E tron VS Mach E

Startet av Scoob98, tir 03. des 2019, kl. 09:52

« forrige - neste »

No-name

Sitat fra: daktari på tor 05. des 2019, kl. 20:26
Det er finerplate bak i etron også. med filt på toppen.

Er ikke interessert i "Min pappa er sterkere enn din" diskusjon.  Poenget er at det er 300000 ++ NOK i forskjell. Uten å merke det på kvalitetsfølelsen, noe jeg synes det burde..

Øyvind.h

Sitat fra: No-name på tor 05. des 2019, kl. 20:39
Sitat fra: daktari på tor 05. des 2019, kl. 20:26
Det er finerplate bak i etron også. med filt på toppen.

Er ikke interessert i "Min pappa er sterkere enn din" diskusjon.  Poenget er at det er 300000 ++ NOK i forskjell. Uten å merke det på kvalitetsfølelsen, noe jeg synes det burde..
Det er lett å angripe enkeltpunkter på begge modeller, så det har lite for seg.
300 i forskjell? Da snakker du Etron med lite batteri og X med stort batteri? Epler og pærer. Batteri koster penger.
E55 starter skrapa for utstyr på 660 eller noe sånt. Folk får sjokk når de ser at de ikke engang har fått ryggekamera.
X starter på 845 med El seter osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

No-name

[/quote]
Det er lett å angripe enkeltpunkter
[/quote]

Det var ikke angrep på noe som helst.  Så bare at jeg var skuffet over kvaliteten på den ene tingen. 

Contango

Sitat fra: TM på tor 05. des 2019, kl. 18:19
Sitat fra: Contango på tor 05. des 2019, kl. 16:48
Helt håpløst. Grunn nok til å aldri bestille nybil fra de.
Det er helt greit. Har kjøpt nær 100 nye biler og bare kansellert 1. Det var en Model 3, så vi vurderer tydeligvis annerledes. Du vet åpenbart hvilke behov vi som har bestilt e-tron 50 har og vet at den gir lav bruksverdi. Helt greit det også 😯
1. Du bekrefter bare poenget mitt. 3ern kunne du nemlig kansellere gratis. Ingen andre gir deg den opsjonen.
2. Nybil mot bruktbil. Det er bedre å kjøpe en lett brukt Audi enn å sitte i månedsvis i kø for å få en bil som allerede er «utdatert».
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

HåkonE

Det var en grunn til at jeg beholdt Tesla i 4 år. Drivlinjen, plass, software, OTA, ladenettverk...bra alt sammen.

Men premiumfølelsen ble både savnet under eierskapet og under demo av ny Tesla. Veldig mye henger nok sammen med at de er en fersk bilprodusent med et høyt fokus på IT og elektrifisering.

Etron, EQC og forsåvidt iPace er de første store premium (el)bilene på markedet etter min mening, men ingen kan være best på alt. Mach E er nok ikke en konkurrent til noen av de, men topputgaven er priset som E50 og blir nok med i evalueringen for mange - spesielt om man ikke kjører ofte på lengre  vinterturer.

Ryggekamera er jo ikke akkurat dyrt da, og kommer i 360 utgave - mens Model X kun har bak. Blir likevel fort litt ekstra om man skal ha OLED speil, sportseter med lårstøtte, skiboks, Matrix lys som fungerer nærmest som prosjektor på veien, RGB lys innvendig, sort optikk, justering av nakkestøtte, blindsonevarsling under åpning av dører, akustikkglass, HUD, ladeport på begge sider osv

På en annen side er jo ikke noe av dette mulig å få på Model X. Men stor er den, og 7 seter er jo kjekt for mange.

diadree

Jeg hører mye om Tesla her i tråden. Det er mulig jeg har missforstått men jeg trodde vi skulle snakke om Premium biler her. De som har Tesla må diskutere på sine grupper og om sine Europris biler.
Taycan Turbo S - Bestilt
Audi GT Sportback - Bestilt
Forhåndsbestilt - Vision EQS

Øyvind.h

Sitat fra: diadree på tor 05. des 2019, kl. 21:37
Jeg hører mye om Tesla her i tråden. Det er mulig jeg har missforstått men jeg trodde vi skulle snakke om Premium biler her. De som har Tesla må diskutere på sine grupper og om sine Europris biler.

Kom igjen. Du klarer vel noe mer nedsettende enn det?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

gak

Jeg trodde tråden handlet om etron og ford og ikke tesla, men for å fyre på synes jeg tesla er en skikkelig drittbil! Jeg ville ikke hatt en om den hadde blitt kasta etter meg. Jeg ville heller kjørt polo!
Polo 2.5

Øyvind.h

Sitat fra: gak på tor 05. des 2019, kl. 22:07
Jeg trodde tråden handlet om etron og ford og ikke tesla, men for å fyre på synes jeg tesla er en skikkelig drittbil! Jeg ville ikke hatt en om den hadde blitt kasta etter meg. Jeg ville heller kjørt polo!
Står ofte sånt i VG.no kommentarfelt. Men merket varierer. Kanskje oftest om fossil vs El.
VW ID4 GTX 2023

eivhelle

Om alle hadde hatt samme preferanser for bil hadde man bare trengt en bilmodell, levert med en farge og en bestykkning av utstyr. Men nå har vi faktisk ulik mening om bil og derfor er det marked for mer enn ett bilmerke. Like fullt virker det som at noen av en eller annen grunn ikke aksepterer dette. Om jeg mener at mitt valg er riktig så betyr ikke det nødvendigvis at du har valgt feil bil. Jeg ville tro at de fleste er oppgående nok til å klare å vurdere hva som er viktige egenskaper for å dekke sitt eget behov.

Så om noen lurer på hvorfor jeg har bestilt audi etron i stedet for noen av de andre alternativene, så er svaret at det var den bilen jeg likte best.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Scoob98

Tråden her er jo fantastisk. Sitter og drikker te mens jeg ler.

Ribers

Sitat fra: eivhelle på tor 05. des 2019, kl. 22:41
Så om noen lurer på hvorfor jeg har bestilt audi etron i stedet for noen av de andre alternativene, så er svaret at det var den bilen jeg likte best.

Takk, det syns jeg oppsummerte det godt eivhelle. Kunne ikke falt meg inn å kjøpe Mach-E, hovedsaklig på grunn av design, altså preferanse, selv om den har lenger rekkevidde. Bilvalg er dels fornuft dels følelser. Den siste biten er vanskelig å diskutere. Jeg har heller ikke noe imot tesla per se, men jeg liker bare ikke designet på bilene. Av samme grunn kan jeg heller ikke  gå for e-niro.

Når jeg prøvekjørte e-tron ble jeg helt overveldet av kjørefølelsen, støtdempingen, presisjonen i styringen, kreftene, stillheten. Etron har akkurat de kvalitetene jeg ønsker, plass nok, passe rekkevidde, komfort på langtur. Liker formen og linjeføringene. Thats it. Går fra dieselVolvo V70, som blir reine treskeverket i forhold. Bare det å slippe harkingen og slarkingen fra automatkassa, og det evinnelige girskiftene som aldr passer med terrenget. Fy flaten, gleder meg til å kjøre etron fra januar! Og prisen. For oss er e50 akkurat innafor. Takker Jens og Erna og resten av stortinget for avgiftsfritakene. Det hadde vært helt uaktuelt å kjøpe denne med mva ig vektavgiften. Hadde vel blitt noe sånt som 400k for e50(?).

Så ser jeg heller ikke helt igjen Mustang i Mach-E. Synes dette blir mest innsalg fra Ford. Det har vært levert en del fantastisk lekre mustanger fra Ford gjennom tidene, men etter min mening bommet de designmessig med denne. Den er litt for bløt i hjørnene til å ha det litt hissige mustang-utrykket.

Men kommer det en skikkelig e-mustang om 10 år når unga er på vei ut, skal det vurderes!
2020 E-tron 50 siambeige, leveres januar 2020
2013 Volvo V70

Ribers

Sitat fra: Scoob98 på tor 05. des 2019, kl. 22:54

Te?? Tror vi bør ta en Te Vs Kaffe!
Men det får bli på et annet forum

Sent from my iPhone using Tapatalk
2020 E-tron 50 siambeige, leveres januar 2020
2013 Volvo V70

Scoob98

Sitat fra: Ribers på tor 05. des 2019, kl. 22:58
Sitat fra: Scoob98 på tor 05. des 2019, kl. 22:54

Te?? Tror vi bør ta en Te Vs Kaffe!
Men det får bli på et annet forum

Sent from my iPhone using Tapatalk

Må nok det! ;D

gak

Sitat fra: Øyvind.h på tor 05. des 2019, kl. 22:21
Sitat fra: gak på tor 05. des 2019, kl. 22:07
Står ofte sånt i VG.no kommentarfelt. Men merket varierer. Kanskje oftest om fossil vs El.
Kommentarfeltene i vg er sjelden. Hvis det er kommentarfelt handler det oftest om ubetydelig ting som bilmerker desverre.
Polo 2.5

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA