Valg av skiboks til nyere Model S med glasstak

Startet av Golding, ons 27. nov 2019, kl. 11:04

« forrige - neste »

Golding

Må få meg en skiboks for vinteren og det er kanskje ikke dumt å handle i disse Black Week/Friday-dager. Jeg har sett gjennom gamle tråder som diskuterer takboks/skiboks til Model S. Her er de som går igjen:

Packline NX-215
Packline FX SUV
Packline NX Premium
Thule Flow
Calix Nordic Loader

Kriterier jeg tenker er viktige for valget mitt av boks:
- At bakluka kan åpnes helt opp (eller i alle fall så godt som, jeg kommer til å bruke bagasjerommet langt oftere enn skiboksen så)
- Kan åpnes fra siden (ikke et absolutt krav, men en veldig stor fordel - med den lange rumpa til Model S ser jeg for meg at det er en stor fordel å laste inn og ut fra siden av bilen)
- Må passe "Model S Roof Rack - Glass Roof" (biler produsert etter mars i år omtrentlig): https://shop.tesla.com/product/model-s-roof-rack---glass-roof
- Fordel om ikke nesa på boksen peker oppover (har forstått at dette kan være en utfordring da bakerste stativ er lavere enn det foran)
- Må passe 205cm lange ski - for øvrig ingen krav til at den skal passe pulk eller store bagger etc, vil kun bli brukt til alpint- og langrennsski, ingenting annet

Jeg har ikke greid å finne ut av om stativet til glasstak på nyere Model S er likt de som har vært tidligere, f.eks. Whispbar, slik at alle bokser som passer det stativet også passer på dette nye stativet. Noen som vet noe om dette eller har satt på boks på en nyere Model S selv?

Utover det, noen tanker om hvilke bokser som vil tilfredsstille alle eller de fleste av kriteriene over? Jeg lener litt mot Thule Flow pga sideveis åpning, men jeg tror den vil måtte skyves langt frem og bakluka vil ikke kunne åpnes helt (men så godt som). Vet lite om aerodynamikk og rekkevidde og erfaringer rundt det også, om f.eks. Packline NX Premium er mye bedre der og sitter bedre/tettere på taket slik at sideveisåpninga burde nedprioriteres til fordel for NX Premium-boksen.

Takker for alle tips og råd!

Sense

Jeg har brukt Packline FX SUV på model S siden 2014. Dette er kanskje den glassfiberboksen som er mest aerodynamisk og som passer bilens aerodynamiske profil best. Den lager følgelig svært lite lyd på motorveiene. Men det forutsetter et takstativ også har en slik profil. 
Den lave boksen til tross, man får 4 par slalomski, 4 par langrennski med tilhørende staver oppi. 205 cm lang ski, går fint. De lengste skiene vi har hatt oppi er 215 cm. Det går også fint å åpne bakluka uten at man stanger hodet i luka, men jeg pleier å åpne luka til sin normale høyde, (som ikke er høyest), så flytter jeg takboksen bakover
til den har et par cm klaring til luka.
FX SUV er egentlig fronthengslet, men jeg tar alltid inn/ut fra en av sidene, selv om det er gassdempere på siden, går det fint.

Har brukt takstativet Wispbar på den gamle. På den nye 2019 Raven, har jeg ikke fått noen avklaring på hvordan jeg skal feste takstativet.
Er skeptisk til sugekopper som eneste hold. Så håper det finnes sikrere løsninger for å feste takstativet.

Ang. rekkevidde på takboks og takstativ, så må du forvente litt redusert rekkevidde, litt avhengig av hvor høy fart du har (se motorvei). Jeg har 3-4 km motorvei på vei til hytta, så vi merker kanskje 10% merforbruk med full på taket og full bil, men det er ikke vitenskapelig målt.

fonberg

Samme som Sense; meget god erfaring med Packline FX Suv siden 2014. Følger bilens taklinje bra, lite støy og merforbruk, godt egnet for ski, ok for innlasting fra siden (bruker å stå på dørterskel til åpen bakdør for å nå i alt). Forbehold om at den passer glasstak siden jeg har soltak.
18 i3 FC | 17 S90D | 12 Leaf | 00 Porsche 911 C2

Sense

Jeg ble litt nysgjerrig, og måtte lete litt på Autoload, Thule.
Men jeg finner ingen gode løsninger for å feste takstativ på siste versjon glasstak.
Men Tesla har en instruksjon liggende ute på takstativ med glasstak, men jeg er usikker om det er gammel versjon glasstak det er snakk om.
https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/model-s-glass-roof-owners-manual.pdf

terje3105

Sitat fra: Sense på ons 27. nov 2019, kl. 18:18
Jeg ble litt nysgjerrig, og måtte lete litt på Autoload, Thule.
Men jeg finner ingen gode løsninger for å feste takstativ på siste versjon glasstak.
Men Tesla har en instruksjon liggende ute på takstativ med glasstak, men jeg er usikker om det er gammel versjon glasstak det er snakk om.
https://www.tesla.com/sites/default/files/downloads/model-s-glass-roof-owners-manual.pdf
Nyere TMS (02/2019) har skjulte fester til takstativ (som TM3). Takstativ og informasjon finner du her:
https://shop.tesla.com/en_no/product/model-s-roof-rack---glass-roof
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Sense

Javisst, det er vel den samme.
Eneste problemet er at belastningsbegrensningen er på 68 kg.
Det kan være på grensen til for lite, når man skal medregne både takstativet med fester foran og bak (7-8 kg?), takboksen 25 kg, 4 par slalomski (16 kg) 4 par langrennski (8 kg), og 16 par staver (8 kg).
ca.....

terje3105

Sitat fra: Sense på ons 27. nov 2019, kl. 22:40
Javisst, det er vel den samme.
Eneste problemet er at belastningsbegrensningen er på 68 kg.
Det kan være på grensen til for lite, når man skal medregne både takstativet med fester foran og bak (7-8 kg?), takboksen 25 kg, 4 par slalomski (16 kg) 4 par langrennski (8 kg), og 16 par staver (8 kg).
ca.....
Den norske siden oppgir 65 kg for glasstak og 75 kg for panoramatak.
https://www.tesla.com/no_NO/support/model-s-roof-rack-installation

Det er ikke mye, men det er mye mer enn 0 kg  ;)
Tesla Y LR AWD, VIN XP7_769XXX, 26.11.2025, | Tesla S LR, reservert 15.07.2022, kansellert 10.2025 | Tesla S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017 | Tesla 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019 | Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

terje3105

Tilbake til det trådstarter spør om..

Jeg har Packline FX-SUV og er veldig fornøyd med den. Den er i premiumsegmentet og kler bilen godt. Du kan velge om du vil feste den langt bak og slite med bakluka eller lengre frem og ha normal vandring på bakluka.
FX-SUV har en buet form som gjør at det ikke ser så jævlig ut. Du kan også mekke litt og legge mellom litt på det bakre festet dersom du ønsker det.

Inn- og utlasting er veldig enkelt fra siden. Umulig å komme til bak.
Låsen sitter på høyre hjørne bak og er også veldig enkelt å nå.
(jeg er 188 cm høy og er kanskje litt inhabil)

sigvaldsen

Jeg har model s 2019 (November) med glasstak. Kjøpte de nyeste originale takstativene til Tesla og satt på skiboksen jeg hadde fra før, nemlig en Skiguard 860s. Den ligger oppå stativene, den har ikke tuneller gjennom. Jeg plasserte nesten så langt fram det er mulig å komme men allikevel så har bagasjeromsluken fått en begrensning irriterende begrensning. Vurderer derfor å bytte til en litt mindre boks som ligger enda bedre på taket for å optimalisere.

Hva endte du opp med å kjøpe?
Vurderte du ikke Skiguard 830? Eventuelt Packline NX premium?
Hvis man ser bort i fra det praktiske på hjemmebane etc., men bare tenker aerodynamikk, støy og begrensning for bagasjeromsluken, er det beste å kjøpe en boks med tuneller eller en som ligger opp stativet?

daktari

Noen som har testet nye Thule Vector? Dyre, men har en fin nesesving som kan passe kanskje?
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA