2019.40.1.1 Neural net windshield...

Startet av itje, tor 28. nov 2019, kl. 07:12

« forrige - neste »

Nodland

"but until real world scenarios we won't know how improved."

lite brukende info om vindusvisker updaten da :p
Bmw iX3 Fully Charged Phytonic blue bestilt :)
Tesla Model S 75d 2018(Solgt)

JorEl

Prøvde med regnsensor aktivert i dag, siden jeg nå fikk 36.2.2.
+    var at overgangen fra ikke regn til litt regn, virket ok
-     var at overgangen fra litt regn til mye regn virket ikke ok
= Framgang ;) men jeg slår den av.

Skal legge på biltema-rainX, kun over fremre kamera, (siden det er noe jeg gidder i lengden) så legger jeg ut nytt resultat.

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

36.2.2 bruker ikke NN for vindusviskere. Først i 2019.40.x som foreløpig bare har kommet i USA og Canada.

sjokomelk

Tesla har brukt NN for vindusviskere siden 2017.50.2 eller 2017.50.3. Det var da automatiske vindusviskere kom på banen.
2019.40.x bruker et nytt NN for vindusviskerne - "Deep rain".
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Motorwatt

Sitat fra: sjokomelk på lør 30. nov 2019, kl. 17:55
Tesla har brukt NN for vindusviskere siden 2017.50.2 eller 2017.50.3. Det var da automatiske vindusviskere kom på banen.
2019.40.x bruker et nytt NN for vindusviskerne - "Deep rain".
Den første har aldri virket særlig bra, og lurer på hva NN har gjort. Det har vel vært lite/ingen bedring til og med 2019.36.2.2. Kanskje et håp om at den som kommer nå faktisk fungerer (uten RainX) ....

emmern

Det har vært NN siden i fjor, men det har vel ikke vært noe særlig bra.
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

Counterpointer

Det er vel det at du selv kan «lære» NN som er det nye. Det vil sikkert hjelpe litt, men kjenner jeg har moderate forventninger.

Baldrian

Sitat fra: knut.aulie på søn 01. des 2019, kl. 17:52
Det er vel det at du selv kan «lære» NN som er det nye. Det vil sikkert hjelpe litt, men kjenner jeg har moderate forventninger.

Jeg skjønner ikke hva Tesla driver med. Jeg hadde en Citroën Xantia 1999 modell og denne hadde regnsensor som fungerte utmerket, både i yr og heavy regn. Bilen hadde en enkelt sensor som satt øverst på frontruten. Dette er 20 år siden og Tesla holder fortsatt på med Beta-test! Jeg sier som Rema 1000, "det enkle er best".

Handyman

Sitat fra: Baldrian på man 02. des 2019, kl. 14:41

Jeg skjønner ikke hva Tesla driver med. Jeg hadde en Citroën Xantia 1999 modell og denne hadde regnsensor som fungerte utmerket, både i yr og heavy regn. Bilen hadde en enkelt sensor som satt øverst på frontruten. Dette er 20 år siden og Tesla holder fortsatt på med Beta-test! Jeg sier som Rema 1000, "det enkle er best".
Sjokomelk skrev om det i et tidligere innlegg:
https://elbilforum.no/index.php?topic=49537.msg859089#msg859089
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Counterpointer

Jeg skjønner at det er fristende å tenke slik, men det er også enklere med en murstein på gasspedalen enn å ha Autopilot også. Tror ikke det er den beste løsningen selv om det er enklere og AP er langt fra perfekt enda.
Tesla holder på å lage en integrert løsning for hele styringen av absolutt alle systemer i bilen. Det vil ta tid og gi oss noen frustrasjoner underveis.

Er ganske sikker på at både jeg og mange med meg har skyhøye forventninger til Tesla og forventer at alt skal være minst like bra eller bedre, det er nok litt for mye. Andre etablerte merker sliter med ting de også, Audi har en ekstremt dårlig app og elendig effektivitet, Jaguar sin Infotainment er treg og laggete osv osv.

Trøsten for oss med Tesla er at systemene utvikles hele tiden, bilen har et potensiale som utvikles underveis, det er de foreløpig alene om i praksis.

boppus

Sitat fra: knut.aulie på man 02. des 2019, kl. 21:02

Jeg skjønner at det er fristende å tenke slik, men det er også enklere med en murstein på gasspedalen enn å ha Autopilot også. Tror ikke det er den beste løsningen selv om det er enklere og AP er langt fra perfekt enda.
Tesla holder på å lage en integrert løsning for hele styringen av absolutt alle systemer i bilen. Det vil ta tid og gi oss noen frustrasjoner underveis.

Er ganske sikker på at både jeg og mange med meg har skyhøye forventninger til Tesla og forventer at alt skal være minst like bra eller bedre, det er nok litt for mye. Andre etablerte merker sliter med ting de også, Audi har en ekstremt dårlig app og elendig effektivitet, Jaguar sin Infotainment er treg og laggete osv osv.

Trøsten for oss med Tesla er at systemene utvikles hele tiden, bilen har et potensiale som utvikles underveis, det er de foreløpig alene om i praksis.

Uenig. Til Tesla har utviklet det ferdig vil jeg mye heller ha en sensor til 20 kroner som fungerer. Dette er å holde kundene for narr.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

DagfinnN

Sitat fra: boppus på man 02. des 2019, kl. 21:10
Uenig. Til Tesla har utviklet det ferdig vil jeg mye heller ha en sensor til 20 kroner som fungerer. Dette er å holde kundene for narr.
Kan du belegge påstanden at en regnsensor inkludert montering, ledningsnett osv vil koste Tesla 20 kroner pr bil?
Skal ha Juniper selv om jeg misliker Elon på det sterkeste.

boppus

Sitat fra: DagfinnN på man 02. des 2019, kl. 21:13
Kan du belegge påstanden at en regnsensor inkludert montering, ledningsnett osv vil koste Tesla 20 kroner pr bil?
Nei. Det kan være 200. Poenget er at det må fungere.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

sjokomelk

En vanlig IR-basert regnsensor vil antageligvis være like dårlig på Model S/X som den kamerabaserte, da den sitter i samme område på frontruta. Problemet mitt med de automagiske viskerne i dag er at trafikken jeg kjører i lager bare en fin tåke av saltlake/møkkete regnvann, og fasongen på bilen gjør at dette legger seg nederst på ruta og midt i synsfeltet mitt. Men i delen av frontruta som er over pannen min, og der kamera sitter, så er ruta mer eller mindre helt tørr. Og hverken en IR-sensor eller et kamera kan se hvordan resten av ruta ser ut.
Håpet med Tesla er at de skal klare å tolke alt mulig vær etterhvert, og vil da kunne se at jeg ligger i trafikk som lager denne typen "regn" som er i synsfeltet mitt, men ikke for kamera, og vil da bruke viskerne basert på dette.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Du har selvfølgelig lov til å mene det. Men det kommer ikke til å skje

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA