med Audi. De har Level 3 autonomi godkjent i A8 så teknikken er i bunn. Bedre ACC uten tvil.
- utsyn fra cupe Hvis du skal se på himmelen, ja. Men bilen er større, mangler 360 view, night vision og head-up samt skikkelige lys og viskere. Walk over for e-tron.
- enpedal kjøring
Denne skjønte jeg ikke, ;) men det er klart et minus at Tesla ikkje kan «seile», har svak regen, at du ikke kan porsjonere regen med pedalen med pedalen, ikke har prediktiv regen og at du må inn i skjermmenyer forså endre styrke på regen, ja.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tiger123

#98
Lot du helga fortsette helt til og med mandagskvelden elektro? Her var det mye rør..:P

Var og satt på med e-tron for noen uker siden, og skal ikke gå i dybden, men en dealbreaker for meg var allerede før vi kjørte, med all uling og piping for det ene og det andre når dører eller andre ting åpnes.. Samme har Leaf, Ekstremt irriterende.

Spørsmål, ikke nødvendigvis til elektro; hva står det om enpedal kjøring på mustangen? Oppdateringen Tesla fikk nå var etterlengtet da vi slipper å switche til Park når den står stille.

HåkonE

En del av argumentene til elektro (i tillegg til laber kvalitet og dårlig støyisolering) var avgjørende for at Model X forsvant fra min shortlist. Jeg var også fornøyd med Model S på mange områder, men som "bil" (og ikke gadgets) så er det litt for mye hastverkarbeid for prisklassen X og S lever i.

Model 3, Mach E etc. tror jeg ikke har dette "problemet", ettersom de konkurrerer i en helt annen prisklasse.

Så håper jeg selvsagt ikke det er så mye feil som de uten erfaring med Etron påstår at det er. Er det 50% av det Tesla har slitt med, så er det fortsatt høyt. 

Ang. enpedals kjøring, så jeg en review av Porsche Taycan. Der ble det hevdet at dette ble bevisst innført av også Porsche, og under testen ble det påpekt hvor komfortabelt og "fritt" det var å bruke det når man først blir vant til det. Den "frie følelsen" får man heller ikke med en fossil, pga motorbrems.

Jeg er vant til Tesla sitt opplegg, og likte det. Men tilsynelatende flere sider av saken.

Opplevde ikke (tenkte i alle fall ikke noe over) noe unormal uling og piping under demo av Etron, ei heller slitsom støy utenfra når jeg kjørte bilen.

Øyvind.h

Sitat fra: Contango på tirsdag 10. desember 2019, klokken 23:00
Nei, nei, nei. La det ligge. God natt.
Sikkert ikke dumt. Jeg brukte flere timer på testing av E-Tron, også back-to-back med Model X for å prøve å sette mer pris på det den er bra på versus det Tesla er bra på. Men landet da på at jeg verdsatte opplevelsen i X over E-Tron på flere områder. Både subjektive og objektive. Når man ikke engang klarer bli enige om banale ting som plass i bilen er det nok ikke håp om å bli enige om noe :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

HåkonE

#101
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2019, klokken 12:26
Sitat fra: Contango på tirsdag 10. desember 2019, klokken 23:00
Nei, nei, nei. La det ligge. God natt.
Sikkert ikke dumt. Jeg brukte flere timer på testing av E-Tron, også back-to-back med Model X for å prøve å sette mer pris på det den er bra på versus det Tesla er bra på. Men landet da på at jeg verdsatte opplevelsen i X over E-Tron på flere områder. Både subjektive og objektive. Når man ikke engang klarer bli enige om banale ting som plass i bilen er det nok ikke håp om å bli enige om noe :)

Bilene nevnt her har alle sine styrker og svakheter.

Vi har for eks. 3 her på jobben (meg inkludert) som har gjort det samme som deg, og kom til helt motsatt konklusjon. Han ene kjøpte Model X og kjørte den i flere måneder før han fikk erfaring nok med kjøreopplevelsen og byttet til Etron. De to andre har flere års erfaring med Tesla, hhv. 6 og 4 år.

Det betyr jo ikke at du har feil i dine prioriteringer.  Så jeg tror nok man kan konkludere med at folk ganske enkelt prioriterer ulike egenskaper i en bil, subjektive som objektive.......hvem skulle trodd det?     :D

Alt utover det får vi nok avskrive på kontoen for "fanboism" og "forsvar av eget kjøp", også for andre merker enn bare Tesla..  ;)




No-name

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 11. desember 2019, klokken 12:26
Men landet da på at jeg verdsatte opplevelsen i X over E-Tron på flere områder.
[/quote]

Jeg gjorde det samme og landet på E-tron.

De egenskapene som jeg verdsetter høyest som førermiljø, interiør,  kvalitetsfølelse og design følte jeg var langt bedre i Audien.

Det faktum at E-tron blir levert med mindre batteri som gjør den 200000 NOK billigere mens du får den samme kvalitetsfølelsen gjorde valget enkelt.

Model X er større,  men vi er bare 3 stk som bor hjemme pt. Den har også større batteri som vi ikke har bruk for da vi har fosilbil i tillegg.  Autopilot fant jeg som bare irriterende, da man må holde i rattet hele tiden,  mens bilen rører på det samme rattet mye mer enn når jeg kjører selv.

Men det må da være lov å komme til en annen konklusjon uten at folk skal klikke i vinkel over det.

Turfsurf svarte greit for seg, respekterer hans argumenter. Elektro gjorde det samme,  og det er helt greit..

z4rd

Det er ikke rart det blir støy og ekstra clutching når åpenbart subjektive vurderinger presenteres som objektive sannheter og fakta.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

Trond.m

Det vi vel kan bli enige om er at det ikke finnes noen direkte konkurrent til e-tron 50, dvs premium SUV med luftfjæring i prisklassen ca 500.000.
Prisdifferansen til e-tron 50 er imidlertid redusert nå som det også kjøres kampanje på e-tron 55. Den er no i realiteten  a 140.000. Såpass stor bør den også være, selv om det er betydelig mer enn prisforskjellen i Tyskland (ca 10.000 euro)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA