Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hurtiglading e-tron kostnader sparing

Startet av Ribers, søndag 01. desember 2019, klokken 15:54

« forrige - neste »

elektro

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. april 2020, klokken 12:39
Hvis kostnadene ikke spiller så stor rolle, hvorfor da betale for Transit? Man lader da helt fint på Ionity uten. Jeg vil si det er mer stress med, siden man da gjerne vil ha valuta for pengene og vil prøve å legge opp rutene etter å lade kun på Ionity. Istedenfor å lade der det passer best.

Jeg kan lade gratis hos Tesla, men lader allikevel 3-4 ganger så mye hos Fortum, siden de har ladere som er bedre plassert for min bruk. Hvis Tesla skulle hatt 189,- pr. måned for at jeg skulle få lov å lade der hadde jeg takket nei.

Sånn tenker ikke jeg. Månedsbeløpet trekkes fast uansett, jeg får ikke tilbake de pengene. :) Da spiller det ikke noen rolle hvor jeg lader, valget er tatt, men heller ikke om jeg lader på Ionity.

Uten Transit ville jeg nok sett etter andre alternativer på langtur, som igjen kan medføre problemer. Det orker jeg ikke med en elbil i denne prisklassen i 2020. Holder man seg primært til Ionity, blir forskjellen med og uten Transit abonnement fort 500-1000 kr. på en enkelttur fra Oslo til Bergen, Kristiansand/Stavanger, Bergen, Trondheim, Göteborg eller Stockholm- og tilbake. Flere tusenlapper om sommerferien går til Danmark eller videre sørover. Det svir litt.

Selv lader jeg mest på Fortum, deretter Grønn Kontakt. Som regel bare litt 50kW kladding på en Kiwi eller bensinstasjon, fordi det passer sånn. Ladet ganske kort noen ganger på Ionity Dal sist år og to ganger helt fullt på Dombås. Fremover tror jeg imidlertid det blir mer bil og mindre fly selv når reiserestriksjonene en dag oppheves.. At Ionity har bygget mange nye ladere siste 12 mnd. gjør dem jo også enda mer aktuelle.

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Tjafsaren

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 04. april 2020, klokken 04:59
Sitat fra: elektro på lørdag 04. april 2020, klokken 01:58
Sitat fra: Tjafsaren på fredag 03. april 2020, klokken 08:42

I følge Audi sine egne retningslinjer, så gjelder city også lading på Ionity, men du får bare ikke billigere enn 8,40kr/kWh.

Ok, alle med CCS kontakt har forsåvidt mulighet til å lade på Ionity. Det jeg mener er at det er en nobrainer å betale for Transit, selv om mange kanskje ikke lader så mye mer enn 183 kW i året (har du regnet inn gratisåret?).. Tipper jeg var omtrent på knekkpunktet i fjor selv. Men det å faktisk kunne benytte en så bra tjeneste som Ionity stressfritt, til en ganske lav KW-pris, og kjøre til Stockholm enkelt, uten å lade for 2000 kroner, er verdt Transit abonnementet synes jeg.

Hvordan får du det til å bli 183kWh per år? Uten abonnement koster Ionity 8,10 pr. kWh. Med koster det 3,20 pr. kWh. Det er en forskjell på 4,9 pr. kWh. Transit koster 1548,- pr. år. 1548/4,9=316kWh?

Dvs. at om du lader mer enn 316kWh pr. år på Ionity lønner abonnement seg. Men. Har man ikke abonnement så prøver man vel å unngå Ionity og lader heller på Fortum, CK osv. Der koster en kWh 4,50-5,00. La oss si 4,80 i snitt. Da blir besparelsen bare 1,60 mot Ionity og man må opp i nesten 1000kWh per år før Transit lønner seg. Det er nok mer enn de fleste hurtiglader.

183 kW kommer fra de to ligningene til hennholdsvis city og transit, så bare finne skjæringspunkt.

Øyvis Prøyvis

Her var det mye rar matematikk!

For at kostnadene skal være like hver måned må man lade x kWh, og x finner man ved å sette opp denne likningen:

189 + x *  3,2 = 49 + x * 8,1
x = 28,57

Det vil si lader man mer enn 28,57 kWh pr mnd, eller 343 kWh pr år, vil det lønne seg med transitt. Så er det opp til hver enkelt å vurdere om tilgjengelighet, ladekø etc er noe de vil ta med i regnestykket.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på tirsdag 07. april 2020, klokken 20:41
Her var det mye rar matematikk!

For at kostnadene skal være like hver måned må man lade x kWh, og x finner man ved å sette opp denne likningen:

189 + x *  3,2 = 49 + x * 8,1
x = 28,57

Det vil si lader man mer enn 28,57 kWh pr mnd, eller 343 kWh pr år, vil det lønne seg med transitt. Så er det opp til hver enkelt å vurdere om tilgjengelighet, ladekø etc er noe de vil ta med i regnestykket.

Hvor får du 49,- fra? Man trenger da ikke å betale noe pr. måned for å lade til kr. 8,10 pr. kWh hos Ionity.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daktari

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 07. april 2020, klokken 21:59
Sitat fra: Øyvis Prøyvis på tirsdag 07. april 2020, klokken 20:41
Her var det mye rar matematikk!

For at kostnadene skal være like hver måned må man lade x kWh, og x finner man ved å sette opp denne likningen:

189 + x *  3,2 = 49 + x * 8,1
x = 28,57

Det vil si lader man mer enn 28,57 kWh pr mnd, eller 343 kWh pr år, vil det lønne seg med transitt. Så er det opp til hver enkelt å vurdere om tilgjengelighet, ladekø etc er noe de vil ta med i regnestykket.

Hvor får du 49,- fra? Man trenger da ikke å betale noe pr. måned for å lade til kr. 8,10 pr. kWh hos Ionity.
det er prisen for City abonnementet som er nærmest svindel i mine øyne.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Øyvis Prøyvis

Ja, ut fra mitt ståsted er jeg enig i at City abonnementet har lite for seg. Det er jo bare en tjeneste som gir deg en samlefaktura, men gå glipp av diverse rabatter som noen av leverandørene har.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

jkirkebo

Sitat fra: Øyvis Prøyvis på tirsdag 07. april 2020, klokken 22:47
Ja, ut fra mitt ståsted er jeg enig i at City abonnementet har lite for seg. Det er jo bare en tjeneste som gir deg en samlefaktura, men gå glipp av diverse rabatter som noen av leverandørene har.

Jeg tipper Audi greit hanker inn den rabatten. Så om du abonnerer på City betaler du Audi for å motta rabatten din ;)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvis Prøyvis

Det er mye mulig de gjør. Nå er jeg helt fersk elbil eier, men jeg kan ikke tenke meg at det vil koste meg mange tapte kroner pr år uansett, men jeg er jo ikke interessert i å betale mer enn nødvendig.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

Trond.m

Det er lett å glemme at det uansett koster ca 7-8000 kr pr mnd. å ha bilen i garasjen. I lys av det blir det litt rart å finregne på en hundrelapp fra eller til for å ha litt glede av «investeringen» 😏

jkirkebo

Sitat fra: TM på onsdag 08. april 2020, klokken 06:58
Det er lett å glemme at det uansett koster ca 7-8000 kr pr mnd. å ha bilen i garasjen. I lys av det blir det litt rart å finregne på en hundrelapp fra eller til for å ha litt glede av «investeringen» 😏

Det blir jo fort penger av sånt. Jeg pleier å beholde bilene mine i 8-10 år, 189,- pr. måned i en slik tidsperiode blir over 20.000,- jeg gjerne skulle brukt på andre ting.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trond.m

Tviler vel på at noen kan beholde e-tron i 8-10 år med de deleprisene de opererer med. Og innen den tiden blir det nok både trafikkavgift og veiprising som vil gjøre regnestykket langt mindre hyggelig enn i dag. Men jeg kommer nok heller ikke til å betale 189 kr/mnd, mest av prinsipp 😉

THE

Sitat fra: TM på onsdag 08. april 2020, klokken 09:19
Tviler vel på at noen kan beholde e-tron i 8-10 år med de deleprisene de opererer med.

Så det du sier er at alle eTron som er solgt er søppel før de er 8 år gamle? Det må jo bli et utrolig dyrt bilhold, og veldig lite miljø- og klimavennlig.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

Trond.m

Vel, det var vel litt satt på spissen. 10 år gir en avskrivning på 50-80.000 i året og det er vel ikke helt urimelig. Jeg tror nok den økonomiske levetiden på en elbil er langt unna de 15-18 år som vi er vant med fra tidligere. Det som kan redde e-tron er kanskje at det selges så mange biler at det blir mulig å få tak i rimeligere deler fra bilopphuggere. Men når motorer og batteri til e-tron 50 koster mer enn en ny bil, så vil det påvirke den økonomiske levetiden. Dessuten er det vanskeligere for folk å reparere bilene selv. Men nå er vi OT med god margin  ;)

ToWalkOrDrive

#58
Dersom en har hytte et sted hvor en ikke har strøm ved parkeringsplassen, og ikke når helt opp og hjem igjen på en lading hadde det gjerne vært en ide og gått sammen med hyttenaboer og kjøpt en bensindrevet nødlader, som en bygger inn i et lite skur, som kan lade over 9kW (240v). Hører den skal koste ca $4500, men hva er vel det for et rikt hyttefelt...
https://www.electrive.com/2020/04/07/blink-charging-introduces-free-standing-ev-charger/

Den veier forøvrig 160 kg, og har 40 liters bensintank.
Tesla Model Y                         2021-

Trond.m

Morsom ide, men prisen for hver lading og logistikken med å dele kostnader for investering og drift gjør at dette er et umulig prosjekt. Det er vel mye enklere å dra innom en hurtiglader på vei til hytta eller hjem igjen, alternativt kjøre diesel hele veien.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA