Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Vurderer å kjøpe min første elbil (model S) Fem nybegynner spørsmål

Startet av overskyet, tirsdag 12. november 2019, klokken 10:45

« forrige - neste »

1000kwh

Så da tror jeg vi kan konkludere med at du rett og slett ikke liker understellet på Model S slik det er konstruert og ment å virke, for alle har ikke et problem med klunking.

Men skjønner du er drit misfornøyd på generell basis. Men da tenker jeg det er greit å gå videre med livet ;)

(PS: vis meg en bil til 1 mill+ som nypris som ikke har verdifall i den størrelsesordenen. Hvis det er kollaps noen steder så er det type i3 og egolf biler. Der er det verdifall å snakke om)

Tror TS kan ta det knusende med ro i forhold til sitt bilkjøp hvis han liker bilen slik den faktisk er.

mthoring

Sitat fra: Chris.and på onsdag 27. november 2019, klokken 00:10
...

Nå har ikke jeg slik klakking som beskrives i understellet, mener jeg bestemt, da jeg er veldig var for (u)lyder. Så jeg kan ikke tro at det gjelder alle biler med luftfjæring fra perioden du nevner, men ugreit at de ikke får fikset det på din.

Når det gjelder prisen på bilen, så må man huske på at batteripakken (og annen ny teknologi) drar opp prisen på elbiler såpass at det er en grunn til at staten tar 0% mva og null i engangsavgift, nettopp for å kunne være konkurransedyktige mot fossilt.

Men jeg er uansett enig i det ikke er en budsjettklasse-bil, og at (ikke-ubetydelig) knirking og klonking, ting som er løse, skrangler eller slår inni hverandre, eller som ikke fungerer, er ugreit og må rettes opp i raskt.

Jeg skrev om min opplevelse for å synliggjøre at det faktisk går ann å ha en Tesla som det er få/ingen problemer med, siden du kom med din mandagsbil-opplevelse, som nok er mindre representativ enn min fortelling.

BMW er fine kjøremaskiner det, men jeg hadde nok aldri kjøpt meg en *ny* nr1-bil av annet bilmerke enn Tesla i dag, til det er de altfor gammeldagse.

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

Klykken

Ang. verditap, så måles det i prosent. Ikke sum.
Og verditap er jo tilstede på alle biler.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1000kwh

Sitat fra: Klykken på onsdag 27. november 2019, klokken 08:57
Ang. verditap, så måles det i prosent. Ikke sum.
Og verditap er jo tilstede på alle biler.
Nå ja. Hvis man fullfinansierer en p100d og ikke har ett øre i banken så er det gjerne kronebeløpet man stresser over :D

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

kirky

Virker som du har fått en skikkelig mandagsbil, kjenner ikke noe av det på min nyere bygde bil, bortsett fra et par småting, utrolig fornøyd, hver tur i bilen øker livskvaliten og tar fram smilet :)

Software blir stadig bedre. Viskere får visst fokus framover og jeg irriterer meg ikke over det egentlig, klikker inn knappen når jeg trenger en ekstra visk.
2019 Long Range S, HW3, CCS.

fonberg

Sitat fra: kirky på onsdag 27. november 2019, klokken 11:23
Virker som du har fått en skikkelig mandagsbil, kjenner ikke noe av det på min nyere bygde bil, bortsett fra et par småting, utrolig fornøyd, hver tur i bilen øker livskvaliten og tar fram smilet :)

Software blir stadig bedre. Viskere får visst fokus framover og jeg irriterer meg ikke over det egentlig, klikker inn knappen når jeg trenger en ekstra visk.

Samme her. Basert på erfaring fra 2013, 2016 og 2017 TMS, totalt ca. 170.000km.
Kjørte forøvrig ca. 2500 km sist uke, de fleste av km med fire eller fem i bilen. Alt fra krøkkete hyttevegbakker med slush, hvor fantastisk AWD og heving av bilen gjør jobben, til høyfarts motorveg hvor AP gjør at jeg er ikke er utslitt etter dagsetappe på 80 mil i regn og storparten mørke.
Kan legge til at flere ting er forbedra OTA på bilen siden jeg kjøpte den (2017-modell), bla. er autopiloten blitt mye bedre, samt at bilen superlader raskere nå enn den gjorde før.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

boppus


Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

kirky

Et screenshot fra framtidig firmware som hadde fokus på dette. Nytt AI-nettverk samt opplæring når man manuelt overstyrte. Sikkert i neste feature-oppdatering. Så satser vi på stadig forbedring når de er kommet i gang.

Sitat fra: boppus på onsdag 27. november 2019, klokken 13:28
Sitat fra: kirky på onsdag 27. november 2019, klokken 11:23
Viskere får visst fokus framover

Referanse til påstanden?
2019 Long Range S, HW3, CCS.

cityhopper

#39
Sitat fra: overskyet på tirsdag 12. november 2019, klokken 10:45
Hei,

Jeg vurderer å bytte ut min BMW 5 serie touring med en Model S. Siden jeg aldri har eid hverken en elbil eller en Tesla før har jeg noen spørsmål jeg håper jeg kan få hjelp med.

1: Bør jeg vente med å bestille bil nå? Har lest at det kommer en "plaid" ? Er det bare mer "hestekrefter" eller er det en kraftigere oppgradering? For model S er jo en ganske gammel bil?

2: Hva slags lys er det på en model S? I dag er jeg vant med at det er enten xenon eller adaptive LED (som splitter lyskjeglen) Lys er svært viktig for meg, siden jeg kjører mye langt om vinteren. Helst vil jeg ha adaptive LED såklart.

3: Hva er det folk kjører med? Pigg eller piggfritt? Jeg har alltid kjørt pigg, siden jeg kjører veldig mye på fjellet.

4: "Fullverdige selvkjørende egenskaper" Synes det er voldsomt dyrt med 50K for å få en bil som kan kjøre litt på en parkeringsplass. Er det verdt det? Hva annet får jeg? Hva er det "autopiloten" kan gjøre, om jeg ikke velger å punge ut 50K ekstra?

5: Hver gang jeg har kjøpt BMW, har det vært en lang smørbrødliste med ting jeg kan hake av for. På tesla sin side, er det nesten ingenting? Er "alt" inkludert?

Gikk selv fra en F11 M550d og over til min første elbil, nå i september. Valget falt på Model S 100 Long Range (Raven) med FDS.

Det er jo to ulike opplevelser å kjøre disse bilene. Min BMW fra 2014 kjennes mer premium når det gjelder kvalitet på interiør, lakk og understell. Amerikanerne har i mine øyne gått for litt enklere løsninger her og der, men ikke verre enn at jeg kan leve greit med det.

Model S er på sin side mer moderne og kjennes også slik ut i bruk. Kraftig maskinvare og en veldig fin drivlinje legger til rette for at bilen kan holde seg "fit" også de neste årene. Jeg testet både Long Range og Performance men syntes ikke forskjellen kunne forsvares prismessig. Andre vil sikkert tenke anderledes.

BMW sine adaptive LED-lys er betraktelig bedre enn de som sitter i Model S. Litt overraskende for min del.

Jeg valgte piggdekk til Model S, litt pga at en fersk sjåfør kommer til å bruke bilen etterhvert, men også fordi jeg synes piggfrie dekk blir for myke å kjøre med for slike tunge biler. Men jeg bor ikke i by eller område med piggdekkavgift. Har fått satt bilen litt på prøve og den kjennes veldig stødig på glatt underlag.

Gikk for FSD fordi jeg ville ha den kraftigste maskinvaren som det var mulig å få, og forhåpentlig vis slippe å oppgradere senere. Har sålangt ikke brukt funksjonene som medfølger i særlig grad. Autopilot fungerer, men brukes ganske sjelden. Kanskje det endrer seg etterhvert men foreløpig synes jeg den gjør en del vurderinger som kan skape usikkerhet hos andre trafikanter samt mine passasjerer. Tenker da på filplassering, måten den bremser på i hva den karakteriserer som skumle situasjoner etc. Jeg har ikke noe stort behov for å jobbe som betatester for Tesla, heller.

Slik jeg ser det, er Tesla sitt store fortrinn ladenettverk + rekkevidde for bilene. Gratis hurtiglading var viktig for min del da jeg handlet, ettersom jeg kjører en del km hvert år.

Bilen måtte bytte MCU etter to uker (mistet tilkobling til mobilnett + Wi-Fi hele tiden) men Tesla var veldig serviceinnstilt og ordnet opp på alle måter. Jeg sitter med et positivt inntrykk av organisajonen, så langt.           
2019 Model S Dual Motor m/FSD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA