E tron VS Mach E

Startet av Scoob98, tir 03. des 2019, kl. 09:52

« forrige - neste »

Tellus

Du må legge inn et buffer fordi ingen vil ta sjanse på å strande 1 km fra hytta på 1000 høydemeter. Trekk fra 10-15%. 10 minus og 1000 høydemeter i mot betyr lading hvis du skal til Hemsedal, Gol, Geilo, Hafjell ( hvis du kjører i fartsgrensen)  og Trysil.

daktari

Man er jo helt nede på marginene som regnet ut over, så med litt motvind når man plutselig ikke frem. Bare 5 m/s vind er 18 km/h.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

eivhelle

Sitat fra: elektro på søn 15. des 2019, kl. 22:14
Sitat fra: Tellus på søn 15. des 2019, kl. 16:07
Det som gjør at E-Tron 50 kommer til å selge bra tror jeg er at den er den klart billigste premiumbilen å få kjøpt uavhengig av drivstoff.
Utfordringen blir at rekkevidden blir litt snau. Til hverdagsbruk spiller dette ingen rolle, men i motsetning til andre biler i denne klassen må de aller fleste E-Tron 50 eiere regne  med å måtte lade for å f.eks. ta seg fra Oslo til hytta vinterstid.Så lenge man er inneforstått med dette så er bilen et godt kjøp mener jeg. Personlig hadde jeg gått for storebror hvis budsjettet tillot, men hvis valget stod mellom en Model 3 og E-Tron 50 hadde jeg ikke nølt med å velge Audi.

Kan man vente litt så blir sikkert Mach-E et godt alternativ selv om dette ikke er en premiumbil.

Oslo-Hemsedal 201 km, ingen motorvei, 311 Wh/km
Oslo-Geilo 211 km, ingen motorvei, 285 Wh/km
Oslo-Beitostølen, 224 km, ingen motorvei, 279 Wh/km
Oslo-Gausta skisenter, 207 km, lite motorvei, 302 Wh/km
Oslo-Trysil, 202 km, mye motorvei, 309 Wh/km
Oslo-Hafjell E6, 200 km, mye motorvei, 313 Wh/km
Oslo-Hafjell RV4, 180 km, lite motorvei, 347 Wh/km
Oslo-Kvitfjell E6, 248 km, mye motorvei, 252 Wh/km
Oslo-Kvitfjell RV4, 225 km, lite motorvei, 278 Wh/km

Først, ikke alle disponerer hytte ved- eller frekventerer en alpindestinasjon, noen kunne ikke brydd seg mindre. Andre har en hytte nærmere Oslo, eller et annet sted i landet. Jada.. :)

Jeg vil si at med unntak av Kvitfjell via E6, så vil alle disse destinasjonene kunne nås de fleste dager vinterstid uten lading. Men, det krever at du starter med fullt batteri. Og, det blir nok unødvendig spennende opp den siste stigningen, den er nemlig ikke medregnet her. Skiboks krever lading, garantert. Hjem går det fint fra de fleste destinasjonene nesten uansett vær, i alle fall uten skiboks.

Så er spørsmålet, hvor ofte kjører du over 20 mil? Hytte eller ei. Og hvor ofte gjør du det uten å stoppe.. Drikker ikke folk kaffe, spiser boller, burger, pølse eller handler mat på veien uansett da? :) Er det verdt 15-20.000 kr. i året å slippe å lade underveis? Kjører du mye lenger turer må du uansett lade.

Sånn kan man holde på. For min egen del setter jeg pris på en ekstra fleksibiliteten 55'en gir og den- og e-tron 50 quattro er eneste alternativ pt. ettersom kravene er god plass m. god lastsikring, hengerfeste, takstativ og bakkeklaring. Gode lys og lavt støynivå i bilen er også viktig, men det har flere. EQC er nok nærmest totalt sett.
Ser ut som at dette er et rent Oslo problem. For de som bor i Bergen, Trondheim eller Stavanger ligger de mest populære hytte stedene godt innenfor en radius på 200 km.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

automat

Sitat fra: elektro på søn 15. des 2019, kl. 22:14

Så er spørsmålet, hvor ofte kjører du over 20 mil? Hytte eller ei. Og hvor ofte gjør du det uten å stoppe.. Drikker ikke folk kaffe, spiser boller, burger, pølse eller handler mat på veien uansett da? :) Er det verdt 15-20.000 kr. i året å slippe å lade underveis? Kjører du mye lenger turer må du uansett lade.

Hvor mange ganger gidder man å siite i en uforutsigbar ladekø, som man på forhånd ikke vet hvor lenge varer? Der man må sitte standby i bilen for å passe på plassen sin i køen.

Reiser man på tidspunkt eller på strekninger der det er lav risiko for ladekø, så tror jeg mange aksepterer et ladestopp. Fredag og søndag ettermiddag til typiske hyttedestinasjoner derimot...
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Tellus

Sier ikke at det er forferdelig å måtte ta en ladestopp på en 2.5 - 3.5 timers tur, men det er kanskje den ulempen du vil ha hvis du du går for lillebror E-Tron kontra storebror.

Skal du kjøre Bergen-Oslo så må du kanskje regne med 2 ladestopp i stedet for en i hvert fall vinterstid. Samme med Trondheim-Oslo.

Forøvrig er vel et av de mest populære hytteområdet for bergensere Geilo  ;)

Trond.m

Nettopp, derfor oppfatter jeg E50 som en perfekt bil for aktive pensjonister, og de er det jo en del av  ;) Da har man god tid til å ta en ladestopp, og kan forøvrig reise på dager det er lite trafikk. Typisk opp til hytta på søndag og ned på fredag. Da er ladekø et ukjent fenomen  ;)

elektro

Et forbruk på opp mot 300 Wh/km. eller høyere er jo medregnet utfordrende kjøreforhold, så man behøver ikke regne 10-15% ekstra for høydemeter og kuldegrader eller ekstra med vind oppå dette. :)

Sist jeg kjørte til Hafjell 800 moh. via RV4, med regn og sludd hele veien, hadde jeg forbruk på 267 Wh/km. Kan aldri huske å ha sett noe særlig høyere forbruk på distansen. Og jeg blir sjelden forbikjørt. Ligger da typisk i 20 km/t over der det er motorvei og to felt, inkl. opp monsterbakken til Lygnasæter, 620 moh. Ellers ca. 10 km/t over. Kan kjøre mye billigere.. Blir spennende å se hva -10 grader gjør kontra våt vei. Har enda ikke kjørt januar og februar, men tror ikke det blir mye verre.

Så er jeg enig i dette med marginer osv, men det er jo ikke verre enn å hurtiglade ti-femten minutter i god tid før man må, hvis man ser at her er det skikkelig dårlige kjøreforhold eller hvis man ikke startet med 100%. Det som er fint med e-tron er at du får god fart selv fra 80-100%, så du kan stoppe og lade og fylle kaffekoppen så fort du er ute av Oslo. Det være seg på Dal, Bolleland eller Lygnasæter. Det er ikke mange minuttene man trenger for å få litt buffer. Poenget mitt er at det slett ikke er alle gangene ila. en vinter man behøver det for å komme frem med tålelig greit med batteri til overs. Nedover er det ikke noe problem, og ikke på sommeren. Orker man ikke tenke på dette, velger man 55'en. :)

Sjekk vintertesten til elbilforeningen https://elbil.no/stor-vintertest-naer-900-kilometer-med-fem-hoyreiste-elbiler/ (Merk at etappe to startet med kald bil og avsluttet med tett snødrev og snødekke siste 7-8 mil.)
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

eivhelle

Sitat fra: Tellus på man 16. des 2019, kl. 10:08

Selv om Geilo og Hemsedal også er innenfor radius fra Bergen, er det bare en liten brøkdel som reiser dit. De mest populære områdene ligger i eget fylke, gjerne innenfor en radius på 10 mil.

Øyvind.h

Sitat fra: elektro på man 16. des 2019, kl. 10:14
Et forbruk på opp mot 300 Wh/km. eller høyere er jo medregnet utfordrende kjøreforhold, så man behøver ikke regne 10-15% ekstra for høydemeter og kuldegrader eller ekstra med vind oppå dette. :)
Det er da mange som poster tall godt over 300Wh/km uten at det er utfordrende kjøreforhold i E-Tron gruppa på Facebook i hvert fall. Det er rett og slett bare vinter :)
1.På Hafjell går det fort 10% bare opp fra E6 til 800 meters høyde. 
2.Du kan ikke regne 100% til 0%. Du er nødt til å ha noen prosent buffer ved ankomst.
3.Ofte klarer man ikke start  med nøyaktig 100%.

Jeg synes tabellen og alle forutsetningene du påpeker i innlegget ditt illustrerer godt at E-50 ikke er bilen å gå for om du har hytte på noen av destinasjonene i listen din.

Mach-E har nesten 50% mer tilgjengelig kapasitet, så den bør derimot klare alle sammen med nødvendig margin.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øyvind.h

Sitat fra: eivhelle på man 16. des 2019, kl. 10:25
Sitat fra: Tellus på man 16. des 2019, kl. 10:08

Selv om Geilo og Hemsedal også er innenfor radius fra Bergen, er det bare en liten brøkdel som reiser dit. De mest populære områdene ligger i eget fylke, gjerne innenfor en radius på 10 mil.

I følge TØI har 2/3 hytte mindre enn 15 mil hjemmefra. Dvs. det er bare 1/3 som sliter litt med rekkevidden. Og det virker som et større problem for osloboere enn andre steder i landet!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

hemi

Vi brukte 75% til ustaoset på fredag fra bærum med TM3P, så problemet med rekkevidde ER reelt. når man gjerne har kjørt litt på starten av dagen og drar med 80% er man litt skeptisk, men gikk fint.

Hjem klarte vi ustaoset > hemsedal 6 timer på ski > hemsedal sentrum med mat > og kom hjem med 21%

Lørdag var det TR hemsedal fra ustaoset også, totalt helgen kjørte vi da 70 mil, og hurtigladet 0 ganger. Det for meg er  VIKTIG.

Noe særlig under 500km wltp gjør at man havner i ladekøer og det er noe drit.

eivhelle

Sitat fra: hemi på man 16. des 2019, kl. 10:41
Vi brukte 75% til ustaoset på fredag fra bærum med TM3P, så problemet med rekkevidde ER reelt. når man gjerne har kjørt litt på starten av dagen og drar med 80% er man litt skeptisk, men gikk fint.

Hjem klarte vi ustaoset > hemsedal 6 timer på ski > hemsedal sentrum med mat > og kom hjem med 21%

Lørdag var det TR hemsedal fra ustaoset også, totalt helgen kjørte vi da 70 mil, og hurtigladet 0 ganger. Det for meg er  VIKTIG.

Noe særlig under 500km wltp gjør at man havner i ladekøer og det er noe drit.
Da tilhører du minoriteten som har dette behovet. De fleste kjører ikke 700 km på en helg og har derfor andre behov.

Øyvind.h

Naboen jeg bistod med E-tron 55 kjøp hadde første tur til Hafjell helgen som var. De måtte lade på veien. Nå hadde de riktignok noe på taket, og det var aller første tur så de tok ingen sjanser. Men litt forvarming før avreise slik at oppstart ikke var med 100%, taklast og behov for litt buffer medførte lading for deres E55.

Siste sesong før motorveien er klar nå. Det blir bra!
VW ID4 GTX 2023

hemi

Mye går med forvarming og 100%, men torsdag/fredagene mine når jeg drar på fjellet har jeg stortsett ymse aktivteter og ting så det ikke sammenfaller med å klare å ha 100% og forvarmet bil, drar jo stortsett enten før køen, eller etter køen.

Blant mine venner/omgangskrets er dette mer normen, enn noe annet, at man drar på hytta på fjellet om vintern, og vannet om sommern. Har tilbrakt siste 3 helgene på fjellet, og skal igjen neste før vi drar opp og blir til over nyttår.

Fjellturer er også litt synonymt med varierende kjøreforhold og tungt lastet bil + stigning.

elektro

Sitat fra: Øyvind.h på man 16. des 2019, kl. 10:28
Sitat fra: elektro på man 16. des 2019, kl. 10:14
Det er da mange som poster tall godt over 300Wh/km uten at det er utfordrende kjøreforhold i E-Tron gruppa på Facebook i hvert fall. Det er rett og slett bare vinter :)
1.På Hafjell går det fort 10% bare opp fra E6 til 800 meters høyde. 
2.Du kan ikke regne 100% til 0%. Du er nødt til å ha noen prosent buffer ved ankomst.
3.Ofte klarer man ikke start  med nøyaktig 100%.

Jeg synes tabellen og alle forutsetningene du påpeker i innlegget ditt illustrerer godt at E-50 ikke er bilen å gå for om du har hytte på noen av destinasjonene i listen din.

Mach-E har nesten 50% mer tilgjengelig kapasitet, så den bør derimot klare alle sammen med nødvendig margin.

Jeg har i alle fall kjørt 20.000 km. fra mars til desember, å langt og enda ikke sett 300 Wh/km. på turer over to timer. Og jeg kjører over fartsgrensen. Sier ikke at det er umulig, bare at det er sjelden kost.

Mach E er kjempefin, men mangler bakkeklaring, bagasjeplass, lastsikring, skiluke, brukbart hengerfeste og takstativ.
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA