Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mach-E og hengervekt, samt krav til førerkort.

Startet av Øyvind.h, fredag 22. november 2019, klokken 21:02

« forrige - neste »

Øyvind.h

Gleder meg til det åpnes for 100km/t for henger med brems :D
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Svein_H

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. november 2019, klokken 17:49
Gleder meg til det åpnes for 100km/t for henger med brems :D
Så wobling i 80 km/t er ikke nok..?  ;)
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 23. november 2019, klokken 15:11
Sitat fra: gr på lørdag 23. november 2019, klokken 13:14
Alle født før en eller annen gang på 70-tallet har vel BE automatisk, bare der er det ganske mange.
Nei, dette gjaldt C1 hvis man passet på å fornye. BE var det vel ingen som fikk med.

For oss født på 70-tallet så stemmer det. Jeg kunne hatt C1 om jeg hadde giddet å styre med legeerklæring hvert 10. år osv. Har ikke behovet for C1 så det har gått ut på dato for lenge siden.

BE fikk min far automatisk, men han tok lappen på 60-tallet engang. Det er mao. også en del som har fått BE "gratis" men de er nok født en god del tidligere enn 70-tallet vil jeg tro.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Øyvind.h

Sitat fra: Svein_H på lørdag 23. november 2019, klokken 17:55
Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. november 2019, klokken 17:49
Gleder meg til det åpnes for 100km/t for henger med brems :D
Så wobling i 80 km/t er ikke nok..?  ;)
Hehe. Jeg har ved en enkelt anledning kjørt med last som ikke var korrekt balansert på boggihengeren. Fy F så skummelt det var. Stabil opp til rundt 70-75. Over det startet den å slenge fra side til side. Jeg vet hvordan man løser situasjonen om den skulle eskalere, men sørger heller for at det ikke er et tema.
Med korrekt lastet henger kan du strengt talt kjøre mye fortere enn 100km/t.
Men ref postene over kan jo 100-grense være katastrofe om folk ikke aner hva de driver med.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på lørdag 23. november 2019, klokken 18:03

Hehe. Jeg har ved en enkelt anledning kjørt med last som ikke var korrekt balansert på boggihengeren. Fy F så skummelt det var. Stabil opp til rundt 70-75. Over det startet den å slenge fra side til side. Jeg vet hvordan man løser situasjonen om den skulle eskalere, men sørger heller for at det ikke er et tema.
Med korrekt lastet henger kan du strengt talt kjøre mye fortere enn 100km/t.
Men ref postene over kan jo 100-grense være katastrofe om folk ikke aner hva de driver med.

Ja, har vært borti problemet selv, med for korte hengere. Beste er å bremse hardt, for å komme seg fort ned i hastighet. Da gir det seg fort. Jeg byttet selv fra 250cm lang henger til 320cm lang for å kunne laste den riktig. Det er ikke mulig å frakte pakker med lange materialer på en 250cm henger uten å få negativ kulevekt....
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

geear

Sitat fra: Jejl på lørdag 23. november 2019, klokken 17:41
Alle som kjører med henger over 300 kg uten bremser bør vite at lappen ryker hvis du blir tatt i 86 km/t eller over. Selv om fartsgrensen er 110 km/t.
Får vel 5 km/t til å gå på når det er motortrafikkvei? (Som alle 110-soner er)

Uansett tror jeg mange som skuler på biler med henger uten bremser i godt driv på motorveien glemmer at de ofte har aktuell vektnunder 300 kilo...

geear

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 23. november 2019, klokken 13:33
Sitat fra: gr på lørdag 23. november 2019, klokken 13:14
Alle født før en eller annen gang på 70-tallet har vel BE automatisk, bare der er det ganske mange. Både madammen og jeg er 80-talls, men har begge tatt BE. Jeg har til og med tatt den to ganger.  :o :P :police:

Da må det være i 1970 eller '71 i så fall. Jeg er født i '72 og måtte pent punge ut for BE ;)
Ok. Vet ikke dato, vet bare min mor tok lappen på slutten av 70-tallet, og fikk BE automatisk på et eller annet tidspunkt.

turfsurf

Sitat fra: gr på søndag 24. november 2019, klokken 00:49
Ok. Vet ikke dato, vet bare min mor tok lappen på slutten av 70-tallet, og fikk BE automatisk på et eller annet tidspunkt.
Tatt lappen ja, men født lenge før 70 tallet. Min foreldre generasjon fikk jo både A/BE og C1.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

For å beholde BE måtte man vel innom trafikkstasjonen for å fornye sertifikatet og blant annet teste synet? Mener det var rundt 2001 eller noe sånt. Ellers mistet man BE retten.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA