2019.40.1.1 Neural net windshield...

Startet av itje, tor 28. nov 2019, kl. 07:12

« forrige - neste »

DagfinnN

Sitat fra: boppus på man 02. des 2019, kl. 22:17
Sitat fra: DagfinnN på man 02. des 2019, kl. 21:13
Sitat fra: boppus på man 02. des 2019, kl. 21:10
Uenig. Til Tesla har utviklet det ferdig vil jeg mye heller ha en sensor til 20 kroner som fungerer. Dette er å holde kundene for narr.
Kan du belegge påstanden at en regnsensor inkludert montering, ledningsnett osv vil koste Tesla 20 kroner pr bil?
Nei. Det kan være 200. Poenget er at det må fungere.
Når tesla om en stund kommer opp i en produksjon på 1 mill. biler i året. Hvor mye sparer en da på å bruke kamera og software?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

1000kwh

Sitat fra: Baldrian på man 02. des 2019, kl. 14:41
Sitat fra: knut.aulie på søn 01. des 2019, kl. 17:52
Det er vel det at du selv kan «lære» NN som er det nye. Det vil sikkert hjelpe litt, men kjenner jeg har moderate forventninger.

Jeg skjønner ikke hva Tesla driver med. Jeg hadde en Citroën Xantia 1999 modell og denne hadde regnsensor som fungerte utmerket, både i yr og heavy regn. Bilen hadde en enkelt sensor som satt øverst på frontruten. Dette er 20 år siden og Tesla holder fortsatt på med Beta-test! Jeg sier som Rema 1000, "det enkle er best".
Takk gud for at Tesla ikke lever etter Rema 1000 metoden. Da hadde vi ikke hatt noen elbilutvikling eller autopilot.

Klykken

Sitat fra: 1000kwh på tir 03. des 2019, kl. 08:17
Sitat fra: Baldrian på man 02. des 2019, kl. 14:41
Sitat fra: knut.aulie på søn 01. des 2019, kl. 17:52
Det er vel det at du selv kan «lære» NN som er det nye. Det vil sikkert hjelpe litt, men kjenner jeg har moderate forventninger.

Jeg skjønner ikke hva Tesla driver med. Jeg hadde en Citroën Xantia 1999 modell og denne hadde regnsensor som fungerte utmerket, både i yr og heavy regn. Bilen hadde en enkelt sensor som satt øverst på frontruten. Dette er 20 år siden og Tesla holder fortsatt på med Beta-test! Jeg sier som Rema 1000, "det enkle er best".
Takk gud for at Tesla ikke lever etter Rema 1000 metoden. Da hadde vi ikke hatt noen elbilutvikling eller autopilot.
Jah, det enkle hadde jo vært å fortsette tutingen med bensin og diesel. Det er godt kjent og velbrukt.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

cra

Må desverre si meg enig i at de burde ha kjørt dobbelt løp med sensorer som faktisk fungerer intil beta-perioden er over og de får til noe som er brukbart. Nå klarer jeg fint å starte viskerne manuelt (det må jeg gjøre svært ofte), men det skal bli spennende å se hvilken HW-versjon ting er på før det er kraftig nok til å faktisk klare alt de har sagt at bilen skal kunne gjøre. Innovasjon er flott det, men alle som har vært med på slikt vet at det tar mye lenger tid enn man tror, og jeg kan til dels forstå at mange føler seg holdt for narr.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

OhmPaPa

Jeg følte meg ikke holdt for narr når Mæsja mi heller ikke klarte å viske bort regndråpene slik den burde. På begge bilene (Mæsja+Tesla) så visker den av og til greit, ofte litt i minste laget og noen ganger får jeg fnatt og velger bort automatikken.

Forskjellen er at Tesla sin kan bli bedre med tiden.

Counterpointer

Sitat fra: cra på tir 03. des 2019, kl. 14:26
Må desverre si meg enig i at de burde ha kjørt dobbelt løp med sensorer som faktisk fungerer .....
Det er hverken økonomisk eller praktisk, men det de kunne gjort var å lagt inn en enkel tidsintervall på I innstillingen som kunne justeres med høyre scrollhjul i intensitet, det ville vært en løsning som kun trengte litt programering.

Øyvind.h

Det Tesla burde gjort for lenge siden, og som er relativt enkelt, er å la brukeren lære bilen hvor ofte man ønsker at viskeren skal gå.
Hver gang den står i auto og du trykker manuelt på knappen bør den lære at den mengden regn var for mye og viske bittelitt før. Læringen av dette er relativt enkel å programmere og krever ikke ekstremt kompleks tilnærming.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

boppus

Sitat fra: Øyvind.h på tir 03. des 2019, kl. 16:57
Det Tesla burde gjort for lenge siden, og som er relativt enkelt, er å la brukeren lære bilen hvor ofte man ønsker at viskeren skal gå.
Hver gang den står i auto og du trykker manuelt på knappen bør den lære at den mengden regn var for mye og viske bittelitt før. Læringen av dette er relativt enkel å programmere og krever ikke ekstremt kompleks tilnærming.

Vi gjør nøyaktig dette på noe vi bygger, hvor systemet lærer å justere lysstyrken på en skjerm basert på brukerens manuelle justering.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

emmern

Dette kommer visstnok i den nye versjonen
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

cra

Sitat fra: knut.aulie på tir 03. des 2019, kl. 16:51
Det er hverken økonomisk eller praktisk, men det de kunne gjort var å lagt inn en enkel tidsintervall på I innstillingen som kunne justeres med høyre scrollhjul i intensitet, det ville vært en løsning som kun trengte litt programering.

Ja, det hadde vært vel så nyttig med en godt fungerende og enkelt justerbart intervall som et langt under middels fungerende automatikk. Det blir sikkert bra når de får det til, men jeg trenger fungerende viskere fram til dess.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Om du deaktiverer automatiske viskere får du vel intervallvisker i to trinn? Ikke spesielt finmasket, men jeg brukte det sist jeg kjørte en ap2 bil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

sjokomelk

Sitat fra: knut.aulie på tir 03. des 2019, kl. 16:51
Sitat fra: Øyvind.h på tir 03. des 2019, kl. 17:53
Om du deaktiverer automatiske viskere får du vel intervallvisker i to trinn? Ikke spesielt finmasket, men jeg brukte det sist jeg kjørte en ap2 bil.
Dette stemmer i Model S og X med AP2+. Skrur du av automagiske viskere får du to trinn med forskjellig intervall istedenfor. Er der jeg som oftest ender etter å bli lei av å trykke på knappen for manuelle sveip hele tiden.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Det er et greit tips med å skru av auto, for min del så fungerer det sånn passe bra nå. Bruker knappen på hendel for å ta et enkelt visk, innimellom og for å «trigge» auto. Så jeg har auto på hele tiden.

I dag var det isregn og krevende forhold. Model 3 fungerte helt ypperlig. På jobb har vi blandt annet en helt ny Touran, som jeg kjørte i dag, den fungerte stort sett greit på laveste sensitivitet på flippebryter på hendel, men den slo seg vrang og begynte frenetisk visking et par ganger og fortsatte å viske tørr rute i noen tuneller. Alt er ikke perfekt hos tyskerne heller.
(I tillegg begynte frontsensorene å pipe som besatt og kom på hele tiden pga ispanser på bilen, dette var ikke problem på Model 3.....)

jorkus

Sitat fra: Vesel på tor 28. nov 2019, kl. 13:19
Jaaaaaaaa, endelig! Fantastisk :laugh:
Den viktigste forbedringen er endelig på vei.
Trodde kanskje det bare var et falskt rykte da det dukka opp for et par uker siden. Nå forventer jeg skiltgjenkjenning også innen et par måneder. :+1: :+1:
Skiltgjenkjenning har vel aldri vært nevnt fra Tesla at skal komme på AP2, kun stoppskilt og trafikklys :-(
85S Levert 15.11.2013! Helhvit solgt 11.02-16
S85D sølv 2015 kjøpt 11.02-16 solgt juli-18
X75D Hvit kjøpt sept 18
Elsykkel Birk EOne
Elsykkel Ghost solgt
Elsykkel Buddy M4

kodax

Sitat fra: emmern på tir 03. des 2019, kl. 17:11
Dette kommer visstnok i den nye versjonen
Nei, det som kommer er at når man har på auto og man trykker inn manuell visking, så blir det sendt tilbake til Tesla for å mate NN med bedre grunnlagsdata som vil gi alle forbedret sensorstyring, altså ikke spesielt tilpasset deg/din bil.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA